تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820903303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي قدس با سينماگران درباره غفلتهاي هنري پيرامون مهدويت ؛ مهدويت و غفلت از تصوير


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گفتگوي قدس با سينماگران درباره غفلتهاي هنري پيرامون مهدويت ؛ مهدويت و غفلت از تصوير
در سالهاي اخير، هاليوود تلاش گسترده اي در به تصوير كشيدن آخرالزمان و ظهور منجي آغاز كرده است. به روايت آنها، بشر به دوران

آخرالزمان نزديك شده است و نبرد نهايي نيروهاي خير و شر و ظهور منجي كه البته ساخته ذهن آنهاست، تكليف جهان را مشخص مي كند. اما در اين شرايط كه غرب تلاش مي كند تقدس را از منجي عدالت گستر جهان حضرت مهدي(عج) كمرنگ كرده و اين امر را مسأله اي عادي و روز مره جلوه دهد، چه اتفاقي افتاده كه در مقابل اين هجمه استكبار جهاني سينماگران ما راكد و ساكن از كنار اين افكار موهوم مي گذرند؟ و چرا تاكنون در پاسخ به اين آثار بي محتوا و زير سؤال بردن موضوع مهم مهدويت، آثار قابل توجهي در سينما و تلويزيون ما ارائه نشده است؟
با اين گزارش همراه باشيد تا نظر سينماگران كشور را در اين خصوص جويا شويم.
***
* ما مقصريم!
* جمال شورجه، نويسنده و كارگردان در اين رابطه مي گويد: «به عقيده من هر چقدر اهالي هنر، مثل نويسنده ها، كارگردانان، تهيه كننده و ساير عوامل دست اندركار امور هنري كشور دغدغه بحث مهدويت را داشته باشند، همان اندازه در اين زمينه شاهد پويايي و تحرك خواهيم بود. متأسفانه، احساس مي كنم اين دغدغه خيلي ضعيف و كم رنگ است و دغدغه اوليه دست اندركاران اين حوزه نيست.
در حالي كه يكي از اركان اعتقادي ما بحث مهدويت و موعود و ظهور امام زمان(عج) است. به نظرم وقتي اين نگراني و حتي عشق و علاقه نباشد، به همين نسبت هم تلاش در اين عرصه كم رنگ مي شود. ما هر از گاهي شاهد آثاري هستيم كه اشاره هاي كوچكي به مهدويت دارند؛ اما باز اين آثار آنطور كه بايد جوابگو نيستند.»
وي در ادامه خاطرنشان مي كند: «سينماي هاليوود گويا در اين زمينه تلاش بيشتري نسبت به ما مسلمانان دارد؛ البته در جهت تخريب مقدسات دين اسلام و زير سؤال بردن ظهور منجي آخرالزمان. هاليوود در آثاري مثل آرماگدون و ... در سينما و حتي شبكه هاي تلويزيوني خاص سعي مي كند موعد مورد قبول خودش را به تصوير بكشد و تلاش مي كند افكار بين المللي را به سمت ديدگاه هاي خودش سوق دهد و متأسفانه تا امروز ما نتوانسته ايم در اين زمينه حركت جدي داشته باشيم.
در اين زمينه همه ما مقصر هستيم؛ از جامعه هنري تا مديريت نهادهاي رسمي كشور مثل بنياد سينمايي فارابي، سازمان تبليغات اسلامي و حوزه هنري و... حتي صدا و سيما. به نظرم مهدويت در سينما و سيماي كشور ما مهجور مانده است. اما اين نكته را هم نبايد از ياد ببريم كه هاليوود به لحاظ فناوريهاي جديد سينما در دنيا حرف اول را مي زند و ما نزديك به 4 الي 5 دهه از اين مجموعه عقب مانده ايم. كار كردن در حوزه هاي ديني و ماورايي امكانات ويژه اي را به لحاظ بصري مي طلبد كه ما از آن محروميم. اين نقص بزرگي است كه كشور ما در اين حوزه سرمايه گذاري ندارد. مثلاً سينماي كره در زمينه اسپشيال افكت بسيار پيشرفت كرده است. ما خيلي راحت مي توانيم افراد متخصص و توانا را به اين كشورها اعزام كنيم تا آموزشهاي لازم را ببينند و با فناوريهاي جديد به كشور بازگردند و آموزشها را به ديگران انتقال بدهند. در اين شرايط، خيلي راحت تر مي شود به سراغ آثار ديني و تاريخي رفت.
پيشنهاد مي كنم كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از نهادهاي دولتي بخواهد بودجه اي را به اين مسأله اختصاص دهند و اگر بودجه ها كم است، هزينه هاي ويژه اي را براي آن طراحي كنند تا ما هم بتوانيم مثل يك مسلمان واقعي عقايد و باورهاي ديني خودمان را آن طور كه شايسته است، به مردم دنيا عرضه كنيم.»

* وظيفه سنگين ما
* نادر طالب زاده، منتقد، نويسنده و كارگردان، به بايدهاي حضور سينماگران در عرصه مهدويت اشاره مي كند و مي گويد: به عقيده من، غرب تلاش بيش از حدي در حوزه تخريب دين اسلام و كمرنگ كردن توجه مردم به مسأله مهدويت دارد، زيرا در تمامي اديان الهي به بحث ظهور منجي موعود در آخرالزمان اشاره شده و حتي خود اربابان هاليوود و استكبار جهاني به اين مسأله واقفند و از آنجا كه براي آينده جهان و تبعيت بشر از مهدويت و مهدي موعود(عج) نگران هستند، طبيعي است كه آثاري ضد دين توليد كنند. آثاري مثل آرماگدون، مرد عنكبوتي و هزاران هزار فيلمهايي كه منجي را در حد همان سوپر من مورد علاقه معرفي مي كنند.» كارگردان مسيح در ادامه خاطرنشان مي كند: «متأسفانه آنقدر در اديان الهي تحريف وارد شده، بخصوص در كتاب مقدس مسيحيان، كه بسياري از پيروان حضرت مسيح در قضيه ظهور حضرت مهدي(عج) و همراهي حضرت عيسي(ع) با ايشان ترديد دارند. خاطرم هست پس از توليد و اكران فيلم عيسي مسيح، بسياري از مسيحيان مي گفتند ما نمي دانستيم كه دين اسلام تا اين اندازه لطيف و زيبا به مسأله زندگي حضرت مسيح اشاره كرده است. من اعتقاد دارم ما در كشورمان ظرفيتهاي خوبي براي كار كردن در مورد مهدويت و آخرالزمان داريم، اما در كنار آن به حمايت جدي نهادهاي دولتي هم نياز است. بدون تخصيص يك بودجه دولتي مخصوص اين مبحث، كار كردن غيرممكن است؛ زيرا مضامين و موضوعات ديني كاركردهايي دارند كه به دليل نياز مخاطب با اين حجم انبوه و انواع سليقه ها، فقط سرمايه گذاري دولتي را مي طلبد؛ همان طور كه براي تخريب اسلام در كشورهاي غربي گاهي برخي از دولتها به اين قضيه كمك مي كنند، كه در اين شرايط وظيفه ما بسيار سنگين است.»

* مثلث هاي عاشقانه و جاي خالي معنويت...
فرج ا... سلحشور، نويسنده و كارگردان نيز تصريح مي كند: «آنچه مسلم است اين كه در كشور ما آثار خوب مذهبي بسيار كم كار مي شوند و به نوعي آثاري نادر هستند و علت آن هم عدم سنخيت سينما و تلويزيون ما با مسائل مذهبي است. چون سينماگران ما آگاهي و شناخت لازم را ندارند، نمي توانند اثر اسلامي بنويسند و آن را به تصوير بكشند. كشورهاي غربي بخصوص هاليوود از اين قضيه سوء استفاده كرده اند و خودشان آن طور كه مايل هستند، حتي در مورد ساير اديان تصويرسازي مي كنند، بويژه در خصوص مسأله آخرالزمان و ظهور حضرت مهدي(عج)، آن هم به قصد تخريب فرهنگ مهدويت و لوث جلوه دادن منجي عدالت گستر.» كارگردان مجموعه «يوسف» در ادامه مي افزايد: «در غرب سرمايه هاي كلاني صرف تخريب اسلام مي شود و متأسفانه ما از اين قضيه غافل مانده ايم و سينماگران ما هنوز به دنبال توليد آثاري با مثلث هاي عاشقانه هستند.
هاليوود مي داند ظهور آخرين منجي به مردم در بند ظلم استكبار جهاني اميدواري مي دهد و اميد ايستادگي آنها را بيشتر مي كند، پس تلاش مي كند با آثار تخريبي حقيقت منجي عدالت گستر را كمرنگ كنند، از اين جنبه كه همه انسانها مي توانند با تكيه به نيروي علم و سرمايه حتي در جاي خود قرار بگيرند چه برسد به يك نجات دهنده! اما اين ما هستيم كه بايد در مقابل اين امواج موهوم و شيطاني بايستيم، آن هم نه با حرف و ترتيب دادن همايشها و سمينارهاي مختلف بلكه با عمل و خلق آثار محكم سينمايي در مورد وجود مقدس امام زمان(عج) و ظهور ايشان پاسخ محكمي براي موهوم گرايي هاليوود باشيم.» وي تصريح مي كند: «پرداختن به مسأله مهدويت فقط مختص اهالي هنر نيست، بلكه انديشمندان ما هم بايد در اين زمينه قدمهاي جدي بردارند.
متأسفانه در حال حاضر انديشمندان ما اربابان رسانه و سينما نيستند و سينماگران با هم به موضوع اشراف ندارند و آثار انگشت شمار هم در اين زمينه كارساز نيست و جوابگوي تبليغات و سوء رسانه هاي غربي و هاليوود نيستند. اميدوارم مسؤولان فرهنگي كشور در اين زمينه فكر جدي داشته باشند.»

* قصور دولت
* محمد نوري زاده، كارگردان، در اين رابطه به خبرنگار ما مي گويد:
«به نظرم پرداختن به موضوع مهدويت و اساساً مضامين ديني، به دولت و نهادهاي دولتي مربوط است، زيرا سرمايه گذار خصوصي هرگز در اين حوزه سرمايه گذاري نمي كند، چون به بازگشت سرمايه اش اميدي ندارد و عموماً سرمايه گذار خصوصي فقط به فتح گيشه فكر مي كند.
در مورد دولت و نهادهاي دولتي هم بايد بگويم شايد تا امروز همين نگراني شما كه درگير اين موضوع شده ايد، در اين نهادها به وجود نيامده است كه آنها هم بخشي را به پرداختن به اين مسأله اختصاص دهند! اين قصور در نهادهاي دولتي وجود دارد، زيرا نهادهاي رسمي و دولتي سينمايي وظيفه پرداختن به موضوعات اساسي و پايه اي را دارند.» وي در ادامه تصريح مي كند: «به عقيده من، بايد در هنگام سياستگذاري در حوزه هنر، بودجه اي را به موضوعاتي چون انتظار، مهدويت و آخرالزمان اختصاص دهند. درست مثل سينماي جنگ، سينماي كودك و ... مي توان به مضامين ذكر شده پرداخت.» برخي عقيده دارند براي توليد آثار تاريخي و مذهبي نمي توانيم از امكانات ديجيتالي مثل هاليوود بهره ببريم، اما كارگردان مجموعه «چهل سرباز» در اين زمينه عقيده جالبي دارد: «من فكر نمي كنم امامان معصوم ما جداي از مردم دوران خودشان بوده اند، بلكه از ميان آنها برخاسته اند و حتي به دليل تواضع بي بديل شان هم گاهي در ميان مردم شناخته نمي شدند. پس اين بزرگان به جلوه هاي ويژه خاصي نياز ندارند و به راحتي مي توان در مورد آنها فيلم توليد كرد. كما اين كه خود حضرت مهدي(ع) وقتي ظهور كند، همه مي گويند ما كه بارها ايشان را ديده ايم. حتي، اين عزيزان را با هاله اي از نور در صورت به تصوير مي كشيم، در حالي كه به اين ترتيب هاله اي از نور در چهره آنها نبوده است، هر چه بوده نور معنويت اتصال به خدا و حقيقت بوده نه بيشتر. پس نيازي به امكانات پيشرفته ديجيتالي براي به تصوير كشيدن مفاهيم ديني نيست و به نظرم هاليوودي ها از اين امكانات براي حقيقي جلوه دادن دروغها و تسخير كردن ذهن مخاطبان بهره مي برند!»

* نشاني از مهدي(ع) در آثار مذهبي نيست
* حميد بهمني، كارگردان،در اين باره معتقد است:«ما در مملكت امام زمان زندگي مي كنيم و دائم نام ايشان را مي بريم و زير سايه ايشان زندگي مي كنيم، اما هيچ نشاني از ايشان در آثار تصويري ما نيست؛ چه در تلويزيون و چه در سينما. اين نشان مي دهد در جامعه كوچك بصري ما امام زمان چقدر مظلوم است. به همين دليل وجود مقدس ايشان در آثار هنري ما متبلور نشده است و شناخت ايشان براي هنرمندان سطحي و ظاهري است.»
وي خاطرنشان مي كند: «متأسفانه مديران حوزه هاي تصويري ما در كشور به اين مقوله بسيار كم توجهي نشان مي دهند و سراغ كارهايي عامه پسند و بعضاً گيشه اي مي روند، در حالي كه مكتب تشيع و انتظار مهدي موعود(عج) مي تواند بستر مناسبي براي همه فيلمسازان و برنامه سازان باشد.»
كارگردان «دولت عشق» تأكيد مي كند:«ظهور حضرت مهدي(عج) جهان بحران زده را به ساحل اين نجات مي رساند و اين ما هستيم كه بايد حقيقت اين منجي آسماني را به جهانيان اثبات كنيم.»
* مليحه پژمان
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن