تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821072625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- گشايش جبهه‌ي جديد غربي در درگيري‌هاي قفقاز جنوبي - ميانجي‌گري بين‌المللي و مخالفت روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: - گشايش جبهه‌ي جديد غربي در درگيري‌هاي قفقاز جنوبي - ميانجي‌گري بين‌المللي و مخالفت روسيه
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

تانك‌هاي روسي با باز كردن يك جبهه‌ي جديد غربي در منطقه‌ي درگيري در اوستياي جنوبي وارد عمق خاك گرجستان شدند. در همين حال هواپيماهاي روسي نيز حملات هوايي خود را آغاز كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جورج بوش رييس‌جمهور آ‌مريكا، با آغاز جبهه‌ي جديد در ششمين روز درگيري‌ها ميان گرجستان و روسيه بر سر اوستياي جنوبي، از روسيه شديدا انتقاد كرد و از مسكو خواست سريعا يك آتش بس فوري را بپذيرد و نيروهاي خود را براي جلوگيري از وخامت دراماتيك و وحشيانه‌ي خشونت در اين جمهوري سابق اتحاد جماهير شوروي بيرون بكشد.

نيروهاي روسي براي نخستين بار از دو منطقه‌ي ناآرام اوستياي جنوبي و‌ آبخازيا فراتر رفتند.

بر اساس گزارش‌ها، اين نيروها در نزديكي شهر "سناكي" گرجستان هستند.

ميخاييل ساكاشويلي رييس‌جمهور گرجستان، اعلام كرد كه كشورش با به تسخير درآمدن يك چهار راه حياتي در نزديكي شهر "گوري" در مركز گرجستان به دو نيم تجزيه شده است.

در همين حال هواپيماهاي روسي نيز حملات جديد هوايي خود را در سراسر گرجستان آغاز كردند.

ساكاشويلي به سي.ان.ان گفت: نيروهاي روسي درحال پاكسازي گرج تبارها در آبخازيا هستند.

وي گفت: من مستقيما روسيه را به پاكسازي قومي متهم مي‌كنم. روي بمب‌هايي كه بر روي ما مي‌افتد، نوشته شده است "اين بمب‌ها به خاطر ناتو است، اين بمب‌ها به خاطر آمريكاست".

ساكاشويلي همچنين ابراز نگراني كرد كه هدف واقعي روسيه تضعيف دولت طرفدار غرب گرجستان است.

وي گفت: روسيه ‌٢٠ هزار نيرو و ‌٥٠٠ تانك به گرجستان فرستاده است. جنگنده‌هاي روسيه بر روي جاده‌ها و پل‌ها بمب مي‌اندازند و سيستم‌هاي رادار را تخريب كرده‌اند و هواپيماي غير نظامي تفليس را مورد هدف قرار داده‌اند.

يك جنگنده‌ي روس به منطقه فرودگاه تفليس حمله كرد. ديگر جنگنده بمبي را بر روي خط لوله باكو - تفليس - جيحان انداخت، ولي گزارشي از خسارات وارده نشده است.

وزارت دفاع روسيه تصرف "گوري" را به دست نيروهاي روسي و همچنين قصد پيشروي به سوي تفليس، پايتخت گرجستان را تكذيب كرد.

در حالي كه بيشتر نيروهاي گرجي هنوز در حال جنگ هستند، نيروهاي روسي حملات غربي خود را در آبخازيا آغاز كردند. آبخازيا بيشتر جبهه‌ي ساحلي شمال غربي گرجستان را شامل مي‌شود.

نيروهاي روسي از درياي سياه وارد سناكي در ‌٢٠ مايلي داخل گرجستان شدند و پاسگاه‌هاي پليس را در شهر زوگديدي، دقيقا خارج از حاشيه‌ي جنوبي آبخازيا در كنترل گرفتند.

به گفته‌ي شاهدان و مقامات گرجي، هم‌پيمانان آبخازيا كنترل روستاي "كورگا" در نزديكي اين منطقه را به دست گرفتند.

در همين حال، بي‌ لين پاسكو و ادموند مولت، مقامات آمريكا در نشست اضطراري شوراي امنيت كه گرجستان خواستار تشكيل آن شده بود، همچنين فراتر رفتن تانك‌هاي روسي از آبخازيا و اوستياي جنوبي را تاييد كردند.

ديپلمات‌هاي سازمان ملل متحد كه به دليل اين كه اين نشست پشت درهاي بسته تشكيل شد خواستند نامشان فاش نشود، گفتند كه نيروهاي هوابرد روسي هنگام كنترل پايگاه نظامي سناكي گرجستان شاهد هيچگونه مقاومتي نبودند.

ايراكلي آلاسانيا، سفير گرجستان در سازمان ملل متحد، سپس به خبرنگاران گفت: حمله‌ي كامل نظامي به گرجستان در حال رخ دادن است. فكر مي‌كنم شوراي امنيت هم اكنون بايد اقدامي انجام دهد.

فرانسه نيز پيش‌نويس يك قطعنامه را كه خواستار توقف خصومت‌ها و خروج كامل نيروهاي روسي و گرجي از منطقه‌ي درگيري و بازگشت به مواضع پيشين خود شده است، به اعضاي شوراي امنيت داد. انتظار مي‌رود اين شورا امروز (سه‌شنبه) اين قطعنامه را تصويب كند.

اواخر روز دوشنبه، خبرگزاري‌هاي روسي به نقل از وزارت دفاع روسيه گزارش دادند كه نيروهاي اين كشور پس از فرو نشاندن خطر، "سناكي" را ترك كرده‌اند ولي جزيياتي در اين باره مخابره نكردند.

خبرگزاري اينترفاكس اوايل امروز صبح (سه‌شنبه) گزارش داد: نيروهاي جدايي خواه آبخازيا براي خارج كردن نيروهاي گرجي از تنگه "كودوري" در شمال اين منطقه كه تحت حاكميت گرجستان است عمليات نظامي را آغاز كرده‌اند.

اينترفاكس گزارش داد: مقرهاي دفاعي آبخازيا اعلام كرده‌اند اين حمله در ساعت دو صبح آغاز شده است.

اين حمله‌ي جديد روسيه بر خلاف ادعاهاي يك ژنرال بلند پايه‌ي روس كه در اوايل روز گذشته گفته بود روسيه قصد ندارد وارد مناطق ديگر گرجستان شود، رخ داد.

ساكاشويلي، در نشست امنيت ملي گرجستان اعلام كرد كه روسيه همچنين كنترل شهر گوري را كه در مسير شرق به غرب گرجستان واقع شده است به دست گرفته است.

اما خبرگزاري اينترفاكس به نقل از يك مقام وزارت دفاع روسيه تسخير گوري را تكذيب كرد. افزون بر اين درگيري در اطراف تسخينوالي پايتخت اوستياي جنوبي نيز ادامه يافت.

همچنين در شهر "زوگديدي"، نيروهاي روسي كنترل اين شهر را به دست گرفتند و پنج و يا شش سرباز روسي در خارج از ساختمان وزارت كشور ايستاده بودند.

در تسخينوالي مشاهده شده است كه يك گروه از سربازان گرجي بر روي ستوني از خودروهاي نظامي روسي و اوستيايي آتش گشودند و اين درگيري به مدت ‌٣٠ دقيقه ادامه داشت. روس‌ها سپس اعلام كردند كه تمام سربازان گرجي كشته شده‌اند.

بمب‌افكن‌هاي روسيه همچنين روستاي تكوياوي، ‌٥/٧ مايل جنوب تسخينوالي در داخل منطقه‌ي آرام گرجستان را بمباران كردند كه بمب‌ها به يك خانه اصابت كرد. در اين حمله ‌١٨ تن زخمي شدند. صدها نيروي گرجي با تجهيزات كامل به تسخينوالي سرازير شدند.

فشارهاي بين‌المللي

بوش در بيانيه‌اي اعلام كرد: تلاش آشكار روسيه براي خلع قدرت ميخاييل ساكاشويلي مشهود است.

وي گفت: اقدام بيشتر روسيه با تضمين‌هاي اين كشور مبني بر اين كه اقدامات اين كشور براي استقرار صلح در مناطق جدايي‌خواه است، تضاد دارد.

هفت قدرت بزرگ اقتصادي جهان همچنين از روسيه خواستند تا آتش بس فوري را بپذيرد و با ميانجي‌گري بين‌المللي موافقت كند.

يك سخنگوي وزارت دفاع آمريكا عنوان كرد: آمريكا انتظار دارد تمام نيروهاي گرجي تا پيش از پايان امروز از عراق خارج شوند.

مقامات پنتاگون اظهار كردند كه ارتش آمريكا روزانه اين درگيري را ارزيابي مي‌كند تا مشخص كند كه آيا بايد كمتر از ‌١٠٠ آموزش دهنده‌ي باقيمانده‌ي آمريكايي را از گرجستان خارج كند و يا خير.

همچنين فرستادگان اتحاديه‌ي اروپا امروز به مسكو رفتند تا مسكو را متقاعد كنند آتش‌بس را بپذيرد.

نيكولا ساركوزي رييس‌جمهور فرانسه اعلام كرد كه با ديميتري مدودف رييس‌جمهور روسيه ديدار خواهد كرد و سپس به تفليس خواهد رفت تا با ساكاشويلي نيز گفت‌وگو كند.

ساركوزي همچنين قرار است در تفليس با همتاي گرجستاني خود ديدار كند.

اين در حالي است كه روسيه با طرح صلح كشورهاي غربي براي آتش بس فوري مخالف است.

ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، مخالفت كشور خود را با طرح سه ماده‌اي فرانسه اعلام كرده است.

چوركين در حاشيه جلسه دوشنبه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، موافقت كشورش را با اين طرح بعيد دانست.

اين در حالي است كه گرجستان با اين طرح موافقت كرده است.

طرح صلح فرانسه كه رياست دوره‌يي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد شامل آتش بس فوري، احترام به تماميت ارضي گرجستان و بازگشت نيروهاي نظامي به وضع پيش از ورود ارتش گرجستان به منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي است.

چوركين كه مورد حمله‌ي لفظي شديد همتاي گرجي خود در پنجمين نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته بود، در پاسخ به سوال ايراكلي آلاسانيا كه از وي خواست به طور شفاف توضيح دهد كه آيا نيت روسيه سرنگوني ساكاشويلي است يا خير پاسخ داد: ما در روسيه هستيم و نمي‌توانيم راهي را براي معامله با ساكاشويلي انتخاب كنيم.

در مقابل، زلماي خليل‌زاد سفير آمريكا در سازمان ملل، با ابراز شك و ترديد در مورد نيات روسيه از ادامه‌ي اين جنگ گفت: ما براي اين سوال كه آيا روسيه قصد سرنگوني ساكاشويلي را دارد يا خير پاسخ صريحي را دريافت نكرده‌ايم. چرا بايد جبهه‌ي دوم در آبخازيا ايجاد شود؟ چرا به بقيه گرجستان حمله مي‌شود؟ چرا به زيرساخت‌هاي گرجستان حمله مي‌شود و يا اين كه حتي چرا تهديد مي‌شود كه به فرودگاه غيرنظامي تفليس حمله خواهد شد؟

سرگئي ايوانف، معاون نخست وزير روسيه، پذيرش طرح صلح فرانسه به نمايندگي از اتحاديه اروپا را تا زماني كه دولت گرجستان با مناطق جدايي طلب آبخاز و اوستياي جنوبي به توافق نرسد، غير ممكن دانست.

انتهاي پيام
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن