تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816441048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کنترل سندرم روده تحريک پذير با روشهاي آسان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: سندرم روده تحريكپذير (IBS) يك اختلال شايع گوارشي است كه 10 تا 20 درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند. عليرغم اينكه ماهيت مزمن IBS و دست و پنجه نرم كردن براي كنترل علائم آن ميتواند براي بيمار خسته كننده باشد، اما بدليل حس شرمساري هيچ كس تمايل چنداني به اظهار آن ندارد. افراد نه تنها علاقهاي ندارند كه در مورد آن صحبت كنند، حتي در جستجوي راههاي كنترل آن نيز برنميآيند. اين موضوع تا آنجا جدي است كه گاه حتي عوارض اين انكار، مانع فعاليتهاي اجتماعي فرد و زندگي روزمره ميگردد.
بهمين دليل به همه كساني كه نشانههاي اين بيماري را تجربه ميكنند، توصيه ميشود حتماً با پزشك مربوطه در اين رابطه مشورت كنند.
نقش روده بزرگ در دستگاه گوارش

روده بزرگ (Large Intestine) بخشي از لوله گوارش است كه حدود 5/1 متر طول دارد. رودهبزرگ را كولون نيز مينامند. بيشتر مواد غذايي تا رسيدن به رودهبزرگ هضم شدهاند و تنها مقداري از غذاهاي هضم نشده و مواد جذب نشده وارد رودهبزرگ ميشوند. وظيفه اصلي كولون جذب آب و همينطور بعضي املاح ديگر (مانند ويتامينهاي گروه B و ويتامين K) از اين مواد باقيمانده است كه در نتيجه آن مواد هضم نشده وارده از رودهكوچك به كولون، از حالت مايع به حالت جامد درآمده و اصطلاحاً مدفوع (feces) ايجاد ميشود.تقريباً تمامي قسمتهاي لوله گوارش قابليت انجام حركات عضلاني موجي شكل را دارند كه حركات دودي ناميده شده و غذا را در طول لوله به جلو ميرانند.
حركت غذا در رودهبزرگ هم با همين حركات دودي و موجي شكل انجام ميگردد. اما كل مكانيسم مجراي گوارش تحت كنترل سيستم عصبي است. از اين رو وقتي فردي زياد عصبي يا خسته ميشود، ممكن است در طول مجراي گوارش او يك سري انقباضات به وجود آيد. حاصل اين انقباضات خصوصا در رودهبزرگ ممكن است به اسهال و يبوست متناوب بيانجامد.
آنگاه كه روده، تحريكپذير ميشود

در افراد مبتلا به سندرم روده تحريكپذير (IBS) اختلال در عملكرد روده باعث ميشود غذا خيلي سريع يا خيلي آرام در رودهبزرگ حركت كند. اگر مدفوع بقدري سريع در رودهبزرگ حركت كند كه آب آن جذب نشود، مدفوع شل و آبكي (اسهال) ايجاد ميشود و برعكس اگر مدفوع به كندي در رودهبزرگ حركت كند، آب زيادي جذب خواهد شد و مدفوع خشك و سفت خواهد شد (يبوست). همچنين مدفوع و گاز ممكن است پس زده شود و باعث احساس فشار دردناك و دلپيچه گردد. در واقع بايد گفت هر فردي ممكن است در طول زندگي دچار ناراحتيهاي شكمي به علت نگراني و اضطراب شود، اما در افراد مبتلا به سندرم روده تحريكپذير، مشكلات در ارتباط با استرس مانند درد شكمي، اسهال و يبوست با شدت بيشتري صورت ميگيرد.
علائم

تغيير اجابت مزاج بصورت اسهال، يبوست، يا يبوست و اسهال متناوب
درد شكمي: معمولاً شدت درد شكمي متغيير و در قسمت پائين چپ بيشتر حس ميشود.
علائم ديگر بيماري شامل نفخ، گاز، آروغزدن، سوزش سردل، اختلال در بلع، سيري زودرس و حالت تهوع است.
آمارها چه ميگويند؟

بيماران معمولاً جوان يا ميانسال هستند. زنان 3 تا 5 برابر مردان دچار اين سندرم ميشوند. حدود 80 درصد بيماران مبتلا به سندرم روده تحريكپذير، به نوعي دچار فشار روحي، وسواس، افسردگي و يا اضطراب هستند. به گونهاي كه هنگام استرسهاي روحي علائم رودهاي شديد ميشود.
تشخيص

هيچ آزمايشي نميتواند وجود سندرم روده تحريكپذير را تأييد كند. بلكه پزشك آزمايشاتي را جهت رد مسائل و بيماريهايي كه علائمي شبيه اين سندرم را ايجاد ميكنند توصيه مينمايد. با رد كردن بيماريهاي مهم و خطيري كه علائمي شبيه IBS دارند، اين بيماري تشخيص داده ميشود. در واقع بيشترين قسمت تشخيص با شرح حال و معاينه بيمار صورت ميگيرد..





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن