تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816264467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارتقاي صنعت ساختمان و ضرورت آموزش نيروي انساني ‌- شهريار يقيني‌


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ارتقاي صنعت ساختمان و ضرورت آموزش نيروي انساني ‌- شهريار يقيني‌


حركت به سوي صنعتي‌سازي توليد ساختمان موضوع اصلي گفتمان مهندسي و مديريتي در جامعه است. كمبود شديد فضاهاي مسكوني و به‌دنبال آن تامين فضاهاي خدماتي مورد نياز متناسب با توسعه فضاهاي مسكوني، استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين و صنعتي در توليد ساختمان را الزامي كرده است. خوشبختانه طي يك سال گذشته دگرگوني عميقي در ساختار تفكر مديريتي حوزه ساختمان‌سازي به‌وجود آمده است و حمايت و پشتيباني حركت به سمت تشويق و ترويج استفاده از فناوري‌هاي نوين در عرصه ساخت‌وساز و توليد صنعتي ساختمان به‌طور عام و مسكن به‌طور خاص توسط نهادهاي دولتي، دانشگاهي و بخش خصوصي انجام مي‌گيرد.

براي به ثمر رسيدن اين تلا‌ش، هماهنگي لا‌زم بين حوزه‌هاي مختلف دخيل در اين عرصه ‌بايد انجام گيرد. ارتقاي سطح آموزش‌هاي علمي، فني و حرفه‌اي براي دست‌اندركاران توليد صنعتي ساختمان به‌منظور دستيابي به اهداف تعيين‌شده در توليد فضاهاي ساختماني از نكات كليدي در اين فرآيند است. نگاهي به وضعيت امروز مهارت‌هاي فني موجود در عرصه ساخت‌وساز، اهميت توجه به اين موضوع را مشخص مي‌كند. يكي از انتقادهاي بسيار جدي به ساخت‌وسازهاي رايج در كشور، نازل بودن كيفيت اجرا است. پايين بودن سطح كيفي اجرا، حتي در اجراي ساختمان‌هاي مجلل خصوصي و بناهاي شاخص دولتي نيز ملا‌حظه مي‌شود. كيفيت پايين اجراي ساختمان دلا‌يل متعددي دارد كه يكي از مهم‌ترين آنها، فقدان مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي لا‌زم در نزد عوامل اجرايي است. در حال حاضر در فرآيند اجراي ساختمان و در قله هرم آن، مهندسان معمار و سپس كارشناسان ساير تخصص‌هاي ذيربط قرار دارند كه سطح آموزش‌ها و مهارت‌هاي علمي و فني ايشان در حد بسيار خوبي است. در قاعده اين هرم نيز نيروي كارگري ساده كه عمدتا مهاجران فصلي روستايي و حاشيه‌نشين‌هاي شهري فاقد مهارت‌هاي فني هستند قرار گرفته‌اند. يك طبقه بالا‌تر از قاعده هرم، همين نيروي كارگري ساده است كه صرفا با مدت كمي تجربه كار، خود را استادكار معرفي كرده و جايگاه خود را از قاعده به يك طبقه بالا‌تر ارتقا مي‌دهند. در حدفاصل راس و قاعده با خلا‌‡ نيروي متخصص مواجه هستيم. از آنجايي كه به دلا‌يل متعدد خارج از حوصله اين نوشتار، در مرحله اجرا، راس هرم حضور اندكي در كارگاه دارد، امور اجرايي توسط همان نيروهاي قاعده هرم انجام مي‌گيرد و از آنجايي كه اين گروه فاقد آموزش‌هاي فني لا‌زم بوده و صرفا براساس تجربه كاري، آن هم در شرايط معمولا‌ غيرفني، به فعاليت مي‌پردازند، كيفيت اجرا به پايين‌ترين حد خود نزول مي‌يابد. علي‌رغم تلا‌ش گسترده براي آموزش نيروهاي كاردان فني در بخش ساختمان، كه پركننده قله هرم تا قاعده آن هستند، عموما اين نيروها خود را به قله هرم نزديك كرده و از انجام كارهاي آموخته خود پرهيز مي‌كنند. در كارگاه‌هايي كه سلسله مراتب فني و افراد داراي مهارت‌هاي فني ذي‌صلا‌ح حضور دارند، شاهد كيفيت خوب اجرا هستيم. نحوه اجراي سنتي ساختمان‌ها به گونه‌اي است كه با حداقل مهارت‌هاي فني امكان اجراي بنا وجود دارد و نظارت و كنترل بر آنها هم تقريبا صورت نمي‌گيرد. در چنين ساختار اجرايي، نياز به فراگيري مهارت‌هاي فني و اخذ گواهينامه‌هاي مربوطه وجود ندارد، در نتيجه شاهد وضع موجود خواهيم بود.

نظام توليد صنعتي ساختمان نياز به نيروهاي فني ماهر ويژه خود را دارد. از مرحله طراحي تا مونتاژ و نصب قطعات، كارشناس ويژه خود را مي‌طلبد، اگر چه طراحي صنعتي ساختمان‌ها، با وجود سابقه طولا‌ني حضور صنايع ساختمان پيش‌ساخته در كشور، با محدوديت كمي نيروهاي متخصص مواجه است، ولي طراحان و محاسبين حاضر كه داراي تخصص و تجربه كافي هستند، از آنجا كه توليد صنعتي ساختمان در كارخانه يا كارگاه‌هاي ويژه انجام مي‌پذيرد، نيروي انساني آن ديگر نمي‌تواند كارگر ساده فصلي روستايي باشد بلكه ‌بايد آموزش‌هاي لا‌زم را فرا گرفته و پس از طي دوره‌هاي كارآموزي لا‌زم، به كار در كارخانه بپردازد. نصب قطعات در محل كارگاه ساختماني نيز معمولا‌ نياز به مهارت‌هاي فراتر از كارگران ساده داشته و بايد آموزش‌هاي لا‌زم كسب شود. اين نيروهاي كاري آموزش‌ديده، برخلا‌ف كارگران فصلي و موقت، داراي هويت فني و تخصصي بوده و از جايگاه و شأن حرفه‌اي بالا‌تري برخوردار هستند. بنابراين اين گروه ثبات حرفه‌اي بيشتري خواهند داشت. كنترل كيفيت اجرا در سيستم توليد صنعتي ساختمان خودبه‌خود عوامل اجرايي با توان فني و حرفه‌اي مناسب را جذب و حفظ مي‌كند و نتيجه همه اين عوامل، كيفيت مناسب توليد و اجراي ساختمان است. در اين‌صورت مي‌توان اميد داشت كه با تربيت و ارائه آموزش‌ها و مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي لا‌زم براي دست‌اندركاران اجرايي صنعت ساختمان، مي‌توان الگوسازي مناسبي جهت تشويق و ترويج استفاده از نيروي انساني ماهر در كارگاه‌هاي متعارف ساختماني ايجاد كرد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن