تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815582736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير مسكن براي چندمين بار اظهار نگراني كردبانك‌ها با مسكن مهر همكاري نمي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: وزير مسكن براي چندمين بار اظهار نگراني كردبانك‌ها با مسكن مهر همكاري نمي‌كنند
سعيدي‌كيا: تاكنون 40هزار نفر را براي دريافت وام 14ميليوني به بانك‌ها معرفي كرده‌ايم اما وامي به آنها داده نشده ستلايحه برداشت 15هزار ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزي قصد تامين تسهيلات مسكن مهر را دارد؟.


گروه مسكن – فريد قديري: وزير مسكن چهارشنبه شب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما براي چندمين بار از عدم همكاري بانك‌ها با طرح مسكن مهر اظهار نگراني كرد. هر چند وزير مسكن سعي داشت در اين برنامه با استفاده از واژه‌هايي چون «اميدوارم» و «به زودي» موضوع عدم همكاري بانك‌ها را به نوعي حل شده تلقي كند، اما به نظر مي‌رسد فقر منابع مالي در بانك مركزي دولت را با چالش تامين 7500ميليارد تومان تسهيلات بانكي براي ساخت يك ميليون واحد مسكوني طرح مهر مواجه كرده است. وزير مسكن پيش از اين در گفت‌وگو با رسانه‌ها موضوع نپرداختن تسهيلات بانكي به پروژه‌هاي مسكن مهر را در كندي كار موثر دانسته بود و حتي در ابتداي سال‌جاري از تفاهمنامه‌اي بين وزارت مسكن و بانك مركزي براي حل اين موضوع خبر داده بود.
اما نگراني اخير وي در اين باره حكايت از آن دارد كه بانك‌ها همچنان تمايلي به همكاري با دولت براي تسريع در عمليات ساخت مسكن مهر ندارند.
اين در حالي است كه رييس‌جمهوري طي سه ماه گذشته دوبار بر تقويت شتاب ساخت مسكن مهر تاكيد كرده است.
به گزارش دنياي اقتصاد محمد سعيدي‌كيا، در گفت‌وگوي ويژه خبري گفت:‌ براساس آخرين آمار تاكنون براي ساخت 87هزار واحد مسكوني طرح مهر، پروانه ساخت دريافت شده است كه از اين تعداد، 14هزار واحد از مرحله پي‌ريزي گذشته‌اند.
وي افزود: تاكنون حدود 40هزار واحد را براي دريافت وام 14ميليون توماني به بانك‌ها معرفي كرده‌ايم، اما بانك‌ها هنوز نتوانسته‌اند وام اين تعداد را پرداخت كنند. البته جلساتي با مقامات بانك مركزي داشته‌ايم و من اميدواريم تا سه هفته آينده كارپرداخت وام شروع شود.
به گزارش دنياي اقتصاد، موضوع تعامل بانك‌ها با دولت براي پيشبرد عمليات ساخت مسكن مهر از آنجا باعث نگراني وزير مسكن شده است كه قانون براي ساخت هر واحد مسكوني در قالب اين طرح 14ميليون تومان تسهيلات بانكي در نظر گرفته است، بنابراين بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي ساخت مسكن مهر بر دوش بانك‌ها گذاشته شده است كه درنتيجه هرگونه عدم همكاري بانك‌ها مي‌تواند تاثير منفي در به سرانجام رساندن طرح به همراه داشته باشد.
به نظر مي‌رسد عدم همكاري بانك‌ها با مسكن مهر نه از سر ميل و اراده بلكه از سر اجبار و ناشي از سه قفله شدن خزانه بانك مركزي است.
بانك‌ها چون پول ندارند وام هم (در اين حجم وسيع) قادر نيستند بپردازند.
لايحه بانك مركزي چه هدفي دارد؟
در آخرين روز از هفته گذشته رييس كل بانك مركزي لايحه‌اي براي برداشت 15هزار ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزي براي پرداخت بدهي به بانك‌ها و افزايش سرمايه دولت در بانك‌هاي دولتي تقديم مجلس كرد كه چون حجم بدهي دولت به بانك‌ها رقمي معادل 6هزار و 400ميليارد تومان است، به نظر مي‌رسد مابقي اين رقم درخواستي، براي تامين 7500ميليارد تومان تسهيلات ساخت مسكن مهر باشد. اگر چنين باشد، وام‌هاي 14ميليوني از حساب ذخيره ارزي تامين خواهد شد و بدين ترتيب مشكل تامين تسهيلات مرتفع خواهد شد. همچنين پيش از اين نيز شوراي عالي مسكن پيشنهاد تامين تسهيلات مسكن مهر از سپرده‌هاي خارجي بانك مركزي را ارائه كرده بود كه البته هنوز اين طرح در شوراي عالي مسكن و دولت تصويب نشده است.
5 تا 10درصد ارزاني در نقاط مختلف
به گزارش دنياي اقتصاد، وزير مسكن در گفت‌وگوي ويژه خبري چهارشنبه شب درباره كاهش قيمت مسكن گفت: اطلاعات مستند ما از قيمت واحدهاي مسكوني معامله شده حاكي است قيمت در نقاط مختلف بين 8 تا 10درصد كاهش يافته است.
سعيدي‌كيا درباره تاثير ركود خريد و فروش در حجم ساخت‌وسازها گفت:‌ ساخت‌وساز به دو دليل همچنان در كشور رونق دارد.
دليل اول رشد صدور پروانه در 4ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
در سال گذشته براي ساخت 830هزار واحد مسكوني در كشور پروانه ساختماني صادر شد. در 4ماه اول پارسال نيز براي ساخت 51هزار واحد پروانه صادر شد كه در 4ماه اول امسال اين رقم به 61هزار واحد افزايش يافته است. بنابراين آمارها نشان مي‌دهد كار ساخت‌وساز جاري است.
دليل دوم رونق فعاليت در طرح مسكن مهر است.
وزير مسكن تصريح كرد: ما بايد كاري كنيم كه ساخت مسكن با ركود مواجه نشود، چون در كشور سالانه به بيش از يك‌ميليون واحد مسكوني جديد نياز داريم.
اتحاديه تعاوني‌ها تشكيل مي‌شود
وزير مسكن در ادامه از تشكيل اتحاديه تعاوني‌هاي مهر به عنوان ابتكار جديد در طرح مسكن مهر خبر داد و گفت: هم‌اكنون در برخي از شهرها از جمله پرند، تعاوني‌هاي مهر يك اتحاديه تشكيل داده‌اند و بدين ترتيب عمليات را در قالب گروه‌هاي بزرگ و در عين حال متمركز پيش مي‌برند كه اين مساله باعث مي‌شود تعاوني‌ها در بسياري از موارد راحت‌تر جلو بروند.
رهن ثانويه سه هفته ديگر
سعيدي‌كيا درباره بازار رهن ثانويه كه پيش از اين نويد راه‌اندازي آن را در ابتداي سال داده بود، گفت: اين بازار 2 تا 3 هفته آينده راه اندازي مي‌شود و بر مبناي آن 3هزار ميليارد تومان تسهيلات براي ساخت مسكن به سازندگان اعطا مي‌شود.
در اين بازار، اوراق مشاركت با سود 17درصد توزيع مي‌شود و بدين ترتيب منابع مالي ساخت مسكن تامين خواهد شد.
لايحه تضمين مسووليت سه ماه ديگر
وزير مسكن درباره لايحه تضمين مسووليت ساخت كه يك سال است در مجلس به سر مي‌برد، گفت: اين لايحه تا سه ماه ديگر به قانون تبديل مي‌شود و اميدوارم با اجراي آن نواقص موجود در بخش ساخت برطرف شود.
بر اساس اين لايحه مجري ساخت بايد مسووليت خود را نزد يك شركت بيمه، بيمه كند. شركت بيمه نيز به طور طبيعي بعد از بازرسي فني، صلاحيت را تاييد مي‌كند، بنابراين اين شيوه باعث خواهد شد مجري، مهندس ناظر را مجاب به بيمه مسووليت، مهندس ناظر پيمانكار را مجاب به بيمه مسووليت و پيمانكار نيز توليدكننده مصالح ساختماني را مجاب به بيمه مسووليت كند و لذا كار ساخت‌وساز با مسووليت دقيق جلو خواهد رفت.
علل افزايش اجاره‌بها
وزير تعاون نيز كه همان گفت‌وگوي ويژه خبري بود در اين برنامه علل افزايش غيرمنطقي و سنگين اجاره‌بها را اين‌گونه تشريح كرد: يك ميليون و 200هزار خانواري كه در گذشته اميدي به صاحبخانه شدن نداشتند با شروع به كار مسكن مهر اميدوار شدند و در نتيجه اقدام به ثبت‌نام كردند.
اين تعداد خانوار فعلا ترجيح مي‌دهند اجاره‌نشين باشند تا خانه‌شان آماده شود و اين موضوع باعث شده اكنون تقاضا براي اجاره‌نشيني افزايش پيدا كند.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن