تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816851045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به جشنواره تابستاني هانابي در ژاپن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به جشنواره تابستاني "هانابي" در ژاپن
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): توكيو- در اواسط فصل تابستان در ژاپن جشنواره هاي متعددي در سراسر اين كشور آسيايي برگزار مي شود و علاوه بر آن كه زمينه اي براي سرگرمي و تفريح خانواده هاي ژاپني است، براي هر گردشگر خارجي كه وارد اين كشور مي شود نيز جذابيت خاصي دارد.


از جمله اين جشنواره ها ، جشنواره "هانابي" و يا "آتش بازي" است كه در جاي جاي اين كشور تاريخي برگزار مي شود و همواره با استقبال گسترده شهروندان ژاپني و نيز گردشگران خارجي و اتباع خارجي مقيم اين كشور روبرو مي شود كه در محيطي بسيار جذاب ، كودكان به همراه والدين خود و يا جمع هاي دوستانه ، در كنار معابد ، رودخانه ها و دشتها گردهم مي آيند و به تماشاي هانابي مي پردازند.
فصل برگزاري جشنواره هاي هانابي از جمله فصول مورد علاقه تمامي اقشار مختلف مردم ژاپن از پير و جوان و كودك و بزرگسال است كه معمولا در بين ماههاي ژوئيه و اوت برگزار مي شود ، ضمن اين كه زمينه اي براي جذب گردشگران در اين فصل از سال است.
به رغم اين كه روند صنعتي شدن ژاپن و نزديكي اين كشور به آمريكا در حال وارد كردن تاثيرات خود برآداب و رسوم شهروندان ژاپني است، با اين وجود آداب و رسوم كهن اين كشور هنوز هم در سطح برگزاري جشنواره ها و مراسمهاي مختلف در نقاط گوناگون اين كشور ديده مي شود و تنها در اين زمان است كه مي توان بخوبي بخشي از جامعه گذشته ژاپن را مشاهده كرد.
از جمله در اين مراسم ها است كه مي توان شهروندان ژاپني اعم را از زن و مرد و پيرو جوان ، با لباسهاي سنتي كيمونو كه "يوكاتاس" ناميده مي شوند و از پارچه هاي كتان است و دمپاييهاي چوبي، چترهاي سنتي و بادبزنهاي گرد ژاپني يا "اوچيواس" مشاهده كرد.
به هر حال جشنواره هاي ژاپني در حقيقت يادآور گذشته تاريخي اين كشور آسيايي است و هانابي نيز از جمله اين جشنواره ها است كه شهروندان ژاپني بخشي از اوقات خود را در اين فصل سال به همراه خانواده و پدر بزرگها و مادربزرگهاي خود سپري مي كنند.
هانابي خود داراي فلسفه هاي زيادي است از جمله جشنواره هانابي "پل ريوگوكو" يكي از قديمي ترين هانابيهاي توكيو است كه قدمت تاريخي دارد و به دوران "ادو" ژاپن باز مي گردد.
در قرن 17 ميلادي (1732ميلادي) به دليل بروز قحطي ، خشكسالي و بيماريهايي كه در اين كشور شيوع يافت ، بسياري از شهروندان ژاپني جان باختند و در نتيجه از جمعيت اين كشور نيز تا حدي كاسته شد.
به دنبال آن در 28 ماه مي سال 1733ميلادي "شوگوناته" مراسم خداي آب در رودخانه "سوميدا" در توكيو برگزار شد كه در جريان آن شهروندان ژاپني براي روح قربانياني كه در سال قبل از آن بر اثر بيماري و خشكسالي جان باخته بودند و همچنين دور كردن پليديها ، دست به دعا برداشتند.
در همين زمان رستورانهايي كه در نزديكي پل ريوگوكو واقع بودند اجازه رسمي براي برگزاري هانابي و يا آتش بازي در اين منطقه را دريافت كردند كه از آن پس به عنوان يك سنت در اين منطقه رواج يافته است.
رودخانه سوميدا در دوران "ادو" به عنوان "اوكاداوا" يا رودخانه بزرگ شناخته مي شد و پل ريوگوكو مرز ميان استانهاي شيموسا و موساشي واقع بود.
شهروندان ژاپني معتقدند ، صداي غرش و انفجار هزاران گلوله شايد به طور طبيعي براي افراد ، ترس و وحشت به همراه داشته باشد اما منظره ديدني شعله ور شدن ، جرقه ها و وزوز ناشي از ميليونها ستاره هاي آسماني كه در جريان برگزاري آتش بازيها ايجاد مي شود ، ارزش آن را دارد كه به همراه خانواده ها و يا ديگر دوستان و همكاران خود ساعاتي را به تماشاي اين مناظر زيبا اختصاص دهند.
هانابي كه با هدف تفريح و سرگرمي اختراع شد، امروزه به عنوان يكي از جشنواره هاي سنتي و مردم پسند در بين شهروندان ژاپني تبديل شده است و به هنگام برگزاري اين جشنواره ها ، ميليونها شهروند ژاپني در سراسر ژاپن ، براي ديدن اين جشنواره ها به مناطقي كه دولت درنظر گرفته و بيشتر در حاشيه رودخانه ها است ، مي روند.
هانابي ، آتش بازي و يا گلهاي آتش، در اشكال مختلف و بسيار باشكوهي از جمله همانند شكوفه هاي گيلاس در آسمان منفجر مي شوند و نورهاي زيبايي را از خود منتشر مي كنند كه هر بيننده اي را به حيرت مي اندازد.
در گذشته هانابي در ژاپن به طور انحصاري براي اقشار خاصي برگزار مي شد اما امروزه اين جشنواره در نقاط مختلف اين كشور و در ابعاد مختلف و با حضور اقشار مختلف مردم و گردشگران داخلي و خارجي برگزار مي شود.
بر اساس گزارش رسانه هاي ژاپني ، هانابي كه امروز در ژاپن وجود دارد ناشي از تلاشها و همكاريهاي "كاگيا" و " تامايا" دو هنرمند بزرگ ژاپني است.
آنها نه فقط هنر آتش بازي در ژاپن را توسعه دادند بلكه آن را از حالت سرگرمي انحصاري براي افراد اشرافي اين كشور به عنوان يك سرگرمي و تفريح عمومي به جامعه ژاپن عرضه كردند.
كاگيا، هنر آتش بازي را به عنوان يك كار تجاري خانوادگي از سال 1659 ميلادي آغاز كرد و بسرعت اين هنر توسعه يافت و در جامعه ژاپن نفوذ يافت و تاياما نيز به عنوان يكي از كارآموزان كاگيا بزودي تبديل به يك استاد چيره دست در عرصه اين هنر شد به طوري كه تواناييهاي وي مورد تعجب استاد خود قرار گرفت.
هم اينك طرحهاي آتشبازي ژاپن به عنوان يكي از سه تجارب جهاني در اين بخش است كه شبيه به گل داودي ، يكي از نمايشهاي بسيار زيبا در اين عرصه مي باشد.
گلوله هاي آتش بازي ژاپني، كروي شكل هستند كه از چندين لايه پودرهاي رنگارنگ تغيير شكل يافته تشكيل شده كه در هنگام آتش گرفتن در آسمان به اشكال مختلف و بسيار زيبايي ديده مي شوند.
هنگامي كه گلوله ها در آسمان منفجر مي شوند ، محتويات آن به طور يكنواخت در اطراف مركز گلوله و در فواصل يكنواختي از محل انفجار در هوا پخش مي شوند.
هانابي يا آتش بازي در ژاپن بر اساس سه وضعيت مختلف "واريمونو" ، " كوواريمونو" و " پاكامونو" انجام مي شود كه در واريمونو ، گلوله پس از انفجار به شكل ستاره هاي شگفت انگيزي و در فواصل دورتري از مركز انفجار در فضا پخش مي شوند و شبيه به گلهاي پنج برگي شبيه گل داودي هستند.
گلوله ها در كوواريمونو نيز كه پس از انفجار شبيه به يك ميوه گلدار بسيار با هيبت و شگفت انگيز تبديل مي شود، به هنگام انفجار گلوله چندين گل شبيه به گل داودي نيز از آن خارج مي شوند كه بسيار زيبا و ديدني است.
در پاكامونو برعكس دو مورد قبلي گلوله به هنگام انفجار به دو نيم مي شود و از آن گلهايي به طور آبشاري خارج مي شوند و همانند ستاره هايي در آسمان مي درخشند كه صحنه هاي زيبايي را براي هر بيننده مي آفريند.
لازم به ذكر است ، در برخي مكانهايي كه هانابي برگزار مي شود ، هزينه هر بخش توسط موسسه و يا شركتي تامين مي شود كه پيش از آغاز هر بخش از اين مراسم ، جايگاه و وضعيت و نيز توليدات آن شركت به طور مختصر براي شركت كنندگان در اين مراسم معرفي مي شوند.
آساق**6**280*1513
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن