تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821011607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تاكيد روساي جمهور دوكشور؛روابط ايران و تركيه در انرژي، تجارت و مبارزه با تروريسم افزايش مي‌يابد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با تاكيد روساي جمهور دوكشور؛روابط ايران و تركيه در انرژي، تجارت و مبارزه با تروريسم افزايش مي‌يابد
روساي جمهور ايران و تركيه تقويت همكاري‌هاي مشترك براي گسترش روابط در تجارت و انرژي و نيز مبارزه با تروريسم و ريشه‌كن كردن مواد مخدر را مورد تاكيد قرار دادند و خواستار افزايش هماهنگي‌هاي لازم در اين خصوص شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، مذاكرات مشترك هيئت‌هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و تركيه عصر پنجشنبه به رياست دكتر" محمود احمدي نژاد" و "عبدالله گل" روساي جمهور دو كشور برگزار شد.

دكتر احمدي نژاد در اين مذاكرات با يادآوري سوابق فرهنگي و تاريخي دو كشور تاكيد كرد:گسترش همكاري‌ها به نفع دو كشور و هم به نفع صلح و امنيت و پيشرفت منطقه است.

رئيس جمهور روابط آنكارا و تهران را پايدار و رو به گسترش دانست و با اشاره به همكاري‌هاي مشترك در زمينه‌هاي مختلف به ويژه در عرصه اقتصادي و تجاري گفت : آماده جهش در اين عرصه‌ها هستيم تا حجم روابط تجاري را در چهار سال آينده تا سقف 20 ميليارد دلار افزايش دهيم.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه فعاليت گروه‌هاي تروريستي و مساله قاچاق مواد مخدر به ضرر همه بشريت و كشورهاي منطقه است گفت: بايد در راه مبارزه با گروه‌هاي تروريستي و قاچاق مواد مخدر همكاري‌هاي مشترك را بيش از پيش افزايش دهيم.

دكتراحمدي نژاد در ادامه به هزينه‌هايي كه جمهوري اسلامي ايران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر مي پردازد اشاره كرد و گفت : اكنون توليد مواد مخدر در افغانستان بعد از اشغال اين كشور چندين برابر شده است و اين افزايش توليد منطقه و بشريت را به فساد و تباهي مي كشاند.

وي افزود: همكاري ايران و تركيه به ويژه در قالب كميته مشترك امنيتي براي ريشه كن كردن قاچاق مواد مخدر و تروريسم بسيار موثر خواهد بود.

رئيس جمهورهمچنين با بيان اينكه در زمينه همكاري‌هاي دو جانبه هيچ محدوديتي وجود ندارد، خواهان توسعه روابط دو جانبه و پايدار با تركيه شد و تصريح كرد : پيشرفت و امنيت تركيه را پيشرفت و امنيت ايران مي دانيم و مطمئن هستيم دولت و ملت تركيه نيز از پيشرفت و امنيت كشورمان خوشحال مي شوند.

وي با استقبال از گسترش همكاري‌هاي مشترك ايران و تركيه ابراز اميدواري كرد مناسبات دو جانبه با اراده مسئولان عالي رتبه دو كشور در زمينه‌هاي مختلف به ويژه در عرصه نفت، گاز، انرژي، برق و حمل و نقل توسعه يابد.

دكتراحمدي نژاد ديدگاه‌هاي دو كشور در بسياري از موضوعات منطقه اي و جهاني را مشترك و نزديك به هم خواند با اشاره به اوضاع عراق گفت: امنيت و يكپارچگي عراق به نفع منطقه و به نفع ايران و تركيه است.

وي افزود: ايران و تركيه به عنوان دو همسايه بزرگ عراق بايد كمك كنند تا دولت عراق مسئوليت امنيت كشورش را برعهده گيرد.

رئيس جمهور تصريح كرد : نبايد به قدرت‌هاي بزرگ اجازه داد تا در امور داخلي عراق دخالت كنند.

دكتر احمدي نژاد همچنين درباره اوضاع افغانستان خاطر نشان كرد: بر خلاف ادعاي اشغالگران، شرايط در اين كشور به سمت امنيت و ثبات پيش نمي رود.

وي حضور نيروهاي اشغالگر در افغانستان را سياستي كاملا اشتباه خواند و گفت: نيروي اشغالگر، مردم افغانستان و منطقه را نمي شناسد و متاسفانه آنان به بيراهه مي روند.

رئيس جمهوردر ادامه همكاري‌هاي دو كشور در سازمان‌هاي منطقه اي و بين المللي را خوب توصيف كرد واظهار داشت: همكاري ايران و تركيه در گروه دي هشت و اكو زمينه ساز توسعه هر چه بيشتر روابط دو جانبه است و مقامات عالي دو كشور مي توانند ضمن استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در اين سازمان‌ها، جايگاه آن را در منطقه ارتقا دهند.

رئيس جمهور تركيه نيز در اين مذاكرات ، روابط دو كشور را مستحكم دانست و با بيان اين كه با سفر دكتر احمدي نژاد به تركيه فصل جديدي از روابط دو جانبه گشوده خواهد شد گفت: ايران و تركيه دو كشور بزرگ منطقه هستند كه همكاري‌هاي مشترك آن‌ها مي تواند هم به نفع دو ملت و هم به نفع ملت‌هاي منطقه باشد.

عبدالله گل پس از اشاره به مشتركات تاريخي و فرهنگي دو كشور با ابراز خرسندي از توسعه همكاري‌هاي اقتصادي ابراز اميدواري كرد مناسبات دو كشور در زمينه‌هاي مختلف و با محوريت كميسيون مشترك اقتصادي ارتقا يابد.

وي همچنين با تشريح آخرين اوضاع منطقه تاكيد كرد: تركيه خواهان ثبات، تماميت ارضي و امنيت در عراق و افغانستان است.

رئيس جمهور تركيه افزود: تركيه با همه گروه‌هاي عراقي رابطه دارد و علاقه مند است همه گروه‌ها با وحدت و همبستگي براي صلح و ثبات و امنيت كشورشان تلاش كنند.

وي در ادامه به مساله ترور و قاچاق مواد مخدر در منطقه اشاره كرد و گفت: تركيه مصمم است تا اين معضل را در منطقه ريشه كن كند و همكاري كشورهاي منطقه به ويژه ايران و تركيه و عراق مي تواند در رفع اين معضل بسيار پر ثمر باشد.
 جمعه 25 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن