تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815448522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دنياي بدون مرز‌ خرافات


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: در هر كشوري كه زندگي مي‌كنيد يا به هر نقطه دنيا كه سفر مي‌كنيد يا هر كجا كه باشيد از اين خرافات گريزي نيست. هر چند بايد پذيرفت كه بعضي از كشورها در زمينه خرافات و خرافه‌پرستي شهرت بيشتري دارند. بررسي‌هاي انجام شده در سطح دنيا حاكي از آن است كه مردم كشور انگليس به عنوان خرافاتي‌ترين مردم دنيا شناخته شده‌اند. اگرچه براساس مطالعاتي ديگر كه در اين زمينه انجام شده است در كشورهاي آسياي شرقي مانند كشورهاي چين و ژاپن ريشه‌هاي عقايد خرافي بيشتر در ميان مردم گسترش يافته است. نحس بودن عدد سيزده، بدشگون بودن عطسه در زمان‌هاي مشخص، بديمن بودن آواز جغد يا كلاغ و ... از جمله اين باورهاي خرافي هستند كه اعتقاد به آنها در كشورهايي مانند انگليس، هلند، نروژ و ايالات متحده آمريكا در مقايسه با ديگر كشورها به ميزان قابل توجهي بيشتر است. از نظر اين گروه از افراد، فردي كه در روز جمعه سيزدهم ماه در انتهاي كوچه بن‌بستي وارد خانه‌اي مي‌شود و پيش از وارد شدن به اين خانه ناگهان گربه سياه‌رنگي مقابل چشمانش ظاهر مي‌شود بايد در انتظار وقوع يك حادثه ناگوار باشد و براي اين كه از اين حادثه جان سالم به در ببرد بايد حتما يك نعل اسب را به صورت وارونه در دستش نگه دارد و يا اين كه هر طور شده يك سنگ آبي پيدا كرده و آن را به گوشه‌اي از لباسش آويزان كند! از گذشته‌هاي دور خرافات بخشي از فرهنگ هر جامعه بوده است و قدمت ديرينه اين باورها و عقايد موجب شده است همچنان بسياري ‌ افراد از آنها پيروي كنند. شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه پيشينه خرافات به صد سال پيش از ميلاد مسيح برمي‌گردد. به گونه‌اي كه گاهي اين باورها ذهن بسياري از دانشمندان و فلاسفه بزرگ را نيز به خود مشغول كرده است. علي‌رغم تمام شواهد و مداركي كه بي‌اساس بودن خرافات را ثابت مي‌كنند هنوز هم بسياري از مديران از بستن قرارداد در روز سيزدهم ماه اجتناب مي‌كنند و يا برخي از نويسندگان هيچ گاه وقتي روز بيست و دوم ماه مصادف با روز شنبه باشد آن روز دست به قلم نمي‌شوند.

فوتباليست‌هاي خرافاتي

در حقيقت خرافه نوعي باور و اعتقاد است كه هيچ‌گونه پايه و اساس علمي و منطقي نداشته و براساس تجربيات قبلي و اطلاعات مشخصي كه مورد تاييد قرار گرفته و ثابت شده باشد قابل توجيه نخواهد بود. علي‌رغم اين‌كه بسياري از افراد خرافات را باور ندارند اما گاهي وجود يك احساس دروني يا ترس از يك موقعيت خاص موجب مي‌شود اين طور وانمود كنند كه اين باورها را پذيرفته‌اند. بررسي‌ها و مطالعات روان‌شناختي انجام‌شده در اين باره نشان داده است كه ما انسان‌ها معمولا در شرايطي كه اعتماد و اطمينان خود را به آينده از دست داده‌ايم به خرافات روي مي‌آوريم. به عبارت ديگر چون ما انسان‌ها نمي‌توانيم اتفاقات و حوادث ناگواري را كه با آنها مواجه شده‌ايم براساس منطق شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه در ميان بازيكنان رشته‌هاي مختلف ورزشي فوتباليست‌ها از همه خرافاتي‌تر هستند. اگرچه در سال هاي اخير رواج خرافات در ورزش فوتبال بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است اما بسياري از فوتباليست‌هاي معروف دنيا بر اين باورند كه انجام برخي از تشريفات خرافي مي‌تواند نقش بسيار مهمي در نتيجه مسابقاتي كه در آن حضور دارند داشته باشد.

مالوين كامرا عضو تيم ملي سيرالئون بايد براي تسلط بر اعصاب خود و داشتن اعتماد به نفس پيش از حضور در ميدان مسابقه نسخه اصلي فيلم ويلي رانكا و كارخانه شكلات‌سازي را تماشا كند چرا كه بر اين باور است تماشاي اين فيلم براي او خوش‌يمن است. رئيس سابق باشگاه پيسا در ايتاليا نيز از جمله مربياني است كه رفتارهاي عجيب و غريب او پيش از آغاز مسابقه زبانزد همه شده بود. او پيش از هر يك از مسابقاتي كه اين تيم در آن حضور داشت به ميدان بازي نمك مي‌پاشيد و هرچه اين بازي مهم‌تر بود نمك بيشتري به زمين مي‌پاشيد تا جايي كه در يكي از مسابقات 26 كيلوگرم نمك به روي زمين مسابقه پاشيده بود. جان تري، مدافع تيم چلسي رفتارهاي خرافي جالبي دارد. او هميشه روي يك صندلي اتوبوس مي‌نشيند و حتما بايد بند كفشش را سه دور دور جورابش بپيچد و عجيب‌تر از همه اين‌كه او در همه مسابقات يك جفت ساق‌بند همراه داشت كه بر اين باور بود پوشيدن آنها براي او خوش‌يمن بوده است كه در مسابقات ليگ قهرماني سال 2005 آنها را گم كرد. يوهان كرايف، بازيكن سابق تيم فوتبال هلند نيز همواره پيش از شروع بازي آدامس خود را به سمت تيم رقيب پرتاب مي‌كرد تا موفقيت تيم خود را در اين بازي تضمين كند. اينها بخشي از عقايد خرافي است كه در ميان ستارگان دنياي ورزش ديده مي‌‌شود.

برخي از ورزشكاران اعتقادات عجيب و غريبي دارند كه ريشه در عقايد و باورهاي خرافي دارد. در حقيقت اين خرافات ناشي از بروز اختلالات وسواسي است. در اين افراد عادت به انجام برخي اعمال خاص باعث ايجاد اختلال در زندگي روزمره آنها خواهد شد. به عبارت ديگر آنها گمان مي‌كنند كه اگر از اين عادات خود دست بردارند، حادثه ناگواري براي آنها رخ خواهد دارد كه ناشي از ترك عادت است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن