تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803842586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گسترش بحران و فشارهاي بين‌المللي عليه روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گسترش بحران و فشارهاي بين‌المللي عليه روسيه
سياسي. گرجستان . روسيه . قفقاز
ادامه جنگ ودرگيري‌هاي نظامي در منطقه اوستياي جنوبي ميان گرجستان و روسيه كه اكنون دامنه آن قدري نيز فراتر رفته و بخش‌هاي ديگري از گرجستان و جمهوري ابخازيا را در بر گرفته است - پيامدهاي ناگواري را براي مردم اين منطقه به همراه داشته است .

گسترش شعله‌هاي جنگ در اين منطقه از قفقاز تاكنون باعث مرگ چند هزار نفر و بي‌خانماني هزاران تن ديگر در اوستياي جنوبي شده است .

به اعتقاد آگاهان سياسي اين كشمكش نظامي و سياسي در اوستياي جنوبي به بهانه ممانعت از حضور نيروهاي ناتو و آمريكا در منطقه قفقاز و در نزديكي مرز روسيه شكل گرفته است .

نبرد سنگين زميني - هوايي و تبادل آتش توپخانه در اوستياي جنوبي كه بدنبال حمله نظاميان گرجستان به اين منطقه خودمختار آغاز شده - اكنون به مدت پنج روز بطور متوالي همچنان ادامه دارد و تشكيل نشست‌هاي فوري در شوراي امنيت سازمان ملل براي پايان دادن به درگيري‌هاي نظامي و برقرار اتش بس در اين منطقه از قفقاز و سفر و رايزني‌هاي مقامات اتحاديه اروپا و نيز مسوولان سازمان امنيت و همكاري اروپا به گرجستان و روسيه براي متقاعد ساختن طرفين نزاع به خاتمه درگيري نظامي و برقرار اتش بس تاكنون بدون نتيجه مانده است .

ميخاييل ساكاشويلي رييس جمهوري گرجستان - روسيه را متهم مي‌كند كه بطور عمدي به خاك كشورش حمله كرده است و ديميتري مدوديف و ولاديمير پوتين رييس جمهوري و نخست وزير روسيه اعلام كردند كه براي دفاع وحمايت از شهروندان روسي تبار مستقر در اوستياي جنوبي وارد جنگ با گرجستان شده است .

گسيل گسترده نيروهاي نظامي روسيه و گرجستان به منطقه اوستياي جنوبي كه بخشي از منطقه قفقاز محسوب مي‌شود - چشم انداز برقراري صلح پايدار ميان تفليس و مسكو را در پرده ابهام قرار داده است .

منطقه قفقاز به دليل موقعيت ويژه جغرافيايي و سياسي از دوره پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال ‪ ۱۹۹۰‬همواره صحنه نا ارامي‌ها و دستخوش درگيري‌هاي نظامي و تنش‌هاي شديد سياسي به اشكال گوناگون بود كه اين برخوردها و نزاع‌هاي سياسي ونظامي به اعتقاد اگاهان مسائل منطقه بعضا با دخالت و تحريك نيروهاي بيگانه در اين منطقه بوقوع پيوسته و قدرت ها بر سر آن با يكديگر به رقابت پرداخته اند.

جنگ ارامنه و آذري‌هاي بر سر منطقه قره باغ كوهستاني - درگير ي‌هاي داخلي در گرجستان در اوستياي جنوبي وابخازيا- برخوردهاي نظامي در منطقه چچن همگي نشان از موقعيت و جايگاه خاص منطقه وتلاش‌هاي خارجي براي ادامه بي ثباتي در ان دارد.

منطقه اوستياي جنوبي كه محل تلاقي و برخورد گسترده نطامي ميان مسكو وتفليس است حدود چهار هزار كيلومتر مربع مساحت و ‪ ۷۰‬هزار نفر جمعيت دارد .اين منطقه در سال ‪ ۱۹۹۱‬نيز شاهد جنگ ديگري براي كسب استقلال از گرجستان بود ولي در سال ‪ ۱۹۹۲‬با برجاي ماندن تلفات و خسارات‌هاي فراوان - با امضاي توافق اتش بس و صلح به جنگ پايان داده شد.

مردم اوستياي جنوبي در همه پرسي استقلال -خواستار به رسميت شناخته شدن اين سرزمين به عنوان يك جمهوري مستقل شدند ولي تاكنون هيچيك از كشورهاي جهان اين درخواست را مورد پذيرش قرار نداند.

بعداز حمايت غرب از استقلال كوزو و به رغم اعتراض و واكنش شديد روسيه نسبت به اين موضوع - اين منطقه خودمختار خواهان به رسميت شناخته شدن استقلال خود از سوي روسيه شد ولي مسكو تقويت مناسبات تجاري را به اين منطقه پيشنهاد داد.

اوستياي جنوبي در شمال گرجستان وهم مرز با جمهوري خودمختار اوستياي شمالي است كه در خاك روسيه قرار دارد .

به اعتقاد كارشناسان - تحركات وسيع سياسي و ابراز تمايل گرجستان براي عضويت در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ( ناتو ) ودعوت از مستشاران نظامي آمريكا و كشورهاي غربي براي حضور در اين منطقه قفقاز و همچوار با مرزهاي روسيه - از علل و دلايل شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه است تا شايد از شتاب حضور نيروهاي ناتو در اين منطقه از قفقاز جلوگيري شود.

از سوي ديگر تلاش‌هاي آمريكا براي استقرار وتوسعه سپر موشكي در كشورهاي اروپاي شرقي و سرزمين‌هاي اقماري شوروي سابق نيز مي‌تواند توجيه‌كننده توسل به جنگ از سوي گرجستان و تحريك روسيه تلقي شود.

دولت‌هاي اوكراين وگرجستان در همسايگي روسيه در سال‌هاي اخير علاقه فراواني براي پيوستن به ناتو از خود نشان داده‌اند و ساكاشويلي رييس جمهوري گرجستان كه خود را بشدت تحت حمايت و پشتيباني آمريكا و كشورهاي غربي مي‌بيند براي حضور نظاميان ناتو و آمريكا در كشورش تلاش فراواني كرده است .

مسكو بشدت از نرديك شدن گرجستان به آمريكا و سازمان ناتو و گسترش آن در منطقه قفقاز و در نزديكي مرزهاي خود ناراضي است و تحركات و برنامه‌هاي نظامي غربي‌ها در اين منطقه را در تضاد با منافع سنتي واقتدار استراتژيك خود مي‌داند و هرگز مايل نيست حضور ناتو و دشمن ديرينه شوروي سابق بعني آمريكا در دوران جنگ سرد را در نزديكي مرزهاي خود بپذيرد.

مسكو همچنين معتقد است غرب و بويژه آمريكا درصدد راه اندازي جنگي وسيع در منطقه قفقاز و منطقه تحت نفوذ و اقتدار سنتي روسيه است تا به منابع سرشار از انرژي - نفت وگاز منطقه كه ذخاير آن بالغ بر ميلياردها تن تخمين زده ميشود- تسلط يابد.

ديميتري مدوديف رييس جمهوري روسيه چندي پيش در كنگره بين‌المللي مطبوعات در مسكو اعلام كرد كه به اعتقاد وي ناتوصلاحيت تضمين امنيت اروپا را ندارد و سازماني قابل اطمينان نيست ونزديك شدن بلوك نظامي ناتودر مرزهاي روسيه تهديدي مستقيم امنيتي براي اين كشور بحساب مي‌آيد.

آگاهان سياسي بر اين باور هستند كه اگر چه جنگ در اوستياي جنوبي ميان روسيه و گرجستان بر سردفاع از روس تبارها در اين منطقه آغاز شده است اما اين اقدام نظامي روسيه يك گوشمالي براي گرجستان است تا از بلند پروازي هاي نظامي و سياسي خود براي پيوستن به ناتو - كشاندن نيروهاي آمريكايي در اين منطقه دست بردارد و ارامش و ثبات در اين منطقه از قفقاز را بيش از اين متزلزل نكند.

با گسترش جنگ خانمانسوز در اين منطقه از قفقاز - تكاپو براي خاتمه جنگ در شو.راي امنيت سازمان ملل و ميان كشورهاي اتحاديه اروپا آغاز شد و همزمان فشارهاي سياسي بر مسكو براي پايان تحركات نظامي و خروج نيروها ي روسيه از اوستياي جنوبي افزايش يافت و مقامات كشورهاي طرفدار تفليس به ديدار رييس جمهوري گرجستان شتافتند.

در اين ميان مقام‌هاي آمريكايي به كرات از كرملين خواستند به تماميت ارضي گرجستان احترام گذارده و آتش بس برقرار كند ولي روسيه بدنبال مشاجره لفظي با نماينده آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل - اعلام كرد كه مسكو قصد اشغال گرجستان را ندارد و استفاده از واژگان تصرف و اشغال در ادبيات دولتمردان آمريكايي نهفته است .

دست اندركاران امور سياسي منطقه قفقاز بر اين اعتقادند كه غرب و رژيم اسراييل از ساليان گذشته تلاش داشتندتا با راه انداختن نزاع‌هاي سياسي - تشديد بحران و جنگ در منطقه قفقاز سيطره روسيه در اين منطقه را كاهش دهند و زمينه را براي حضور دائم و پايدار خود در قفقاز فراهم آورند.

در راستاي همين باور سايت اينترنتي دبكا وابسته به سازمان اطلاعات و امنيت رژيم صهيونيتسي اعلام كرد كه كارشناسان اسراييلي نقشه حمله به اوستياي جنوبي را طراحي كرده‌اند ومسكو نيز از تل آويو خواسته كمك‌هاي خود به گرجستان را متوقف كند.

كارشناسان مسايل منطقه مي‌گويند با توجه به شرايط ووضعيت پيش رو در منطقه اوستياي جنوبي وسعت درگيري‌هاي نظامي در اين منطقه ونيز برتري نظامي روسيه - دولت گرجستان چاره‌اي جز پذيرش درخواست‌هاي مسكو براي عقب نشيني كامل و قبول شرايط نخواهد داشت.

به اعتقاد اين كارشناسان تلاش‌هاي گسترده در سطوح بين‌المللي براي خاتمه جنگ و برقراري آتش بس كه به نوعي حمايت و جانبداري از دولت تفليس محسوب مي شود - سبب خواهد شد تا گام‌هاي سريع رييس جمهوري گرجستان و شتاب تفليس به سوي ساختارهاي نظامي پيمان ناتو وهمكاري با سازمان امنيت و همكاري اروپا برا ي مدت زماني نامعلوم متوقف شود.

در همين اثنا بدليل نفوذ و اقتدار روسيه در منطقه قفقاز واسياي مركزي و اسياي ميانه - گرجستان و اوكراين چاره‌اي جز تسليم شدن در برابر شرايط مسكونخواهند داشت و براي حل مناقشات ارضي و سياسي خود به رغم همگرايي و پشتيباني از سوي كشورهاي غربي بويژه آمريكا - به روسيه نياز دارند و مسكونيز قادر نيست بدون وجود آرامش و ثبات در منطقه و تنها با توسل به برتري نظامي نسبت به همسايگان و كشورهاي منطقه - از حضور ناتو - آمريكا وديگر قدرت‌ها در صحنه‌هاي بين‌المللي در قفقاز ممانعت بعمل اورد.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن