تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816997494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحول در سخت‌افزارهاي كامپيوتربازاري كه هر روز به روز مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تحول در سخت‌افزارهاي كامپيوتربازاري كه هر روز به روز مي‌شود
مريم عسگريبازار كامپيوتر، بازاري فعال و پويا است كه هر روز شاهد ظهور پديده‌اي جديد و پيشرفت در آن هستيم.


ماحصل ورود محصولات جديد به اين بازار نيز نوسانات قيمت، تغيير و تحول در روند عرضه و تقاضا و ... است.
اگر چه با توجه به رشد سريع علم و تكنولوژي اين تحولات در بازارهاي جهاني دور از انتظار نيست، اما آنچه مسلم است بازار كامپيوتر ايران با بازارهاي جهاني همگام نيست و عرضه محصولات جديد به بازار ايران با فاصله زيادي نسبت به بازارهاي جهاني و حتي بازار كامپيوتر دبي و كشور كويت قرار دارد.
جالب اينجا است كه اگر چه در زمينه ورود محصولات جديد به بازار داخلي با تاخير مواجه هستيم، اما روند قيمت‌ها با بازارهاي جهاني همگام و تقريبا يكسان است.
نمونه بارز اين مساله را مي‌توان در بازار لپ‌تاپ مشاهده كرد.
طبق اعلام فعالان بازار، قيمت لپ‌تاپ و همچنين ساير تجهيزات كامپيوتري تا حدود بسيار زيادي تابع قيمت جهاني اين كالاها و پس از آن تحت تاثير جريان عرضه و تقاضا است.
فروشندگان لپ‌تاپ معتقدند تا پيش از اين (حدود دو هفته گذشته) قيمت‌ها در بازار لپ‌تاپ و تجهيزات كامپيوتري سير نزولي داشته و با عرضه مدل‌هاي جديد و پيشرفته قيمت مدل‌هاي قديمي حدود 2 تا 5درصد و گاه ده درصد كاهش مي‌يافت.
اما اين اواخر اتفاق تازه‌اي باعث شده روال نزولي قيمت‌ها جاي خود را به ثبات يا در پاره‌اي موارد رشد قيمت‌ها در بازار لپ‌تاپ دهد.
لپ‌تاپ‌ها از موضع خود پايين نمي‌آيند
نفت، ماده‌اي گران قيمت است كه در توليد كالاهاي بسياري نقشي اساسي و مهمي دارد.
از آنجا كه اين ماده در توليد پلاستيك كه از مواداصلي تشكيل‌دهنده لپ‌تاپ است سهم زيادي دارد، نوسانات قيمت اين كالا باعث شده است توليدكنندگان لپ‌تاپ در نحوه قيمت‌گذاري روي توليدات خود قدري تامل كنند.
يك فروشنده لپ‌تاپ در مركز خريد پايتخت در اين زمينه مي‌گويد: طي دو هفته اخير شركت‌هاي توليدكننده برخلاف سابق، با عرضه مدل‌هاي جديد لپ‌تاپ‌ به بازار قيمت مدل‌هاي سابق را ثابت نگه داشته و تغييري در نرخ آنها اعمال نكرده‌اند.
به گفته اين فروشنده، طي يك هفته اخير لپ‌تاپ‌هاي جديدي مجهز به پردازنده‌هاي تازه‌وارد سري P به طور محدود وارد بازار شده‌اند كه برخي برندها چند نمونه از اين لپ‌تاپ‌ها را با قيمت بالا وارد بازار كرده‌اند.
Dell، HP و Sony از برندهايي هستند كه لپ‌تاپ‌هاي مجهز به پردازنده‌هاي سريP تحت عنوان آنها وارد بازار شده است.
طبق اعلام ايران رهجو، نمايندگي فروش لپ‌تاپ‌هاي SONY در بازار داخلي، مدل‌هايFW 139E/H، FW 139 N/W و SR129E/B از لپ‌تاپ‌هاي تازه‌واردي هستند كه به پردازنده جديد سري P مجهزند.
هيوا مركزي يكي از نمايندگي‌هاي فروش لپ‌تاپ‌هاي سوني در پاساژ پايتخت در اين باره مي‌گويد: مدل FW139 N/W از لپ‌تاپ‌هاي تازه‌واردي است كه به پردازنده GHZC2DP8400 م26/2 مجهز است و با قيمت يك‌ميليون و 450هزار تومان به فروش مي‌رسد.
مدل‌هاي FW 139 E/H و SR 129 E/B نيز از لپ‌تاپ‌هاي جديد سوني هستند كه به پردازنده‌هاي GHZC2DP8400 م26/2 مجهزند. اين لپ‌تاپ‌ها كه حدود يك هفته است وارد بازار داخلي شده‌اند به ترتيب با قيمت يك‌ميليون و 390هزار تومان و يك‌ميليون و 590هزار تومان به فروش مي‌رسند. همراه پردازش، نمايندگي فروش لپ‌تاپ‌هاي HP نيز مدل -1050-DV5 را از لپ‌تاپ‌هاي جديدي معرفي كرد كه به پردازنده سري P مجهز است.
اين لپ‌تاپ در حال حاضر در بازار موجود نيست و طي يكي دو روز آينده با قيمت يك‌ميليون و 340هزار تومان وارد بازار مي‌شود.
Dell نيز مدل‌هاي جديد D830 و D630 از سري Latitude و مدل 1510 از سري Vostro را از لپ‌تاپ‌هايي معرفي كرد كه به پردازنده هاي سري P مجهزند و به ترتيب با قيمت يك ميليون و 690هزار تومان، يك ميليون و 530هزار تومان و يك ميليون و 370هزار تومان به فروش مي‌رسند.
نكته قابل توجه اينجا است كه به‌رغم ورود لپ‌تاپ‌هاي جديد به بازار همچنان شاهد ثبات قيمت‌ها در بازار هستيم.
فروش بالاي كيف لپ‌تاپ
اگر سري به مركز خريد پايتخت بزنيد، حتما متوجه مي‌شويد تعدادي از فروشگاه‌هايي كه به فروش لپ‌تاپ مشغول بودند، كسب و كار خود را تغيير داده و به فروش كيف لپ‌تاپ روي آورده‌اند. اين مساله‌اي است كه بسياري از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پايتخت به آن اشاره مي‌كنند.
طبق اعلام فروشندگان، طي چند ماه اخير به دليل افزايش تقاضا براي كيف لپ‌تاپ و همچنين سود بالايي كه از فروش اين كالا نصيب فروشندگان مي‌شود، برخي از فروشندگان لپ‌تاپ كه از فروش اين كالا سودي عايدشان نشده است به فروش كيف لپ‌تاپ روي آورده‌اند.
محمدي، مسوول فروش «ويولا» نمايندگي فروش كيف‌هاي لپ‌تاپ با مارك‌هاي تارگوس، جي موبايل، دل‌سي، كارلتون، بل كين و... در اين باره مي‌گويد: با رونق بازار لپ‌تاپ، بازار تجهيزات اين كالا مانند كيف لپ‌تاپ نيز رونق يافته است. او كه از اولين فروشندگان اين كالا در بازار محسوب مي‌شود، قيمت كيف‌هاي لپ‌تاپ را بين 20 تا 200هزار تومان اعلام كرد كه قيمت‌ها بستگي شديدي به قابليت‌هاي كيف دارد.
به گفته اين فروشنده، طي چند ماه گذشته قيمت انواع كيف لپ‌تاپ حدود 5 تا 10درصد افزايش يافته است كه علت اين امر افزايش تقاضا عنوان شده است.
تحول در بازار مادربورد و كارت گرافيك
به نظر مي‌رسد برخلاف لپ‌تاپ‌ها، مادربوردها تمايل ندارند روال قيمتي خود را تغيير دهند و همچنان با ورود مدل‌هاي جديد مدل‌هاي قديمي‌تر دستخوش افت قيمت مي‌شوند. به طوري كه با ورود مادربوردهاي جديد سري X48 و 3650 گيگابايت به بازار قيمت مدل‌هاي قديمي‌تر تا حدودي كاهش يافته است. خالصي، سرپرست فروش مادربوردهاي شركت سازگار ارقام نيز از عرضه مادربوردهاي
جديد intel با عنوان P45T-A X48T-A و مادربورد جديد AMD با عنوان A780780GM-A به بازار خبر داد و گفت: ورود اين مدل‌ها باعث شده
قيمت مدل‌هاي سابق با كاهش مواجه شود.
اما اتفاق جديدي كه در بازار جهاني مادربورد شاهد آن بوديم، اين است كه طي دو هفته اخير قيمت مادربورد و چيپ‌ست در حد قابل توجهي كاهش يافته است كه علت اين مساله رقابت شركت‌هاي توليد‌كننده است.
به گفته خالصي، روند حركتي مادربوردها در جهان به سمت مادربوردهاي سري Hight-end پيش مي‌رود وحركت به سمت چيپ‌هاي حرفه‌اي است كه متاسفانه در كشور ما حدود 70درصد كاربران همچنان از سيستم‌هاي قديمي استفاده مي‌كنند.
اين در حالي است كه مادربوردهاي جديد علاوه بر اينكه كارآيي بالايي دارند، استهلاك كمتري داشته و ميزان مصرف انرژي آنها نيز كم است؛ اما مادربوردهاي قديمي به اقتصاد خانواده و اقتصاد ملي ضربه مي‌زنند.
به گفته خالصي، هنوز مادربوردهاي قديمي به علت تقاضاي زيادي كه براي آنها وجود دارد به وفور وارد كشور مي‌شوند كه در اين صورت مصرف‌كننده بابت يك زباله IT پول مي‌پردازد؛ زيرا اين كالا پس از مدت كوتاهي و با نصب يك قطعه جديد به رايانه نمي‌تواند پاسخگوي نياز كاربر باشد.
خالصي معتقد است عرضه كالاهاي قديمي در مورد مادربورد پررنگ است؛ ولي در زمينه كارت گرافيك و رم اوضاع تا حدودي بهتر است و مدل‌هاي جديد با فاصله كمتري نسبت به ساير كشورها وارد ايران مي‌شوند.
پايان حيات سي‌دي‌رم‌ها
در زمينه اپتيكال درايو نيز مسائلي باعث شده است تا بازار اين كالا ديگر شاهد روزهاي ساكت و آرام گذشته نباشد.
به گفته فعالان بازار، طي چند ماه اخير ميزان خريد و فروش درايوهاي سي‌دي‌رم و رايتر تا حدود زيادي كاهش يافته و اين موضوع باعث افت قيمت اين كالا شده است.
كوهستاني، مدير فروش ODD‌هاي شركت سازگار ارقام در اين زمينه مي‌گويد: اين ادعاهاي فروشندگان كه تقاضا براي سي‌دي‌رم و سي‌دي رايتر كاهش يافته است، صحت دارد؛ چرا كه مردم به استفاده از دي‌وي‌دي‌ رايتر و دي‌وي‌دي رم متمايل شده‌اند. به همين دليل طي چند ماه اخير قيمت سي‌دي‌رم و رايتر تا حدود زيادي كاهش يافته و در مقابل قيمت دي‌وي‌دي رم و رايتر افزايش يافته است.
به گفته كوهستاني، دي‌وي‌دي رايترها و دي‌وي‌دي رم‌ها بيش از 90درصد از سهم فروش درايو داخلي را در اختيار دارند. كوهستاني همچنين از احتمال حذف درايوهاي COMBO از بازار داخلي خبر داد و گفت: به دليل اينكه قيمت درايوهاي COMBO و BLU-RAY نسبت به دي‌وي‌دي رم و دي‌وي‌دي رايتر بالاتر است، مصرف‌كنندگان به خريد درايوهاي COMBO و BLU-RAY تمايلي نشان نمي‌دهند و تنها راه چاره اين است كه قيمت درايوهاي COMBO و BLU-RAY به قيمت دي‌وي دي رم و دي‌وي‌دي رايتر نزديك شود.
زمان‌پور، مسوول فروشگاه درخشان نيز در اين زمينه مي‌گويد: به طور كلي بازار ODD بازار نابسامان و راكد است و قيمت‌ها طي ماه‌هاي اخير در حد قابل توجهي كاهش يافته است كه البته اين موضوع به سودجويي برخي از شركت‌ها برمي‌گردد؛ چرا كه سابق بر اين واردكنندگان دي‌وي‌دي رايترها را با قيمت 22دلار وارد كشور مي‌كردند و با سود 10 تا 12هزار تومان به فروش مي‌رسانند، اما حالات با رقابت شديدي كه بين واردكنندگان صورت گرفته است، ناچار شده‌اند براي فروش محصولات خود قيمت‌ها را كاهش دهند.
به گفته وي، در حال حاضر برندهاي سوني و لايتون جزو پرفروش‌هاي بازار درايو هستند كه محصولات برند سوني به اين دليل كه به طور انحصاري توسط ايران رهجو وارد كشور مي‌شود از قيمت بالاتري برخوردار است؛ زيرا تنها شركت ايران رهجو واردكننده اين برند است و خريدار ناچار است مبلغي را كه واردكننده مطالبه مي‌كند، بپردازد.
هاردهاي اكسترنال پرفروش مي‌شوند
رشد آمار فروش هارد آن هم از نوع اكسترنالش موضوع ديگري است كه در بازار كامپيوتر به چشم مي‌آيد.
طبق اعلام زمان‌پور، طي ماه‌هاي اخير هاردهاي اكسترنال با فروش خوبي مواجه شده‌اند و اكثر افرادي كه از لپ‌تاپ استفاده مي‌كنند، به خريد هارد اكسترنال روي مي‌آورند.
به گفته وي، در حال حاضر دو نوع هارد اكسترنال 5/2اينچي و 5/3اينچي در بازار موجود است كه حداكثر ظرفيت هاردهاي 5/2اينچي كه مخصوص لپ‌تاپ است 320 گيگابايت است و با قيمت 128هزار تومان به فروش مي‌رسد. حداكثر ظرفيت هاردهاي 5/3اينچي نيز يك ترابايت است.
اين هاردها كه با دو برند وستون ديجيتال و مكستور وارد بازار شده‌اند، قيمتي معادل 186هزار تومان دارند.
طبق اعلام اين فروشنده پيش‌بيني مي‌شود با ورود محصولات جديدتر هر روز شاهد كاهش قيمت‌ها در بازار هر دو درايو باشيم.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن