تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820549521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

التهاب ملتحمه چشم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ملتحمه غشاء نازك و شفافي است كه روي سفيدي چشم (صلبيه) و سطح داخلي پلك ها را پوشانده است. التهاب اين غشاء كونژنكتيويت نامیده میشود كه ممکن بدلايل عفوني و يا غيرعفوني رخ مي دهد.

علل:
از ميان انواع غيرعفوني، شايعترين نوع كونژنكتيويت نوع حساسيتي يا آلرژيك است. اين مشكل بر اثر حساسيت به موادي از قبيل مواد آرايشي، عطر، داروها و محلول لنزهای تماسی4 ایجاد شده و ممكن است در افرادي كه حساسيت فصلي دارند نيز ديده مي شود. اين نوع از كونژنكتيويت مسري نيست.

نوع عفوني كونژنكتيويت بر دو نوع است. در نوع اول عفونت و التهاب حاصل از ويروس می باشد و معمولا با سرماخوردگي و گلو درد همراه است. نوع دوم كونژنكتيويت ناشي از باكتري (باكتريال) معمولا بر اثر آلودگي با باكتري ايجاد شده و شدت آن به نوع و گونه باكتري بستگي دارد.

علايم و نشانه ها:
بارزترين علامت كونژنكتيويت قرمزي چشم بر اثر التهاب است. یک یا هر دو چشم می تواند قرمز و چسبناک شود، اما بینایی چشم تحت تأثیر قرار نمی گیرد. ممکن است احساس وجود شن ریزه یا جسم خارجی در چشمهای خود داشته باشید که معمولاً با درد همراه نمی باشد.(شکل 3-1 و 4-1)

در كونژنكتيويت آلرژیک معمولأ هر دو چشم درگيرمی شود. خارش و قرمزي همراه با اشكريزش و تورم پلك ها پدید آمده و بيمار ممكن است بدليل حساسيت آبريزش بيني هم داشته باشد.

در نوع ویروسی، معمولا درگيري با يك چشم شروع شده و ممكن است در ادامه، چشم ديگر نيز درگير شود. علائم ديگری نظیراشكريزش شديد، ترشح آبكي و قرمزي چشم و حتی در بعضی موارد تورم پلک ها نیزدیده می شود.

كونژنكتيويت باكتريال (ميكروبي) هر دو چشم را درگير كرده و سبب ترشحی غليظ مي شود كه ممكن است بخصوص هنگام بيدار شدن از خواب سبب چسبيدن پلك ها به هم گردد. علائم ديگرآن عبارتند از: تورم ملتحمه و پلک ها، قرمزي، سوزش، درد و اشكريزش. اين نوع از كونژنكتيويت معمولاً ابتدا يك چشم را درگير مي كند ولي به سادگي به چشم ديگر منتقل مي شود.

تشخیص:
كونژنكتيويت معمولا در يك معاينه ساده چشم پزشكي با استفاده از اسلیت لامپ5 تشخيص داده مي شود. در بعضي از موارد چشم پزشك ممكن است براي تشخيص نوع باكتري عامل كونژنكتيويت ترشحات چشم را براي كشت به آزمايشگاه بفرستد.

پیشگیری و درمان:
از آنجا كه انواع ويروسي و باكتريال كونژنكتيويت مسري بوده و براحتي منتقل مي شوند پيشگيري نقش بسيار مهمي در جلوگيري از انتقال آلودگي به چشم ديگر بيمار و نيز سایر افراد دارد. براي پيشگيري مؤثر توجه به نكات زير لازم است:

* شستشوي مرتب دستها و خودداري از ماليدن چشم. آلودگي در بسياري از موارد بر اثرخاراندن چشم درگير و انتقال از طريق دست آلوده اتفاق مي افتد.

* استفاده نكردن از حوله و بالش مشترك

* عدم استفاده از لوازم آرايشي مشترك نظير خط چشم، سايه چشم و ...

* استفاده نكردن از قطره هاي چشمي مشترك

* شنا نكردن (بعضي از باكتري ها مي توانند از طريق آب منتقل شوند)

* ضد عفوني كردن ميز و پيشخوان محل كار يا آشپزخانه منزل

* خودداري از دست دادن با ديگران

* عدم استفاده مجدد از دستمال جهت پاك كردن چشم. بهتر است از دستمال كاغذي و بصورت يك بار مصرف استفاده شود.

* جهت پیشگیری از ابتلای سایرین توصیه میشود که فرد بیمار تا مدت 10 روز در محلهای شلوغ مثل مدرسه یا مهدکودک حاضر نشود.


در نوع آلرژیک کونژنکتیویت، كمپرس سرد و استفاده از اشك مصنوعي در موارد خفيف كمك كننده است. در موارد شديدتر ممكن است با تجویز پزشک از داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي6 و آنتي هيستامين ها استفاده شود. در بعضي از بيماران كه دائماً كونژنكتيويت آلرژيك دارند ممكن است از قطره هاي استروئيدي نيز استفاده شود. نکته قابل توجه آن است این داروها جهت کنترل آلرژی بکار می روند و قادر به ریشه کن کردن این بیماری نیستند. بنابراین ممکن است بیمار تا مدت ها جهت کنترل بیماری نیازمند مصرف دارو باشد. نکته مهم دیگر آن است که مصرف قطره های چشمی بطور مداوم، بویژه قطره های استروئید، بدلیل احتمال بروز عوارض جدی می بایست تحت نظارت مستقیم چشم پزشک صورت گیرد.

نوع ويروسي بيماري مانند سرماخوردگي درمان خاصي ندارد و معمولا براي آن داروي خاصي تجويز نمي شود ولي علائم بيماري را مي توان با استفاده از كمپرس سرد و اشك مصنوعي تخفيف داد. در موارد خيلي شديد نيز با توجه به نظر پزشک مي توان از قطره هاي استروئيدي (کورتون) براي كاهش التهاب استفاده كرد. كونژنكتيويت ويروسي معمولا ظرف سه هفته بهبود مي يابد.

دردرمان نوع باکتریال معمولا ازقطره ها يا پماد هاي آنتي بيوتيك استفاده مي شود که توسط پزشک به شما تجویز خواهد شد. چند روز طول خواهد کشید تا چشم های شما به درمان جواب دهند. اگر چشم شما بسیار چسبناک است با آب جوشیده سردشده آنها را شسته، سپس با یک حوله پاک آن را خشک و تمیز کنید. به هیچ وجه از پوشش (پد)7 یا بانداژ بر روی چشم خود استفاده نکنید، چون سبب می شود که عفونت در چشم شما مانده و وضعیت را بدتر کند.

توصیه ها:
هر چند كونژنكتيويت معمولاً عفونتي خفيف بوده و مشكل چنداني ايجاد نمي كند ولي گاهي ممكن است شدت يافته و منجر به مشكلات جدي تري شود بنابراين توصيه مي شود در صورت بروزعلائم حتماً به چشم پزشك مراجعه كنيد. در طول درمان نیز چنانچه علائم شدید تر شده، دچار درد شدید در چشم و یا تغییری در دید خود شدید حتما پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید. نکته دیگر اینکه اگر فرزند شما به كونژنكتيويت مبتلا شده است، نباید تا زمانی که درمان شود به مدرسه یا استخر برود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن