تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821013734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لوبيا چيتي و غذاهاي خوشمزه : انواع خوراک با حبوبات و سبزیجات


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سلام دوستان

تصميم گرفتم مطالب جالبي را در مورد لوبيا چيتي از حبوبات مطبوع برايتان بگذارم


لوبيا چيتي

لوبيا چيتي بعد از منقرض شدن چيتي يا دهكده ي سرخ پوستان هندي به اين اسم نامگذاري شد.با اين حال لوبياي قديمي بيشترين شگفتي تاريخ را در پشت سر خود دارد.داستاني كه اشاره به سال 1950 است وجود دارد.: باستان شناسان در داخل يكي از ديگهاي چيتي مهر شده ، ديگ سفالي كه مقادير كمي از اين لوبيا ها در داخل آن بود، را پيدا كردند.(تاريخ كربن نشان مي دهد كه آنها از 1500 سال قبل مي باشند)بعضي از لوبيا ها جوانه زدند و لوبيا چيتي ها ي جديد همه شان از آن اندك لوبيا ها بودند.چنانچه هندي هاي چيتي خانه هايشان رادر 1200 سال اخير ترك كردندهر چند كه آن لوبيا ها حداقل در 750 سال قبل بوجود آمده اند)اگر شما تاريخ كربن را نا ديده بگيريد)

به طور كلي اين مطلب بر داشت مي شود: نظر متخصصان امروزي در مورد طول قابليت زيستن دانه است كه چقدر دانه بتواند قابل دوام بماند حدود 50 سال است كه اين داستان پاسخي به موضوع مي باشد

داستان ديگر اين است كه نخست مهاجران به اين منطقه حركت كردنداين لوبياي جنگلي روينده را پيرامون دهكدة نابود شدة سرخ پوستان ديدند سپس آنها را به صورت موضعي كشت كردند.در سالهاي بعد ، باستان شناسان، همان نوع لوبياها را در ديگ سفالي كه تاريخشان به زمانهاي چيني برمي گرددرا پيدا كردند تذكر داده شد كه به شركتهايي كه حق امتياز دارند كه لوبيا چيتي را رشد بدهندو فروشندگان نماينده گفتة ما، در داستاني كه در واقع راست بود ، شدند بعضي ازآن دانه هاي قديمي جوانه زدندبا بيشترين احتمال اضافه شدنداكثريت وسيع دانه هاييكه استفاده مي شوند، احتمالاَ باغبانان محلي از مناطق براي توليد محصول آمده اند

يك حسابدار كاليفرنيا،آرنيس والر ، دانه را شناخت با شريك كشاورزش ، بروس ريدلز ، كوشش كردند كه اين لوبيا ها را براي عموم بياورنداولين لوبيا چيتي در سال 1983 از راه بازرگاني فروخته شد لوبيا چيتي كه اكنون استفاده مي كنيم با يك قدم گذاشتن در بازار تهيه مي شوند.

لوبيا چيتي يك لوبياي سفيد با طرح خرمايي مايل به قرمز است و از نژاد لوبيا خال خال است آنها مزة خوش مزه و شيريني دارند و آسانتر هم هضم مي شوند بنا بر اين باعث مي شوند گاز معدة كمتر ي نسبت به ساير لوبياها توليد شود به طور قابل توجه ، لوبيا چيتي فقط 25 درصد گاز معده توليد مي كنند خصوصيت رنگ به رنگي آن به طور تقريب در اواسط ميزان گاز توليد شده از بين مي رود.

لوبياهاي چيتي مي توانند با لوبيا هاي كليه قرمز يا خال خال در بشقابهاي مطلوبتان جايگزين شوند نه فقط ديگر لوبيا ها ، بلكه چيتي ها هم خوشمزه، سازوارو مملو از تقويت هستند
http://pistachio-co.com/gereals-f.htm

سالاد لوبيا چيتي

لوبيا چيتي پخته يک فنجان
مغز کاهو خرد شده يک فنجان
مغز کرفس خرد شده يک فنجان
سيب زميني پخته و خرد شده يک فنجان
خيارشور خرد شده نصف فنجان
لبوي خرد شده نصف فنجان
روغن زيتون و آبليمو از هر کدام 3 قاشق سوپخوري
نمک و فلفل بقدر دلخواه


طرز تهيه:

موادي که براي سالاد تهيه کرده ايم را در ظرف سالاد مي ريزيم . سپس روغن زيتون ، آبليمو ، نمک و فلفل را اضافه مي کنيم و بعد از به هم زدن به سالاد اضافه مي کنيم .(در صورت تمايل مي توانيد روي سالاد را با تخم مرغ ورقه ورقه شده تزئين نماييد)

سوپ لوبيا چيتي هندي

مواد لازم:
- 4 قاشق سوپ‌خوري روغن مايع مخصوص سرخ‌كردني
- 2 عدد پياز متوسط (پوست‌كنده و ريز خرد شود)
- 225 گرم سيب‌زميني (پوست كنده و نگيني خرد شود)
- 450 گرم هويج (پوست كنده و نگيني خرد شود)
- 2 ساقه كرفس (خرد شود)
- 2 عدد كدو (پوست كنده و درشت خرد شود)
- يك عدد فلفل دلمه‌اي ( ريز خرد شود)
- 2 حبه سير (رنده شود)
- 2 قاشق چاي‌خوري پودر تخم گشنيز
- نصف قاشق چاي‌خوري فلفل قرمز
- نصف قاشق چاي‌خوري پودر كاري
- 5 پيمانه آب مرغ
- 400 گرم لوبيا چشم‌بلبلي
- گشنيز تازه خردشده براي تزئين
- نمك به مقدار لازم


طرز تهيه:
1 – لوبيا چيتي را پس از پاك‌كردن بشوييد و داخل قابلمه كوچكي حاوي مقداري آب بريزيد و بگذاريد تا بپزد. سپس روغن را داخل تابه‌اي روي اجاق گاز داغ كنيد و تمام سبزيجات خردشده را - جز كدو و فلفل دلمه‌اي- در آن بريزيد و روي شعله ملايم اجاق‌گاز بگذاريد تا به مدت 5 دقيقه تفت داده شود. در طول اين مدت، مواد را هم بزنيد تا نسوزد. پس از آن سير، پودر تخم گشنيز و فلفل قرمز را به مواد اضافه كنيد و بگذاريد يك دقيقه ديگر نيز حرارت ببيند. مخلوط‌كردن مواد را فراموش نكنيد.

2 – قابلمه‌اي را آماده كنيد و آب مرغ را به همراه كمي نمك داخل آن بريزيد و سبزيجات تفت‌داده شده را به آن اضافه كنيد. شعله اجاق را زياد كنيد تا آب مرغ جوش آيد، سپس شعله را كم كرده و در قابلمه را بگذاريد و مدت 25 دقيقه صبر كنيد تا مواد كمي پخته شوند. هرازگاهي آن را هم بزنيد.


3 – پس از طي اين مدت، لوبيا چيتي پخته‌شده و كدو و فلفل دلمه‌اي خردشده را به اين مخلوط اضافه كنيد و در قابلمه را بگذاريد و دوباره به مدت 15 دقيقه ديگر يا تا زماني كه همه سبزيجات كاملا بپزند روي شعله اجاق گاز قرار دهيد.

4 – يك و يك چهارم پيمانه از مواد سوپ را داخل دستگاه غذاساز يا خردكن بريزيد تا به‌صورت مايه‌اي خميري‌شكل درآيد. سپس اين مايه خميري را به بقيه مواد سوپ برگردانيد و دوباره حرارت دهيد تا از هم باز شده و در سوپ پخش شود. به اين ترتيب، سوپ جاافتاده و غليظ‌تر مي‌شود. در پايان سوپ را در ظرف موردنظر بريزيد و سطح آن را با كمي گشنيز خردشده تزئين كنيد.
منبع: همشهري

آبگوشت بز باش :


مواد لازم برای 8 نفر :

گوشت گوسفند با استخوان 500گرم

پیاز بزرگ 1عدد

لوبیا چیتی و نخود خیس کرده 1لیوان

زردچوبه ،فلفل ونمک به میزان دلخواه

لیمو عمامی 1قاشق غذاخوری

سبزی پاک کرده و خرد شده 500 گرم

اسفناج ،تره و جعفری میزان تره بیشتر

و میزان اسفناج کمتر

روغن مایع 3 قاشق غذاخوری

سیب زمینی متوسط 3عدد

نمک به میزان دلخواه


طرز تهیه:

گوشت گوسفند را همراه آب در یک قابلمه که گنجایش کافی داشته باشد بریزید و اجازه دهید تا جوش بیایید (البته بهتر است زود پز باشد) .

سپس کف گوشت را بگیرید و پیاز ، لوبیا چیتی ، نخود خیس خورده ، زرد چوبه ، فلفل و لیمو عمامی درسته را به آن بیفزایید و اجازه دهید بپزد .

سبزی سرخ شده را سرخ کنید و کمی نمک به آن بیفزایید .

وقتی گوشت و لوبیا پخت ، سبزی را بیفزایید و سیب زمینی های را پوست کنده که به تکه های بزرگ خرد شده یا درسته است را نیز به گوشت و لوبیا اضافه کنید .

نمک غذا را اندازه کنید و بگذارید تا سبزی و سیب زمینی بپزد . دقت کنید که آب غذا به اندازه باشد .

بعد از پختن ، گوشت را همراه با سیب زمینی و نخود و لوبیا در صورت تمایل ، یکی دو عدد از لیمو عمامی ها را که دانه های آن را گرفته اید ،بکوبید آب آن رانیز به شکل ترید ، همراه با مخلفات سرو کنید .

در ضمن ، می توان این غذا را تنها با لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا قرمز بپزید .

خوراك سيرابي

سیرابی گوسفند =یک عدد
پیاز= یک عدد
سیر =دو حبه
سیب زمینی متوسط 3= عدد
لوبیا چیتی =نیم پیمانه
نمک و ادویه و زردچوبه =به میزان کافی
روغن مخصوص سرخ کردن=به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی =دو قاشق سوپخوری
طرز تهیه:
سیرابی را به خوبی می شوئیم و روی آنراچاقو میکشیم تا کاملاً تمیز شود. سپس با پیاز و سیر و کمی ادویه و زردچوبه می گذاریم کاملاً بپزد تا به راحتی قابل خوردن باشد و در آخر پخت حدود 4 تا 5 قاشق غذاخوری آب داشته باشد. لوبیا چیتی را هم می گذاریم تا کاملاً بپزد و در نهایت یک قاشق آب داشته باشد.
سپس سیب زمینی ها را به صورت کبریتی خرد کرده و سرخ می کنیم، رب را هم جداگانه کمی تفت می دهیم.
به سیب زمینی ها ادویه و نمک و زردچوبه اضافه کرده و کمی آنها را با سیب زمینی سرخ شده تفت میدهیم.سپس سیرابی پخته شده و رب را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم.
این غذا علاوه بر اینکه خواص سیرابی را دارا می باشد اصلاًبوی بد سیرابی را ندارد.

http://www.ashpazonline.com/

خوراك لوبيا چيتي با كوفته ريزه»


مواد لازم:
- گوشت چرخ كرده 100 گرم
- لوبيا چيتي 2/1 پيمانه
- رب 1 قاشق غذاخوري سرصاف
- پياز 2 عدد متوسط
- نمك و فلفل و زردچوبه و دارچين به مقدار لازم

* طرز تهيه:
1- پياز را خلال كرده، با مقدار كمي روغن سرخ كنيد. به آن زردچوبه زده، رب را به آن افزوده و كمي تفت دهيد.
2- لوبيا را با مقدار كافي آب به پياز داغ اضافه كنيد و بگذاريد كاملاً بپزد.
3- گوشت چرخ كرده را با پياز رنده شده كاملاً مخلوط كنيد و به صورت كوفته ريزه در آوريد و به خوراك اضافه نماييد. (براي بهتر شدن طعم كوفته ريزه، به گوشت چرخ كرده كمي دارچين بزنيد.)
4- پس از آنكه خوراك جا افتاد، به آن نمك و فلفل بزنيد. به عنوان چاشني از آبليمو مي توانيد استفاده كنيد.
نكته: اين خوراك را با شكر و سركه هم مي توان تهيه كرد. در اين صورت به آن نمك نزنيد. و مقدار كمي زعفران به آن اضافه كنيد.
http://www.persianv.com/

سوپ لوبیا چیتی و پاستا
مواد لازم

لوبیا چیتی : 4 پیمانه
پیاز متوسط خرد شده و سرخ شده : 2 عدد
سیر خورد شده : 2 حبه
هویج متوسط خرد شده : 4 عدد
کرفس خرد شده : 2 ساقه
رب گوجه فرنگی: 1 قاشق سوپخوری سرخالی
فلفل قرمز و نمک : به میزان دلخواه
پاستا (ماکارانی) در ابعاد کوچک (به شکل لوله ، پروانه و ... از اسپاگتی دراز و بلند استفاده نشود) : 2 پیمانه

طرز تهیه

لوبیا چیتی را از شب قبل در آب خیس کنید. در قابلمه ای با مقداری آب بگذارید با حرارت متوسط بپزد تا مغز آن نرم شود.
پیاز سرخ کرده ، هویج و کرفس خرد شده و سیر کوبیده و رب گوجه همچنین فلفل و نمک را به سوپ اضافه کنید و بگذارید موادبا حرارت ملایم بپزد.
توجه داشته باشید که آب مواد نباید از بین برود و این غذا باید بصورت سوپ غلیظ سرو شود.
پس از اطمینان از پخته شدن مواد پاستا (ماکارانی) را اضافه کنید و بگذارید با مواد بپزد تا نرم شود.. دست آخر کمی روغن زیتون اضافه کرده و هم بزنید.
این غذا معمولا با یک قاشق سرکه مصرف میشود .
http://www.veganforum.ir/showthread.php?p=366

آش شله قلمكار


ابتدا حبوبات را كه از شب قبل خيس كرده ايم مي گذاريم تا بپزد اندازه اي كه كاملاً له شود سپس گوشت را همراه كمي زردچوبه و كمي پيـــاز داغ و نمك و فلفل مي گذاريم تا جداگانه پخته شود در قابلمه اي جدا سبزي آش خرد شده را همراه برنج پخته در حدي كه برنج كاملاً له شده و بعد حبوبات پخته شده را همراه گوشت ريش ريش شده به آن اضافه كرده و كمي از پياز ذاغ را همراه زردچوبه سرخ كرده و به مواد درون قابله افزوده و مي گذاريم تا آش كاملاً جا بيفتد و در اين مدت آش را مرتباً هم مي زنيم تا ته نگيرد و ان آش را در هنگام پخت بايد آنقدر هم زد كه مواد آن كاملاً له شده ودر هم ادغام شده باشد سپس آش را در ظرفي كشيده و روي آن را با نعنا داغ و پياز داغ تزئين مي كنيم.( در اين آش نسبت لوبيا چشم بلبلي بايد بيشتر از ساير حبوبات باشد).خانم كاميار

نوع مقدار
سبزي آش( تره ، شويد ، گشنيز ، جعفري ، ترخان و مرزه) 5/1 كيلوگرم
حبوبات( لوبيا چشم بلبلي ، لوبيا سفيد ، لوبيا قرمز ، لوبيا چيتي ، نخود ، عدس) 750 گرم
گوشت گردن 750 گرم
نعناع داغ به مقدار لازم
برنج 2 پيمانه
نمك و فلفل و زردچوبه به ميزان لازم
پياز سرخ شده 2 پيمانه روغن 100 گرم
http://www.tabadolnazar.com/

سوپ بلغور
مواد لازم:
پياز = 1 عدد
بلغور = يك فنجان
نخود پخته شده = يك فنجان
لوبيا چيتي = يك فنجان
غوره = نصف فنجان
بادمجان نگيني شده = 1 عدد
لوبيا سبز= نصف فنجان
نمك و فلفل و رب گوجه فرنگي به مقدار لازم
دستور تهيه :
ابتدا پياز را تفت مي دهيم و بعد بلغور را اضافه كره و با يك ليوان آب مي گذاريم كه بلغور كاملاٌ بپزد . نخود پخته شده و لوبياي پخته شده را اضافه نموده .و بادمجانهاي نگيني سرخ شده و لوبيا سبز را اصافه نموده و مي كذاريم تا كاملاٌ جابيفتد .در آخر غوره ها را مي ريزيم تا سوپ ما ترش مزه شود در صورت تمايل آب مرغ نيز مي توان به اين غذا اصافه نمود .


http://ashpazonline.com/show.php?id=248

سلام
من يه بار نمي دونم تو كدوم پست ... سوال كردم در مورد اينكه با لوبيا قرمز و سفيد چي ميشه درست كرد ... من يه بار دو بسته لوبيا گرفتم يكي قرمزه و يكي سفيد واقعيتش همينجوري از شكلشون خوشم اومد قرمزه خيلي قرمزه و سفيده هم خيلي سفيد نه خالي نه لكي هيچي... يك كمي هم درازند اسمشون نمي دونم چيه ولي واقعيتش باد كرده مونده رو دستم نمي دونم باهاشون چي ميشه درست كرد ... يه بار خيسوندم و پختمشون گفتم شايد بشه باهاشون خوراك لوبيا درست كرد ولي زياد جالب نشد خوراك لوبيا با همون لوبيا چيتي خيلي خوشمزه تره به خاطر همين اينها دو بسته لوبيا مونده روسرم نمي دونم چيكارشون كنم اگه ميشه يه دستور پخت بدين تا من اينها رو بپزم
كوچيك شما هم هستيم

خوراک کدو

مواد لازم :


کدو ---------------------------- چهار عدد متوسط

پیاز ----------------------------- سه عدد متوسط

لوبیا چیتی پخته ------------- یک پیمانه

نمک وفلفل ------------------ به مقدار لازم

زردک حلقه شده ------------ چهار عدد

سیب زمینی ---------------- سه عدد

سیر ------------------------- چهار حبه

گوجه فرنگی ---------------- چهار عدد

آبلیمو ----------------------- دو قاشق غذا خوری

روغن ----------------------- یک قاشق غذا خوری


طرز تهیه :

کدو ها را با پیاز ،سیب زمینی و گوجه فرنگیها حلقه حلقه میکنیم یک قاشق روغن در کف ظرف مورد نظر می ریزیم ، در ردیف اول کدو را می چینیم سپس پیاز ها و زردکها را و بعد سیب زمینی را در ردیف آخر می چینیم در پایان گوجه فرنگیها و لوبیا چیتی را می ریزیم نمک وفلفل را اضافه کرده و دو پیمانه آب را روی آنها می ریزیم و با حرارت کم بپزد و آب آن کم شود. هنگامی که غذا پخته شد آبلیمو را بمیزان علاقه به آن اضافه می کنیم.


http://maheasemoni.mihanblog.com/Page-5.ASPX

خوراك لوبيا به سبك ايتاليايي

لوبیا چیتی یک‌و‌‌نیم لیوان
ماکارونی به شکل صدف (یا اشکال مختلف) یک لیوان
سوسیس سه عدد
پیاز سرخ شده سه قاشق غذاخوری
رب یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم


طرز تهیه:

لوبیا را قبل از پخت، چند ساعت در آب خیسانده و سپس آب آن را عوض می‌کنیم و با حرارت ملایم می‌گذاریم بپزد.( من معمولن لوبیا را شب در آرام‌پز می‌گذارم تا صبح پخته می‌شود)
ماکارونی را با یک قاشق نمک و کمی روغن مایع در آب جوش می‌ریزیم تا پخته شود. ( نباید خیلی نرم شود مانند اسپاگتی آماده می‌کنیم)
سپس لوبیا پخته شده را با پیاز داغ مخلوط کرده و رب و نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم.
سوسیس‌ها را حلقه کرده داخل لوبیا می‌ریزیم بعد از اینکه سوسیس‌ها پخته شد ماکارونی را که قبلن پختیم داخل لوبیا ریخته پس از چند جوش و جا افتادن لوبیا آن را از روی آتش برمی‌داریم.
لوبیا را با روغن‌زیتون و آب‌لیمو نوش جان کنید.

http://www.shindokht.com/Food/2007/11/

سلام
نيماي عزيز
اگر لوبيايي كه گرفتي قرمز زرشكي است تپلي است ( از چيتي كوچكتر) كه لوبيا قرمز است و در پخت قورمه سبزي و آش جو . ساير آش ها مي تواند استفاده شود ولي اگر قدري دراز است و قرمز آن كمرنگ است ممكن است لوبياي كشساورزي ( اصطلاح بازار است ) باشد كه معمولا در پخت غذاي شمالي به نام باقلا قاتق استفاده مي شود ( خيس مي كنن پوستش را مي گيرند و دو لپه مي كنند
در مورد لوبيا سفيد هم مي توان آ ن را با نخود تركيب كرده آبگوشت پخت و به عنوان لوبياي آش دوغ هم به تنهايي استفاده مي شود
موفق باشيد

واقعيتش خانم شريفي اين هم درازه هم زرشكي قرمز كمرنگ نيست فكر كنم همون لوبياي كشاورزي باشه ... يه خانم همسايه داشتيم كه شمالي بود و باقلا قاتق زياد درست مي كرد ... يه بار با بچه ها ديديمش و به شوخي گفتيم شما باقلا قاتقش رو بخوريد ما بوشو ... بعد از اون هر وقت باقلا قاتق درست مي كرد برامون مي آورد... ولي با لوبيا قرمز درست نمي كرد از اين لپه باقلاهاي زرد مي ريخت توش ... خيلي هم خهوش عطر مي شد .( بين خودمون باشه بوش بهتراز خودش بود) ما قبل از اينكه برامون بياره وقتي بوش تو سالن مي پيچيد بابچه ها مي گفتيم بايد سفره مونرو پشت در بندازيم تا از بوش استفاده كنيم و بتونيم غذاي بي مزه ي دانشجوپي روبخوريم ...

سلام آقا نیما
من زیاد در مورد انواع لوبیا نمی دونم فقط می دونم که میشه باهاش غذاهای خوبی چه به صورت خوراکی یا همراه حبوبات دیگه داخل آش و آبگوشت استفاده کرد > ولی کاری که من با لوبیای قرمز معروف شما و یا فرقی نمی کنه لوبیای سفید می کنم باهاش خورشت درست کن و همراه برنج نوش جان کن . برای خورشت هم لوبیا رو که از قبل آماده کردی و پخته شده . گوشت هم که پخته شده کمی پاز داغ و ادویه و رب رو تفت می دی بعد کمی هم چاشنی که من معمولا از تمبر هندی که از صافی گذشته و مزه ترشی ملایمی به غذا میده اضافه می کنم بعد گوشت و لوبیا رو داخلش می ریزی و با کمی آب گوشت می گذاری حدود نیم تا 45 دقیقه روی حرارت ملایم جا بیفته . بعد هم می تونی به همراهش از بادنجان یا کدو یا پیاز حلقه ای سرخ شده استفاده کنی . این یک دستور غذایی ساخته دوران دانشجویی است .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن