تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816517589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: وزارت آموزش و پرورش راه حلي براي حل مشكل كسري بودجه بيابد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: لاريجاني: وزارت آموزش و پرورش راه حلي براي حل مشكل كسري بودجه بيابد
سياسي. رييس مجلس . لاريجاني . آموزش و پرورش
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به محدود بودن منابع كشور، از مسوولان وزارت آموزش و پرورش خواست تا براي رفع مشكل هميشگي اين وزارتخانه در زمينه كسري بودجه راه حل هميشگي و منطقي بيابند.

علي لاريجاني كه در بيست و پنجمين اجلاس روساي آموزش و پرورش در اردوگاه شهيد باهنر تهران سخن مي‌گفت، با اشاره به اقدامات پرورشي صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت كه گرچه اصلاحات و اقداماتي صورت گرفته است اما از محصول كار احساس رضايت ايجاد نمي‌كند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، لاريجاني با تاكيد بر اينكه بايد تمهيدات لازم براي رسيدن آموزش و پرورش به اهداف خود فراهم شود، اظهار داشت: مسير حركت آموزش و پرورش نقاط طلايي دارد كه جمهوري اسلامي بوجود آمده است اما اين وزارتخانه امروز ضعف‌هايي مربوط به سازمان دهي، تغييرات مكرر و كمبود بودجه دارد.

رييس مجلس با اشاره به وجود سندهاي بالادستي در كشور پيشنهاد كرد كه وزارت آموزش و پرورش بر مبناي سند چشم انداز كشور، سندي را براي سازماندهي خود تدوين كند.

وي با بيان اينكه منابع كشور براي تخصيص بودجه به دستگاههاي اجرايي محدود است، اظهار داشت: دولت نهم گام‌هاي خوبي را در زمينه رفع مسايل مالي وزارت آموزش و پرورش برداشته است.

وي با بيان اينكه مساله كسري بودجه وزارت آموزش و پرورش در همه دولت ها وجود داشته است، گفت: همه وزراي آموزش و پرورش به رغم داشتن فنون مختلف با اين پديده كسري بودجه رو به رو بوده‌اند و اگر چه دولت‌ها منابعي هم به براي رفع اين مشكلات به وزارتخانه اختصاص مي‌دادند اما اين مشكلات هيچگاه پاياني نداشت.

لاريجاني با بيان اينكه مجلس علاقه مند كمك به وزارت آموزش و پرورش است، گفت: اما واقعيت اين است كه جمعيت فرهيخته زيادي در اين وزارتخانه حضور دارد اما منابع كشور محدود است.

وي خطاب به روساي آموزش و پرورش گفت: اين معما را بايد خود حل كنيد و در كارگروههايي كه برگزار مي‌كنيد ، راهكارهاي لازم را بيابيد . دولت و مجلس نيز كمك‌هاي لازم را خواهند كرد.

لاريجاني اظهار داشت: ساده‌ترين راه اين است كه وزير ميزان كسري بودجه را اعلام كند و اگر دولت نتوانست لايحه‌اي تقديم كند، مجلس طرحي را ارايه كند اما چون اين طرح بار مالي خواهد داشت، در شوراي نگهبان رد خود شد و اين سيكل معيوبي است.

رييس مجلس با تاكيد بر اينكه وزارت آموزش و پرورش بايد سازماندهي جديدي را براي مديريت منابع خود داشته باشد، گفت: حتي اگر مجلس وساطت كند و مبلغي نيز براي رفع مسايل مالي به اين وزارتخانه اختصاص يابد باز هم مشكلات مي‌ماند.

وي خطاب به روساي آموزش و پرورش گفت: شما مشكل سازماني داريد و اطلاعات پايه‌اي شما كافي نيست و بايد اين مسايل با كار مشترك رفع و حل شود.

رييس مجلس از مسوولان وزارت آموزش و پرورش خواست تا با استفاده از نيروي عظيم فرهيخته‌اي كه در اين وزارتخانه حضور دارند، مساله را حل كنند.

لاريجاني افزود: با اين منابع نمي‌توان مشكلات را علاج كرد و بايد طرحي نو پايه ريزي كرد.

رييس مجلس اعلام كرد كه مجلس شوراي اسلامي با تمام قدرت از راهكارهاي وزارت آموزش و پرورش براي حل مساله حمايت مي‌كند.

لاريجاني با اشاره به طرح خودگراني مدارس كه در گذشته مطرح شده بود، خطاب به عليرضا علي احمدي وزير آموزش و پرورش گفت: شما از ما مي‌خواهيد كه به وزير اعتماد كنيم تا امكان جابجايي در رديف‌هاي بودجه وزارت را داشته باشيد . ما هم از شما مي‌خواهيم كه به مديران خود اعتماد كنيد .

وي تاكيد كرد: هرچه طبقه مخاطب از فرهيختگي برخوردار باشد نظارت‌ها كاسته مي‌شود و لذا نظارت بر آموزش و پرورش بايد متفاوت از نظارت بر ساير نهادها باشد.

رييس مجلس همچنين با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري گفت: مي‌توان سايه‌اي از اين سياست‌ها را براي آموزش و پرورش طراحي كرد.

رييس مجلس تصريح كرد: ساده‌ترين راه همواره بهترين راه نيست و از فرهيختگان انتظار است كه با تفكر و انديشه راه حل درست و منطقي براي حل مسايل بيابند.

رييس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از تغييرات مكرر مديران در كشور، اظهار داشت: در برخي از كشورهاي توسعه يافته، مقامي به عنوان دبير كل در وزارتخانه‌ها تعريف شده است كه سنگ زيرين آسياب محسوب مي‌شود تا اگر وزير تحت شرايط سياسي تغيير كرد، ثبات در آن نهاد وجود داشته باشد و دستگاه حركت ديواني خود را ادامه دهد.

لاريجاني افزود: البته همه جا رقابتهاي سياسي وجود دارد اما تلاش مي‌كنند تا آنجا كه امكان دارد تغييرات را كم كنند.

لاريجاني تصريح كرد: زماني فخر مي‌كردند كه اتوبوسي آدم مي‌آوريم، اين فخر ندارد بلكه به آن معني است كه شما به سيستم ديواني كشور اعتماد نداريد.

رييس مجلس با بيان اينكه وضعيت احزاب در كشور ما نازل است، گفت: در كشورهايي كه احزاب قدرتمند هستندف هيچگاه اتوبوسي عمل نمي‌شود زيرا اين كار به نفعشان نيست. همه مسايل كشور توسط احزاب رقم نمي‌خورد و تنها يكسري مسايل استراتژيك در احزاب رقم مي‌خورد و امورات كشور بايد نظم خود را داشته باشد.

لاريجاني با بيان اينكه نبايد آموزش و پرورش را در امر پرورش تنها گذاشت، اظهار داشت: نوع رفتار دولت‌ها كه مسايل سياسي اجتماعي كشور را رقم مي زند، به آموزش و پرورش مرتبط است.

وي تاكيد كرد: فعلي كه دولت يا مجلس انجام دهد، اگر از نظر عقلاني قابل قبول جامعه نباشد، روي رفتار افراد اثر مي‌گذارد . اين بدان معناست كه مشروعيت حكومت فقط به اين نيست كه كل ساختار مشروع باشد بلكه به تك عمل هاي حكومت نيز مربوط است.

وي تاكيد كرد: اگر حكومت مشروعيت قوي داشته باشد، بايد تك عمل‌هاي آن هم عقلاني باشد.

لاريجاني تصريح كرد: وقتي در كاري كم مي‌آوريم، نبايد خدا و پيغمر را شريك اين قضيه كنيم. خداوند به انسان‌ها براي انجام امور عقل داده است. عقل گوهري است كه در درون انسان‌ها تا در پناه آن راه را پيدا كنند.

وي تاكيد كرد: پذيرفتن اينكه تك عمل‌هاي حكومت توجيه عقلاني داشته باشد، امري فرعي و حاشيه‌اي نيست بلكه در متن اسلام و بخصوص شيعه به آن تاكيد شده است.

رييس مجلس همچنين با بيان اينكه آموزش و پرورش از اركان اساسي جمهوري اسلامي به شمار مي‌رود، گفت: نگاه جمهوري اسلامي به آموزش و پرورش نگاهي راهبردي براي كشور است زيرا اين وزارتخانه ركني براي تشكيل يك جامعه اسلامي به شمار مي‌رود.

وي گفت: يك ركن تشكيل مدينه فاضله در نظام اسلامي در تئوري ، عدالت است و البته اين نوع عدالت بايد براي تربيت انسان‌ها به كار گرفته شود. اگر جامعه‌اي اعتقاد دارد كه تربيت انسان‌ها بصير جزو وظايف اصلي است، بايد توجه خاصي به آموزش و پرورش داشته باشد.

رييس مجلس به تلاش‌هاي شهيدان رجايي و باهنر، شهيد مطهري و شهيد بهشتي و نيز امام راحل در زمينه آموزش و تعليم انسان‌ها اشاره كرد و گفت: طبقه متفكران انقلاب كه چنين افرادي آن را تشكيل مي‌دهند، دغدغه آموزش را داشته اند و امروز مقام معظم رهبري نيز چنين دغدغه‌هايي را درباره مسايل آموزشي ، فرهنگي و معنوي دارد.

لاريجاني افزود: نبايد دولت‌ها نگاه حاشيه‌اي به فرهنگ داشته باشند زيرا مردم با فرهنگ خود تنفس مي‌كنند.

رييس مجلس اظهار داشت: البته پس از پيروزي انقلاب اسلامي گام‌هاي خوب و ستودني در زمينه آموزش و پرورش برداشته شده است و به همين خاطر امروز شاهد وجود نيروهاي مومن و كارآمد و ارزشمند در نظام آموزش و پرورش هستيم.

وي فراكسيون فرهنگيان مجلس از بزرگترين فراكسيون‌هاي تخصصي در قوه مقننه به شمار مي‌رود، گفت: اعضاي اين فراكسيون، بخشي از نيروهاي فرهيخته اي هستند كه در آموزش و پرورش خدمت كرده اند.

رييس مجلس به بازنگري كتاب‌هاي درسي در وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: به روز رساني كتاب‌هاي درسي از كارهاي خوبي است كه البته بي‌نقص هم نيست و بويژه آنكه كتاب‌هاي مرتبط با علوم ديني بايد با سليقه بيشتري نوشته شود.

لاريجاني با انتقاد از سيستم آموزشي كشور اظهار داشت: امروز به جاي آنكه دانش آموزان را از نظر علمي مسلح كنيم، به آنها فن تست زني مي‌آموزيم.

گرچه گام‌هايي براي اصلاح اين امور برداشته است اما اين راه حل‌ها كافي نيست و بايد مدل درستي براي اصلاح اين سيستم يافت.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن