تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814689646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشد كودكان 7 الي 13 سال


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: رشد كودكان 7 الي 13 سال
رشد جسماني
در 6 سالگي , كودك به طور متوسط تقريبا 20 كيلوگرم وزن و 1 متر قد دارد . هر دوجنس به طور متوسط در هر سال 2 كيلوگرم وزن و 5 تا 8 سانتي متر رشد در قد تا زمان جهش رشدي بلوغ بدست مي آورند. اين جهش در دخترها حدود 10 سالگي است. پس دخترها به طور متوسط بلند تر و سنگين تر هستند . تا زمانيكه جهش رشدي پسرها در حدود 12 تا 13 سالگي شروع شود و از دخترها سبقت بگيرند.
ميزان رشد با توجه به نژاد, سطح اقتصادي و اجتماعي تغيير مي كند.
در اواسط كودكي استخوانهاي بدن , طويل تر و قطورتر مي شود با اين حال رباطها هنوز محكم به استخوانها متصل نشده اند. اين عامل همراه با افزايش نيروي عضلاني باعث مي شود كه حركت كودكان بسيار انعطاف پذير شود. زمانيكه بدن كودكان قوي تر مي شود بسياري از آنها دوست دارند ورزش كنند. دردهاي شب هنگام - گرفتگي عضلات و درد پاها هنگامي كه عضلات با بزرگ شدن استخوان بندي سازگار مي شوند, بسيار شايع است.
بين 6 تا 12 سالگي تمامي 20 دندان شيري جاي خود را به دندان هاي دائمي مي دهند به طوري كه دختر ها اندكي زودتر از پسرها دندان هاي خود را از دست مي دهند . اولين دندان هايي كه از بين مي روند دندانهاي جلويي پايين و بالا مي باشد كه به بسياري از كودكان كلاس اول و دوم , حالت لبخند بي دندان را مي بخشد. دندان هاي دائمي براي مدتي بسيار بزرگ به نظر مي رسند. رشد استخوان هاي صورت , مخصوصا چانه و آرواره به تدريج باعث مي شود كه صورت كودك كشيده تر و دهان عريض تر شود و به اين طريق با دندان هايي كه به تازگي در آمده اند تطبيق مي يابند.
رشد حركتي
به موازات رشد عصبي - عضلاني , قدرت بدني كودك افزايش مي يابد و حركات او هماهنگ و موزون مي شود و همچنين انجام دادن اعمال پيچيده تر به طور منظم ميسر مي گردد ( حركات پسران سريعتر و هماهنگ تر از دختران است. پسران در اعمالي كه به استفاده از ماهيچه هاي درشت نياز دارند نظير پرش و پرتاب توپ بر دختران برتري دارند.
مشكلات سلامتي رايج
كودكاني كه از خانواده هاي مرفه هستند در اواسط كودكي بسيار سالم تر به نظر مي رسند, پرانرژي و بازيگوش هستند. آثار تراكمي تغذيه ي خوب , همراه با رشد سريع دستگاه ايمني بدن, از كودك در برابر بيماري محافظت مي كند. در عين حال , رشد شش ها , امكان تبادل هواي بيشتري را با هربار تنفس فراهم مي آورد به طوري كه كودكان بهتر مي توانند بدون خستگي, شديدا ورزش كند. با اين حال انواع مشكلات سلامت نيز در اين دوره وجود دارد. بسياري از اين مشكلات در بين كودكان خانواده هايي كه مرتبه ي اجتماعي يا اقتصادي پاييني دارند رايج تر است ( زيرا درايالات متحده , خانواده هايي كه از لحاظ اقتصادي محروم هستند اغلب بيمه ي سلامت ندارند. ) خيلي از كودكان اين خانواده ها دسترسي منظم به دكتر ندارند و از تعداد قابل ملاحظه اي نيازهاي ابتدايي نظير خانه ي راحت و غذاي منظم نيز بي بهره اند. پس جاي شگفتي نيست كه فقر همچنان پيش بيني قدرتمندي براي بيماري در سالهاي دبستان است.
بينايي و شنوايي
شايع ترين مشكل بينايي در اواسط كودكي , نزديك بيني است . در اواخر سالهاي دبستاني , نزديك به 25 درصد كودكان به اين مشكل مبتلا هستند كه در اوايل بزرگسالي به 60 درصد افزايش مي يابد. وراثت در نزديك بيني نقش دارد ولي اين حالت به تجربه نيز مربوط است زيرا در نسلهاي جديد , افزايش يافته است. والدين اغلب به فرزندانشان هشدار مي دهند كه در نور كم درس نخوانند و يا زياد نزديك تلويزيون و صفحه ي كامپيوتر ننشيند و بارها شنيده مي شود كه به آنها ميگويند چشمانت ضعيف مي شود. نگراني آنها ممكن است مبناي درستي داشته باشد . نزديك بيني يكي از معدود حالتهايي است كه با افزايش در آمد و تحصيلات افزايش مي يابد. هرچه افراد زمان بيشتري را صرف خوانن يا ساير فعاليتهاي نزديك بين كنند به احتمال بيشتري نزديك بين مي شوند. خوشبختانه با كمك عينك سازان به راحتي مي توان مشكل كودكاني را كه به خاطر علاقه ي زياد به مطالعه , نقاشي و مدل سازي , نزديك بين مي شوند را برطرف كرد .
در اواسط كودكي , شيپور استاش ( مجرايي كه گوش داخلي تا گلو امتداد دارد) طولاني تر و باريك تر مي شود و انحناي بيشتري مي يابد . از اين رو اجازه نمي دهد كه مايعات و باكتري ها به راحتي از دهان وارد گوش شوند . در نتيجه , عقونتهاي گوش كمتر روي مي دهد. با اين حال تقريبا 3 تا 4 درصد كودكان دبستاني 18 , تا 20 درصد كودكان كم در آمد در اثر عقونتهاي مكرر گوش , شنوايي خود را براي هميشه از دست مي دهند. بررسي منظم مشكلات بينايي و شنوايي , اهميت زيادي دارد زيرا قبل از اينكه به مشكلات يادگيري جدي منجر شود مي توان آنها را برطرف كرد.
تغذيه و رشد
در سالهاي مياني, كودكان اشتهاي خوبي دارند و نياز دارند كه خوب بخورند. بازيهاي آنها نياز به انرژي دارد پس براي رشد يكنواخت لازم است كه كودكان به طور متوسط 2400 كالري 34 , گرم پروتئين و ميزان زيادي كربوهيدرات پيچيده( مثل سيب زميني و غله ) مصرف كنند.
كمبود غذايي موجب رشد كند مي شود. كودكان انرژي و پروتئين را به دو منظور مصرف مي كنند, يكي براي زنده ماندن و ديگري براي رشد. وقتي غذا نتواند هر دو فرايند را به طور كامل حمايت كند, براي اينكه بدن باقي بماند, رشد قرباني مي شود.
همچنين تغذيه روي فعاليتهاي اجتماعي تاثير مي گذارد. كودكان نمي توانند بدون غذاي كافي بازي كنند و هوشيار بمانند . تاثير كمبود تغذيه مي تواند دوام زيادي داشته باشد. يك تحقيق در گواتمالا ( كه سو» تغذيه مشكل اساسي است) كشف كرد غذاي ويژه خوردن از تولد تا سن 2 سالگي يك پيش بيني خوبي در رفتارهاي اجتماعي در كودكي ميانه است.
از 138 كودك سن 6 تا 8 سال كه رژيم مكمل در نوباوگي دريافت كرده بودند, همگي ويتامين ها و كالري كامل دريافت كرده بودند اما تنها تعدادي پروتئين گرفته بودند . كودكاني كه پروتئين اضافي نخورده بودند, در كودكي به صورت نافعال و نگران رفتار مي كردند و در بلوغ انسانهايي وابسته بودند. در حاليكه كودكاني كه بهتر تغذيه شده بودند, شادتر و همچنين با نزديكانشان خوش مشرب تر بودند.
به علاوه , كمبود غذايي موجب مشكلاتي در ارتباط هاي خانوادگي مي شود. به نحوي كه مادران حساسيت و توجه كمتري نشان ميدهند به سو» تغذيه كودكاني كه كمبود انرژي دارند براي اينكه توجه مادرانه را جلب كنند. و اين باعث غير حساس شدن نوزادان و كاهش مهارتهاي بين فردي و از طرفي كاهش بيشتر تمايل مادران و اطرافيان جهت برقراري ارتباط با نوزاد مي گردد. اين سيكل در صورت سو» تغذيه مادر تبعات منفي بيشتري به دنبال خواهد داشت.
ارتباط بين تغذيه و رشد شناختي
كودكان كنيايي در افريقا كه از سو» تغذيه كم يا متوسط رنج مي برند نسبت به كودكاني كه خوب تغذيه شده اند توانايي شفاهي كمتري داشته و در تست ماتريكس نمره كمتري كسب نموده اند.
چاقي
چاقي عبارت است از داشتن وزني بيست درصد بالاتر از وزن متوسط بر اساس سن, جنس و ساخت جسماني كودك. ( اداره خدمات بهداشتي و انساني آمريكا 1999) اضافه وزن و چاقي در زمره مشكلات فزاينده در كشورهاي ثروتمند به ويژه ايالات متحده مي باشد. چاقي در كشورهاي در حال توسعه نيز رو به افزايش است.
علت عمده اين امر شهر نشيني توام با سبك زندگي ساكن و بي تحرك و رژيم هاي سررشار از غذاهاي فرآوري شده , انواع گوشت و تخم مرغ است.
موانع رشد ناشي از سو» تغذيه در كشورهاي در حال توسعه موجب مي گردد بسياري از كودكان آن كشورها نسبت به تبعات افزايش بيش از حد وزن در آينده آسيب پذير باشند. ( در يك مطالعه 6 ساله از حدود 2600 كودك زير 12 سالي كه دريك برنامه نگهداري سلامتي ثبت نام كردند حدود 5/5 درصد از 8 تا 12 ساله ها دچار چاقي بودند) .
كودكان چاق جدا از مشكلات عاطفي و اجتماعي هميشه در معرض خطر مشكلات سلامت قرار دارند . فشار خون و سطح كلسترول بالا به همراه ناهنجاريهاي تنفسي در اوايل سالهاي دبستان آشكار مي شوند و اين علائم پيش بيني با احتمال بالا براي وقوع بيماريهاي قلبي, ديابت بزرگسالي , برخي از انواع سرطان و مرگ زودرس مي باشد.
ادامه دارد
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن