تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815543035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روشي جديد براي دسته‌بندي نانولوله‌ها بر حسب طول


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: روشي جديد براي دسته‌بندي نانولوله‌ها بر حسب طول
تهران-خبرگزاري ايسكانيوز: اخيراً محققاني از مؤسسه ملي استانداردها و فناوري(NIST)، روش جديدي براي دسته‌بندي نانولوله‌هاي كربني بر حسب طول ابداع كرده‌اند كه در آن از سانتريفوژهاي بسيار سريع استفاده مي‌شود.
به گزارش روز سه شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" مهم‌ترين مزيت اين روش قابليت ارتقاي حجم توليد نانولوله‌هاي باكيفيت و سهولت در رسيدن به توليد انبوه است.
متأسفانه، همواره روش‌هاي ساخت نانولوله‌هاي كربني درصد زيادي نانوآشغال در مخلوط مورد استفاده(توده‌هايي از كربن، دوده‌‌ي معمولي، ذرات فلزي مورد استفاده به‌عنوان يك كاتاليست) توليد مي‌كنند و نانولوله‌هاي ساخته‌شده داراي طيف بسيار گسترد‌ه‌اي از اندازه(طول چند ده يا چند صد و يا چند هزار نانومتر) هستند.
در اكثر موارد، پالايش محصولات توليدي امري ضروري است و براي بسياري از كاربردهاي بالقوه بايد نانولوله‌ها را بر حسب طول جداسازي كرد؛ مثلاً، در كاربردهاي زيست‌پزشكي نشان داده شده‌است كه پذيرش نانولوله‌ها از سوي سلول‌ها ضرورتاً به طول آنها بستگي دارد، همچنين نانولوله‌هايي كه به‌عنوان اجزا در ميكرومدارهاي آينده استفاده مي‌شوند بايد با محل كاري خود متناسب باشند.
در كاربردهاي نوري نيز طول نانولوله ميزان جذب يا تابش نور را تعيين مي‌كند.
در سال ۲۰۰۶، محققان دريافتند كه مي‌توان نانولوله‌ها را از طريق چرخش آنها در يك سيال چگال به‌وسيله يك سانتريفوژ بسيار سريع بر حسب كايراليتي(chirality)، جداسازي و دسته‌بندي كرد.
در تحقيق اخير، يك گروه از محققان NIST، نشان دادند كه شكل ديگري از فرايند مذكور مي‌تواند نانولوله‌ها را بر حسب طول دسته‌بندي كند.
نانولوله‌ها در حال چرخش در لوله سانتريفوژ به‌سمت يك نقطة تعادل ـ كه با خاصيت شناوري آنها تعيين مي‌شود ـ حركت مي‌كنند.
محققان NIST نشان داده‌اند كه به‌دليل وجود اصطكاك، نانولوله‌ها با سرعت‌هاي مختلفي كه به طولشان بستگي دارد، به‌سمت نقطه تعادل مي‌روند.
جفري فاگن(Jeffrey Fagan)، يكي از اعضاي اين گروه تحقيقاتي، در اين باره گفت: با به چرخش درآوردن سانتريفوژ، مشاهده مي‌كنيم كه نانولوله‌هاي بلندتر، حركت سريع‌تري دارند.
به گزارش ايسكانيوز به نقل از نانو، ما به نوعي به برگزاري مسابقه در بين نانولوله‌ها اقدام كرديم و ديديم كه نانولوله‌هاي بلندتر در زمان‌هاي مساوي، مسافت‌هاي بيشتري را طي مي‌كنند. سرانجام، اين نانولوله‌ها به اندازه‌اي از بقية نانولوله‌ها فاصله گرفتند كه ما توانستيم به‌دقت لايه‌ها را بيرون كشيده، طول‌هاي مختلف را جداسازي كنيم.
بنا به اظهارات اين محققان، نكته قابل ‌توجه در اين روش اين است كه برخلاف ساير روش‌هاي جداسازي نانولوله‌ها بر حسب طول، روش مذكور تنها روشي است كه قابليت به‌كارگيري در توليد انبوه و تجاري را دارد، همچنين اين روش بسياري از آشغال‌هاي نامطلوب، به‌ويژه ذرات فلزي را از مخلوط حذف مي‌كند.
نتايج اين تحقيق در نشريه Advanced Materials به چاپ رسيده‌است./د/184/120
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن