تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815730493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خواص تمبر هندي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: خواص تمبر هندي

حتما شما هم وقتي براي خريد به ميوه‌ فروشي ‌ها و يا سوپرهاي بزرگ ميوه مي ‌رويد، بالاي قفسه ميوه‌ ها جعبه‌ هايي قرمز رنگ را ديده‌ ايد كه تمبرهندي ‌هاي خشك شده اما در همان شكل و شمايل طبيعي بسته‌ بندي شده ‌اند و در دو نوع ترش و شيرين عرضه مي ‌شوند. اين نوع بسته بندي تمبرها خيلي ‌وقت است كه به كشورمان آمده‌ اند. پيش از اين، آن ها را فقط در بسته ‌‌هاي كوچك ‌تر و به قول معروف تمبرهندي‌ هاي گوشتي كه البته نمك هم به‌ عنوان افزودني به آن ها اضافه مي‌ شد، مي ‌ديديم. در حالي كه امروزه محتويات بسته ‌هاي قرمز رنگ جاي انواع قديمي را گرفته ‌اند و به دليل طعم خوشايند شان بسياري از ما، آن ها را نه فقط به تنهايي و به عنوان يك ميان وعده بلكه در طبخ غذاهاي مان نيز به كار مي ‌بريم.

اما بياييد با خواص اين ميوه و نحوه ي مصرف بهتر آن، بيشتر آشنا شويم. دكتر محمد حسين صالحي سورمقي، استاد دانشكده داروسازي دانشگاه تهران و متخصص در زمينه گياهان دارويي درباره ويژگي‌ هاي اين ميوه به نكات جالبي اشاره كرده‌ اند كه مطالعه ‌شان خالي از لطف نيست.

قبل از هر چيز بايد بگوييم كه درخت تمبر هندي بسيار آهسته رشد مي‌ كند و عمري طولاني دارد. دكتر صالحي در مورد ويژگي ‌هاي اين گياه مي‌ گويد: "تمبرهندي درختي است مرتفع و بلند كه ابتدا در هندوستان و آفريقاي شمالي رويش داشته است ولي امروزه به علت موارد استفاده‌ فراوان در اكثر مناطق گرم نيز كشت مي ‌شود.

اين درخت از خانواده‌ نخودها و شبيه باقلا به شكل غلاف و نيام بوده و با كمي خميدگي همراه است. اين غلاف ‌ها 10 سانتي ‌متر طول داشته و در هر يك از آن ها بين 3 تا 10 دانه قرار دارد كه البته خوردن گوشت اطراف اين دانه‌ ها براي ما لذت بخش است؛ به اين ترتيب كه ابتدا پوست آن را كنده و محتويات نرم دور دانه‌ ها خورده مي ‌شود. شايد باور نكنيد اما در ايران، اين درخت در استان‌ هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان پرورش مي ‌يابد. همان طور كه گفتيم، آب و هواي مناسب كشت تمبرهندي اقليم گرم و مرطوب است و در مناطقي كه داراي اين آب و هوا باشند، تمبرهندي را مي‌ توان، به راحتي پرورش داد."

چه خواصي دارد؟

دكتر صالحي درباره خواص اين ميوه مي ‌گويد: "مهم ‌ترين مواد شناخته‌ شده موجود در تمبرهندي تركيبات اسيدي از جمله اسيد سيتريك، ماليك و تارتاريك و مواد معدني نظير پتاسيم و كمي پكتين است. در پوست درخت تمبرهندي نيز مقداري تانن وجود دارد و سرشاخه ‌هاي جوان و سبز اين درخت داراي مقادير زيادي ويتامين‌ هاي گروه B است."

اين متخصص در ادامه مي ‌افزايد: "از قديم معتقد بودند كه تمبرهندي مثل يك ‌ملين و مسهل عمل مي ‌كند اما تحقيقات سال‌ هاي اخير اثرات ديگري را براي آن به اثبات رسانده اند از جمله اين كه خاصيت ضددرد، ضدباكتريايي و ضدويروسي داشته و براي از بين بردن انگل ‌ها و كرم‌ هاي بدن توصيه مي ‌شود. علاوه بر تمامي خواص ياد شده، اين ميوه يك اشتها‌آور بوده و منبعي از آنتي ‌اكسيدان ‌ها نيز به حساب مي ‌آيد. ايشان در ادامه اضافه مي‌ كند كه خوردنش به همراه غذا به هضم آن كمك مي ‌كند. به علاوه مصرفش براي كاهش تهوع كمك ‌كننده بوده بنابراين اضافه كردن آن به غذا به خصوص در وعده غذايي افرادي كه مشكل گوارشي دارند، توصيه مي ‌شود."

پيش از اين گفتيم كه تمبرهندي آنتي اكسيدان دارد. دكتر صالحي در اين باره مي ‌گويد، اين ميوه حاوي مقادير قابل ملاحظه اي كاروتن، ويتامينC و برخي فلاونوئيدها است. به طوري كه مي ‌تواند جايگزين خوبي براي ويتامينC در افرادي باشد كه دچار كمبود اين ويتامين هستند اما فراموش نكنيد كه خشك شده ي اين ميوه داراي مقادير كمتري از اين ماده مغذي است.

اگر زياد سرما مي‌ خوريد، مي‌ توانيد براي كاهش دفعات بيماري و بهبودي سريع ‌تر، در ميان وعده‌ هاي تان تمبرهندي ميل كنيد. در ضمن، اگر دچار گلودرد شده ‌ايد، مي‌ توانيد تمبرهندي را در آب حل كرده و قرقره كنيد تا درد گلوي تان به سرعت بهبود يابد.

اين متخصص اضافه مي ‌كند كه بسياري از اختلالات گوارشي از جمله اختلالات صفراوي با مصرف تمبرهندي برطرف مي ‌شود و افرادي كه كلسترول خون ‌شان بالا است، مي ‌توانند براي كاهش چربي خون شان تمبرهندي بخورند. بنابراين، براي داشتن قلب سالم عادت به خوردن تمبر هندي ‌هاي خشك شده به دليل نداشتن حتي مقدار جزيي نمك، به افراد مستعد به خصوص ميانسالان پيشنهاد مي‌ شود.

تمبرهندي؛ مستقيم يا غيرمستقيم؟

شما دوست داريد تمبر هندي را چطور ميل كنيد؟ دكتر صالحي مي ‌گويد: "تمبرهندي را مي ‌توان به دو طريق مصرف كرد. در واقع نحوه استفاده از آن به طور مستقيم و غيرمستقيم است.

بعضي از افراد كه خوراكي ‌هاي ترش را بيشتر مي‌ پسندند، آن را به طور مستقيم مصرف مي‌ كنند اما مي ‌توان به عنوان طعم‌ دهنده و ترش ‌كننده در بسياري از غذاها هم از آن استفاده كرد. به اين منظور بايد تمبرهندي را در آب خيسانده و سپس آن را صاف كرد و پس از جدا كردن هسته، آن را خورد." يادتان نرود كه مي ‌توان فيبرها و آوند هاي چوبي كه در قسمت خوراكي اين ميوه ديده مي ‌شوند را جدا كرد اما در صورت مصرف،‌ مشكلي براي فرد به وجود نخواهد آمد.

همان ‌طور كه مي ‌دانيد هر ماده غذايي مي ‌تواند در مراحل مختلف اعم از جمع ‌آوري، تهيه و بسته ‌بندي آلوده شود اما از آن جا كه اين ميوه خود يك ضد ميكروب است احتمال آلودگي در آن بسيار پايين است بنابراين با خيالي راحت آن را وارد ميان وعده‌هاي روزانه ‌تان كنيد.

--------------------------------------------------------------------------------





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن