تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815346743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوباره بازنشستگي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دوباره بازنشستگي
الهام تقي زاده

شايد اين روزها مزه تلخ تورم زير زبان هيچ قشري به اندازه بازنشستگان به خصوص بازنشستگان تامين اجتماعي خانه نكرده باشد. اين قشر مظلوم كه در يك كلام در دوره سالمندي كه دوره كمال و پرباري و بلندي زندگي هر انساني است به دليل ويژگي هاي خاصي كه دارند، بيشتر با اين مشكل مواجهند چرا كه بعد از اينكه به زمان استراحت مي رسند، تازه مي فهمند اول نگراني ها است و بايد حساب و كتاب هايي از نو شروع شود. سالمندان، جوانان فعال و پرتلاش و صبور سال هاي قبل كه پس از 30 سال كار و فعاليت طاقت فرسا امروز، كوله بار سنگين خستگي چندساله خود را بر زمين نهاده اند و در انزوا به اميد دريافت حقوق بازنشستگي روزگار سخت را سپري مي كنند، همچون ايام جواني با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند. البته اين همه آن چيزي نيست كه ما از سالمندي مي دانيم. در آن سو چهره موقر و آرام اين سالمند آرام، انساني است كه غبار خستگي هاي زمان و مكان و زندگي را با خود دارد؛ كسي كه بايد در اين سن و سال فارغ از هرگونه هياهو و دغدغه هاي زندگي و شتاب زندگي همراه با سلامتي شادي را تجربه كند. البته اين تمام آنچه بايد از يك زن و مرد بازنشسته در سازمان ها به خصوص سازمان تامين اجتماعي بگوييم، نيست. زمان و قلم آنقدر توانايي اين سختي و مشكلات را ندارد كه بتواند آن را حمل كند.

در حالي كه نزديك به پنج ماه از سال مي گذرد، هنوز مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي از وضعيت افزايش مستمري خود بي خبرند. به نظر مي رسد بحث افزايش مستمري ماهانه اين عزيزان به يك شوخي تبديل شده است.

سازمان بازنشستگي مدت ها است منتظر تصميم دولت درخصوص افزايش ميزان مستمري هاي امسال بازنشستگان و مستمري بگيران است تا پس از تصويب نهايي دولت، افزايش حقوق آنها تعيين و به اجرا گذاشته شود.

يك ماه پيش بود كه رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي گفته بود كه 85 درصد از مستمري بگيران و بازنشسته هاي اين سازمان در حالي حقوق 200 هزار توماني را دريافت مي كنند كه هر ساله شاهد روند صعودي تورم در كشور هستيم كه بسياري از آنها شرايط سخت و دشواري را مي گذرانند. به گفته خبازها رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران اگر رقم 15 درصدي ضريب افزايش حقوق اين قشر مظلوم و سالمند نيز اجرا شود اين رقم اصلاً در زندگي اين قشر هيچ تحولي ايجاد نمي كند. به نظر مي رسد مسوولان امر نيز از اينكه اين قشر دچار دلسردي شده اند و نمي توانند مايحتاج خود را تامين كنند، نگرانند ولي آيا فقط نگراني و مصاحبه هاي آنان در رسانه ها توانسته مشكلي حتي كوچك را از كمر خميده و صورت تكيده آنان كه حالا بايد آرامش داشته و خستگي هاي چندساله خود را به زمين بگذارند و جوانان و نوجوانان و فرزندان شان از تجربيات آنها استفاده كنند كم كند.

ميزان افزايش مستمري هاي بازنشستگان تامين اجتماعي در حالي همچنان در هاله يي از ابهام قرار دارد كه حتي خود متوليان امر نيز اذعان كرده اند بايد تكليف افزايش حقوق اين سازمان(تامين اجتماعي) مشخص شود، البته اين افزايش در برابر بحث گراني مواد غذايي، پوشاك و حتي خدمات اوليه درماني كه در شهر به شهروندان ارائه مي شود نيز با مقرري 200 هزار توماني كه مجبورند مايحتاج خود را تامين كنند، قابل قياس نيست.

البته موضوع فقط اين نيست اين قشر مظلوم با اين مبلغ ناچيز تازه بايد خرج حداقل دو دانشجوي خود را بپردازند كه باعث خجالت است كه اين قشر كه 30 سال براي دولت و مردم كشورشان خدمات رساني داشته اند و صبح را به شب و شب را به صبح رسانده و گرد پيري به صورت و موي آنها نشسته، الان كه نياز به حمايت دارند بايد تازه دست شان را جلوي مسوولان براي مثلاً فلان مشكل كه مهم ترين آن خدمات درماني آنها است دراز كنند، البته اين افراد آنقدر مناعت طبع دارند كه با اين همه اجحاف همچنان دست شان را به زانويشان گرفته و در اين سن و سال به كار ديگري مشغول هستند؛ هر چند با حقوق كم اما بي منت.

اين كلمات را به زبان آوردن و آن را لمس كردن بسيار سخت است و بايد مسوولان از وعده و وعيدهايي كه مي دهند دست برداشته و هر چه بيشتر از اين قشر حمايت كرده و سر و ساماني به اوضاع و احوال آنها بدهند. مسوولان مي توانند از تجربيات كاري كه طي ساليان دراز داشته اند در اهداف اقتصادي، اجتماعي نيز كمك بگيرند، بدون كمترين هزينه و دردسر.

در حالي كه خط فقر 600 هزار تومان در كشورمان ذكر شده چطور يك بازنشسته با 250 هزار تومان حقوق حداقل ماهانه بتواند گذران زندگي كند، با توجه به اينكه هر سال 60 هزار نفر به تعداد بازنشسته ها در كشور اضافه مي شود. سال گذشته نيز مددي مديرعامل تامين اجتماعي از توزيع سهام عدالت در بين بازنشستگان خبر داده و گفته بود تمام بازنشستگاني كه مستمري آنها كمتر از سه ميليون ريال است از آنها ليستي تهيه و تقديم مجلس كرده است و به صورت جدي پيگير اين كار است اما با توجه به گفته هاي وي تاكنون سهام عدالت نه تنها به خيل عظيم بازنشستگان اين سازمان تعلق نگرفته كه در مصاحبه يي كه با سايت بينا داشته، گفته بود سازمان تامين اجتماعي براي پرداخت وام به بيمه شدگان تكليف قانوني ندارد. با اين وجود دولت بايد مبلغ 500 ميليارد ريالي بودجه براي اعطاي وام درنظر گرفته شده سال گذشته را بيشتر يا چند برابر كند چون به ازاي هر 20 هزار نفر يك نفر مي تواند از اين وام استفاده كند كه اين دور از عدالت است كه اين قشر هميشه جزء آخرين گروهي باشد كه از هر نظر بدان فكر مي شود.

به نظر مي رسد سازمان تامين اجتماعي در برآورد كردن مشكلات بازنشستگان اين سازمان تعلل فراواني دارد و متاسفانه مردم را در زمينه هاي مختلف دچار مشكلات عديده يي كرده است. از آن جمله طي خبرهايي كه داشتيم قرار بود بازنشستگان قبل از سال 79 حقوق معوقه خود را دريافت كنند كه الان چند سالي است اين قضيه مسكوت مانده، هنوز هم از 5/17 درصد اضافه حقوق كه قرار بود از ابتداي سال به بازنشستگان اين سازمان پرداخت شود، خبري نيست. البته گفته شده در مردادماه اين معوقه پرداخت مي شود كه معلوم نيست اين وعده هم به نتيجه مي رسد يا خير.البته چند روز پيش نيز سازمان بازنشستگي از پرداخت معوقه بازنشستگان در مردادماه خبر داده بود. اميدواريم باز هم شامل مرور زمان نشده و دو سال ديگر به زمان معوقه ها اضافه نشود.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن