تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813237965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقدير از مشايخي، بيضايي و داد در دوازدهمين جشن خانه سينما


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تقدير از مشايخي، بيضايي و داد در دوازدهمين جشن خانه سينما
بخش تقدير از دوازدهمين جشن بزرگ سينماي ايران به سه هنرمند بزرگ سينما جمشيد مشايخي، بهرام بيضايي و سيف‌الله داد اختصاص يافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبري دوازدهمين جشن سينماي ايران صبح امروز با حضور امين تارخ دبير و سخنگوي خانه سينما، محمدمهدي عسگرپور مدير عامل، كامران ملكي دبير هيئت مديره، منوچهر شاهسواري دبير اجرايي جشن خانه سينما و جمعي از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست تارخ با تبريك روز خبرنگار گفت: رسانه‌ها و اهالي مطبوعات از خانواده سينما هستند و هميشه در بحران‌هاي سختي كه سينما از سر گذراند، اهالي مطبوعات يار و همدل ما بودند. به خصوص حضور نمادين انجمن منتقدان در كنار اصناف ديگر خانه سينما بازگوكننده اين مطلب است.

وي افزود: امسال اين بخت نصيب ما شد كه جشن با دو عيد نيمه شعبان و نيمه رمضان آغاز شود و به پايان برسد. اين تقارن زماني باعث مي‌شود جشن سينماي ايران با پيام صلح، دوستي و محبت تركيب شود. اميدوارم در سي‌امين سالگرد انقلاب ما پيام صلح و دوستي را به مردم و مخاطبان سينما برسانيم و اين پيام باعث صلح جهاني شود.

تارخ در ادامه بيان كرد: از زماني كه تركيب هيئت انتخاب بخش فيلم كوتاه مشخص شد، دوازدهمين جشن بزرگ سينماي ايران آغاز شد. با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته 27 مرداد جشن فيلم كوتاه، اول شهريور جشن انيميشن، 13 شهريور جشن مستند، 16 شهريور بزرگداشت‌ها و 25 شهريور جشن فيلم‌هاي بلند سينماي ايران برگزار خواهد شد.

وي در ادامه به اهداف برگزاري جشن پرداخت و افزود: جشن خانه سينما الزام‌ها و مشخصه‌هاي خود را دارد و به دليل ماهيت صنفي خود بي‌ترديد نسبت به جشنواره‌ها كه تكيه بر دولت دارند، متفاوت است. خانه سينما متكي به خود و معيارهاي خاص خود و يكي از اهداف جشن ايجاد فضاي اظهار نظر است.

دبير دوازدهمين جشن خانه سينما گفت: افراد اگر با يكديگر تبادل نظر داشته باشند از اين طريق مي‌توان به رشد كيفي دست يافت. ما زمينه را در جشن امسال با برگزاري فضاهاي گفتمان و اظهار نظر به وجود خواهيم آورد. يكي از اهدافي كه ما بايد دنبال كنيم ايجاد زمينه لازم براي بحث‌هاي آكادميك است تا اين مبحث تبديل به بحثي نهادينه شود و بتوان مستقل عمل كرد.

وي ادامه داد: خانه سينما با داشتن عمر نزديك به دو دهه با شيوه آزمون و خطا كار خود را آغاز كرده و بعد از چند سال در سال 1375 به اين نتيجه رسيد كه صاحب جشني شود كه همه صنوف در آن شركت كنند و هر كس بتواند كالاي فرهنگي خود را در معرض قضاوت صنفي بگذارد. حتي داوري خانه سينما نيز منبعث از همين تلقي صنفي است.

تارخ افزود: يكي از اهداف جشن احترام و اعتبار قائل شدن براي اعضاء صنوف براي دستيابي به حقوق مادي و معنوي است و ديگر هدف ما دستيابي به تعريف سينماي ملي است. از اين رو راهبري خانه سينما در تصميم‌هاي كلان فرهنگي ساخت سالن‌هاي سينمايي است و تاثير تجهيزات فني پيشرفته در توليد آثار رسيدن به اين هدف را امكانپذير مي‌كند.

وي درباره بزرگداشت‌هاي دوازدهمين جشن خانه سينما گفت: ما در اين مراسم از سيف‌الله داد، بهرام بيضايي، كاظم فريبرزي و جمشيد مشايخي تقدير خواهيم كرد. البته ما در اين مراسم هدفمان تنها تجليل از شخصيت حرفه‌اي و كاري آنها نيست. همه ما بيضايي را با كارهايش در حوزه تئاتر و سينما مي‌شناسيم، اما اهميت آنها اعتبار و شخصيتي است كه به صنف خود بخشيدند.

در ادامه نشست مدير عامل خانه سينما گفت: هميشه برگزاري مجمع عمومي خانه سينما و انتخاب اعضاء جديد هيئت مديره با زمان برگزاري جشن همزمان مي‌شود و اين بر اساس اساسنامه و قوانين خانه سينما شكل مي‌گيرد. اين پرسش براي دوستان پيش مي‌آيد كه چرا سرنوشت هيئت مديره با جشن خانه سينما گره خورده است؟

محمدمهدي عسگرپور ادامه داد: به همين دليل برخي فكر مي‌كنند بايد ستاد جشني را تشكيل داد كه به طور مستقل اين فعاليت را براي برگزاري جشن دنبال كند. اين اظهار نظرها درباره اين موضوع هميشه وجود داشته است. البته بحران اين اظهار نظرها در حوزه فرهنگ و هنر هميشه بوده و هست.

وي افزود: اظهار نظر درباره جشن امسال در اين زمان كمي زود است. سال گذشته به دليل مشكلاتي كه بين صنف تهيه‌كنندگان وجود داشت برخي از آنها مايل نبودند فيلم خود را به جشن ارائه كنند. خوشبختانه اين مشكل امسال وجود ندارد و تا اين لحظه اين موضوع تنها تفاوت جشن دوازدهم با جشن سال گذشته است.

تارخ در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره محل برگزاري مراسم جشن خانه سينما و روز ملي سينما گفت: جشن‌هاي بخش‌هاي مستند، كوتاه، انيميشن و بزرگداشت‌ها در مجموعه فرهنگي هنري آسمان برگزار خواهد شد. براي محل برگزاري جشن فيلم‌هاي بلند نيز هم اكنون در حال مذاكره با مسئولان برج ميلاد هستيم، اما احتمال ديگري نيز وجود دارد.

وي ادامه داد: در دوره‌هاي گذشته جشن خانه سينما نيز به خاطر برخي همزماني‌ها اين مراسم روز 21 شهريور روز ملي سينما برگزار نشده، امسال نيز ما جشن را با مقداري تاخير آغاز كرديم. به هر حال با حضور هيئت مديره جديد ما تغيير و تحولي در ستاد برگزاري جشن داشتيم و با توجه به تقارن اين مراسم با اعياد تصميم گرفتيم اين مراسم روز 25 شهريورماه باشد.

منوچهر شاهسواري درباره داوري جشن و تغيير شكل آن گفت: شيوه‌اي كه امسال و سال گذشته براي برگزاري جشن در نظر گرفتيم با شيوه‌هاي قبل تفاوت داشت. يك نكته كليدي در اينجا اتكاء خود جشن به هيئت مديره است. جشن به مرور نسبت به گذشته بزرگتر شد. البته ساز و كار هيئت مديره بايد مشخص شود و هيئت مديره نيز مصر است موضوع را پيگيري كند.

وي درباره حضور فيلم‌هاي بلند در جشن گفت: طبق آئين‌نامه فيلم‌هايي مي‌توانند در اين بخش شركت كنند كه پروانه نمايش داشته يا در يك جشنواره داخلي شركت كرده باشند. ما پيگير حضور هيچ فيلمي در اين جشن نيستيم و هر كس با توجه به شرايط مي‌تواند شركت كند. ما در بخش‌هاي كوتاه، مستند و انيميشن هيئت انتخاب و داوري داريم و فيلم‌هاي بلند فقط داوري مي‌شوند.

مدير عامل خانه سينما هم درباره تغيير نحوه داوري‌ها گفت: عمدتا هر وقت برگزاري جشن مورد قبول واقع شده داوري‌ها نيز به خوبي انجام شده و برعكس. اما هنوز يك قضاوت درست جمعي نداريم. هيئت مديره نمي‌تواند بگويد آيا آكادميك بهتر است يا نه يا دبيرخانه دائمي مي‌تواند در برگزاري اين جشن ما را ياري دهد؟ متاسفانه نمي‌توان برآيند نظرها را جمع كرد.

تارخ با اشاره به برپايي شب تهيه‌كنندگان گفت: در زمان برگزاري جشن يك از شب‌ها به شوراي عالي تهيه‌كنندگان اختصاص دارد و با برنامه‌ريزيهاي صورت گرفته در اين مراسم چهار يا پنج نفر از اين عزيزان درباره مشكلات صنف خود سخن مي‌گويند. هماهنگي اجرايي اين برنامه بر عهده ستاد جشن و چگونگي برپايي آن بر عهده تهيه‌كنندگان است.

وي درباره پوستر جشن دوازدهم خانه سينما نيز گفت: پوستر را علي زارع طراحي كرده است. ما مي‌خواستيم هر بخش داراي يك پوستر جداگانه باشد، اما به دليل كمبود وقت اين امر ميسر نشد.

در پايان برنامه امروز نيز مراسم جشن تولد امين تارخ دبير جشن خانه سينما با حضور خبرنگاران برگزار شد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن