تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806736460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بالاخره شام بخوريم يا نخوريم؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: بالاخره شام بخوريم يا نخوريم؟

وعده شام نيز جزء وعده ‏هاي مهم در برنامه غذايي انسان است كه بسياري از افراد به خاطر افزايش وزن و چاقي اين وعده را حذف مي ‏كنند و بدون شام به رختخواب مي ‏روند.
بايد گفت حذف وعده شام از برنامه غذايي كار درستي نيست. افرادي كه شام نمي ‏خورند، به مدت طولاني بدن خود را از مواد مغذي محروم مي‏ كنند.



از مضرات اين عمل آن است كه:
* شخص به طبيعي‏ ترين نياز خود يعني غذا خوردن پاسخ نداده و با تحمل گرسنگي، در خود ايجاد استرس مي‏ كند كه اين استرس شخص را دچار عصبانيت و پرخاشگري، خستگي، بي‏ حوصلگي و فشار عصبي كرده و قدرت تمركز و حافظه او را نيز كاهش مي ‏دهد.
* در اين حالت اگر شخص نتواند گرسنگي را تحمل كند، به علت افت قندخون تمايل زيادي به مصرف مواد شيرين و پُر كالري پيدا كرده و در وعده عصرانه يا قبل از خواب از مواد چاق‏ كننده مانند انواع شيريني، بستني، شربت و نوشابه‏ هاي شيرين استفاده مي ‏كند كه اين مواد، نه تنها قادر به تامين نيازهاي تغذيه ‏اي فرد نيستند، بلكه موجب چاقي نيز مي ‏شوند.
* از اشكالات ديگر نخوردن شام اين است كه شخص به علت گرسنگي نمي ‏تواند با آرامش به خواب رود و خوابي آرام و راحت داشته باشد كه اين امر خود موجب استرس و فشار عصبي مي ‏شود.
* افرادي كه شام ميل نمي ‏كنند، صبح پس از برخاستن از خواب، به علت افت قندخون معمولا دچار خستگي، بي‏ حوصگي، افسردگي و ساير عوارض عصبي مي ‏شوند. از طرفي تمايل زيادي به خوردن صبحانه چرب و شيرين و پُر كالري پيدا كرده و در نتيجه در مصرف صبحانه افراط مي ‏كنند و يا در صبحانه از مواد پُر كالري استفاده مي ‏نمايند كه براي سلامتي مضر است.
* نكته مهم ديگر اين كه هر چه تعداد وعده‏ هاي غذايي بيشتر(يعني سه وعده اصلي غذايي و دو ميان وعده) و مقدار غذا در هر وعده مختصر و متعادل باشد، جذب مواد مغذي بيشتر خواهد بود. افرادي كه تعداد وعده‏ هاي غذايي خود را كاهش داده و مقدار غذا را در هر وعده افزايش مي ‏دهند، مقدار از مواد مغذي مصرفي، بدون استفاده از بدن شان دفع خواهد شد.
حال اين سوال پيش مي‏ آيد كه وعده شام را چگونه بايد انتخاب نمود كه موجب چاقي و عوارض مختلف نشود و بتواند نيازهاي تغذيه‏ اي را نيز تامين كند و ضمناً به علت پُرخوري و انباشته شدن معده از غذا، موجب بدخوابي و يا بي ‏‏خوابي نگردد؟
در پاسخ بايد گفت، استفاده از غذاهاي سبك كه حاوي مواد مغذي ضروري مي ‏باشند براي شام مفيد است.
همچنين استفاده از كربوهيدرات‏ هاي پيچيده، يعني مواد نشاسته‏ اي، براي وعده شام مناسب است، زيرا قند حاصل از مواد نشاسته ‏اي به تدريج وارد خون شده و موجب گرسنگي سريع نمي‏ شود و سيري حاصل از مصرف مواد نشاسته ‏اي طولاني مدت ‏تر از مواد قندي است. نان، سيب‏زميني، ماكاروني و يا ساير مواد نشاسته ‏اي لازم است به ميزان متعادل در وعده شام گنجانيده شوند كه موجب افزايش وزن و چاقي نشوند.
در فصل تابستان مي‏ توان از غذاهاي سبكي مانند نان و پنير و يك نوع ميوه فصل مانند هندوانه، طالبي، خربزه‏، انگور و يا نان و پنير و گردو (به مقدار مختصر) به همراه خيار و گوجه‏ فرنگي استفاده نمود.
براي حفظ سلامت بيشتر و نيز پيشگيري از چاقي بهتر است از انواع پنيرهاي كم كالري و كم نمك استفاده كرد(مي‏ توان در منزل از شير كم‏ چربي، پنير كم كالري و كم نمك تهيه نمود).
ذكر اين نكته ضروري است كه افراط در مصرف ميوه‏ هايي مانند خربزه، انگور، طالبي و هندوانه و يا گردو و ساير انواع مغز دانه‏ ها مي ‏تواند منجر به افزايش وزن و چاقي شود؛ بنابراين بايد آن ها را در حد تعادل و مناسب مصرف نمود.
بعضي افراد تصور مي‏ كنند كه منظور از شام، غذايي مفصل و پُركالري، مثلاً يك نوع چلو خورش چرب و سرخ كرده و يا كوكو، كتلت، پيتزا و ساير غذاهاي چرب و پُر روغن است. در اين مورد بايد گفت، نه تنها براي شام، بلكه در هيچ يك از وعده‏ هاي غذايي ديگر، مصرف مواد سرخ كرده و چرب، شيرين يا شور توصيه نمي ‏شود.
در فصل زمستان نيز مي ‏توان ساندويچ‏ هاي سبك خانگي مانند ساندويچ تخم ‏مرغ آب‏ پز سفت، ساندويچ مرغ يا پنير و گردو و خيار و گوجه‏ فرنگي يا عدسي، خوراك لوبيا چيتي يا انواع لوبيا كه در تهيه آن ها از انواع سبزيجات مانند گوجه‏ فرنگي، فلفل دلمه ‏اي، پياز، سيب ‏زميني و امثال آن استفاده شده شامي لذيذ با ارزش تغذيه ‏اي بالا تهيه كرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن