تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803199276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خميني و واردكردن واژه قرآني مستضعف در ادبيات انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: امام خميني و واردكردن واژه قرآني مستضعف در ادبيات انقلاب
گروه سياسي: بي‏ترديد امام خميني يكي از نوادر روزگار بود. آن بزرگ‏مرد با الهام از آيات قرآن و سنت پيامبراسلام (ص) واژه مستضعف را وارد ادبيات انقلاب كرد و همواره بر حمايت از اين قشر محروم پاي فشرد. با همت امام و پي‏گيري‏هاي مستمر ايشان اين معنا به ادبيات و تفكر عمومي راه يافته، به يك فرهنگ تبديل شد.
نيمه ‏شعبان، اين روز فرخنده، را روز جهاني مستضعفان نام‏گذاري كرده‌اند؛ زيرا در حكومتي كه خورشيد دوازدهم، حضرت ولي‏عصر(عج)، آن را بنيان‏گذاري مي‏كند، زمام امور در دست طبقات محروم و مستضعف جامعه مي‏باشد.

در اين نظام مقدس و الهي، طبقه اشراف و مستكبران كه هميشه بر اثر خصلت برتري‏جويي و سلطه‏طلبي در برابر قيام‏هاي الهي پيامبران و اولياي دين ايستاده و از پذيريش عدل در جامعه خودداري كرده‏اند، هيچ‏گونه جايگاهي نخواهند داشت.

پيشواي مستضعفان

سلام بر نيمه‏شعبان، روز جهاني مستضعفان و روز طلوع خورشيد يگانه دوران، حجت حق و صاحب‏العصروالزمان. سلام بر پيشواي مستضعفان و محرومان جهان حضرت قائم عليه‏السلام .

اي موعود مستضعفان! اينك بشر مستضعف و سيه‏روز در آتش ظلم استكبار مي‏سوزد. ستم و بيداد و تباهي، دنيا را فرا گرفته است و ما همه چشم‏انتظار توايم. مولاي ما، مي‏دانيم گرفتاري و ناراحتي دوستان و شيعيانت، بلكه گرفتاري و ناراحتي تمامي انسان‏هاي دربند و محروم و مستضعف، قلب مقدس و نازنينت را مي‏فشارد و تو را در اندوه فرو مي‏برد؟ اي ذخيره الهي، اينك مستضعفان جهان، تشنه و خواهان تواند. پس بيا و محرومان جهان را از چنگ نااهلان و ستمگران رهايي ده.

خداوند در قرآن مي‏فرمايد: «ما اراده كرده‏ايم كه بر مستضعفان منّت نهاده، آنها را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم». اين آيه شريفه به صراحت از امامت و حكمراني مستضعفان و پابرهنگان در عصر ظهور امام آخرين و پيشواي مستضعفان سخن مي‏گويد و پايان دوره ستم و سلطه استكبار را به همگان نويد مي‏دهد.

روز جهاني مستضعفان

يكي از بارزترين خصوصيات حضرت مهدي موعود(عج) اين است كه حكومت عدل جهاني به رهبري آن حضرت و با حضور و همّت و نقش‌آفريني «مستضعفان» تشكيل مي‏شود. اين خصوصيت، همان است كه در كلام و پيام امام خميني (ره)، بسيار مورد توجّه بود و ايشان به صورت مكرّر با تعبيراتي از قبيل مستضعفان، محرومان، پابرهنه‏ها و گودنشين‏ها از اين قشر مهم، ولي فراموش شده، ياد مي‏كردند و بر ضرورت خدمت به آنها تاكيد مي‏نمودند. از همين روست كه روز نيمه شعبان «روز جهاني مستضعفان» نام گرفته است.

مستضعف، واژه قرآني

يكي از ويژگي‏هاي حضرت امام خميني آن بود كه ادبيات قرآن را وارد انقلاب اسلامي مي‏كرد. بنابراين ادبيات انقلابي امام، ادبيات قرآني بود. يكي از اين واژه‏ها، واژه مستضعفان بود كه امام همواره بر آن تأكيد داشت. صف‏آرايي مستكبران در مقابل مستضعفان، تقابل عدل و ظلم و رويارويي محرومان و چپاولگران، همواره دركلام و پيام امام موج مي‏زد. از اين مهم‏تر، عملكرد امام خميني بود كه علاوه بر زبان، با قلم و قدم و با تمام توان، در خدمت مستضعفان و محرومان بود و مبارزه با ظلم و ظالم و مستكبران را خط مشي اصولي خود قرار داده بود.

امام خميني رحمه‏الله و حمايت از مستضعفان

يكي از ويژگي‏هاي امام روحيه استكبارستيزي و حمايت از مستضعفان جهان بود. آن فرزانه دوران، حكومت را وسيله‏اي براي تحقق عدالت مي‏دانست و معتقد بود تحقق عدالت بدون سركوب كردن مستكبران و چپاول‌گران ميسّر نخواهد بود. به‏همين‏دليل، فضاي كشور، فضاي حمايت از مستضعفان و مبارزه عليه مستكبران بود.

انقلاب اسلامي و جريان توفنده حمايت از مستضعفان

بي‏ترديد امام خميني يكي از نوادر روزگار بود. آن بزرگ‏مرد با الهام از آيات قرآن و سنت پيامبراسلام (ص) واژه مستضعف را وارد ادبيات انقلاب كرد و همواره بر حمايت از اين قشر محروم پاي فشرد. با همت امام و پي‏گيري‏هاي مستمر ايشان اين معنا به ادبيات و تفكر عمومي راه يافته، به يك فرهنگ تبديل شد.

در مقابل اين جريان توفنده كه با حمايت از مستضعفان جهان، اركان حاكميت مستكبران را به لرزه درآورد، بسيار طبيعي بود كه سران جبهه استكبار دست‏ روي ‏دست نگذارند و فعالانه به ميدان بيايند و چاره‏انديشي كنند. شديدترين اقدام عليه انقلاب اسلامي و شخص امام خميني، تحميل جنگ هشت‏ساله، تحريم اقتصادي و فشارهاي سياسي بود.

امام خميني(ره) نيمه شعبان را كه روز جهاني مستضعفان نام گرفته است، روزي مبارك دانسته، چنين مي‏فرمايند: «چه مبارك است ميلاد بزرگ‌شخصيتي كه برپا كننده عدالتي است كه بعثت انبيا براي آن بود و چه مبارك است زادروز ابرمردي كه جهان را از شرّ ستمگران و دغل‏بازان تطهير مي‏نمايد و زمين را پس از آن‏كه ظلم و جور آن را فرا گرفته، پر از عدل و داد مي‏نمايد

مستكبران جهان را سركوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض مي‏نمايد و چه مسعود و مبارك است روزي كه جهان از دغل‏بازي‏ها و فتنه‏انگيزي‏ها پاك شود و حكومت عدل الهي بر سراسر گيتي گسترش يابد و منافقان و حيله‏گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمتِ حق‏تعالي بر بسيط زمين افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامي بر بشريت حاكم شود و كاخ‏هاي ستم و كنگره‏هاي بيداد فرو ريزد».

جمهوري اسلامي و حمايت از مستضعفان

يكي از شعارهاي اصلي و اوليه انقلاب اسلامي حمايت از مستضعفان است و جمهوري اسلامي به سبب دفاع از همين شعار قرآني، فشارهاي سياسي فراواني را از سوي استكبار در طول ساليان متمادي تحمل نموده است.

اقدامات دشمنان هنگامي مؤثر خواهد بود كه انقلاب اسلامي از درون دچار ترديد شود و جريان توفنده‏اي كه امام خميني در همه زمينه‏ها براي تقويت مستضعفان در برابر مستكبران به راه انداخت، پشتوانه خود را از دست بدهد.

مسئوليت ثروتمندان در قبال مستضعفان

ثروت چيزي است كه اگر به دست افرادي ضعيف‏النفس و ناباب بيفتد، آنها را به گمراهي مي‏كشاند؛ اما همين ثروت اگر در اختيار كساني باشد كه احساس‏مسئوليت در وجودشان زنده و پوياست، از آن چون عاملي براي خدمت به خلق مستضعف، و در راه اعتلاي جامعه و ريشه‏كن‏كردن محروميت و نابساماني‏ها بهره مي‏گيرند.

در اسلام، ثروتمندان در قبال تهي‏دستان و قشرمستضعف جامعه مسئولند، و به انگيزه پيوند برادري و برابري كه مسلمانان را به همديگر ارتباط مي‏دهد، مي‏بايستي همواره در راه تأمين نيازهاي مستضعفان و توده محروم اجتماع، كوشنده باشند.

اين ويژگي خدمت به مستضعفان، در وجود امام حسن عليه‏السلام به خوبي جلوه‏گر بود. آن‏حضرت در طول عمر خويش، دوبار ثروت خود را به تمامي در راه خدا و خدمت به خلق محروم خدا خرج كرد و سه‏بار نيز دارايي خويش را به دو قسمت تقسيم كرد و نصف آن را براي خود برداشت و نصف ديگر را در راه خدا و خدمت به مستضعفان و محرومان صرف كرد.

آمريكا، دشمن مستضعفان

فرزانه‏ترين فرياد تاريخ و ماندگارترين ياد زمانه، امام خميني (ره)، آمريكا را دشمن مستضعفان جهان دانسته، خطاب به مسلمانان و مستضعفان تحت‏سلطه ستمگران چنين مي‏فرمايند: «هان اي مسلمانان جهان و مستضعفان تحت سلطه ستمگران! بپاخيزيد و دست اتحاد به هم دهيد و از اسلام و مقدّرات خود دفاع كنيد و از هياهوي قدرتمندان نهراسيد كه اين قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستكبران و حق بر باطل است. جهان بايد بداند كه ايران راه خدا را پيدا كرده است و تا قطع منافع آمريكاي جهان‏خوار، اين دشمنِ كينه‏توزِ مستضعفين جهان، با آن مبارزه‏اي آشتي‏ناپذير دارد».

وظيفه مسلمانان در قبال مستضعفان فلسطين

امروزه ملّت مظلوم فلسطين مصداق بارز «مستضعف»اند. بنابراين بر همه مسلمانان جهان است كه به ياري جوانان مظلوم، اما غيور، فلسطين بشتابند و آنان را در مسير رسيدن به آرمان بلندشان ياري رسانند.

امام خميني، اين پيشواي مظلومان و مستضعفان جهان، در اين‏باره چنين مي‏فرمايند: «اكنون كه مسلمانان انقلابي و شجاع فلسطين با همتي عالي و با آواي الهي از معراج‌گاه رسول ختمي‏مرتبت، (ص)، خروش برآورده و مسلمانان را به قيام و وحدت دعوت نموده‏اند و در مقابل كفرجهاني نهضت نموده‏اند، با كدام عذر در مقابل خداوند قادر و وجدان بيدار انساني مي‏توان در اين امر اسلامي بي‏تفاوت بود؟ اكنون كه خون جوانان عزيز فلسطين ديوارهاي مسجدقدس را رنگين كرده است و در مقابل مطالبه حق مشروعشان از مشتي دغل‏باز با مسلسل جواب شنيده‏اند، براي مسلمانان غيرتمند عار نيست كه به نداي مظلومانه آنان جواب ندهند و هم‏دردي خود را با آنان اظهار نكنند؟»

امام با تأكيد بر آنكه همه بلاد اسلامي با ملت بپاخواسته مظلوم در اراضي اشغالي فلسطين هم صدا شده و از تظاهرات و قيام آنان در مقابل ستم‌هاي اسرائيل پشتيباني عملي كنند. تبلور صداي مظلوميت مردم فلسطين را دادخواهي، حق‌طلبي و عدالت‌خواهي محرومان و زندانيان در بند اين رژيم غاصب مي‌دانست و از همه مسلمانان مي‌خواست تا با وحدت‌رويه، انسان‌هايي را كه از ابتدايي‌ترين حقوق انساني خود محروم شده‌اند، حمايت كنند.

منبع: سايت حوزه
 يکشنبه 27 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن