تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821018817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت خارجه: به كمترين تهديد پاسخ حداكثري مي‌دهيم (مشروح )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سخنگوي وزارت خارجه: به كمترين تهديد پاسخ حداكثري مي‌دهيم (مشروح )
حسن قشقاوي روز سه شنبه در نشست هفتگي خود در جمع نمايندگان رسانه‌هاي داخلي و خارجي با بيان اين مطلب گفت : امنيت يك موضوع ملي است و انتظار مردم از قواي مسلح و دلاور اين است كه كمترين تهديدات را نيز جدي بگيرند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قشقاوي كه در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره تهديد ايران به بستن تنگه هرمز در صورت ماجراجويي نظامي بيگانگان سخن مي گفت ، افزود: تهديد در منطقه از كشورهاي همسايه نيست و سخن بر سر تهديدات فرامنطقه‌اي است .

وي به زبان عربي خطاب به كشورهاي حوزه خليج فارس نيز گفت : به تمامي برادران و خواهران عرب در كشورهاي همسايه عرض مي‌كنم امنيت ما امنيت شماست و امنيت شما را نيز امنيت خود مي‌دانيم .

**موضع ايران در خصوص رژيم صهيونيستي امري اجماعي است
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي درباره طرح موضوع دوستي ايران با ملت اسراييل گفت : موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص عدم مشروعيت رژيم صهيونيستي امري اجماعي است و در اين اجماع همه مسوولان يكپارچه و هم نظر هستند.

قشقاوي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص سفر قريب الوقوع رييس جمهوري به تركيه نيز گفت : آقاي احمدي نژاد روز پنج شنبه و بنا به دعوت رسمي عبدالله گل به تركيه سفر مي‌كند.

** انعكاس گسترده رسانه‌اي نشانه اهميت سفر رييس جمهوري به تركيه سخنگوي وزارت خارجه در ادامه گفت : انعكاس گسترده آن در رسانه‌ها و واكنش‌ها به آن بيانگر اهميت اين سفر در بحث‌هاي دوجانبه و منطقه اي است .

قشقاوي با بيان اينكه ارتباط بين دو كشور دوست ، همسايه و مسلمان ايران و تركيه رو به گسترش است ، تصريح كرد كه طرفين تصميم جدي براي گسترش روابط دارند و در آينده شاهد جهش محسوسي در روابط فيمابين به ويژه در زمينه اقتصادي خواهيم بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در واكنش به برخي گمانه زني‌ها مبني بر اينكه تركيه در اين سفر نقش ميانجي گر را در موضوع هسته‌اي ايران ايفا خواهد كرد، اين موضوع را تكذيب كرد و گفت : در اين سفر پرداختن طرفين به بحث هاي دوجانبه در اولويت است ، اولويت بعدي مربوط به بحث‌هاي منطقه اي است و ديگر مسايل مبتلا به دو كشور از جمله موضوع هسته‌اي ايران نيز ممكن است مورد بحث و بررسي قرار گيرد اما اين به معني ميانجي گري تركيه نيست خبرنگاري درباره اينكه آيا مقصد مشخص احمدي نژاد در تركيه آنكارا است يا استانبول ، پرسيد كه قشقاوي در پاسخ ، با اشاره به حاشيه‌سازي هاي برخي رسانه‌ها در اين خصوص و تاكيد بر اينكه اين حاشيه‌سازي ها هيچ تاثيري در اهميت سفر نخواهد داشت گفت : در ايام ماه آگوست معمولا مسوولان تركيه در استانبول هستند و هيچ مشكلي حاشيه‌اي وجود ندارد.

** رضايت رييس جمهوري از عملكرد وزارت خارجه
يكي ديگر از خبرنگاران به اظهارات اخير رييس جمهوري در جمع سفرا و روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور مبني بر تحول در دستگاه ديپلماسي اشاره كرد و خواستار توضيح قشقاوي در اين‌باره شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت : اگر به مجموع صحبت‌هاي رييس جمهوري توجه كنيد، ايشان از وزارت خارجه ابراز رضايت كردند و البته طبيعي است كه در بستر رشد و پيشرفت بايد يك سري تحولات كيفي و كمي انجام شود.

** توصيه به زائران ايراني عتبات عاليات
در ادامه اين نشست ، خبرنگاري درباره طولاني تر شدن دوره حبس تعدادي از زائران ايران در عراق از حد قانوني ‪ ۶‬ماهه پرسيد.

قشقاوي در پاسخ به اين سوال ، با بيان اينكه توصيه دستگاه‌هاي ذيربط كشور به هموطنان همواره اين بوده كه از سفر غيرقاني به عتبات عاليات پرهيز كنند، گفت : زمان بازداشت برخي زائران ايراني عتبات عاليات از حد قانوني فراتر رفته و موجب نگراني خانواده هايشان شده است و بطور جدي از عراق انتظار داريم كه هر چه زودتر اسباب آزادي آنها را فراهم كند.

وي ضمن تاكيد مجدد بر ضرورت انجام اين گونه سفرها طي روند قانوني اظهار داشت : وزارت خارجه پيگير قضيه افراد بازداشت شده است و اميدواريم اين هموطنان هرچه زود تر آزاد شوند.

** برنامه سفر برهم صالح به تهران
يكي ديگر از سوال‌هايي كه در اين نشست خبري مطرح شد، مربوط به برنامه سفر برهم صالح به تهران بود كه سخنگوي وزارت خارجه در اين‌باره گفت :
برهم صالح طبق روال عادي رفت و آمدهاي مسوولان كشورهاي همسايه ، سفري به تهران خواهد داشت و ايران آماده است در جهت شكوفايي و رفاه همه مردم عراق در تمام بخش‌هاي اين كشور كمك كند.

وي با بيان اينكه حجم فراواني از موضوعات براي مذاكره وجود دارد، اظهار داشت كه سفر برهم صالح به تهران گام خوبي براي ارتقاي روابط دو جانبه خواهد بود.

قشقاوي در ابتداي اين نشست خبري به سمينار جاري روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور و ديدار آنان با مقام معظم رهبري ، رييس جمهوري ، رييس مجلس و دبير شوراي عالي امنيت ملي اشاره كرد و گفت كه در طول اين سمينار دو هفته‌اي برنامه‌هايي نيز براي روساي نمايندگي‌ها و سركنسول‌ها براي بازديد از مراكز مختلف صنعتي و توليد كشور تدارك ديده شده است .

وي با بيان اينكه در اين سمينار به بحث‌هاي مهم منطقه‌اي و بين‌المللي پرداخته مي‌شود، آن را سميناري پربار دانست .

سخنگوي وزارت خارجه همچنين از گردهمايي همسران و خانواده‌هاي سفرا در كنار سمينار دو هفته تهران خبر داد.

قشقاوي همچنين سفر جاري رييس جمهوري الجزاير به تهران را پربار ارزيابي كرد و گفت كه اين سفر با هدف گسترش روابط دوجانبه و در پاسخ به سفر سال گذشته رييس جمهوري اسلامي ايران به الجزاير صورت گرفته است .

**تهران خواستار حل مسالمت آميز درگيري‌ها اوستياي جنوبي است سخنگوي امور خارجه اعلام كرد، جمهوري اسلامي ايران از ترك مخاصمه ميان روسيه و گرجستان در اوستياي جنوبي و همچنين حل و فصل مسالمت آميز درگيريها در اين منطقه از قفقاز حمايت مي‌كند.

حسن قشقاوي افزود: تحولات قفقاز را از نزديك دنبال مي‌كنيم و مايليم كه طرفين مشكلات خود را به صورت مسالمت آميز حل كنند.

وي تداوم بحران را باعث آسيب رسيدن به مردم عادي در منطقه مهم قفقاز دانست و گفت : اميدواريم كه حاصل گفتگوها رفع مخاصمه و بازگشت امنيت باشد.

** بدرفتاري با شيعيان در گامبيا
خبرنگاري از قشقاوي درباره گزارشهاي حاكي از ممنوعيت مذهب تشيع در كشور گامبيا در غرب آفريقا سوال كرد. وي پاسخ داد، ايران از طريق سفارت خود در سنگال كه آكروديته امور گامبيا مي‌باشد و همچنين سفارت گامبيا در تهران اين ادعا را در دست بررسي دارد.

قشقاوي با بيان اينكه ‪ ۹۰‬درصد از جمعيت گامبيا را مسلمانان تشكيل مي دهند و اين كشور از اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي است ، تاكيد اعضاي اين سازمان اعم از شيعه و سني بر احترام به مذاهب اسلامي و عدم ورود اعضا به اختلافات مذهبي را يادآور شد.

** ايرانيان مقيم خارج
هنگامي كه از قشقاوي درباره برنامه دولت و وزارت خارجه براي استفاده از تجربيات و امكانات ايرانيان مقيم خارج از كشور سوال شد، وي اين موضوع را از توصيه‌هاي اصلي دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري در همايش سالانه سفيران و روساي نمايندگي‌هاي سياسي ايران در خارج معرفي كرد.

سخنگوي وزارت خارجه گفت : ايرانيان در خارج ذخاير عظيم ناشناخته اي هستند كه به سرنوشت و حاكميت ملي كشور خود علاقمند مي‌باشند. ما و رسانه ها بايد تلاش گسترده‌اي انجام دهيم تا اين ذخاير كشف شوند.

قشقاوي همچنين از تاكيد رييس جمهوري بر پيگيري موضوع ايرانيان در خارج از جمله تسهيل و تعجيل در صدور مدارك سفر آنان خبر داد و گفت : هر ايراني قطع نظر از هر گذشته‌اي ، وقتي كه حامل گذرنامه ايراني باشد، آغوش مام ميهن براي پذيرايي از آنان باز است .

سفير سابق ايران در سوئد با بيان اينكه نزديك به ‪ ۱۲۰‬هزار ايراني در اين كشور حوزه اسكانديناوي زندگي مي‌كنند، گفت كه بر اساس آمار سازمانهاي سوئدي ، فقط در چهار سال اخير ميزان مسافرت ايرانيان مقيم سوئد به وطن خود ‪ ۳۰۰‬درصد افزايش داشته است .

** سفر بوتفليقه به تهران
قشقاوي همچنين نتيجه سفر جاري عبدالعزيز بوتفليقه رييس جمهوري الجزاير به ايران را در حوزه‌هاي سياسي ، فرهنگي و اقتصادي بسيار مهم دانست و سفر ‪ ۵‬وزير الجزايري به تهران را در آستانه اين سفر از دلايل اهميت آن معرفي كرد.

وي با بيان اينكه در پايان اين بازديد دو موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و همكاري گمركي ميان روساي جمهوري دو كشور به امضا مي‌رسد، گفت : موافقتنامه‌هاي بسياري نيز از قبل با الجزاير داريم كه بايد محقق شوند.

** موافقتنامه امنيتي عراق و آمريكا
در ادامه هنگامي كه از قشقاوي درباره امضاي پنهاني نسخه تغيير يافته پيمان امنيتي عراق و آمريكا سوال شد، وي از چنين رويدادي اظهار بي‌اطلاعي كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت : ما چيز جديدي فراتر از برخي گمانه زني ها درباره اصل قصه نداشته‌ايم .

** نيروگاه بوشهر
نيروگاه اتمي بوشهر و اخبار حاكي از تاخير در راه اندازي آن سوال ديگري بود كه در نشست پرسش و پاسخ سخنگوي وزارت امور خارجه با خبرنگاران مطرح شد.

قشقاوي نيز با بيان اينكه كار اين نيروگاه وفق برنامه در دست انجام است ، گفت : وفق برنامه مشكلي نداريم و همكاري‌ها در جريان است .

** ديدار هيات ايراني و آمريكايي در تركيه
در بخش ديگري از اين نشست از قشقاوي درباره گزارش روزنامه كويتي القبس با مضمون ديدار هياتي متشكل از سفير ايران در بغداد با مقامات آمريكايي در تركيه سوال شد كه وي ضمن تكذيب گزارش ، آن را موضوعي رسانه‌اي اعلام كرد.

قشقاوي به سوالي درباره اينكه امروز گروهي از صلح طلبان آمريكايي براي افزايش ارتباطات ميان ملتهاي ايران و آمريكا وارد تهران مي‌شوند، نيز پاسخ منفي داد.

با اين وجود، وي انجام چنين سفري را تكذيب نكرد.

** ادبيات غير تنش زا در ديپلماسي ايران
از سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اظهارات منسوب به يكي از مسوولان اين وزارتخانه درباره سرنوشت شوراي همكاري خليج فارس سوال شد.

وي با اعلام اينكه اين اظهارات پيشتر نيز تكذيب شده ، تاكيد كرد: مواضع
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن