تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829409097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

"فرزند صبح"؛ تصویر مخدوش از چهره‌ای منحصر به فرد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: فیلم سینمایی "فرزند صبح" به کارگردانی بهروز افخمی تصویری مخدوش از امام خمینی (ره) است.
همان‌قدر که بهروز افخمی طی سالهای گذشته تلاش کرد فیلم "فرزند صبح" به نمایش درنیاید باید می‌فهمیدیم که فیلم چه ساختار و روایتی از بزرگ مرد تاریخ ایران دارد. گویا افخمی قسم خورده تا می‌تواند و عمرش کفاف می‌دهد خودش را به واسطه روایتهای مخدوش، بی ربط و بی مایه از شخصیتهای برجسته و ملی این سرزمین منفور یک ملت سازد.
مجموعه "سردار جنگل"، فیلم "تختی" ( که دو شخصیت ملی یعنی جهان پهلوان تختی و علی حاتمی فقید را هدف قرار داد) و فیلم "فرزند صبح" بر این روال ساخته شده‌اند. اگر به حق انبوهی فیلم درباره پیر مراد ملت ایران ساخته می‌شد و این فیلم یکی از آنها بود تماشاگران تا این اندازه از حماقت فیلمساز به خشم نمی‌آمدند و شاید او را به حال خود می‌گذاشتند تا مست دنیای مجهول خود باشد.
اگر این فیلم با سرمایه شخصی فیلمساز یا سرمایه‌گذار خصوصی ساخته می‌شد بازهم خطای افخمی قابل فهمتر می‌شد ولی این اثر نخستین فیلم سینمایی درباره امام راحل است و صد البته با بودجه کلان دولتی ساخته شده. از این کلیات که بگذریم باید افخمی را در چند محور کاملا مشخص مورد بازخواست قرار داد. اول این که فیلمی که او ساخته چه اطلاع تازه‌ای از این شخصیت بزرگ تاریخ ایران داده؟ اصلا چرا فیلم بیش از هر چیز به کودکی شخصیت پرداخته در حالی که کودکی ایشان در مجموعه‌ای تلویزیونی به تفصیل بیان شده بود و دوران نوجوانی، جوانی و ... امام خمینی (ره) بیش از کودکی ایشان نیازمند معرفی است و کسی که با سرمایه ملی فیلم می‌سازد باید نیازهای ملی را پاسخ بگوید.
محور دیگر راجع به حیثیت هزینه شده در این فیلم است. این همه جنجال برای استفاده از محمدرضا شریفی‌نیا آیا کمکی به فیلم کرد یا به فیلم ضربه زد؟ بازیگری با این عقبه و به لحاظ فیزیکی تا این حد بی ربط به نقش با چه انگیزه‌ای در فیلم گنجانده شده است . شریفی‌نیا چه بخواهیم و چه نخواهیم به خاطر نقشهای گذشته و مسائل شخصی‌اش که به رسانه‌ها کشیده شد خواه ناخواه پس‌زمینه‌ای مبسوط در ذهن مخاطب دارد که با اولین نما از او در قاب روی دیوار جلوی چشمان تماشاگر رژه می‌رود. بازی هدیه تهرانی چه کمکی به فیلم کرده که هزینه‌های مادی و معنوی مربوط به او را توجیه کند؟
این بودجه گزاف در کجای فیلم هزینه شده است. توجیه خرید زمین و ساخت بنا با چه عقل و منطقی قابل پذیرش است؟ اساسا این همه جنجال برسر ساخت موسیقی و صداگذاری و تدوین چه معنی داشت مگر یک کمدی تصادفی را می‌توان در مراحل فنی به فیلمی در خور یک شخصیت تاریخی بدل کرد؟
از این موارد که بگذریم یادمان باشد این اولین تصویر سینمایی از رهبر ملت ایران است که چه بخواهیم و چه نخواهیم سفیر معرفی ایشان در جهان می‌شود. آیا مخاطب خارجی با تماشای آن از خود نمی‌پرسد "که چی؟". آیا تماشاگر کم اطلاع از تاریخ معاصر ایران می‌تواند اندک نشانه‌های نمایش داده شده از ریشه‌های پرقدرت دینی و انسانی و شخصیتی ابرمردی همچون آیت‌الله خمینی در فیلم را مانند تماشاگر ایرانی از لابلای هزار توی حاشیه‌های فیلم بیرون بکشد؟
بلاهتهای فنی عبور کامیون یخچال‌دار در زمان گاری و اسب در پس زمینه صحنه سفر مادر به تهران، وجود دکلهای فشار قوی برق در جای جای فیلم، استفاده از پارچه‌های امروزی در طراحی لباس و روسری و... و از همه جالبتر وجود وانت پیکان دولوکس در فرودگاه سال 42 و در مجموع تماشای این فیلم بلایی به سرمان آورد که چراغ دست بگیریم و به دنبال سریال "آفتاب و زمین" بگردیم
افخمی همان ترفندی را زده است که گرافیستها می‌زنند. طراحان پوستر در جایی که با سفارش دهنده مسلط به هنر روبرو می‌شوند طرحهای به شدت ساده و بی ربط را ارایه می‌دهند که جای هیچگونه ایرادگیری نداشته باشد، نگاه کنید به پوستر تئاتر فجر امسال یک زمینه خالی و یک خط دایره. افخمی هم روایتی بی ربط را برگزید و با ساختاری سطحی و سخیف با بهره گیری از ستاره‌های سینما که کمترین نسبتی با سینمای اندیشه ندارند فیلمی را ساخته که نواقصی بزرگی دارد و پرداختن به آن حماقت است.
------------
علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن