تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821197999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل اساسنامه سازمان فضايي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: متن كامل اساسنامه سازمان فضايي ايران
ايتنا - هيئت وزيران در جلسه مورخ 26/3/1387 بنا به پيشنهاد شماره 27560/1 مورخ 9/8/1386، وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات و به استناد ماده 9 قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات- مصوب 1382- اساسنامه سازمان فضايي ايران را به شرح زير تصويب كرد:

ماده يك- به منظور انجام وظايف قانوني و امور مطالعاتي، پژوهشي، طراحي، مهندسي و اجرا در زمينه فناوري‌هاي خدمات فضايي و سنجش از راه دور و تقويت شبكه‌هاي ارتباطي و فناوري فضايي در داخل و خارج از كشور و تجميع فعاليت‌هاي حاكميتي مركز سنجش از راه دور ايران و وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات، سازمان فضايي ايران كه در اين اساسنامه به‌اختصار سازمان ناميده مي‌شود، با استفاده از امكانات و نيروي انساني اداره كل طرح و مهندسي و نصب ارتباطات ماهواره‌اي و اداره كل نگهداري ارتباطات ماهواره‌اي شركت مخابرات ايران تشكيل مي‌شود.

ماده2- سازمان داراي شخصيت حقوقي و استقلا‌ل مالي است و به صورت مؤسسه دولتي وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات و براساس قوانين و آيين‌نامه‌هاي مالي و معاملا‌تي خاص خود و در چارچوب قوانين و مقررات، اداره خواهد شد.

ماده3- وظايف و اختيارات سازمان به شرح زير است:

الف- انجام امور مطالعاتي، پژوهشي، طراحي، مهندسي و اجرا در زمينه فناوري‌هاي خدمات فضايي و سنجش از راه دور و تقويت شبكه‌هاي فضايي در داخل و خارج از كشور و تجميع فعاليت‌هاي حاكميتي مركز سنجش از راه دور ايران و وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات.
ب- تهيه و تنظيم برنامه‌هاي ميان‌مدت و درازمدت در بخش فضايي كشور با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط براي پيشنهاد به مراجع ذيربط.
پ- انجام مطالعات به منظور تدوين سياست‌هاي طراحي، ساخت، پرتاب و استفاده از ماهواره‌هاي تحقيقاتي و كاربردي و ارايه خدمات فضايي براي پيشنهاد به مراجع ذيصلا‌ح قانوني.
ت- انجام تحقيقات، طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره‌هاي تجاري، علمي‌و تحقيقاتي و طراحي و ساخت مركز كنترل و پرتاب ماهواره‌هاي ملي با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط.
تبصره- امور يادشده به جز پرتاب و مركز كنترل ماهواره‌اي مي‌تواند توسط بخش غيردولتي تحت نظارت سازمان انجام شود.
ث- برنامه‌ريزي به منظور هدايت و گسترش استفاده صلح‌آميز از فضاي ماوراي جو و اجرام سماوي و نجوم و فناوري فضايي، تقويت شبكه‌هاي ارتباطي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي توسط بخش‌هاي دولتي، تعاوني، خصوصي و نظارت بر اجراي آنها در چارچوب سياست‌هاي كلا‌ن كشور.
ج- مطالعه، پژوهش، توسعه فناوري و آموزش‌هاي كاربردي خاص در زمينه توسعه علوم و فناوري‌هاي فضايي.
چ- بررسي نيازها و اجراي پروژه‌هاي ماهواره‌اي و ساير فناوري‌هاي موردنياز براي توسعه فناوري فضايي در چارچوب قوانين و مقررات مربوط.
ح- مشاركت در اجراي پروژه‌هاي ماهواره‌اي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي در چارچوب سياست‌هاي كلي نظام و ساير قوانين و مقررات مربوط.
خ- اعمال وظايف حاكميتي محوله از طريق ارايه سيگنال بخش فضايي (اعم از صوت، تصوير و داده) به متقاضيان در بخش زميني، اعطاي مجوز براي فعاليت در فضا به منظور مديريت يكپارچه بخش فضايي كشور و بهره‌برداري منسجم و هماهنگ از فناوري و امكانات فضايي شامل ماهواره‌ها، شبكه ماهواره‌اختصاصي يا ملي (شامل موبايل ماهواره‌اي)، ايستگاه‌هاي اخذ مستقيم، ايستگاه‌هاي ارسال مستقيم و كنترل ماهواره‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط.
د- دريافت تعرفه‌هاي مصوب عرضه خدمات فضايي و اعطاي مجوز فعاليت در فضا.
ذ- تعيين صلا‌حيت پيمانكاران و مشاوران غيردولتي براي انجام امور اجرايي و تحقيقاتي فضايي در بخش‌هاي مختلف كشور در چارچوب قوانين و مقررات مربوط.
ر- نمايندگي، عضويت و حضور در مجامع و اتحاديه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي مربوط، بهمنظور حفظ منافع ملي در چارچوب سياست‌هاي كلي نظام و ساير قوانين و مقررات مربوط.
ز- اجراي برنامه‌هاي همكاري منطقه‌اي و بين‌المللي در امور فضايي در چارچوب سياست‌هاي كلي نظام.
ژ- مديريت و بهره‌برداري از موقعيت‌هاي مداري و ماهواره‌اي و هماهنگي با دستگاه‌هاي مسؤول و پيگيري براي ثبت بين‌المللي آنها به منظور استفاده بهينه از منابع فضايي.
س- مطالعه و برنامه‌ريزي براي تأمين بخش فضايي موردنياز تمام شبكه‌هاي ماهواره‌اي كشور بهمنظور ارايه خدمات ماهواره از طريق ماهواره‌هاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي در چارچوب قوانين و مقررات.
ش- تهيه و تدوين مقررات و آيين‌نامه‌هاي مرتبط با شرح وظايف مندرج در ماده 9 قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات_ مصوب 1382_ و پيشنهاد به مراجع قانوني براي تصويب.
ص- ايجاد بايگاني ملي و تمركز در نگهداري و طبقه‌بندي و بهنگام‌سازي اطلا‌عات فضايي.
تبصره يك- سازمان موظف است، براي انجام امور و وظايف محول شده از حداكثر توان بخش‌هاي غيردولتي در چارچوب سياست‌هاي كلي نظام استفاده كند.
تبصره2- مسؤوليت تعيين صلا‌حيت امنيتي در خصوص بندهاي «خ» و «ذ» اين ماده با مراجع ذي‌ربط خواهد بود.
تبصره3- سازمان مجاز است به منظور انجام امور و وظايف محول با تأييد شوراي گسترش آموزش عالي كشور نسبت به تأسيس مركز تحقيقات فضايي (پژوهشكده يا پژوهشگاه) و نيز ايجاد شركت در چارچوب قوانين و مقررات، اقدام كند.
تبصره4- در خصوص بند «د» سازمان مكلف است، براساس نرخ‌هايي كه به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد، اقدام و وجوه حاصل را به حساب درآمد عمومي‌(نزد خزانه‌داري كل) واريز كند. معادل صددرصد اعتبار يادشده از محل رديف اعتباري در قوانين بودجه در اختيار سازمان قرار مي‌گيرد تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري هزينه شود.

ماده4- اعتبار موردنياز سازمان در وجوه و اعتبارات عمومي‌بودجه سالانه كشور پيش‌بيني و تأمين مي‌شود و در چارچوب آيين‌نامه‌هاي خاص سازمان موضوع ماده 2 اين اساسنامه و ساير قوانين و مقررات مربوط هزينه خواهد شد.
تبصره- سازمان مي‌تواند با هماهنگي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري و در چارچوب بودجه‌هاي سنواتي از كمك‌ها و ساير منابع اعتباري وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابع آن و ساير نهادها استفاده كند.

ماده5- در اجراي بند10 ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري_ مصوب 1386_ سازمان مي‌تواند با هماهنگي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهوري، به منظور جذب و نگهداري نيروهاي مناسب براي مشاغل تخصصي و مديريت، فوق‌العاده لا‌زم با تصويب هيئت وزيران پرداخت كند.

ماده6- تشكيلا‌ت سازمان پس از تدوين توسط سازمان و تأييد معاونت توسعه مديريت و سرمايه‌انساني رييس جمهوري قابل اجرا خواهد بود.

ماده7- رييس سازمان كه معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلا‌عات است، توسط وزير يادشده منصوب مي‌شود و بالا‌ترين مقام اجرايي دستگاه خواهد بود.

ماده8- رييس سازمان مسئول حسن اجراي امور و حفظ حقوق، منافع و اموال سازمان است و براي اداره امور سازمان داراي همه گونه حقوق و اختيارات تام در حدود مقررات است و نمايندگي سازمان را در مقابل تمام مقام‌هاي قضايي و اشخاص حقيقي و حقوقي با حق توكيل به غير خواهد داشت و نيز مي‌تواند قسمتي از اختيارات خود را به موجب ابلا‌غ كتبي به هر يك از معاونان، مديران يا كاركنان سازمان به تشخيص و مسؤوليت خود تفويض كند.

اين اساسنامه به موجب نامه شماره 27483/30/87 مورخ 12/4/1387، شوراي نگهبان به تأييد شوراي يادشده، رسيده است.

اين مصوبه با شماره 62999™ت38571 هـ در تاريخ 25/4/1387، به وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات ابلا‌غ شده است.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن