تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817295865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اوبون، ميعاد ژاپني ها با نيكان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اوبون، ميعاد ژاپني ها با نيكان
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): توكيو- ژاپن كه با حدود يك هزار و 400 سال تاريخ يكي از كشورهاي كهن جهان محسوب مي شود، با وجود آنكه در زمره كشورهاي پيشرفته صنعتي جهان نيز قرار گرفته ، اما مردم آن هنوز هم آيين‌هاي باستاني و احترام به نياكان خود را حفظ كرده اند.


ژاپني ها در 12 ماه سال آيين‌هاي باستاني مختلفي دارند كه يكي از مهمترين آنها آيين "اوبون" است كه در فصل تابستان در ماه اوت (مرداد ماه) برگزار مي‌شود.
گفته مي شود، ريشه تاريخ مراسم اوبون در ژاپن به حدود قرن ششم ميلادي بازمي گردد كه در آن زمان آييني ويژه دربار امپراتوري بوده و از سوي مردم عادي اجرا نمي شد، اما اين آيين در قرن شانزدهم در دوران سلسله "ادو" از حصار دربار امپراتوري خارج شد و مردم عادي نيز برگزاري آن را آغاز كردند.
به نظر مي رسد، واژه اوبون از زبان سانسكريت سر چشمه مي گيرد و به نوعي با دين بودايي پيوند دارد.
اما مراسمي كه ژاپني ها در جريان برگزاري آيين اوبون انجام مي دهند، نشان دهنده آن است كه سنت هايي جدا از سنت هاي دين بودايي نيز در اين آيين جا افتاده اند و به همين دليل نمي توان آن را يك آيين خالص بودايي دانست .
به نظر مي رسد كه اين سنت ها با فرهنگ كهن پيش از ورود دين بودايي به ژاپن رابطه دارد .
اگر بخواهيم اوبون را به زبان ساده تعريف كنيم، معناي آن ميعاد و تجديد ديدار با نياكان و مردگان است .
در ژاپن با توجه به وجود اين ديدگاه كه آدم ها پس از مرگ به نزد خدا مي روند و با او يكي مي شوند، احترام به نياكان و مردگان يك سنت كهن و مهم محسوب مي شود.
از اين رو مردم اين كشور تلاش مي كنند كه همواره رابطه نزديك با مردگان خود را حفظ كنند كه نماد آن درست كردن يك جايگاه ويژه مردگان در داخل خانه است كه به آن "هوتوكه ساما" مي گويند .
هر چند در خانه هاي كوچك شهري در ژاپن جايگاه هوتوكه ساما كمتر ديده مي شود و اگر وجود داشته باشد نيزكوچك است، اما در شهرهاي كوچك و روستاها كه خانه هاي بزرگ هستند، اتاقي در خانه به جايگاه هوتوكه ساما اختصاص داده شده است.
هر چند زمان برگزاري آيين اوبون در ژاپن، در برخي از شهرهاي اين كشور متفاوت است، اما بطور عمومي زمان سه روزه آيين اوبن از روز سيزدهم ماه اوت هر سال ميلادي (23 مرداد)آغاز مي شود .
يكي از ويژگي هايي آيين اوبون، گردهمايي اعضاي پراكنده خانواده ها در اين سه روز مي باشد و به همين دليل مي توان گفت: آيين اوبون براي ژاپني ها نه تنها فرصتي براي ميعاد با مردگان است، بلكه فرصتي براي تجديد ديدار با خانواده و فاميل هاي زنده نيز مي باشد .
در ژاپن بسياري از مردمي كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي كنند، افرادي هستند كه از روستاها و ديگر شهرها براي تحصيل و يا كار كوچ كرده‌اند و به ‌همين دليل‌ آنها دستكم دوبار در سال، يعني در دوران آيين اوبون و دوران تحويل سال نو براي ديدار با خانواده به زادگاه خود باز مي‌گردند كه به زبان ژاپني به آن "ساتو گائري" مي‌گويند.
از اين رو در شهرهاي بزرگ ژاپن در روزهاي پيش از آغاز آيين اوبون مي‌توان شاهد حركت قطار، هواپيما، كشتي و خودروهاي پر از مسافر بود كه براي ديدار با بستگان، راهي شهرستانها و روستاها مي‌شوند.
در جريان نخستين روز آيين اوبون مردم ژاپن با آتش زدن عود براي استقبال از روح مردگان خود به گورستان ها و يا معابدي مي روند كه نياكان آنها در آنجا خفته اند .
آنها پس از رسيدن به گورستان و انجام نيايش، با استفاده از دود بلند شده از آتش عود، روح مردگان خود را تا خانه راهنمايي مي كنند .
در جريان اين آيين نمادين، ارواح مردگان پس از رسيدن به خانه بستگان خود در جايگاه هوتوكه ساما قرار گرفته و از آنها با شيريني‌هاي رنگين پذيرايي مي‌شود.
در روز سوم آيين اوبون كه برابر با پانزدهم اوت است نيز خانواده دوباره با آتش زدن بسته‌اي از عود و بلند كردن دود آن بر هوا، روح نيكان خود را از خانه به گورستان باز مي گردانند.
در جريان آيين اوبون در ژاپن چيزي به نام غم وجود نداشته و اعضاي خانواده تلاش مي كنند كه اين سه روز را به خوشي بگذرانند .
يكي از مراسم چشمگيري كه در جريان آيين اوبون در ژاپن برگزار مي شود، مراسم رقص "بون اودوري" مي باشد كه در چارچوب آن زميني باز همچون پارك ها زن، مرد، پير و جوان به شكل دايره وار با ضربات موزون طبل به رقص هاي سنتي مي پردازند كه حركات آرام آن نمادهايي از حركت هاي فنون كشاورزي و يا ماهيگيري است .
در جريان آيين سه روزه اوبون بسياري از ژاپني‌ها بويژه در شهرهاي كوچك و روستاها، اقدام به روشن كردن چراغي با پوشش كاغذي در جلوي در ورودي خانه مي‌كنند كه به آن "چوچين" گفته مي شود.
بسياري از مردم ژاپن در جريان مراسم رقص بون اودوري نيز سنت هاي خود را از ياد نبرده و لباس سنتي يوكاتا را بر تن مي كنند.
از ديگر ويژگي‌هاي آيين اوبون در ژاپن، درست كردن شيريني هايي به نام "دانگو" است كه براي مردگان درست مي شود .
شيريني دانگو با آرد، شكر و نخود سويا درست مي‌شود كه برخي از مردم آن را در خانه درست كرده و برخي ديگر آن را به صورت آماده از فروشگاه‌ها مي خرند .
مراسم "شورو ناگاشي" از ديگر رسم هاي آيين اوبون در ژاپن است كه بيشتر در مناطق غربي اين كشور همچون شهرهاي جزيره كيوشو به اجرا در مي آيد.
در جريان مراسم شورو ناگاشي مردم پس از بدرقه روح مردگان خود، يك كشتي كوچك چوبي ساخته و پس از بار كردن تزيينات مربوط به آيين ‌اوبون،آن را شبانه روانه رودخانه و يا دريا مي‌كنند.
آساق**6**2110**280**1459
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن