تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821246400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد: ارايه لايحه دو فوريتي توسعه بازار سرمايه به دولت تا 2 ماه آينده


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد: ارايه لايحه دو فوريتي توسعه بازار سرمايه به دولت تا 2 ماه آينده
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارايه لايحه دو فوريتي و سه ماده‌اي ظرف 2 ماه آينده به دولت خبر داد كه بر اساس آن بسياري از موانع مالياتي ابزارهاي جديد برطرف و زمينه توسعه بيشتر بازار سرمايه فراهم خواهد شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، علي صالح‌آبادي در شانزدهمين نشست مطبوعاتي خود با بيان اين مطلب كه رسانه‌ها فضاي عمومي را به سمتي مي‌برند كه حق بازار سرمايه است ، نقش رسانه‌هاي بازار سرمايه را در موفقيت‌هاي به دست آمده از جمله عرضه 5 درصد از سهام شركت مخابرات بسيار موثر دانست و در خصوص اتفاقات يك ماهه اخير بازار سرمايه توضيحاتي ارايه كرد.

*افتتاح بازار فرابورس با حضور وزير

وي در رابطه با بازار فرابورس اظهار داشت: بازار فرابورس در حالي بعد از پذيره نويسي عمومي، در هفته گذشته اقدام به برگزاري مجمع موسس براي انتخاب اعضاي هيات مديره كرد كه بايد تا 27 مردادماه اعضاي حقيقي هيئت مديره اين شركت معرفي شوند.
وي بازار فرابورس را بازار جديدي دانست كه تمام مقررات و جزئيات لازم برنامه‌ريزي و براي اجرايي كردن آن انجام شده و با سازمان خصوصي‌سازي نيز براي انجام مزايده‌ها توافقاتي حاصل شده است.
صالح‌آبادي ادامه داد: تا نيمه شهريورماه اين شركت در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسيد و بعد از آن عمليات افتتاحيه آن با حضور وزير اقتصاد انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال فارس كه سازمان بورس چه حمايت‌هايي را از اين بازار نوپا به عمل خواهد آورد گفت: سازمان بورس براي توسعه بازار فرا بورس آماده هر كمكي است و از طرف ديگر شركت بورس با توجه به مالكيت 20 درصدي تمام امكانات موجود را در اختيار بازار فرابورس خواهد گذاشت.
وي تصريح كرد: در اين بازار هيچ محدوديتي براي ظرفيت پذيرش شركت ها وجود ندارد و نيازي نيست شركت هاي اصل 44 مشروط براي حضور در بازار سهام اصلي دربازار فرا بورس پذيرفته شوند.
به گفته صالح‌آبادي تا يك سال آينده مجوز جديد ديگري براي راه‌اندازي بازار فرابورس از سوي شوراي عالي بورس صادر نخواهد شد اما بازار فرابورس كالايي نيز مدنظر سازمان بورس خواهد بود.

*ورود ذوب آهن هزار ميليارد توماني به بورس

سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اين مطلب كه عرضه شركت مخابرات وقت زيادي از لحاظ اطلاع‌رساني و ارايه اطلاعات برده اظهار داشت: روز چهارشنبه جاري موضوع پذيرش شركت ذوب آهن در جلسه هيات پذيرش بررسي خواهد شد تا مقدمات ورود اين شركت بيش از 1000 ميليارد توماني در بورس فراهم شود.

*رفع مشكلات سرمايه گذاران خارجي

صالح‌آبادي از امضاي تفاهم‌نامه‌اي با سازمان سرمايه‌گذاري خارجي و تصويب آن در اين سازمان خبر داد كه بر اساس آن يكي از مشكلات اشخاص خارجي براي خريد سهام برطرف خواهد شد.
وي گفت: در گذشته سرمايه‌گذاران خارجي بعد از برنده شدن در مزايده‌ها از تحت پوشش قرار گرفتن توسط سازمان سرمايه‌گذاري خارجي اطميناني نداشتند اما بر اساس مصوبه جديد، مجوز اوليه براي افرادي كه مي‌خواهند وارد رقابت شوند از سوي سازمان سرمايه گذاري خارجي صادر تا در صورت برنده شدن مجوز نهايي ارايه شود.
وي گفت: اين مجوز براي بورس، فرابورس و عرضه‌هاي بيرون از بورس سازمان خصوصي‌سازي و ظرف يك هفته مجوز اوليه صادر خواهد شد.
صالح‌آبادي افزود: از سوي ديگر تفاهم‌نامه‌اي با سازمان سرمايه‌گذاري خارجي در جريان است كه بر اساس آن براي مبالغ اندك شرايط آسان‌تري در نظر گرفته خواهد شد.

*حضور كارگزاران ايراني در بورس قرقيزستان

رئيس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه‌ايي با بورس قرقيزستان اظهار داشت: اين بورس از جمله بورس هاي كوچك منطقه و عضو كشورهاي اكو است كه مايل به همكاري با بورس ايران است كه با توجه به كوچك بودن اين بورس، بايد توسط سازمان بورس و اوراق بهادار كشور كمك‌هايي از جمله ارسال كارگزار و ارايه خدمات فني و مهندسي شود.

*امكان پذيرش 6 شركت از 188 شركت دولتي در بورس

صالح‌آبادي در بخش ديگري از اظهارات خود به بررسي 531 شركت دولتي اشاره كرد و گفت: تاكنون 188 شركت مورد بررسي كامل قرار گرفته كه از اين تعداد 162 شركت غيرقابل پذيرش، 6 شركت قابل پذيرش، 10 شركت نسل سومي بودند و عدم امكان پذيرش در بورس را نداشتند و دو شركت نيز موكول به بررسي‌هاي بيشتر شدند.
صالح‌آبادي تصريح كرد: باقي شركت‌ها نيز به عنوان شركت‌هاي حاكميتي شناخته و از امكان حضور در بورس برخوردار نشده‌اند.

*چند خبر درباره صندوق هاي سرمايه گذاري

صالح‌آبادي در رابطه با وضعيت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اظهار داشت: طي يك ماه اخير 5 مجوز جديد براي شركت‌هاي كارگزاري آگاه، بانك سپه، راهبرد، بانك پاسارگاد و بانك تجارت صادر شد كه دو صندوق سرمايه‌گذاري آگاه و بانك سپه پذيره‌نويسي را انجام دادند .
وي با بيان اين مطلب كه 5 درخواست جديد نيز براي راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري تحت بررسي است اظهار داشت: صندوق سرمايه‌گذاري امين نيز با سرمايه 50 ميليارد توماني در هفته دولت اقدام به پذيره‌نويسي خواهد كرد.
وي ادامه داد: با توجه به وجود 15 صندوق سرمايه‌گذاري، تا 20 روز آينده شكل جديدي از اطلاع‌رساني در قالب واحدي انجام خواهد شد.
صالح‌آبادي با بيان اين مطلب كه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با استقبال عموم مواجه شده‌اند اظهار داشت: در حال حاضر مجوز صندوق‌هاي زمين و ساختمان از شوراي عالي بورس اخذ شده كه بر اين اساس اين نوع صندوق‌ها به عنوان نهادهاي مالي فعاليت خواهند كرد و تحت موسسات غيرتجارتي به ثبت خواهند رسيد .
وي هدف اين نوع صندوق‌ها را تجهيز منابع براي ساخت و ساز اعلام كرد و ادامه داد: اين صندوق‌ها بايد 5 نوع مدرك اساسي را براي تشكيل ارايه دهند كه شامل اساسنامه، راهنماي طرح توجيهي پروژه، دستورالعمل مزايده واحد‌هاي ساختماني در پايان هر پروژه، دستورالعمل محاسبه NAV و اميدنامه پروژه هستند.
سخنگوي سازمان بورس افزود: تاكنون 5 درخواست براي راه‌اندازي صندوق ساخت و ساز از سوي شركت‌ سرمايه‌گذاري ساختمان ايران و سرمايه‌گذاري مسكن (3 مورد) و شركت تامين سرمايه امين شده است.

*مصوبه ايي براي معاملات خارج از ساعت

صالح‌آبادي از ديگر مصوبه شوراي عالي بورس خبر داد كه بر اساس آن براي معاملات خارج از ساعت معمول بستر‌هايي فراهم شده است.
وي گفت: با توجه به اينكه دولت بابت رد ديون بايد سهامي را به نهادهايي مانند تامين اجتماعي يا صندوق بازنشستگي دهد كه بايد از طريق اين نهادها به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مربوطه منتقل ‌شوند كه به دليل ارايه اين سهام در بازار و ايجاد رقابت و افزايش رشد آن مشكلاتي در زمينه به وجود مي‌آمد.
وي افزود: بر اساس اين مصوبه از اين پس نهادهايي مانند سازمان تامين اجتماعي و صندوق سرمايه‌گذاري قادر خواهند بود در ساعات خارج از معاملات اقدام به نقل و انتقال سهام مورد نظر به زيرمجموعه‌هاي خود كنند.
وي با بيان اين كه مصوبه فوق از جزئيات دقيقي برخوردار بوده كه مانع از سود‌سازي صوري شركت‌ها خواهد شد گفت: اين مصوبه بايد توسط صمصامي امضا تا لازم‌الاجرا شود.

*چند خبر از بورس كالا و...

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از پذيرش گوگرد در بورس كالا خبر داد و اظهار داشت: معاملات قرارداد آتي كاتد مس امروز در جلسه هيات پذيرش بورس كالا بررسي خواهد شد.
صالح‌آبادي در رابطه آخرين وضعيت كدال اظهار داشت: تاكنون 110 شركت بورسي به اين سيستم متصل شده كه از اين تعداد 30 شركت در ماه اخير اضافه شده‌اند.
به گفته صالح‌آبادي تاكنون دو آزمون قرارداد آتي برگزار شده كه از ميان 32 نفر شركت كننده در دوره اول 12 نفر قبول و در دوره دوم نيز 315 نفر شركت كرده‌اند كه نشان از افزايش تقاضا براي اين ابزار جديد مالي است.
صالح‌آبادي گفت: واحد ناشران سازمان بورس در ماه گذشته فعاليت گسترده‌اي داشت به طوري كه 444 مجمع عادي و فوق‌العاده را پوشش داد.
وي گفت: تاكنون 7 مجوز افزايش سرمايه به مبلغ 11 هزار و 198 ميليارد ريال صادر شده است.

*لغو دو مجوز كارگزاري

صالح‌آبادي گفت : 60 كارگزار در حالي درخواست مجوز كارگزاري براي بازار فرابورس و معاملات قرارداد آتي كرد‌ه‌اند كه بر اساس امتياز‌بندي‌هاي صورت گرفته، ظرف چند روز آينده اسامي پذيرفته‌شدگان اين دو حوزه به طور رسمي اعلام خواهد شد.
وي گفت: سياست سازمان بورس اين است كه شركت‌هاي كارگزاري به صورت متنوع و وسيعي در 10 حوزه مربوطه فعاليت كنند.
صالح‌آبادي از لغو مجوز دو شركت كارگزاري بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: شركت‌هاي كارگزاري پيشگامان بازار نوين در سمنان و پيشتازان تمدن پارس در شيراز به دليل عدم انجام تعهدات در فرآيند تعليق بودند كه با توجه به عدم احراز شرايط، مجوز كارگزاري اين دو شركت لغو شد.

*تعيين تكليف حضور سهامدار خارجي در مخابرات با سازمان خصوصي است

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالي در خصوص تعهدات شركت مخابرات اظهار داشت: دولت بابت تعهدات احتمالي قبلي كه افشا نشده باشد تعهدات لازم را ارايه كرده اما بدهي‌هاي موجود در تراز‌نامه و ودايع 5 هزار و 800 ميليارد توماني جزو بدهي‌هاي شركت است كه بايد توسط خود شركت مخابرات تعهد شود.
صالح‌آبادي گفت: موضوع خريد سهام توسط سرمايه‌گذاران خارجي بايد توسط سازمان خصوصي‌سازي و هيات عالي واگذاري مشخص شود.

*حمايت هاي نظري وزيراقتصاد از بازار سرمايه

وي در پاسخ به اين سوال فارس كه وزير جديد اقتصاد چه حمايت‌هاي عملي‌ را از بازار سرمايه خواهد داشت گفت: وي از گذشته در جلسات شوراي عالي بورس حضور داشته و در جريان 90 درصد كارهاي مربوطه بوده و علاقه وافري به بازار سرمايه دارد و مي‌خواهد به اين بازار كمك كند كه صرف اين نوع نگرش مي‌تواند در تصميمات كلان دولت به كمك‌هاي مطلوبي بيانجامد.

*ارايه لايحه دوفوريتي به دولت

صالح‌آبادي با بيان اين مطلب كه وزير جديد اقتصاد از سازمان بورس درخواست كرده تا اثرات طرح تحول اقتصادي در بازار سرمايه بررسي و گزارشي تهيه شود تاكيد كرد: علاوه بر حمايت‌هاي نظري ، وزير جديد به صورت ملموس از بازار سرمايه حمايت عملي كرده به طوري كه لايحه دو فوريتي مربوط به ماليات ابزارهاي جديد و ماهيت اشخاص حقوقي در حال پيگيري بوده و بعداز ظهر امروز در اين رابطه با وي جلسه‌اي برگزار خواهد شد.
وي گفت: اين لايحه سه ماده‌اي با عنوان توسعه ابزارها و نهادهاي مالي در بازار سرمايه‌ شامل مشخص شدن شخصيت حقوقي صندوق‌ها، حل شدن ماليات صندوق‌ها و ماليات بازار فرابورس و ديگر ابزارهاي جديد است كه در صورت تصويب آن در دولت و مجلس ، حركت‌هاي توسعه‌اي بازار سرمايه بيش از گذشته خواهد بود.
وي گفت: از سوي ديگر با تصويب اين طرح موضوع ماليات ابزار جديد صكوك و ديگر ابزارها نيز برطرف خواهد شد.
وي تاكيد كرد: وزير جديد اقتصاد اشراف كاملي به حوزه بورس داشته و كمك‌هاي مثبتي را به اين بازار خواهد كرد.

*وضعيت حضور ملي مس در بورس مالزي

وي در رابطه با وضعيت پذيرش شركت ملي مس در بورس مالزي گفت: بر اساس تصميمات اتخاذ شده، براي حضور ملي مسي دربورس مالزي ، بايد بورس مالزي اقدام به اخذ مجوزهاي لازم از دولت مطبوعه كند تا شركت تامين سرمايه امين كه مسئول پيگيري اين موضوع است زمينه حضور اولين شركت ايراني در بورس مالزي را فراهم كند.

*گله از برخي كارگزاران معرف

صالح‌آبادي در پاسخ به اين سوال فارس كه وضعيت ديگر عرضه‌ها مانند پالايشگاه تبريز، بانك ها و بيمه‌ها به كجا انجاميد گفت: عرضه‌هاي جديد مربوط به شركت بورس است اما اين شركت به تنهايي نمي‌تواند اقدام به پذيرش شركت‌هاي جديد در بورس كند كه بر اين اساس لازم است شركت‌هاي كارگزاري معرف كمك بيشتري كنند كه بر اين اساس روز گذشته طي تماس با چند كارگزار در اين خصوص ابراز نارضايتي كردم.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن