تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816905759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير جنگ گرجستان بر انتخابات آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تأثير جنگ گرجستان بر انتخابات آمريكا
اقدام نظامي روسيه عليه گرجستان براي جان مك كين، نامزد جمهوريخواه براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا اين امكان را فراهم كرد كه يك بار ديگر مواضع تند خود را در مورد مسائل مربوط به امنيت ملي و سياست خارجي بيان كند و اينها مواردي هستند كه راي دهندگان آمريكايي درمورد جان مك كين مي‌پسندند.

اين درگيري‌ها به باراك اوباما، بخت اصلي دمكرات در انتخابات رياست جمهوري آمريكا نيز اين فرصت را داد تا به راي دهندگان آمريكايي نشان دهد كه حتي در شرايط تهاجم نظامي روسيه تا چه حد مي‌تواند خونسردي خود را حفظ كند.

ساعاتي پس از آغاز درگيرهاي در گرجستان، سناتور جان مك كين كه افسر سابق نيروي دريايي و طرفدار موضع گيري‌هاي قاطع در اختلافات بين‌المللي است، از جامعه بين المللي خواست تا روسيه را براي عقب نشيني از مناطق تصرف شده تحت فشار قرار دهد.

مك كين مي‌گويد: «دولت آمريكا بايد به سرعت خواستار تشكيل جلسه فوق‌العاده شوراي امنيت شود و از روسيه بخواهد كه اقدام خود را متوقف كند. دولت آمريكا در همكاري با اتحاديه اروپا و سازمان همكاري و امنيت اروپا بايد روسيه را تحت فشار قرار دهد تا هرچه سريعتر سياست خطرناكي را كه در پيش گرفته است، تغيير دهد.»

سناتور باراك اوباما لحن محتاط‌تري داشت و از هر دوطرف بحران در گرجستان خواست كه با آرامش برخورد كنند.

باراك اوباما مي‌گويد: «من با تمام وجود تجاوز به خاك گرجستان و نقض تماميت ارضي اين كشور را محكوم مي‌كنم. به اعتقاد من مهمتر از هر چيز آرامش دو طرف براي پرهيز از گسترش اين درگيري نظامي است. تماميت ارضي گرجستان بايد محترم شمرده شود و اكنون زمان مذاكرات مستقيم همه طرف‌هاي درگيري براي حفظ ثبات در منطقه است.»

مك كين «قاطع»؛ اوباماي «ملايم»
روز دوشنبه همزمان با گسترش درگيري‌هاي نظامي و افزايش تعداد تلفات در اين بحران، هر دو نامزد مقام رياست جمهوري آمريكا بار ديگر بر مواضع خود تاكيد كردند.

سناتور مك كين در يك كنفرانس خبري در جريان سفرهاي تبليغاتي خود در ايالت پنسيلوانيا با لحني بسيار قاطع و چهره‌اي خشمگين گفت: دولت روسيه سعي مي‌كند كشورهايي مثل گرجستان و اوكراين را كه خواستار نزديكي با غرب و بسط ارزش‌هاي سياسي و اقتصادي غربي هستند، تحت فشار قرار دهد.

مخالفت جان مك كين با دولت روسيه به حدي است كه وي خواستار اخراج روسيه از گروه هشت شده و معتقد است جهت گيري‌هاي غير دمكراتيك دولت روسيه در سال‌هاي اخير ثابت كرده كه اين كشور نمي‌تواند در ميان اعضاي ديگر جامعه كشورهاي بزرگ صنعتي جهان جايي داشته باشد.
جان مك كين تصميم سازمان ناتو در مخالفت با آغاز روند عضويت گرجستان و اوكراين در سال جاري را تقبيح كرد و گفت: اين تصميم ناتو ممكن است چراغ سبزي بوده باشد براي حمله دولت روسيه به خاك گرجستان.

جان مك كين تاكيد كرد كه در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري امسال در آمريكا اين اقدام روسيه را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
وي اظهار داشت: «پرزيدنت مدودف و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه بايد متوجه باشند كه اين اقدام آنها بر روابط روسيه با آمريكا و اروپا تاثيرات مخرب و دراز مدتي خواهد داشت.»

سناتور اوباما نيز تعطيلات خود را متوقف كرد و در گفت و گو با خبرنگاران تاكيد كرد كه جامعه بين المللي بايد با تكيه بر همكاري همه جانبه راه حلي براي توقف جنگ و خونريزي در گرجستان پيدا كند.
به اين ترتيب او نشان داد كه تاكيد بر ديپلماسي در تصميم‌گيري‌هاي وي نقش محوري را ايفا خواهد كرد.

سناتور اوباما اظهار داشت: «ما خواستار آينده‌اي از رابطه فعال و نزديك با دولت روسيه و دوستي با ملت اين كشور هستيم. ما مي‌خواهيم كه روسيه به نقش و جايگاه خود به عنوان يك ملت بزرگ عمل كند. اما ايفاي چنين نقشي به معناي پذيرش سياست‌هاي مسئولانه است و نه بازگشت به روش‌هاي بحران آفرين گذشته. به اين دليل دولت آمريكا و جامعه بين المللي بايد به اين اقدام تهاجمي روسيه اعتراض كرده و از برقراري صلح و امنيت دفاع كند.»

در مجموع، موضع‌گيري‌هاي دو نامزد مقام رياست جمهوري آمريكا تقريبا همان چيزي بود كه همه حدس مي‌زدند و باعث تعجب جامعه ديپلماتيك در غرب نشد.

جان مك كين در مصاحبه اخير خود با روزنامه «نيويورك تايمز» گفت: حتي هنري كيسينجر، وزير امور خارجه اسبق آمريكا به وي گفته است كه مواضع او در قبال روسيه اشتباه است و او نبايد تا اين حد در مورد روسيه سخت گيري كند.

علاوه بر اين جان مك كين علاقه يا تماس ويژه‌اي با گرجستان دارد. رندي شئونمن، مشاور ارشد او در سياست خارجي از طرفداران گسترش روابط با گرجستان است و در مجلس نمايندگان آمريكا براي پذيرفتن اين كشور در سازمان ناتو تلاش مي‌كرد.

جان مك كين از سال ۱۹۹۷ از جمله حاميان ميخائيل ساكاشويلي، رييس جمهور گرجستان بوده و در مصاحبه‌هاي روزهاي اخير خود طوري صحبت مي‌كرد كه گويا در تمام مدت بحران اخير با رييس جمهور گرجستان در تماس دائمي است.

سناتور اوباما تاكيد دارد كه بايد دولت روسيه را به سمت اجراي اصلاحات دمكراتيك بيشتر در اين كشور سوق داد و در مورد امنيت سلاح‌ها و مواد هسته‌اي اين كشور با مسكو همكاري كرد.
براساس گفته‌هاي دفتر تبليغاتي باراك اوباما، وي نيز در روزهاي اخير حداقل يك بار با ميخائيل ساكاشويلي تماس تلفني داشته است.

همكاري در مسير مشترك
همچون جان مك كين، سناتور اوباما نيز در روزهاي اخير توسط كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و استفن هدلي، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در جريان تحولات گرجستان قرار گرفته است.

باراك اوباما در موضع گيري خود در قبال دولت روسيه بارها گفته است كه اين كشور براي آمريكا نه يك دشمن است و نه يك دولت دوست و متحد. او طرفدار همكاري نزديكتر با دولت روسيه در اموري است كه براي دو طرف اهميت دارند.
با اين همه باراك اوباما از انتقاد از دولت روسيه طفره نرفته است.

وي آوريل گذشته گفت كه از اقدام ولاديمير پوتين، رييس جمهور وقت روسيه براي تقويت تماس‌هاي سياسي و حقوقي با ناحيه اوستياي جنوبي و ابخاز بدون موافقت دولت گرجستان شديدا نگران و ناراضي است.

بنابر اين جاي تعجب نداشت كه روز سه شنبه همزمان با سفر نيكلا سركوزي، رييس جمهور فرانسه براي رسيدن به توافق ديپلماتيك بين روسيه و گرجيستان، مواضع دو نامزد رياست جمهوري آمريكا در مورد بحران گرجستان تشابه بسياري داشت.

هر دو نامزد رياست جمهوري آمريكا، تصرف قلمرو گرجستان توسط روسيه را محكوم كرده، هر دو خواستار اقدام شوراي امنيت سازمان ملل متحد شده، هر دو از عضويت گرجستان در سازمان ناتو حمايت كرده و هر دو خواستار استقرار نيروهاي بين المللي پاسدار صلح در مناطق مورد اختلاف بين روسيه و گرجستان شده‌اند.

از صحبت‌هاي مشاوران انتخاباتي دو نامزد مقام رياست جمهوري آمريكا مي‌توان حدس زد كه از يك طرف آنها نگرانند كه صحبت‌هاي تند جان مك كين ممكن است براي مردم آمريكا كه از جنگ خسته شده‌اند يادآور لحن جنگ طلبانه باشد و از سوي ديگر لحن آرام باراك اوباما ممكن است براي مردم آمريكا كه هنوز هم روسيه را رقيب خطرناك خود مي‌دانند موضع‌گيري ضعيف قلمداد شود.

در هر حال درگيري نظامي بين روسيه و گرجستان به پايان خواهد رسيد، حتي اگر آتش بس موقت باشد؛ اما مبارزه بين باراك اوباما و جان مك كين براي مقام رياست جمهوري آمريكا ادامه خواهد يافت.
 پنجشنبه 24 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن