تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819547508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير كل آزمايشگاه‌هاي وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس خبر داد همكاري وزارت بهداشت با دانشگاه مريلند آمريكا در تشخيص بيماري‌هاي ويروسي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير كل آزمايشگاه‌هاي وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس خبر داد همكاري وزارت بهداشت با دانشگاه مريلند آمريكا در تشخيص بيماري‌هاي ويروسي
خبرگزاري فارس: مدير كل آزمايشگاه‌هاي وزارت بهداشت گفت: آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با دانشگاه مريلند آمريكا در زمينه تشخيص بيماري‌هاي ويروسي به خصوص ايدز تفاهم‌نامه همكاري امضا مي‌كنند.


افشين صفايي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: موسسه IHB دانشگاه مريلند آمريكا يكي از مراجع معتبر در زمينه تشخيص بيماري ايدز است و رئيس آن كاشف ويروس اين بيماري(HIV) است، پيش نويس تفاهم‌نامه آزمايشگاه مرجع سلامت ايران با اين دانشگاه آماده شده و بر اساس آن ابتدا قرار بود همكاري‌ها در حد انتقال مفاهيم علمي و تبادل اطلاعات بين محققان دو طرف باشد اما بعد قرار شد اين همكاريها گسترده‌تر باشد و در سطح انتقال تكنولوژي و دانش بين دو طرف باشد.
وي گفت: اين همكاري نشان مي‌دهد به رغم تبليغاتي كه در زمينه اعمال محدوديت در تعاملات بين‌المللي ايران مي‌شود و كاهش مراودات بين المللي ايران، همكاري علمي و تحقيقاتي خوبي با كشورهاي مختلف و از جمله مراكز علمي آمريكا داريم.
صفايي افزود: در زمينه انتقال نمونه‌هاي آزمايشگاهي از ايران به آمريكا البته به علت مسائل امنيتي محدوديت وجود دارد به همين علت همكاري دو طرف بيشتر بر جنبه‌هاي علمي و تكنولوژيكي تاكيد دارد.
وي گفت: يكي از تكنولوژي‌هاي مهم كه از جمله نيازهاي جدي كشور است بحث مولوكولار اپيدميولوژي يا اپيدميولوژي (همه‌گيرشناسي)مبتني بر اطلاعات مولكولي در حوزه بيماري‌هاي ويروسي است كه از جمله در تشخيص بيماري‌هايي مانند ايدز، آنفلوانزاي پرندگان، سرخك و سرخجه كاربرد دارد.
وي افزود: در كشور ما براي اين كار اكنون از روش سلولوژيك استفاده مي‌شود اما مطالعات اپيدميولوژي مبتني بر اطلاعات مولكولي مي‌تواند تحول مهمي در اين عرصه در كشور ايجاد كند كه البته انتقال اين تكنولوژي جديد با همكاري انستيتو پاستور ايران در حال پيگيري است.
مدير كل آزمايشگاه‌هاي وزارت بهداشت گفت: كار ديگري كه در اين زمينه قابل طرح است اين است كه براي اولين بار انجام آزمايش HIV/ ايدز در كشور روش نمونه‌گيري BBS از ويروس ايدز را انجام داديم، در اين روش نمونه خشك خون بر روي كاغذهاي فيلتر مخصوص آزمايش مي‌شود به اين ترتيب آزمايش بسيار ساده‌تر انجام مي‌شود و از لحاظ امنيتي و انتقال ويروس بيماري به آزمايشگرها بسيار ايمن‌تر است.
وي افزود: تا پيش از اين، از روش انتقال سرمي نمونه‌هاي خون آزمايشگاهي استفاده مي‌شد اما در روش BBS چون خون خشك شده بررسي مي‌شود خطر انتقال ويروس از بين مي‌رود، نمونه‌گيري در اين روش آسان‌تر است البته اين روش تاثيري در دوره پنجره ندارد اما مشكل انتقال نمونه و نا امني آن را از بين مي‌برد و حساسيت آن بسيار نزديك به روش سرمي است. در جلسه‌اي هم كه با رئيس مركز مديريت بيماري‌ها داشتيم قرار شد براي دوره بعدي برنامه ايدز كشور از روش نمونه‌گيري خشك براي تشخيص بيماي ايدز استفاده مي‌شود.
صفائي همچنين به اجراي برنامه آموزش آبشاري اصول استاندارد آزمايشگاهي در كشور اشاره كرد و گفت: اين دوره شامل 35 برنامه مختلف آموزشي است كه براي هر دوره 40 گروه از استادان 40 دانشگاه علوم پزشكي كشور شركت مي‌كنند، مدت اين دوره كه در حال اجراست دو ماه است و با حضور 1200 عضو هيئت علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تا هفته دولت به پايان مي‌رسد.
وي گفت: بسياري از مفاهيم آموزشي اين دوره در دانشگاه‌ها نيز تدريس مي‌شود اما ويژگي اين دوره اين است كه همه آموزش‌ها براي اولين بار به صورت استاندارد كشوري به استادان و فعالان عرصه علوم آزمايشگاهي كشور منتقل مي‌شود، برخي برنامه‌هاي اين دوره شامل آموزش بانك خون، طب انتقال خون، مفاهيم آزمايشگاه مرجع، ايمني زيستي، ميكروب شناسي، انگل شناسي، قارچ شناسي، خون شناسي، كنترل كيفي، بيوشيمي و تشخيص مايعات بدن است.
وي افزود: استاداني كه در اين دوره شركت مي‌كنند، پس از بازگشت به استان‌هايشان اين آموزش‌ها را به سطوح محيطي آزمايشگاه‌هاي تشيخيص طبي كشور منتقل مي‌كنند و تا پايان امسال همه فعالان اين عرصه كه حدود 70 هزار نفر هستند آموزش‌هاي استاندارد علوم آزمايشگاهي را دريافت مي‌كنند.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن