تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799387505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پروبیوتیک ها - قسمت دوم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: أثیر پروبیوتیک ها در پیشگیری و درمان بیماریها

یکی از روش هایی که مطالعات زیادی در مورد آن صورت گرفته ، ترکیب کردن پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها است که می تواند منجربه افزایش تعداد باکتریهای مصرف شده که به حالت زنده به کولون می رسند ، گردد. روش دیگر استفاده از پروبیوتیک ها در ترکیب با آنزیم های غذایی است. تجربیات مختلف در مورد درمان با پروبیوتیک ها محدوده ای از فواید بالقوه دارویی برای آنها پیشنهاد می کند. بایستی توجه داشت که اثرات توصیف شده برای یک سویه پروبیوتیک برای تمامی سویه ها عمومیت ندارد.



تحقیقات اخیر بر روی بیولوژی مولکولی و ژنومی لاکتوباسیلوس ها متمرکز گردیده و در مورد

- نقش پروبیوتیک ها در سیستم ایمنی

- اثرات ضد سرطانی

- اثرات زیست درمانی در اسهال های مرتبط با آنتی بیوتیک ها

- اسهال مسافرین و اسهال کودکان

- اثرات درمانی در بیماری التهابی روده و سندرم روده تحریک پذیر تحقیقات متعددی صورت پذیرفته است.

عدم تحمل لاکتوز

باکتریهای لاکتیک اسید با فعالیت خود لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند. خوردن سویه های معینی از این باکتریها ممکن است در عدم تحمل لاکتوز کمک کننده بوده و باعث شود افراد لاکتوز بیشتری را تحمل نمایند. در عمل پروبیوتیک ها برای این هدف مدنظر نیستند زیراکه اینها نسبت به باکتریهای طبیعی ماست فعالیت تخمیر لاکتوز پایین تری دارند.

پیشگیری از سرطان کولون

در یافته های آزمایشگاهی نشان داده شده که برخی از سویه های لاکتیک اسید باکتری (LAB ) مانند لاکتوباسیلوس بولگاریکوس دارای اثرات آنتی موتاژنیک باشند که تصور می شود این خاصیت بدلیل توانایی آنها در اتصال به آمین های هتروسایکلیک ( مواد سرطان زای شکل گرفته در گوشت پخته ) باشد.

اغلب مطالعات انسانی نیز نشان داده که سویه های پروبیوتیک آزمایش شده ممکن است از طریق کاهش فعالیت آنزیم بتاگلوکورونیداز که در تولید مواد سرطان زا در دستگاه گوارش نقش دارد ، اثرات ضد سرطانی نشان دهند. در مطالعات صورت گرفته در برخی از جمعیت ها ، میزان سرطان کولون در بین مصرف کنندگان فرآورده های لبنی تخمیری پایین بوده است.

کاهش کلسترول

مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی ، سودمندی برخی از لاکتیک اسید باکتریها را در کاهش سطح کلسترول سرم نشان داده اند. مکانیسم آن نیز احتمالا" از طریق شکستن صفرا در روده و جلوگیری از بازجذب آنها است ( که بعنوان کلسترول وارد خون می گردند ). برخی از تحقیقات نشان داده که فرآورده های لبنی تخمیر شده با لاکتیک اسید باکتریهای خاصی می توانند باعث کاهش کمی در سطح تام کلسترول و LDL در افرادی با سطح طبیعی گردند ، با این وجود در مورد افراد هیپرلیپیدمیک مطالعات بیشتری نیاز است.

کاهش فشار خون

برخی از مطالعات درمانگاهی نشان داده که مصرف شیر تخمیر شده حاوی سویه های مختلف لاکتیک اسید باکتریها می توانند باعث کاهش نسبتا" کمی در فشار خون گردند که علت آن را به تولید پپتیدهای مشابه ACE- Inhibitor ( ممانعت کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ) نسبت می دهند که در طول تخمیر تولید می شوند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از عفونت

چنین تصور می شود که لاکتیک اسید باکتریها دارای چندین فایده احتمالی بر روی سیتم ایمنی باشند. این باکتریها با مکانیسم ممانعت رقابتی از رشد باکتریهای بیماریزا جلوگیری می کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که این باکتریها ممکن است با افزایش پلاسماسل های تولید کننده IgA ، افزایش یا بهبود فاگوسیتوز و افزایش نسبت لنفوسیت های T و لنفوسیت های کشنده طبیعیوعملکرد سیتم ایمنی را بهبود ببخشند. مطالعات درمانگاهی نشان داده که پروبیوتیک ها ممکن است باعث کاهش عفونت های دستگاه تنفسی و پوسیدگی دندان در کودکان گردد. مشخص گردیده که غذاها و مکمل های حاوی لاکتیک اسید باکتریها در درمان و پیشگیری اسهال حاد و کاهش شدت و طول دوره عفونت های روتاویروسی در بچه ها و اسهال مسافرین در بزرگسالان کمک کننده می باشند.

عفونت ناشی از هلیکوباکترپیلوری

لاکتیک اسید باکتریها ممکن است در درمان عفونت های هلیکوباکتر پیلوری ( عامل زخم معده ) در بزرگسالان اگر بصورت ترکیبی با درمان های استاندارد پزشکی بکار بروند مفید باشند. اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها

این نوع اسهال در نتیجه برهم خوردن تعادل میکروفلور کولون بدنبال درمان با آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود. تغییر در میکروفلور روده باعث تغییر در متابولیسم کربوهیدرات ها شده ، جذب اسیدهای چرب زنجیر کوتاه کم شده و درنتیجه اسهال اسموتیک ایجاد می شود. علت دیگر اسهال ناشی از درمان با آنتی بیوتیک ها ، رشد بیش ازحد اجرام بالقوه بیماریزا مانند کلستریدیوم دیفیسایل است. درمان با پروبیوتیک ها می تواند باعث کاهش شدت اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها گردد. تأثیر پروبیوتیک بستگی به نوع سویه و مقدار دز مصرفی دارد. بدنبال تجویز پروبیوتیک ها درحدود 50 % کاهش در وقوع این نوع اسهال مشاهده گردیده است. عوارض جانبی ناشی از این باکتریها گزارش نگردیده ولی بایستی موارد احتیاط در مورد افراد با سیتم ایمنی تضعیف شده و یا بیمارانی که سد روده ای تضعیف شده دارند رعایت گردد.

کاهش التهاب

نشان داده شده که غذاها و مکمل های حاوی لاکتیک اسید باکتریها باعث تعدیل پاسخ های التهابی و ازدیاد حساسیت می شوند. اینها می توانند از وقوع مجدد بیماری التهابی روده در بزرگسالان پیشگیری نموده و در مورد آلرژی شیر نیز نتیجه بخش می باشد. با این وجود در درمان اگزما مؤثر نمی باشند.

بهبود جذب مواد معدنی

لاکتوباسیل های پروبیوتیک به احتمال زیاد می توانند باعث تصحیح جذب نامناسب و بد عناصر کمیاب ، بویژه در رژیم های محتوی فیتات بالا در دانه ها ، آجیل ها و سبزیجات ( لگومینه ها ) گردند.

پیشگیری از رشد باکتریهای مضر در شرایط استرس

در یک مطالعه که برای بررسی تأثیر استرس بر روی فلور روده ای انجام گرفته بود ، رت هایی که با پروبیوتیک ها تغذیه شده بودند نسبت به گروهی که فقط آب استریل دریافت کرده بودند ، وقوع کمی از رشد باکتریهای مضر را نشان دادند.

سندرم روده تحریک پذیر و کولیت

مشخص شده که باسیلوس اینفنتیس 35624 می تواند باعث بهبود برخی از علایم سندرم روده تحریک پذیر در خانم ها گردد. همچنین باکتری پروبیوتیک دیگری بنام لاکتوباسیلوس پلانتارم v 299 نیز در کاهش علایم این بیماری مؤثر بوده است. یک فرمول پروبیوتیکی بنام VSL#3 در درمان کولیت اولسراتیو سالم تشخیص داده شده است و بیفیدوباکتریوم انیمالیس DN-173010 نیز در این مورد مفید می باشد.

عفونت های دستگاه ادراری تناسلی

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که پروبیوتیک ها باعث تخفیف عفونت های دستگاه ادراری و واژینوز باکتریایی می گردند. اگرچه برای اثبات این مطلب مطالعات بیشتری در شرایط زنده نیاز می باشد.

میکروارگانیسم های پروبیوتیک

میکروارگانیسم هایی که به عنوان پروبیوتیک در انسان استفاده می شوند عبارتند از : مخمر ها بویژه ساکارومایسس بولاردی

، باسیل ها

، اشرشیا کولای

، انتروکوکسی ها

، بیفیدوباکتریوم ها

، لاکتیک اسید باکتری ها ( لاکتوباسیل ها ) و استرپتوکوکسی ها .

با توجه به پیشینه و سهولت ، لاکتیک اسید باکتریها بیشتر از بقیه بعنوان پروبیوتیک مورد استفاده قرار می گیرند (جدول : 1 ).

جدول 1 : میکروارگانیسم هایی که بعنوان میکروفلور پروبیوتیک شناخته شده اند



جدول 1 : میکروارگانیسم هایی که بعنوان میکروفلور پروبیوتیک شناخته شده اند



گونه میکروفلور

لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس لاکتوباسیلی

لاکتوباسیلوس رامنوزوس

لاکتوباسیلوس روتری

لاکتوباسیلوس کازئی

لاکتوباسیلوس گاسری

لاکتوباسیلوس پلانتاروم

لاکتوباسیلوس جانسنی

بیفیدوباکتریوم بیفیدیوم بیفیدوباکتری



بیفیدوباکتریوم لانگوم

بیفیدوباکتریوم بروی

بیفیدوباکتریوم آدولسنتیس

بیفیدوباکتریوم اینفنتیس

انتروکوکوس فیکالیس انتروکوکسی



انتروکوکوس فیسیوم

ساکارومایسس بولاردی مخمر

لاکتوکوکوس لاکتیس ( زیرگونه لاکتیس ) لاکتوکوکسی

نکات قابل توجه در انتخاب پروبیوتیک ها

الف ) سالم بودن

جنس هایی مانند جنس لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم سابقه ای طولانی از سالم بودن را پشت سر کذاشته اند و اغلب سویه های آنها بعنوان میکروارگانیسم های همزیست و فاقد پتانسیل بیماریزایی شناخته شده اند. سویه های جدید نیز بایستی بدقت از نظر سالم بودن مورد ارزیابی قرار گیرند.

ب ) جنبه های کاربردی

اکثر سویه های موفق پروبیوتیک اخیر ، گزارش گردیده که دارای منشاء انسانی هستند. سویه های پروبیوتیکی بایستی توانایی زنده ماندن و رشد در شرایط فیزیولوژیکی واحد اکولوژیکی مورد نظر را داشته باشند. توانایی اتصال و کلنیزه شدن نیز ضروری بوده که ارتباط نزدیکی با اثرات ایمنی بالقوه در اثر تماس طولانی با بافت لنفاوی مرتبط با روده دارد.

تولید مواد ضد میکروبی شامل : باکتریوسین ها ، مواد مشابه باکتریوسین ها ، اسید لاکتیک و پراکسید هیدروژن توسط پروبیوتیک ها نیز ازجمله موارد پیشگیری کننده از رشد عوامل بیماریزا هستند.

ج ) جنبه های تکنولوژیکی

زنده ماندن سویه و حفظ خصوصیات مورد نظر در طول تهیه و ذخیره محصول نیز یکی از فاکتورهای مورد نیاز برای پروبیوتیک بودن یک سویه است. زنده ماندن سویه به عواملی مانند : pH نهایی محصول ، حضور سایر میکروارگانیسم ها ، دمای نگهداری ، وجود یا عدم وجود ممانعت کننده های میکروبی در سوبسترا ، بستگی دارد. رشد زیاد و تولید بو و عطر و طعم مطلوب توسط سویه های مورد نظر نیز در تولید غذاهای عملکردی یا فراویژه پروبیوتیک دارای اهمیت است.

مکانیسم عمل پروبیوتیک

مکانیسم عمل یک پروبیوتیک می تواند شامل :

مهار ویروس ها و باکتریهای بیماریزا

، تغییر در فعالیت متابولیکی دستگاه معدی- روده ای

و افزایش ایمنیت موضعی و سیستمیک می باشد.

مکانیسم عمل لاکتوباسیل ها برای مقابله با عوامل بیماریزا عبارت است از :

1 ) با اتصال به موکوس و اتصال به یکدیگر تشکیل سدی را می دهند که از کلنیزه شدن عوامل بیماریزا جلوگیری می نمایند و یا اینکه در اتصال به گیرنده های سلول های اپی تلیال با این عوامل بیماریزا رقابت می کنند.

2 ) ترکیبات ضد میکروبی تولید می کنند مانند : پراکسید هیدروژن ، اسید لاکتیک ، باکتریوسین ها ، مواد مشابه باکتریوسین ها ، بیوسورفاکتنت ها و تعدادی دیگر از موادی که خالص سازی شده اند ولی هنوز نامگذاری نگردیده اند.

میکروارگانیسم ها قبل از اینکه بعنوان پروبیوتیک معرفی شوند بایستی دارای خصوصیات زیر باشند :

الف ) فقدان سمیت و بیماریزایی

ب ) توانایی زنده ماندن در مقابل مکانیسم های دفاعی ذاتی بدن در قسمت فوقانی دستگاه گوارش شامل زنده ماندن در برابر اسید معده و نمک های صفراوی

ج ) توانایی کلونیزه شدن در مخاط روده

د ) توانایی در القاء پیشرفت سلامتی در میزبان

ارگانیسم های پروبیوتیک بایستی در شرایط زنده و در مقدار زیاد تهیه شوند ، در طول استفاده و ذخیره سازی بصورت زنده و پایدار باقی بمانند و قادر باشند در اکوسیستم روده حیات خود را حفظ کنند. همچنین بایستی از نظر متابولیکی در روده فعال بوده و تغییرات بیوشیمیایی مثل پروتئولیز ، متابولیسم قند یا اسیدهای آلی در ماده غذایی که در آن حضور دارند ، ایجاد ننمایند.

پری بیوتیک ها

پری بیوتیک ها مواد غذایی هستند که نسبت به هضم در قسمت فوقانی دستگاه معدی روده ای مقاوم بوده و بصورت دست نخورده به ناحیه تحتانی روده می رسند ، در آنجا با اثر فیزیولوژیکی مستقیمی که دارند ، همچنین بوسیله تحریک اختصاصی رشد و فعالیت ترکیبات پروبیوتیک میکروفلور دستگاه معدی روده ای از جمله بیفیدوباکتریوم ، اکوسیستم دستگاه معدی روده ای را تحت تأثیر قرار می دهند. بنابراین دارای اثرات مفید بر روی سلامتی میزبان هستند. پری بیوتیک ها بطور تیپیک الیگوساکاریدهایی هستند که از ترکیبی از الیگومرهای هگزوز با ظرفیت پلیمریزه شدن متغیر تشکیل شده اند. الیگوساکاریدها ممکن است بطور طبیعی در غذاهای خاصی مانند : میوه ها و سبزیجات وجود داشته باشند ، یا اینکه با بیوسنتز قندهای طبیعی پلی ساکاریدها تولید شده و بدلیل خواص تغذیه ای شان به فرآورده های غذایی اضافه شوند. الیگوساکاریدهایی که در غذا وجود دارند از نظر ساختار شیمیایی متفاوت می باشند ، بویژه از نظر درجه پلیمریزاسیون ( از 2 تا 20 ) و یا نوع هگزوز ( مثل : گلیکوزیل ، فروکتوزیل ، گالاکتوزیل و زایلوزیل ).

الیگوساکاریدهایی که بعنوان پروبیوتیک طبقه بندی می شوند عبارتند از :

فروکتو- الیگوساکاریدها (FOS )

ترانس- گالاکتو-الیگوساکاریدها

گلوکو- الیگوساکاریدها

اینولین

لاکتولوز

لاکتوسوکوروز

( ایزو ) مالتو- الیگوساکاریدها

لاکتیتول

پیرودکسترین ها

الیگوساکاریدهای سویا

زایلو- الیگوساکارید ها

اثر اینها در بهبود میکروفلور روده ای بسیار متغیر بوده و بستگی به عوامل مختلفی مانند : درجه پلیمریزاسیون و نوع پلی ساکارید دارد.

پلی ساکاریدها هنوز بعنوان پری بیوتیک مورد توجه قرار نگرفته اند ، با این وجود ترکیبی از میکروفلور روده ای توانایی هیدرولیز پلی ساکاریدها به الیگوساکاریدهایی با وزن مولکولی پایین را دارند ، که در مرحله بعد نیز توسط محدوده وسیعی از باکتریهای روده ای مورد تجزیه و تخمیر بیشتر قرار می گیرند. در بین پری بیوتیک ها ، اینولین دارای بیشترین وزن مولکولی بوده و از تعداد زیادی از واحدهای کربوهیدراتی تشکیل شده است. اینولین های گیاهی عموما" شامل 2 تا 140 واحد فروکتوز با درجه پلیمریزاسیون متفاوت هستند. اینولین توسط باکتریهای روده ای بطور ضعیف هیدرولیز می شود. بنابراین یک فرض قابل قبول وجود دارد که یک ارتباط غیرمستقیم بین طول الیگوساکاریدها و میزان فرایند تخمیر وجود دارد. بنابراین FOS که دارای کمترین وزن مولکولی است بطور اصلی در روده فوقانی ساکارولیتیک تخمیر می شود ، درحالیکه اینولین های طویل زنجیره ممکن است اثر پری بیوتیکی را در ناحیه کولونی تحتانی نشان دهند.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی الیگوساکاریدهای پری بیوتیک مانند : FOS هستند. ازجمله می توان پیاز ، سیر ، موز ، مارچوبه ، تره ، سیب زمینی ترشی و کاسنی را نام برد. اگرچه سطح ترکیبات پری بیوتیکی آنها بنظر می رسد که کمتر از حدی باشد که بتوانند اثر مثبت معنی داری داشته باشند.

لازم به ذکر است که تمامی کربوهیدراتهای رژیم بعنوان پری بیوتیک طبقه بندی نمی شوند. در حقیقت در کنار حساس بودن اینها به تجزیه توسط باکتریهای روده ای ، یک کربوهیدرات پری بیوتیک بایستی بسیاری از ضرورت ها را داشته باشد از جمله مقاومت در برابر اسید معده ، مقاومت در برابر هیدرولیز توسط آنزیم های پستانداران و مقاومت در برابر جذب معدی روده ای

گزارش گردیده که جمعیت باکتریایی ساکن دستگاه روده ای انسان ، بیشترین اثر را بر روی عملکرد گوارشی و سلامتی انسان دارد.

تأمین پری بیوتیک های مختلف ایجاد تغییر معنی داری در میکروفلور روده کرده و موجب افزایش تعداد بیفیدوباکتریوم ها و لاکتیک اسید باکتریها می شود. از اینرو بطور مستقیم سلامتی انسان را تحت تأثیر قرار می دهند. بنابراین تحت تأثیر قرار دادن ترکیب میکروفلور روده ای با مصرف میکروب های انتخابی بویژه لاکتیک اسید باکتریها و یا بیفیدوباکتریوم ها ، و یا بوسیله خوردن ترکیبات غذایی غیر قابل هضم که می توانند بعنوان پری بیوتیک عمل کنند ، ممکن می باشد.گزارشات فراوانی در مورد اثرات بهبود سلامتی الیگوساکاریدهای غیرقابل هضم وجود داردکه شامل برطرف کردن یبوست ، بهبود جذب مواد معدنی ، تنظیم متابولیسم لیپید ، کاهش خطر سرطان کولون ، درمان آنسفالوپاتی کبدی ، تأثیر بر روی گلیسینمی / انسولینمی و تحریک سیستم ایمنی می باشد.

پری بیوتیک و بیفیدوباکتریوم

مشخص شدن سکانس ژنومی باکتریهای پروبیوتیک با عث بهتر شدن شناخت ما از این باکتریها شده است. آنالیز ژنوم بیفیدوباکتریوم شواهد روشنی را از نحوه سازگاری خاص محتوبات ژنوم این میکروارگانیسم ها مهیا می کند. تولید بسیاری از آنزیم های تغییر دهنده کربوهیدرات ها مثل کربوهیدرازها که در ژنوم بیفیدوباکتریوم ها وجود دارند عبارتند از : آلفا- گالاکتوزیداز ، بتا- گالاکتوزیداز و آنزیم هایی که در برابر گلوکو- الیگوساکاریدها فعال هستند مانند : آلفا- گلوکوزیداز و سوکوروفسفریلاز.

رده بعدی آنزیم هایی هستند که در مصرف پری بیوتیک ها توسط بیفیدوباکتریوم ها نقش دارند مانند : بتا- گالاکتوزیدازها. این آنزیم ها برای توانایی رشد بیفیدوباکتریوم در شیر یا ترکیبات شیر مثل لاکتوز و ترانس- گالاکتو- الیگوساکاریدهای مشتق شده از شیر ضروری هستند. فعالیت های بتا- گالاکتوزیدازی گوناگونی در جنس بیفیدوباکتریوم ها شناسایی گردیده است.

ترکیبات الیگوساکاریدهای حاوی آرابینوفورانوزیل مشتق شده از دیواره سلولی گیاهان مانند : آرابینوگالاکتان ، آرابینان و آرابینوزایلان می توانند توسط آنزیم های آرابینوزایلاز و آرابینوفورانوهیدرولاز بیفیدوباکتریوم ها مورد تخمیر قرار گیرند. اگرچه میزان تجزیه آرابینوزایلان و آرابینوگالاکتان نسبتا" پایین بوده و فرض بر این است که سایر باکتریها ( مانند : باکتروئیدس ) به هیدرولیز کامل این پلیمرها نیاز دارند.

علاوه بر الیگوساکاریدها ، پپتیدهای شیر انسان نیز بعنوان رده بعدی از ترکیبات مشتق شده از رژیم معرفی می گردند که اثرات بیفیدوژنیک ایجاد می کنند. اینها پپتیدهای کوچکی هستند که از هضم پروتئین های شیر توسط پروتئاز پپسین معدی مشتق می گردند و حاوی یک جفت باقیمانده سیستئین که تشکیل باند دی سولفیدی را می دهند و دو ناحیه آبگریز کوچک که در انتهای- C سیستئین ها قرار گرفته ، هستند. نشان داده شده که حضور چنین پپتیدهایی در تحریک رشد بیفیدوباکتریوم ها نسبت به الیگوساکاریدهای خاص دیگر ، 100 برابر مؤثر تر هستند. بنابراین چنین تصور می شود که فعالیت بیفیدوژنیک شیر پستان در نتیجه حضور پپتیدهای ویژه بسیار بیشتر از الیگوساکاریدهای شیر است.

نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف قهوه ( تهیه شده از دانه قهوه سبز یا بوداده ) باعث افزایش فعالیت متابولیکی و یا تعداد جمعیت گونه های بیفیدوباکتریوم که دارای اثرات مفید سلامتی هستند می شود ، بدون اینکه تأثیر خاصی بر روی میکروفلور غالب داشته باشد.

طبقه بندی پری بیوتیک ها :

الیگوساکارید های غیرقابل هضم (NDO ) شامل مخلوطی از الیگومرهایی با طول زنجیره متفاوت بوده و براساس درجه پلیمریزاسیون ( DP ) مشخص می شوند. این کربوهیدراتها عموما" از 2 تا 20 واحد منوساکارید تشکیل شده اند که به هیدرولیز توسط آنزیم های هضم کننده مقاوم بوده ولی مورد مصرف بیفیدوباکتریوم ها و لاکتوباسیل ها در کولون قرار می گیرند. تخمیر این مواد باعث تولید اسیدهای چرب زنجیر کوتاه ( SCFA) و گاز شده و باعث افزایش در انرژی متابولیکی و رشد و تکثیر این باکتریها می گردد.

NDO می تواند بطور تجارتی از سوبستراهایی مانند لاکتوز ( شیر گاو ) ، نشاسته قابل حل ، زایلن ، کیتین ، سوکروز (چغندر ) ساخته شود. در حدود 10 نوع NDO بطور تجارتی در دسترس می باشد که اغلب یافته های علمی از اینولین ، فروکتو- الیگوساکاریدها و گالاکتو- الیگوساکاریدها حمایت می کنند. اصطلاح فروکتو- الیگوساکارید بعنوان یک نام عمومی برای تمامی الیگوساکاریدهای با جذب بد بوده که بطور اصلی از فروکتوز ساخته شده اند. اینولین و الیگوفروکتوز شکل های متداول فروکتو- الیگوساکارید (FOS ) هستند که بطور گسترده ای در طبیعت یافت می شوند. لاکتولوز ، گالاکتو- الیگوساکارید و لاکتوسوکروز ،NDO های پری بیوتیک هستند که همگی از لاکتوز مشتق می شوند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن