تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820421024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله مكارم شيرازي: مرجعي قرآن‌پژوه/6حجت‌الاسلام زادسر:مقابله با مهجوريت قرآن كريم شاخص‌ترين ويژگي‌ آيت‌الله مكارم شيرازي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت‌الله مكارم شيرازي: مرجعي قرآن‌پژوه/6حجت‌الاسلام زادسر:مقابله با مهجوريت قرآن كريم شاخص‌ترين ويژگي‌ آيت‌الله مكارم شيرازي است
گروه سياسي: مقابله با مهجوريت قرآن كريم بزرگترين شاخصه‌ معظم‌له است و بهترين سند بر صحت اين مدعا تفسير شريف، گرانقدر و گرانسنگي است كه بعد از كتاب خدا، مفاتيح‌الجنان، نهج‌البلاغه، رساله‌هاي عمليه، حافظ و سعدي، تقريباً در اكثر منازل مسلمين و مؤمنين جاي دارد و مورد استفاده اقشار مختلف مردم قرار مي‌گيرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين علي زادسر جيرفتي، در پاسخ به پرسش‌هاي خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) پيرامون شخصيت، جايگاه، نقش، خدمات و ويژگي‌هاي مرجع جليل‌القدر و عظيم‌الشأن تقليد شيعه آيت‌الله مكارم شيرازي، مطالبي را ارائه داده است كه به شرح زير است:

به فضل الهي و مدد حضرات معصومين سلام‌الله عليهم‌اجمعين و با هدايت بقية‌الله الاعظم(عج) بيش از هزار سال است كه روحانيت اصيل و پاكدامن شيعه و در رأس آن مراجع عاليقدر تقليد، امناي مسلمانان متدين سراسر تاريخ اسلام حنيف و تشييع عزيز بوده و هستند.

روحانيت گران‌سنگ شيعه بيش از هزار سال است كه در ترويج اسلام، تبليغ شيعه، توصيف ائمه چهارده‌گانه سلام‌الله عليهم‌اجمعين، و تشريح احكام عبادي، سياسي، تجاري، اجتماعي، نظامي و. . . دين مبين، لحظه‌اي درنگ نكرده است و به فراخور وسع علمي و امكانات دنيوي روزگار خويش طي قرون متمادي نسل‌ اندر نسل، وسيله عملي تحقق آيه شريفه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» بوده و هستند و در مقاطع مختلف تاريخ اسلام در كشورهاي؛ ايران اسلامي، بزرگ و كهن، عراق، لبنان، جنوب عربستان، افغانستان، پاكستان، شبه‌قاره‌ هند، بحرين، لندن، پاريس، بن، واشنگتن و . . و همه بلاد اسلامي كه شيعه اثني‌عشري را در خود جاي داده‌اند، هدايت‌گر شيعيان، حافظ دين، مبلغ رسالت، مأمن مسلمين، مانع انحراف متدينين، موجب قوام عقايد متعهدين، باعث پيشرفت موحدين و باني احداث اماكن ديني و معلم ده‌ها و بلكه صدها هزار متعلم علوم اسلامي حوزات مقدسه‌ علميه بوده و هستند.

آدمي با كمي تأمل در راز استقامت روحانيت معظم شيعه و لحظه‌اي تفكر نسبت به رمز بقا و پايداري مراجع عالي‌مقام شيعه، در مي‌يابد كه تقواي الهي و به هنگام بودن و همدل و همراه شيعيان‌شدن ايشان بوده است كه موجب پايداري و مايه‌ جاودانگي اينان حفظهم‌الله، شده است.

روحانيت و مرجعيتي را قدر مي‌نهيم كه نه فقط مذهب شيعه و شيعيان را از انواع خطرات مادي و معنوي حفاظت كرده و صيانت نموده‌اند بلكه بعد از حدود 1400 سال كه از هجرت پيامبر خاتم (ص) شهادت علي(ع) و ده فرزند برومند و معصوم ديگرش صلوات‌الله‌عليهم اجمعين گذشته بود، توانست مسير تاريخ را تغيير داده و قدرت غيرقابل محاسبه و كنترل پروردگار را در مقابل كفار قدر و به اصطلاح قدرتمندان قداره‌بند، به نمايش بگذارد و چشم، گوش، هوش، حواس، قلم و بيان صدها ميليون و بلكه ميلياردها انسان روزگار معاصر را متوجه اسلام و اهل‌بيت صلوات‌الله‌عليهم اجمعين، بگرداند و همانند امام خميني سترگ و عظيم‌القدر سلام‌ا...عليه، را به ارمغان آورد و مثل آيت‌الله خامنه‌اي (مدظله‌العالي) را كه نگارنده خود را به تقليد از او مفتخر مي‌داند، تحويل جوامع اسلامي بدهد.

آري هر ذي‌عقل و صاحب‌شعوري درك مي‌كند و مي‌فهمد كه راز استقامت روحانيت و رمز بقاي مراجع عظيم‌الشأن تقليد، تقوي بوده است. زهد و عدم وابستگي آنان به دنيا و اقتدا كردنشان به مولا و سرور اتقيا علي مرتضي عليه‌السلام، بوده است كه روحانيت مستقل، مؤثر و سرنوشت‌ساز شيعه را از سر سفره‌ «واسطه ارض و سماء مهدي صاحب‌الزمان (عج)»، بلند نكرده است و جيره‌خوار سلطنت‌هاي جور و حكام جائر نگردانيده است، و چون «مفتي‌هاي عامه» جزو حقوق‌بگيران دولت‌ها نشدند و آن گفتند كه خدا فرموده است و چيزي نوشتند كه مؤيد آن «ام‌الكتاب» است و مواردي را فاعل شدند كه مورد تقرير «اوصياي 12گانه ‌عليهم صلوات‌الله» قرار گرفته‌اند و در هر عصر و هر نسلي با اجتهاد الهي خويش كه زمان و مكان را مورد مداقه قرار داده‌اند، شيعه را چراغ راه و شيعيان را راهبري آشنا و مورد اعتماد گرديدند.

غرض از اين مقدمه اجمالي آن است كه برابر پرسش‌هاي خبرگزاري قرآني ايران پيرامون شخصيت، جايگاه، نقش، خدمات و ويژگي‌هاي يكي از مراجع جليل‌القدر و عظيم‌الشأن تقليد شيعه به تناسب حال و هواي خود و بضاعت مزجاتمان مطالبي را تقديم كنم:

«رجلي» از «رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ» منظور است كه نمونه‌ حضرتش در ابعاد گوناگون در دوران معاصر بسيار نيست اگر چه بايد گفت اندك است.

«همو» را مي‌گويم كه اولين بار با نام شريفش در يكي از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار با عنوان «خاطرات در تبعيد» آشنا شده و دانستم كه يكي از فضلاي برجسته روحانيت معظم شيعه كه ضد رژيم ستمشاهي است، جناب ايشان است. بلي مبارزه با طاغوت و رژيم سفاك شاهنشاهي اين حضرت بزرگوار و مجاهد في‌سبيل‌الله را تمام مردم و مكان‌هاي مذهبي مناطق جيرفت، چابهار، انارك و مهاباد، شهادت مي‌دهند. و آنگاه كه بعضاً مكان‌هاي تبعيد معظم‌له را بر شمرده‌اند، متأسفانه نام مبارك جيرفت ما را از قلم انداخته‌اند.

شخصيتي شخيص را مطمح‌نظر است كه:

1- وقتي شهرت مباركش را بدون پسوند به يكي از قوي‌ترين جستجوگرهاي فضاي مجازي سايبر مي‌سپاري، بيش از يك‌ميليون و يكصدهزار عنوان خبر و مطلب مي‌يابي و هنگامي كه با پسوند، روي كلمهي پيدا كن فشار بدهي، حاصل جستجو، بيش از يكصدوشصت‌هزار مورد، تيتر و متن پيرامون موضوعات گوناگون ديني، سياسي، اجتماعي و.و. خواهد شد كه در نوع خود قابل ملاحظه و مهم است.

2- مرجع محترم و زمان‌شناسي را كه جزو خبرسازترين مراجع ديني است مقصود است كه وقتي كه در هر يك از جستجوگرهاي خبرگزاري‌هاي داخلي كنكاش مي‌كني صدها مورد و بلكه بيشتر خبر و عنوان از فضائل و ارشاداتش را به دست خواهي آورد.

3- نام پربركت حضرت ايشان، آشناي گوش و چشم و ذهن و زبان ميليون‌ها شيعه اثني‌عشري سراسر عالم تشيع است و جوامع اسلامي ساير كشورهاي جهان نيز هم.

4- كلمه‌اي را مورد دقت قرار داده‌ايم كه ده‌ها و بلكه صدها رسانه مختلف ديداري و شنيداري صهيونيزم بين‌الملل از آن گريزان هستند و بغض شديد خودشان را در ارتباط با كتابت و يا قرائت اين كلمه مخفي نمي‌سازند.

5- بلندمرتبه‌اي را مورد اشاره قرار مي‌دهيم كه راه و رسم و قلم و بيان او، خميرمايه‌ هزاران تحقيق عالمانه صدها محقق محترم در رشته‌هاي گوناگون علوم ديني و موضوعات سياسي و اجتماعي بوده و هست.

6- مقام منيعي را مدنظر قرار داده‌ايم كه فقط يكصدوسي(130) كتاب پرمحتواي فقهي، كلامي، فلسفي، احكامي، سياسي و عقيدتي را تاكنون از خود به يادگار گذاشته است كه دعا مي‌كنيم كه تا از اين قبيل «باقيات‌الصالحات» سماحتش افزون باد.

7- عزيزي را كه از او سخن مي‌گويم همان كسي است كه مشوق ده‌ها نويسنده‌ پرآوازه و گمنام، و استاد راهنماي صدها فيلسوف، مفسر، صرفي و نحوي بوده و هست.

8- از آن فرزانه و انديشمندي مي‌گوييم و مي‌نويسيم كه اعتقاد داريم يكي از نوابغ دوران معاصر است، زيرا در دوران دبستان بعضاً در هر سالي دو كلاس را آموخته است و در چهارده سالگي طلبه‌اي باهوش و پرتلاش در حوزه علميه زادگاه خويش بوده است و در 18 سالگي يكي از علماي جوان و برجسته‌ حوزه مقدسه علميه‌ قم به شمار آمده است و در 24 سالگي مطابق تقريظ و تأييد دو نفر از مراجع عظيم‌الشأن نجف اشرف، به عنوان پر افتخار مجتهدي مسلم و مطلق مفتخر گرديده است.

9- روحاني بلندمرتبه‌ مورد توجه ما، دانشمندي است كه به هر كدام از شهرهاي محروم كشور كه تبعيد شد آن منطقه را متحول ساخت، منكران اين مدعي را عرضه مي‌داريم كه به شهرستان‌هاي جيرفت، چابهار، مهاباد و انارك سفر كنند تا بدانند كه چگونه عدو (شاه) سبب خير شد و با تبعيدكردن امثال حضرتش، گور خود را كند تا الحمدلله به جهنم رهسپار شد.

10- علامه‌اي كه بيش از 28 سال است كه به تعليم و تعلم علماي دين مشغول است و درس خارج سماحتش بيش از دوهزار (2000) نفر دانش‌پژوي علوم ديني و در آستانه‌ي اجتهاد را در خود جاي داده است.

11- مقابله با مهجوريت قرآن كريم بزرگترين شاخصه‌ معظم‌له است و بهترين سند بر صحت اين مدعا تفسير شريف، گرانقدر و گرانسنگي است كه بعد از كتاب خدا، مفاتيح‌الجنان، نهج‌البلاغه، رساله‌هاي عمليه، حافظ و سعدي، تقريباً در اكثر منازل مسلمين و مؤمنين جاي دارد و مورد استفاده اقشار مختلف مردم قرار مي‌گيرد.

12- دفاع همه‌جانبه و تمام عيار اين بنده صالح خدا، از كيان دين اسلام و اصول شيعه در برابر هجوم كافران و منافقان، دليلي مستحكم و مستند دارد كه نام آشناي خواص است و تاكنون ده‌ها بار به چاپ رسيده است و فريادرس به هنگام دانشجويان مسلمان دانشگاه‌هاي سراسر كشور در زمان رژيم ستم‌شاهي شده بوده است، كتابي كه نه فقط جوانان متدين و حزب‌اللهي ابراني را مسلح به پاسخ مستند و مستدل قرآني، فلسفي و عقلي در برابر القاء شبهات ماركسيست‌ها مي‌كرد بلكه فريادرس جوانان تحصيل‌كرده‌ مسلمان كشورهاي ديگر از قبيل عراق و افغانستان و كشورهاي عربي بود و حقيقتاً در آن برهه‌ از زمان تأليف چنان كتابي كه هنوز هم طراوت و كارايي خود را از دست نداده است خود به خود بيانگر كياست و تيزهوشي و نبوغ اين مرجع بزرگوار و جليل‌القدري كه ما تاكنون شما را منتظر اسم شريفش گذاشته‌ايم، است.

13- آري، اين استاد برجسته و كم‌نظير حوزه‌ علميه و مباركه‌ قم، تحقق بخش فرمايش حضرت امام خميني است كه فرمود: »(نقل به مضمون)، «مجتهد مي‌بايست با توجه به زمان و مكان بتواند، حكم خدا را استنباط كرده و فتوا صادر كند» توجه به اين نكته كليدي در استخراج حكم خدا از منابع چهارگا‌نه مشهور، به ‌هنگام‌بودن اين مرجع عاليقدر را كه موقعيت‌شناسي و مكان‌يابيش در صدور فتوي، نبوغ اين عالم بزرگوار و پويا را مشخص مي‌كند.

14-تبليغ تشيع و ترويج فرهنگ علوي آن هم در سخت‌ترين شرايط و حساس‌ترين مقاطع تاريخي توسط اين بنده‌ خوب خدا كه علوي‌تبار و حسيني‌مسلك است با ماهنامه‌ «مكتب اسلام» كه اميد دل هر مسلمان مبارز و قوت قلب هر به‌تنگ‌آْمده از خفقان بود. توجه خاص به مهدويت و اظهارنظر صريح و مستند راجع به حجت‌بن‌الحسن‌العسكري (عج) و رسوا ساختن مدعيان دروغين «رؤيت» امام زمان و خصوصاً ترويج و تبيين فرهنگ مهدويت از برجستگي‌هاي خاص ديگر ايشان است.

مطمئناً، اين عالم رباني، مفسر صمداني، فقيه عالي‌مقام و مرجع عاليقدر همان عظيم‌الشأن و جليل‌القدري است كه شما در ذهن مبارك خود به دست آورده‌ايد يعني حضرت آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ ناصر مكارم شيرازي فقيه، برجسته‌ فقه آل‌محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم، است.

علاوه بر اين چهارده بندي كه به صورت اختصار به استحضار رسيد، ده مورد ديگر از صفات حميده اين فيلسوف و فقيه مطرح و فعال را از ده‌ها و بلكه صدها قول و فعل و كارهاي قلمي حضرت ‌آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي (مدظله)، را تقديم مي‌كند كه به ظاهر بيست‌وچهار مطلب و مورد است ولي بعضي از آنها (پاراگراف‌ها) حاوي موارد متعدد ديگري نيز هستند و مابقي آن‌ها را به وقت ديگري مي‌سپارد:

اول؛ فرياد وي بر سر مقامات سازمان كنفرانس اسلامي كه براي حمايت از سرزمين مقدسي كه قبله‌ اول مسلمين است، كه بايد به پا خيزد و شر دشمن غدار صهيونيسم بين‌الملل را از سر جهان اسلام كم و كوتاه بگرداند. و همچنين خواهش ايشان از ديگر مراجع عالي‌مقام جهان اسلام جهت چاره‌انديشي براي حوادث تلخ و جانسوز سامرا و امامين عسكريين از ديگر خلاقيت‌هاي ذهني ايشان است، نشان روشن و محكمي بر عملكرد درست مرجعيت معظم شيعه و جهاني فكركردن معظم‌له، است.

دوم؛ تسليح جوامع اسلامي داخل ايران و خارج از آن به علوم صرف، نحو، حديث، فقه، فلسفه، تفسير، اصول و احكام اسلامي يكي ديگر از شاخص‌هاي ممتازبودن سماحت مباركش است كه دلايل و براهين آشكار و غيرقابل ‌انكار آن، احداث مدارس علميه و تعليم قريب به 2000 طلبه‌ در آستانه‌ اجتهاد از سراسر جهان اسلام.

سوم؛ منتقد به معني واقعي كلمه كه همان «نصح» مورد سفارش پيامبر خاتم (ص) است، از ديگر صفات ممتاز حضرت آيت‌الله‌مكارم شيرازي است، زيرا حضرت ايشان از دولت‌هاي نه‌گانه‌ بعد از پيروزي انقلاب اسلامي هميشه «نقد» داشته‌اند اما زيبا، دلسوزانه، پدرانه، حكيمانه يعني دقيقاً همانند آينه عمل كرده‌اند. هم خوبي‌ها را به تصوير كشيده‌اند و قدرداني خويش را ابلاغ كرده‌اند و هم كجي‌ها و كاستي‌ها را متذكر شده‌اند و هشدار داده‌اند. از جمله تقدير معظم‌له از اقدامات دولت خدمتگزار در امر جمع‌آوري ذكات و گله‌مندي شديد وي از گراني‌هاي بي‌حساب و كتاب فعلي در كل كشور.

چهارم؛ به‌هنگام‌بودن ايشان در حوادث مستحدثه در ايران اسلامي و جهان اسلام و عالم تشيع نيز تا حدود زيادي وي را از همتايان خود متمايز مي‌كند، مثلاً چگونگي مشي و منش ايشان در انتخابات‌هاي مختلف كشور و هشدارهاي حكيمانه‌اش راجع به كيفيت برگزاري آن‌ها. موضع‌گيري صريح، قوي و جدي در رابطه با حوادث جانگداز سامرا، نجف و سراسر عراق، پاسخ‌گويي مستقيم خودش بدون هرگونه واسطه‌اي به سؤالات شرعي مقلدين، تشريح چگونگي اسلام آمريكايي و غرب‌پسند. و چه بسيار است از اينگونه، كه حضور جدي و به‌موقع وي را در سرنوشت مسلمانان سراسر عالم اعلام مي‌كند و به عنوان يك ملجأ و ستون براي جهان اسلام و انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران، نقش‌آفريني كرده است يعد از اين نيز.

پنجم؛ ورود به فضاي مجازي سايبر و استفاده‌ي درست از اين ابزار پيشرفته و و رواج و نشر دين و ديانت در سراسر جهان بشر از طريق اين امكان مهم و قوي جهاني، به‌روزبودن ايشان را و اطلاع درست حضرتش را از جهان «انفجار اطلاعات» و چگونگي «تكنولوژي برتر» به تصوير مي‌كشاند.

ششم؛ شناخت سماحتش از وضعيت عملكرد فرهنگي دشمن پيرامون نسل جوان كشور كه اكثريت قابل توجهي هستند و فهم درستشان از چگونگي رواج فسق، فجور، فحشا و منكرات در نسل جوان توسط انواع رسانه‌هاي ديداري، شنيداري، اينترنت، سي‌دي، ماهواره، ويدئو و.و. و هشدارهاي لازم و ضروري به والدين جهت آمادگي آنان براي مقابله با ناهنجاري‌ها و بزه‌هاي فردي و جمعي مورد اشاره.

هفتم؛ توجه خاص به بيداري جهان اسلام در مقابله با انواع توطئه‌هاي استكبار جهاني و ليبراليسم غربي خصوصاً آمريكاي جهان‌خوار، ويژگي بارز ديگر جناب ايشان است كه سخت مفيد و مؤثر بوده است.

هشتم؛ عنايت خاص به وضعيت معيشت و موقعيت مقلدين جنابش در سراسر عالم در وقت استنباط احكام الهي و صدور فتوا و بالاخص راجع به طواف حجاج محترمي كه مقلد او هستند، انصافا فتواي معظم‌له در مجاز دانستن طواف در كل صحن خانه‌ خدا و كعبه معظمه، گره‌گشا بود و سال‌هاست كه بسياري از حجاج به راحتي مي‌توانند مناسك طواف را با زحمت كمتري انجام بدهند و آرزومنديم كه روزي برسد كه مراجع جهان اسلام و ايشان راه‌حلي اسلامي و خداپسند راجع به وقت افطار كه اختلاف چنددقيقه‌اي بين مفتيان عامه و مراجع شيعه وجود دارد و در ماه مبارك رمضان بيننا و بين الله حجاج ايراني (عمره‌گذاران) را با مشكل جدي روبرو مي‌گرداند، پيدا كنند و فتوا صادر فرمايند.

نهم؛ از ديگر خصال پسنديده‌اي كه از اين مرجع تقليد سراغ داريم، «خلاقيت» ذهني و اعتماد به نفس جدي كه معظم‌له دارند، مثلاً پيشنهاد ايشان به دست‌اندركاران فرهنگي كشور خصوصاً صدا و سيما در خصوص توليد فيلم‌هايي كه با متون قرآني و محتواي آسماني زير نظر متخصصان برجسته و كارشناسان كارآزموده و مورد اعتماد باشند، و يا

دهم؛ موارد فراوان ديگري وجود دارد كه در اين مجال نمي‌گنجد، و ليكن از باب «ختامه مسك» به ويژگي بسيار خاص ايشان در رابطه با انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي ايران و ولايت مطلقه فقيه اشاره مي‌شود كه حقيقتاً همانند معما براي امثال صاحب اين سطور باقي مانده است و آن همراهي جدي، قوي، شديد و اعتقادي و الهي حضرت ايشان با امام خميني (قدس‌سره) و رهبر انقلاب حضرت آيت‌الله‌معظم خامنه‌اي (مد‌ظله)، از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تا «زماننا هذا». حالا چرا سماحتش دنبال مناصب حكومتي و امتيازات دولتي نرفت، الله اعلم. عمرشان دراز و وجودشان به سلامت و سايه‌اش بر سر مسلمين مستدام باد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 528]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن