تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798704835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش هاي صورت گرفته براي توليد خودروهاي هيدروژني امنيت انرژي در گرو سوخت پاك


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تلاش هاي صورت گرفته براي توليد خودروهاي هيدروژني امنيت انرژي در گرو سوخت پاك
ترجمه؛ مهتاب خسروشاهي

استفاده، ساخت و توليد خودروهاي هيدروژني تا سال 2050 ميلادي چندين برابر خواهد شد؛ اگر هزينه هاي ميلياردي اين طرح ها تامين شود و شركت هاي سرمايه گذار و علاقه مند به توليد خودروهاي هيدروژني بتوانند از موانع پيش رو عبور كنند. به اين ترتيب مي توان اميدوار بود تا سال 2050 ميلادي، خودروها با سوخت هيدروژني در سطح وسيع، جايگزين خودروها با سوخت هاي فسيلي يا همين خودروهاي كنوني شوند.

فعالان محيط زيست معتقدند تنها راه جلوگيري از افزايش دماي زمين، توليد و استفاده از خودروهاي هيدروژني در سطح گسترده تا حد جايگزين شدن آنها با خودروهاي كنوني و استفاده از سوخت هاي زيستي (سوخت هاي پاك) به جاي سوخت هاي فسيلي، به عنوان سوخت خانه ها و واحدهاي صنعتي است. در واقع هر چند در حال حاضر اجراي چنين طرح هايي، كمي سخت و پرهزينه به نظر مي رسد، اما تا چند سال آينده، با گذر از بعضي موانع، به راحتي مي توان از يكي از بهترين منابع انرژي قابل تجديد، يعني هيدروژن استفاده كرد.

در گزارش هاي دريافتي از فعالان محيط زيست اعلام شده، با طرح جايگزيني سوخت هيدروژني در بخش هاي مختلف به ويژه صنعت خودروسازي، تا سال 2050 ميلادي، ميزان استفاده از سوخت هاي فسيلي در ناوگان حمل و نقل بسياري از كشورها به ويژه كشورهاي پيشرفته تا صد درصد كاهش خواهد يافت، علاوه بر اينكه با استفاده از اين طرح ها، ميزان توليد و انتشار آلاينده Co2 به ميزان چشمگيري كاهش مي يابد، چرا كه اصلي ترين منبع توليد اين آلاينده، سوخت هاي فسيلي مورد استفاده در بخش هاي مختلف به ويژه خودروها است. به عقيده آنها براي دستيابي به اين هدف، نياز به برنامه ريزي صحيح، اعم از طرح هاي امنيت انرژي و سياست هاي زيست محيطي قابل اجرا حتمي است.

براساس آمار، تنها در امريكا 44 درصد از مصرف سوخت هاي فسيلي در بخش حمل و نقل عمومي و خودروهاي شخصي مورد استفاده قرار مي گيرد كه به اين ترتيب، بيش از 20 درصد از آلاينده دي اكسيدكربن از اين طريق به هواي استنشاقي وارد مي شود.

سرمايه گذاري هاي كلان

يكي از كشورهاي پيشگام در اين سرمايه گذاري هاي كلان، امريكا است. اين شايد تنها به دليل وضعيت نسبتاً قابل قبول اقتصادي اين كشور نباشد، بلكه شايد حجم بالاي آلاينده دي اكسيدكربن در هواي تنفسي، دولت اين كشور را به سرمايه گذاري كلان در زمينه ساخت و راه اندازي واحدهاي توليدي خودروهاي هيدروژني مجاب كرده است. شنيده ها حاكي از آن است كه دولت امريكا 145 ميليارد دلار بابت طرح هاي راه اندازي كارخانه هاي توليدكننده خودروهاي هيدروژني در نظر گرفته است كه 50 ميليارد آن طي 15 سال آينده در فاز اول طرح هزينه خواهد شد.

هر چند رقم اعلام شده، رقم بالايي است اما اين رقم قرار نيست يكباره هزينه شود، بلكه طي چند مرحله هزينه خواهد شد. از طرفي در همين زمان نيز دولت امريكا بايد يارانه (سوبسيد) بنزين مصرفي به مبلغ 160 ميليارد دلار را نيز پرداخت كند. در واقع با توجه به هزينه در نظر گرفته شده براي اجراي طرح و يارانه پرداختي براي بنزين، دولت امريكا بايد تا سال 2020 ميلادي مبلغي معادل دو ميليارد دلار بابت اجراي طرح خودروهاي هيدروژني پرداخت كند، علاوه بر اينكه تا سال 2023 ميلادي نيز به دليل بالا بودن بهاي خودروهاي هيدروژني در مقايسه با خودروهاي معمولي، بودجه لازم براي عدم فروش برخي از خودروهاي هيدروژني نيز بايد محاسبه شود.

اما پس از اين تاريخ، يعني سال 2023 ميلادي، ميزان توليد خودروهاي هيدروژني تا سال 2035 به 60 ميليون دستگاه و تا سال 2050 به 200 ميليون خواهد رسيد كه در نتيجه با كاهش بهاي خودروها مي توان هزينه هاي پرداختي را جبران كرد. با اين همه تحليلگران اقتصادي و فعالان محيط زيست معتقدند سرمايه گذاري براي كاهش و كنترل آلاينده ها، تنها نبايد روي يك شاخص، مثل استفاده از سوخت هيدروژني به شكل هاي مختلف مانند استفاده از آن در ساخت خودروهاي هيدروژني متمركز شود، بلكه بايد سرمايه گذاري ها فراگيرتر و براي توليد گسترده سوخت هاي پاك صرف شود.

موانع و تعهدات

اما درباره سوخت هيدروژني، ايجاد احتراق در موتور خودروها مساله يي است كه بايد بيش از هر چيز مورد بررسي و توجه قرار گيرد؛ واكنشي كه هم بتواند به سرعت هيدروژن و اكسيژن را طي فرآيند شيميايي به آب تبديل كند و از سوي ديگر، انرژي لازم براي گرم كردن موتور را فراهم كند.

از طرفي هيدروژن به صورت آزاد در طبيعت موجود نيست و آن را بايد از تركيبي مانند آب يا سوخت هاي فسيلي مثل گاز يا زغال سنگ جدا كرد.

يكي از اصلي ترين اهداف طرح، كاهش آلاينده دي اكسيدكربن از طريق دفن آن در اعماق زمين است. تا سال 2025 ميلادي، هيدروژن بايد از جدا كردن آن از زغال سنگ به دست آيد و تا سال 2050 نيز نيمي از هيدروژن مورد نياز، باز هم از زغال سنگ تهيه خواهد شد كه بخش ديگري از آن هم از گاز طبيعي به دست مي آيد.

استفاده از انرژي خورشيدي براي تجزيه آب و به دست آوردن هيدروژن، روش ديگري براي به دست آوردن هيدروژن است اما پيش از آن بايد امكان انجام اين كار و هزينه آن محاسبه شود.

هر چند روش هاي ديگري را هم براي تهيه هيدروژن مي توان در نظر گرفت، اما در حال حاضر روش هاي ذكرشده، عملي ترين روش ها به نظر مي رسند.

در هر صورت با وجود مشكلات پيش رو و هزينه هاي فراوان طرح، امريكا و به دنبال آن بسياري از كشورهاي جهان در حال طراحي خودروها با سوخت هيدروژني هستند. مرحله نخست اين طرح طي 15 سال آينده به بهره برداري انبوه خواهد رسيد.

www.msnbc.com
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن