تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815455342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از آئين اختتاميه همايش دكترين مهدويتلاريجاني: وظيفه مسلمانان در عصر غيبت تربيت منتظران آماده جهاد است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارشي از آئين اختتاميه همايش دكترين مهدويتلاريجاني: وظيفه مسلمانان در عصر غيبت تربيت منتظران آماده جهاد است
گروه گزارش: چهارمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت، عصر امروز جمعه 25 مرداد با سخنراني علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي به كار خود خاتمه داد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم طي سخناني، تلاش براي تشكيل حكومت اسلامي و تربيت منتظران دانا و آماده جهاد في سبيل الله را از وظايف مسلمانان در عصر غيبت دانست و تاكيد كرد: با نگاهي گذرا و كلي به شرايط جهاني و نسبت دنياي غرب با مسلمانان مي بينيم كه دنياي غرب و آمريكا در شرايطي كه عنوان مديريت جهاني براي خود در نظر گرفته است، در مقابل دنياي اسلام به بن بست رسيده است.

وي افزود: امروز مسلمانان از خوابي كه دنياي غرب خود را در آن فربه كرده بود، به بركت انقلاب اسلامي بيدار شده و دنياي غرب را دچار يك بن بست استراتژيك كرده اند.

لاريجاني با تشكر از مسئولين برگزاري اين همايش گفت: حركت براي توانمندي علمي در گذشته اين چنين نبوده و فن آوري هسته اي در ايران نمونه اين حركت است البته غرب از اين حركت خرسند نيست، چرا كه در بحث جهاني سازي فقط كشورهايي حق دستابي به تكنولوژيهاي برتر را دارند كه جزء كشورهاي كانوني هستند و ورود اين تكنولوژيها براي كشورهاي پيراموني ممنوع است.

معنويت و بيداري، نقطه قوت جهان اسلام

لاريجاني نقطه قوت جهان اسلام را در بيداري، جهاد و گرايش به معنويت خواند و افزود: سعي ديگر غرب اين است كه مسلمانان موضوع اساسي جهاد و معنويت را فراموش كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي ايجاد حكومت اسلامي را مغاير با خواسته هاي غرب ذكر كرد و افزود: غرب با انجام فرائض ديني ما مشكل ندارد بلكه از بيداري امت هاي اسلامي و تشكيل حكومت اسلامي ترس دارد.

وي پيرامون چگونگي بهره گيري از تفكر مهدوي در مواجهه با وضعيت موجود جهان اظهار كرد: سه رويكرد فردگرا و پديده گرا، جمع گرا و جامعه گرا و رويكرد جامع غرب در جامعه به موضوع مهدويت از مجموعه بحث هاي متفكرين در اين زمينه است.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: در رويكرد فردگرا هدف اصلاح فرد است. در اين رويكرد انسان ها بايد تلاشگر و پاكدامن باشند و بحث منجي تنها به آنها آرامش مي دهد و يأس را از آنها دور مي كند. اين نظريه رويكردي انزواطلبانه دارد و تنها به اصلاح فرد توجه مي كند و شرايط جامعه را مهم نمي داند.

وي با اشاره به اينكه در رويكرد فردگرايانه مسئله منجي به صورت پديده بررسي مي شود، ابراز داشت: در اين نظريه تمام رواياتي كه حكايتگر مبحث مهدويت هستند، فقط جنبه توصيفي دارد و معتقدان اين نظريه بر اين باورند كه ظهور منجي به امر خدا در زمان خاصي و در شرايطي كه دنيا پر از ظلم و جور باشد، اتفاق مي افتد.

وي افزود: نگاه روان شناختي به مهدويت در مقوله فردگرايي است. گرايشات خرافي، حلقه هاي مخفي يابي، ادعاي اتصال به حضرت و دستور گرفتن به ايشان به همراه شيادي بيشتر از اين نظريه پردازي بيرون مي آيد. ويرانگري، بي تحركي، خرافه گرايي و فردگستري از ويژگي هاي نگاه فردگرايانه به مبحث مهدويت است.

تربيت انسان هاي متدين براي دنياي استكباري جالب نيست

لاريجاني با اشاره به رويكرد جهان امروز و نسبت جهان غرب با رويكرد فردگرايانه به مهدويت بيان كرد: جهان امروز ستيزي با رويكرد فردگرايانه به آموزه مهدويت ندارد. هرچند كه تربيت انسان هاي متدين براي دنياي استكباري جالب نيست و جهاد و معنويت براي آنها آزاردهنده است.

وي پيرامون نظريه دوم يعني رويكرد جمع گرا به مهدويت گفت: معتقدين به رويكرد جمع گرا نگاهي جبري به تاريخ دارند. اينها ماركسيست نيستند بلكه وقايع را سنت الهي مي دانند كه انسان ها در آن نقشي ندارند. يعني دنيا به چنان ظلمي فراگير و جدي مي رسد كه نياز به ظهور و وجود حضرت مهدي (عج) پيدا مي كند.

وي افزود: معتقدين به نظريه جمع گرا در تفكر مهدويت بر اين باورند كه با ظهور مهدي شرايط جامعه عوض مي شود و افراد در اين زمينه نقشي ندارند و سنت الهي به اجبار حركتي را براي جوامع مشخص كرده است و نحوه اداره كشورها نيز در آن نقشي ندارد.

رئيس مجلس به تشريح ويژگي هاي نظريه سوم با عنوان رويكرد جامعه نگري به مهدويت پرداخت و تصريح كرد: در نگاه جامعه نگر ظهور يك پديده نيست و روايات فقط توصيف شرايط ظهور نمي كنند بلكه ظهور يك صراط است و نشان دهنده مقصد راهي كه همه بايد آن را بپيماييم.

وي آمادگي براي ظهور را به معني مسلح شدن فرد و جامعه به عقلانيت دانست و گفت: منتظران مهدي بايد مسلح به عقل و در پي دانش باشند. امام صادق (ع)از پيامبر اكرم (ص) نقل مي كنند كه چون خوبي حال فردي را ديديد در خوبي عقلش بنگر، چون به ميزان عقل اش پاداش مي گيرد.

توسعه دانايي و علم؛ حركت در مسير مهدويت

وي افزود: هر چه اداره جامعه بيشتر بر اساس توسعه دانايي و علم باشد بيشتر در صحنه دكترين مهدويت گام برداشته ايم. همانطور كه عدالت محوري ما را به اين سمت مي برد.

لاريجاني تلاش براي مسلح شدن به روحيه جهادي و تلاش براي ايجاد حكومت اسلامي را اصلي مهم خواند و ابراز داشت: نعماني از امام باقر (ع) نقل مي كند به امام مي پرسند وقتي مهدي قيام كند بدون قتل و خوني امور اداره مي شود، امام باقر فرمود: به خدا اگر بدون خون ريزي مي شد پيامبر اين كار را مي كرد. به خدا قسم تا ما و شما شدايد و صدمات و مجاهدت نداشته باشيد و خون ها ريخته نشود، دولت او قوام نمي گيرد.

همچنين در اين همايش، مهدي مصطفوي، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: اميد به آينده و رهايي و آزادي انسان‌ها در همه آموزه‌ها و اديان آمده است و به ويژه در اسلام و مكتب شيعي نمود خاصي پيدا كرده است.

در اين مراسم، دو گزارش از دو كميسيون علمي اين همايش مطرح شد كه گزارش كميسيون سياسي و حقوقي اول، توسط دكتر سيد رضي موسوي گيلاني و گزارش دوم كميسيون، توسط حجت‌الاسلام و المسلمين قنبري ارائه شد.

اجراي برنامه هاي هنري، ارائه گزارش از روند برگزاري همايش توسط دبير چهارمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت و قرائت بيانيه اختتاميه، از ديگر برنامه‌هاي اختتاميه اين همايش بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم، علاوه بر سخنراني، از برگزيدگان پژوهشي دكترين مهدويت نيز با اهدا لوح و جوائز تقدير كرد.

ارايه دو مقاله برتر

در اين همايش، از حجت‌الاسلام و‌المسلمين دكتر فرامرز سهرابي صاحب مقاله برتر در عرصه مهدوي و مريم كريمي‌تبار، پژوهش‌گر برتر در اين زمينه تقدير شد.

بر اساس اين گزارش، هم‌چنين از حجت‌الاسلام محمدصابر جعفري، سردبير مجله امان، عليرضا فتحي‌پور مسئول خبرگزاري شبستان، رضا صبور تهيه‌كننده برنامه‌هاي تلويزيوني، يحيي شريف‌، نماينده كانون سبز انتظار از دانشگاه آزاد واحد بروجرد و جعفر پديدار، تهيه‌كننده كليپ‌هاي مهدوي به عنوان فعالان عرصه مهدويت تجليل شد.

تجليل از مهدوي ياوران

همچنين، امير حسامي‌نژاد عكاس خبري، ويدا حسين‌زاده خبرنگار برتر و محمد اخلاقي فعال در زمينه عكس‌برداري از ديگر مهدي‌ياوراني بودند كه در چهارمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت با اهداي لوح سپاس و تنديس ويژه همايش از آن‌ها تقدير شد.

در پايان مراسم اهداي جوايز مهدي ياوران، پروفسور محفوظ از كشور عراق يك قطعه عكس مهدوي را به دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هديه كرد.

يادآوري مي شود اين همايش به مدت دو روز در تهران، با حضور 98 ميهمان خارجي، از 29 كشور جهان برگزار شد و در آن، بيش از 30 مقاله برتر همايش در كميسيون‌هاي تخصصي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

رونمايي از دو كتاب مهدويت و صلح كل و تذكره انجمن قدس همچنين رونمايي از سي دي سمفوني انتظار و تجليل از مهدي ياوران از ديگر برنامه هاي اين همايش دو روزه بود.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن