تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815685287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لايحه حمايت از خانواده بايد بدور ازجنجال هاي سياسي كارشناسي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: لايحه حمايت از خانواده بايد بدور ازجنجال هاي سياسي كارشناسي شود
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دبير شوراي فرهنگي اجتماعي زنان به ايرنا گفت:لايحه حمايت از خانواده فرصت هاي زيادي براي حل مشكلات حقوقي زنان ايجاد مي كند و البته داراي نقاط انتقادي نيز مي باشد كه بدون جنجال هاي سياسي و رسانه اي بايد كارشناسي و اصلاح شود.


بتول محتشمي روزدوشنبه درگفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعي ايرنا افزود: اين لايحه بيشترجنبه شكلي دارد تا محتوايي ، يعني ساختارهايي را كه در قوه قضاييه موجب تصريح آيين دادرسي
مي شود، افزايش مي دهد و باعث ارتقاي كيفيت دادرسي مي شود،به خصوص ماده دوم اين لايحه كه در آن آمده است:« در حوزه قضايي بخشهايي كه دادگاه خانواده تشكيل نشده باشد، دادگاه مستقر در آن حوزه با رعايت تشريفات مربوط و مقررات اين قانون به دعاوي خانوادگي رسيدگي مي كند مگر دعاوي راجع به اصل نكاح وانحلال آن كه در دادگاه خانواده نزديكترين حوزه قضايي رسيدگي خواهد شد.»
وي با بيان اينكه ماده 23 اين لايحه بيشتر جنبه محتوايي دارد گفت : از امتيازات اين لايحه، ايجاد نهاد مشاوره در كنار دادگاههاي خانواده است كه برطبق اين اصل قانوني ، قضات زن دردادگاه خانواده حضوري موثر داشته و مي توانند نقش موثرو سرنوشت سازي را ايفا كنند.
وي افزود: همچنين اصل پذيرفتن اقامتگاه زوجه براي اقامه دعاوي خانوادگي ، پذيرفتن اقامه دعوي مادر اگرچه حق حضانت نداشته باشد بر عليه ولي قهري « پدر يا پدر بزرگ»، كه اكنون چنين حقي را ندارد وهمچنين تعديل و بازنگري در رقم مجازات ها عليه تكاليف خانواده را از ديگرمحاسن اين لايحه برشمرد و گفت :پيش بيني دادگاههايي در خارج از كشور و فرستادن وابسته حقوقي به سفارتخانه ها براي حل و بررسي دعاوي خانوادگي از ديگر نقاط مثبت اين لايحه است كه البته جاي كار بسياري دارد و نيازمند كار كارشناسي بيشتري است .
وي در خصوص اصل23 قانون حمايت خانواده گفت : اگر چه ثبت ازدواج مجدد يا موقت و اذن دادگاه براي تجديد فراش موانعي را براي آقايان ايجاد مي كند اما اين قانون نيازمند اصلاحات و بازنگري است و بايد معيارها و ضوابط بيشتري به آن افزوده شود.
وي ادامه داد : شروطي كه در اصل 23 اين قانون آمده يعني تمكن مالي مرد، احراز عدالت وي و پرداخت مهريه همسر اول ، براي ازدواج مجدد كافي نيست و بايد تكميل و اصلاح شود و شروط ديگري از قبيل اجازه همسر اول به آن اضافه شود.
وي گفت : احراز عدالت قبل از ازدواج مجدد براي دادگاه كاري شاق و غير ممكن است و لذا شرط محكمي براي صدور مجوز براي قاضي نيست .
وي با بيان اينكه متاسفانه نقاط مثبت اين لايحه تحت شعاع جنجالهاي سياسي قرار گرفته است ،گفت : اين لايحه زماني كه از سوي قوه قضاييه به دولت ارايه شد اصل 23 در آن نبود و كميسيون حقوقي دولت براي سرو سامان دادن به بحث ازدواج موقت و مجدد و ايجاد ضوابط قانوني اين بند را اضافه كرد تا از اين طريق مشكلات و معضلات فرزنداني كه ثمره چنين ازدواج هاي پنهاني هستند حل شود.
محتشمي افزود: سرپرستي فرزندان اينگونه ازدواج ها و مشكلات بعدي كه فراروي زنان در اينگونه ازدواج هاست باري بر دوش دولت خواهد بود و اگرچه اين ماده قانوني محدوديتي براي مردان تنوع طلب ايجاد كرده و اينگونه ازدواج ها را ضابطه مند مي كند، اما بايد توجه داشت كه ازدواج مجدد يا موقت با شروط و ضوابط فعلي در اين ماده قانوني ، به مردان هوسران اين اجازه را مي دهد كه بدون توجه به مصلحت هاي خانوادگي به دنبال تجديد فراش بوده و با اين كار به شدت باعث تحقير و ضربه عاطفي و رواني به همسر اولشان باشند.
وي تصريح كرد : با توجه به اينكه حفظ كيان خانواده ارزش والايي در نظر اسلام دارد و تاكيد اسلام نيز بر تك همسري است و از سوي ديگر جامعه ايران عرفا تك همسري را پذيرفته است، لذا قوانين ما بايد با عرف جامعه تطابق داشته باشد و در جهت تحكيم و تقويت بنيان خانواده باشد، لذا تمكن مالي و دو شرط ديگر براي اجازه ازدواج مجدد كافي نيست .
وي همچنين در مورد ماليات برمهريه كه دراين لايحه لحاظ شده گفت:درصورتي كه قانون زنان را مكلف به پرداخت اين ماليات كند تا زماني كه مهريه را نگيرند قابل پرداخت نيست و دربسياري موارد مهريه به زنان پرداخت نمي شودواگر قانون مردان را مكلف به پرداخت اين ماليات كند كه اين امر خود مانعي براي ترويج ازدواج خواهد بود.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن