تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799339395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهميه بندي جنسيتي ؛ نقض حقوق انساني زنان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سهميه بندي جنسيتي ؛ نقض حقوق انساني زنان
الهه كولايي*: زنان ايراني در آستانه انقلاب اسلامي ايران و پس از شكل گيري جمهوري اسلامي با تفاسير و برداشت هاي جديدي از اسلام روبه رو شدند كه پيش از آن تنها در ميان گروه هاي كوچكي از دين باوران مطرح شده بود. رهبر انقلاب اسلامي امام خميني (ره) با تاكيد بر حضورهمه جانبه زنان در حيات اجتماعي كشور، برضرورت ارتقاي آن پاي فشردند. هرچند مخالفت هاي برخي سنت گرايان گاه وبيگاه ظاهر شد ولي در عزم واراده استوار ايشان تبيين ضرورت حضور اجتماعي همه جانبه زنان خللي وارد نكرد. تصوير جديدي از زن مسلمان در ايران براي بسياري از دختران ايراني راهگشا بود. آنان با باور به توانايي هاي انساني خود، بهره گيري از آن را دربهبود جايگاه خود و رفع نيازهاي جامعه هدف قرار دادند. يكي از مهم ترين تحولات در سال هاي پس از انقلاب اسلامي در ايران حضور روبه افزايش دختران در عرصه هاي علمي- آموزشي- فرهنگي بوده است. در اين زمينه الگوهاي برجسته افتخارآفريني از زنان فعال و پركارايراني به جامعه داخلي و عرصه جهاني ارائه شده است.

تحولات دهه اخير در كشور برروند تلاش هاي دختران براي ورود به دانشگاه ها نيز تاثير مثبت خود را بر جاي گذاشت. در سال هاي گذشته روند رو به افزايش ورود دختران به دانشگاه ها به يكي از شاخص هاي مهم نويدبخش در تاييد فرآيند دگرگوني هاي مثبت در ايران تبديل شد. اين واقعيت انكارناپذير است كه در همه تلاش هايي كه امروز در سطح جهان براي كاهش و رفع محروميت وستم هاي گوناگون تاريخي زنان انجام مي شود مساله آموزش و ارتقاي دانش و آگاهي زنان و در اصل توانمند سازي آنها از جايگاه مهم وبرجسته اي برخوردار بوده است. اين هدف در پرتو انديشه هاي انقلاب اسلامي در كشور ما رو به تحقق گذاشته بود. ولي دربرابر افزايش حضور دختران در دانشگاه ها، نگراني ها از بروز عدم تعادل و پيامدهاي ناشي از آن نيز مورد بحث قرار گرفت. بي ترديد افزايش حضور دختران در دانشگاه ها پديده اي است كه عوامل گوناگون در شكل گيري آن نقش داشته است. درميان اين عوامل به طورقطع، تلاش و پشتكار دختران جايگاه مهمي را به خود اختصاص مي دهد.عوامل ديگر مانند فرصت هاي وسيع در رشته هاي فني- حرفه اي و كاردانش براي پسران در مقاطع دبيرستاني و انقطاع در ارتباط دانشگاه و مدارك دانشگاهي با بازار كار وكسب امتيازهاي گوناگون اجتماعي در عمل پسران نااميد از كسب مزاياي مدارك دانشگاهي را به سوي بازار كار سوق داده است. اين روند دگرگوني هاي عميقي در روابط اجتماعي در ايران به دنبال خواهد داشت.
براي برنامه ريزان و تصميم گيراني كه مسائل اجتماعي را به طور ساده و سطحي مورد توجه قرار مي دهند، بهترين وسريع ترين روش براي رويارويي با بر هم خوردن موازنه جنسيتي در دانشگاه ها به نفع دختران است، تقريباً تنها حوزه اي كه به گونه اي امكان رقابت كم وبيش برابر براي دختران وجود داشت، اعمال سهميه بندي جنسيتي عليه دختران براي محدودسازي ورود آنها به دانشگاه بوده است. در نخستين سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين سياست مورد اجرا قرار گرفته بود ولي برخلاف تجارب ناموفق پيشين كه در دهه گذشته به تدريج اصلاح شد، برخي ساده انديشان ضدتوسعه و الزامات آن، اعمال تبعيض سازمان يافته عليه دختران را راه حل برخورد با اين دشواري يافته اند.
درحالي كه شمار بسياري از دختران ايراني با بهره گيري از استعداد و تلاش خستگي ناپذير خود توانسته اند با كسب مدارج عاليه علمي- آموزشي به جايگاه هاي مهمي دست يابند اخيراً يك دختر جوان ايراني به عنوان استاد تمام در دانشگاه استانفورد آمريكا پذيرفته شد، اجراي سياست كاهش و محدودساختن حضور دختران دردانشگاه ها دوباره مورد اجرا قرار مي گيرد. كساني كه اين سياست را ترويج و اجرا مي كنند، بايد به اين سوال پاسخ دهند كه چرا بايد استعدادهاي دختران ايراني و اساساً جوانان ايراني در خدمت منافع كشورهاي ديگر قرار گيرد، آيا آنها به حكم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران وظيفه ندارند امكانات تحصيل را براي همه افراد ايراني از جمله دختران ايراني فراهم كنند؟
با اينكه مقامات سازمان سنجش آموزش كشور امسال اعلام كردند، تعداد دختران داوطلب در آزمون سراسري كاهش يافته و نسبت دختران و پسران به 51 و 49 رسيده و آن را دستاوردي براي خود قلمداد كرده اند اما بازهم دختران ايراني با تلاش خستگي ناپذير خود در ميان داوطلبان كنكور بالاترين درصدها را به خود اختصاص داده اند. با اينكه به لحاظ كمي تعداد آنها كاهش يافته، ولي دختران ايراني با تلاش پيگير خود 20 داوطلب برتر، 53 درصد برترين ها را به خود اختصاص داده اند. در حالي كه در سال گذشته اين آمار به نفع پسران بود آنها 54 درصد برترين ها را به خود اختصاص داده بودند.
با پيروزي انقلاب اسلامي و با كسب تجارب ارزشمند براي تامين حقوق انسان ها انتظار مي رود در پرتو عدالت گستري دولت مهرورز دختران بيشتر مورد توجه قرار گيرند. بي ترديد آنها با استعدادهايي كه خداوند دراختيارشان نهاده، براي عبور از همه موانع و سدبندي ها همانند گذشته به تلاش خود ادامه خواهند داد. زنان و دختران ايراني بارها و بارها اثبات كرده اند، در برابر رفتارهاي ناعادلانه و اعمال تبعيض ها تسليم نخواهند شد و از تلاش خود نخواهند كاست. آنها به ياري خداوند براي دستيابي به حقوق انساني خود كه حق ادامه تحصيل در دانشگاه ها در شرايط عادلانه و برابر تنها يكي از آنها است، بي ترديد هواداران تبعيض و بي عدالتي را به حاشيه خواهند راند.
* استاد دانشگاه
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن