واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: انتظار فرج و وظايف منتظران ظهور (بخش پاياني)
تربيت نسل منتظر
هر روز كه مي گذرد نشانه هاي آخرالزمان تبلوري عيني تر وجدي تر به خود مي گيرد و نياز به حضور مهربانت كه عدالت گستر جهانيان هستي به عنوان يك ضرورت اجتناب ناپذير آشكارتر مي شود.
در اين روزها و شب هاي شعبانيه دستان خيل مشتاقان و دوستدارانت رو به آسمان بوده و در مكان هاي مقدسي همچون مسجد جمكران، عاشقانه تعجيل در فرجت را از خداوند متعال درخواست نمودند.
در اين ايام چه اشك هاي نيازي كه از فراغت اي يوسف زهرا (س) از چشم ها جاري شد و به اميد حضور دادگسترت دعاي عهد و فرجت را زمزمه كردند. و به اميد گوشه چشمي و نيم نگاهي مهربانانه براي سلامتي وجود نازنينت دعا كردند...
با اين اوصاف امروز هرگوشه از بلاد اسلامي را كه بنگريد با استكبار جهاني دست و پنجه نرم مي كند و هر كدام به نوعي يا در دام زرق و برق هاي شرق و غرب گرفتار آمده و يا در نبرد و رويارويي با آن قرار دارند.
در اين ميان ايران اسلامي به خود مي بالد كه رهبري نايب بر حق امام عصر (عج) را به مدت سه دهه است در كارنامه خود به ثبت رسانيده و اگر امروز به عنوان كشوري قدرتمند در راس جهان اسلامي نقش محوريت را برعهده دارد و اميد ستم ديدگان و مستضعفان جهان است به بركت وجود همين نايب امام عصر (عج) در اين آب و خاك است.
12 قرن پس از غيبت
ديروز كه نيمه شعبان و سالروز ولادت حضرت امام مهدي (عج) بود وارد دوازدهمين قرن پس از غيبت آن حضرت شديم.
حجت الاسلام والمسلمين مجتبي كلباسي، مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم در گفتگو با سرويس گزارش روز كيهان درباره درك فلسفه اعياد شعبانيه و ترويج آن در جامعه مي گويد: «فلسفه اعياد شعبانيه و اصولاً فرهنگ مهدوي اين نيست كه يك روز شاد باشيم و شادي كنيم، روز ديگر عزادار، بلكه لازمه آن پيدا كردن معرفت شناخت همه جانبه نسبت به اصل اين ماجراهاست، يعني بايد جامعه را به صورت كاملاً عميق با ابعاد گسترده فرهنگ مهدويت آشنا كنيم و هر روز معرفت و ارادت ما به اهل بيت عليهم السلام و آرمان هاي توحيدي آنها بيشتر شود و هر روز به درك تازه تر و عميق تري برسيم و از ظاهر قضيه به بطن آن برويم.»
كلباسي درباره برگزاري جشن ها و اعياد مذهبي در شهرهاي مختلف كشورمان پيشنهادي را مطرح مي كند و مي گويد: «بايد در كنار جشن و شادي و پخش شيريني به كارهاي معرفتي هم بپردازيم و به عنوان مثال وقتي كه فردي نذر مي كند براي روز تولد امام زمان(عج) شربت و شيريني در سطح شهر توزيع كند تصميم بگيرد در كنار همان شيريني، يك كتاب يا لوح فشرده اي كه مرتبط با مباحث مهدوي است به مردم هديه بدهد تا آن كتاب يا نوار وارد خانه هاي مردم شود و با فرهنگ مهدويت بيشتر آشنا شوند، از همه مهمتر اينكه ترويج مسئله مهدويت نياز به فرهنگ سازي در سطح جامعه دارد، يعني بايد جامعه را آماده پذيرش چنين فرهنگي نماييم.»
مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم مي گويد: «امروز اگر دقت كرده باشيد خواهيد ديد كه اغلب جشن هاي مذهبي ما با شلوغ كاري و سروصداي فراوان همراه است و كمتر فيض معنوي آن ديده مي شود، اين درحالي است كه بايد در چنين مجالسي از علماي برجسته دعوت كرده و بيشترين وقت را به سخنراني علما اختصاص دهيم، ادامه چنين روندي سبب مي شود تا جامعه ما به مرور زمان آماده ظهور حضرت باشد.»
تربيت نسل منتظر
برخي از كارشناسان مسايل اجتماعي و جامعه شناسان بر اين باورند كه براي نهادينه كردن فرهنگ مهدويت در جامعه بايد ابتدا از درون خانواده و از دوران طفوليت فرزندان آغاز كرد.
محسن ايماني، مدير مركز مشاوره آموزش و پرورش و استاد دانشگاه در اين باره مي گويد: «كودكي مهمترين دوران در تربيت انسان ها است. كودكان و نوجوانان مي توانند در اين دوران با مطالعه كتاب هاي مهدوي گروه سني خود وضع موجود را با مدينه فاضله مقايسه كنند و براي رسيدن به وضع مطلوب تلاش كنند.»
مدير مركز مشاوره آموزش و پرورش مي گويد: «كودكان نياز به لطف و محبت دارند و در كنار اين مهرباني مي توان آموزه ها و انديشه هاي دين و خاطراتي از زندگاني ائمه عليهم السلام را به آنها آموزش داد، اگر كودكان با خلوص كودكانه و نزديكي به فطرت خود به دريافت خوبي از امام زمان(عج) و مبعث و امامت برسند، امام زمان(عج) را به عنوان مظهر تحقق عدالت دوست خواهند داشت.»
وي ضمن تأكيد بر نهادينه كردن مفاهيم مهدوي در كودكان مي گويد: «هدف از ارسال مرسل و انزال كتب برپا داشتن قسط و عدل است، كودكان و نوجوانان بايد الگويي مناسب براي عدالت داشته باشند و پيامبر اعظم(ص) برترين انسان و تمرين الگو است كه وظيفه متوليان امور فرهنگي و مذهبي معرفي اين الگو به همگان به ويژه كودكان و نوجوانان است، در پي اين مسئله نيز به معرفي امام مهدي(عج) بپردازند و به عنوان ادامه دهنده راه پيامبر اعظم(ص) كودكان را با ويژگي هاي حضرت حجت(عج) آشنا كنند.»
اين استاد دانشگاه معتقد است كه نهادهاي تربيتي در صورتي مي توانند در اهداف تربيت نسل منتظر موثر باشند كه فعاليت هايشان هماهنگ باشد نه متناقض، و نگاه محوري فرزندان كودك و نوجوان در تربيت بايد به سوي حضرت مهدي(عج) باشد و فراموش نكنيم كه كودكي مهمترين دوران در تربيت انسان ها است.
نتايج استراتژيك انتظار
يكي از نتايج مهم و استراتژيك در امر انتظار فرج در دوران غيبت امام عصر(عج) اصلاح و خودسازي در امور ديني انسان منتظر است و از همين روست كه منتظر واقعي امام زمان(عج) همواره امام معصوم(ع) را حاضر و ناظر بر اعمال خويش مي داند.
شاهد و حاضر دانستن امام در همه امور، سبب مي شود تا منتظر فرج دست از پا خطا نكند و همواره مسيري را در پيش بگيرد كه به جلب رضاي خاطر امامش، اطمينان حاصل كند. با اين حال حفظ دين براي چنين شخصي مهمتر از هر مسئله ديگري است و قطعاً حاضر نيست به هيچ قيمتي و براي رسيدن به هيچ لذتي از كسب خشنودي امامش صرف نظر كند.
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي اختري، رييس پيشين كميسيون فرهنگي مجلس و امام جمعه موقت شهرري درباره دلايل غيبت امام عصر ارواحنا فداه مي گويد: «چون امت هاي پيشين قدرناشناسي كرده و نه تنها از رهبرشان پيروي نكردند بلكه حتي بسياري از آنان را به شهادت رساندند بر همين اساس خداوند متعال نيز امام آخر شيعيان را از نظرها غايب و پنهان كرده تا مردم با فقدان رهبر و امام معصوم خود قدرشناس او باشند و روح قدرداني در آنها بيشتر زنده و پويا شود.»
اختري در ادامه مي گويد: «در مدتي كه دوران غيبت كبراست و امام در ميان مردم نباشد 2 حالت ممكن است پيش بيايد، يكي انتظار سازنده و بنيادين و دوم انتظار تخريبي و ويرانگر است.»
وي در تشريح انتظار سازنده و ويرانگر مي گويد: «انتظار سازنده و بنيادين بدين گونه است كه شخص منتظر به زمينه سازي براي ظهور مي پردازد و خود به عنوان الگويي به خودسازي و مهيا نمودن جامعه مي پردازد، اما انتظار تخريبي بدين گونه است كه بحث مهدويت مورد سوء برخي افراد قرار مي گيرد و از اين موضوع براي رسيدن به مقاصد شوم خود سوءاستفاده مي كنند.»
انتظار حلقه اتصال شيعه با امام معصوم(ع) و معيار ارزش انسان ها و عامل پويايي و سازندگي است.
حضرت امام كاظم(ع) مي فرمايند: هر كس صبر كند و انتظار كشد به فرج و پيروزي مي رسد و انتظار فرج بخشي از فرج است.
مقابله با خرافات
مدتي است كه از سوي برخي افراد شياد ادعاي ارتباط با امام زمان(عج) مطرح مي شود و هر ازگاهي در اخبار رسانه ها مي خوانيم كه افرادي به دليل ادعاي رابطه با امام زمان(عج) دستگير شده اند.
اميد و انتظار فرج
انتظار فرج يعني در گرفتاري ها اميد به رحمت خداوند متعال داشتن، هر قدر اعتقاد به توحيد در انسان قوي تر باشد انتظار فرج در او بيشتر و شديدتر مي شود، به همان اندازه كه يأس از رحمت خداوند مبغوض ذات مقدسش مي باشد، انتظار فرج محبوب اوست.
امام علي(ع) مي فرمايند: «هركس اميد داشته باشد، اين اميد از عمل وي شناخته مي گردد.»
با نگاهي گذرا به شرح حال كساني كه در طي دوران غيبت كبراي امام زمان(عج) سعادت شرفيابي به محضرش را يافته و يا از كرامات و عنايات حضرتش بهره مند گشته اند مي توان دريافت كه ديدار امام زمان(عج) پيش از آن كه به شخص، زمان يا مكاني خاص بستگي داشته باشد، به عوامل معنوي و روحي وابسته است كه مهمترين آنها در حصول اين توفيق الهي، توجه قلبي، مواظبت عملي، رعايت تقوا و استمرار بر گونه هاي خاص از عبادت خداوند و اطاعت اولياء الهي بوده است، با اين حال نقش زمان هاي خاص چون شب هاي جمعه، نيمه شعبان، نيمه رجب و همچنين مكان هايي همچون مكه مكرمه، مدينه منوره، مسجد سهله، مسجد كوفه ومسجد جمكران را براي اين موضوع و بهره مندي از عنايات و الطاف ويژه نبايد ناديده گرفت. با اين حال در اين ايام مبارك بهتر مي توان به وجود مبارك حضرت وليعصر(عج) متوسل شد.
موضع گيري صهيونيست ها و منافقين
چندي پيش جشنواره اي تحت عنوان آخرين منجي در تهران اقدام به درج آگهي و اعلام فراخوان براي شركت در جشنواره اي بين المللي در موضوع مهدويت نمود كه پس از فراخوان در سطح داخلي و خارجي اعلام گرديد كه در بخش خارجي جشنواره «آمريكا» با بيش از هزار و پانصد متقاضي شركت در اين جشنواره مقام اول در بين شركت كنندگان را از آن خود كرده است.
اما در اين ميان برخي از سايت هاي منتسب به منافقين و گروه هاي ضدانقلاب و صهيونيست ها پس از انتشار اين اخبار و قرار گرفتن لينك جشنواره در بخش انگليسي سايت جهاني «ويكي پديا»، اعلام حمايت علماي مشهد و قم از اين موضوع و برقراري بيش از 150 هزار درخواست از سرتاسر جهان براي شركت در اين جشنواره، به موضع گيري عليه جشنواره مذكور، اهانت به ساحت مقدس حضرت ولي عصر(عج) و زير سؤال بردن اقدامات صورت گرفته در نظام جمهوري اسلامي ايران در راستاي زمينه سازي براي ظهور آن حضرت پرداختند.
برخي از تحليل گران سياسي براين باورند كه انجام چنين تبليغات هماهنگي از جانب صهيونيست ها و منافقين نشان مي دهد كه آنان از گسترش فرهنگ مهدويت در سطح جهان بيمناكند و موقعيت و حيات خود را در خطري جدي مي بينند، در همين زمينه لازم است تا مسئولان كشورمان براي بسط و گسترش فرهنگ مهدويت در سطح جهان اسلام و حتي كشورهاي غيراسلامي اقدامات مؤثري را انجام و به مقابله با توطئه هاي دشمنان اسلام بپردازند.
دوشنبه 28 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کيهان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]