تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819684297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خطر انقراض گونه های ناب گیاهان دارویی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مديركل دفتر امورمنابع جنگلي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از خطر انقراض گياهان دارويي به‌ويژه آنقوزه، مورد و كبر، به‌دليل رشد روزافزون قاچاق گياهان دارويي و صنعتي به خارج كشور خبرداد.

پيمان يوسفي آذر، با اعلام اين خبر به همشهري گفت: با توجه به خشكسالي و فقر پوشش گياهي در رويشگاه‌هاي دارويي و صنعتي، سال گذشته اين رويشگاه‌ها دچار فشار مضاعفي شده بود؛

به همين دليل سازمان جنگل‌ها و مراتع به استناد گزارشات دريافتي از ادارات كل منابع طبيعي سراسر كشور و براساس يك برنامه كاملا فني و كارشناسي شده، با صدور بخشنامه‌اي برداشت گياهان دارويي و صنعتي را درسال‌جاري ممنوع اعلام كرد كه اين ممنوعيت شامل مواد خام و فرآوري نشده گياهان صنعتي و دارويي نيز مي‌شود.

با وجود اين، عده‌اي سودجو همچنان به صدور گياهان دارويي ادامه مي‌دهند و تلاش مي‌كنند اين بخشنامه را از طريق روابطي كه دارند لغو كنند.

اين در حالي است كه اين ممنوعيت در واقع كمك بزرگي به حفاظت اين رويشگاه‌ها مي‌كند؛ ضمن آنكه ممنوعيت صدور مواد خام گياهان دارويي باعث توسعه صنايع فرآوري و اشتغال در كشور مي‌شود.

يوسفي تصريح كرد: در حالي كه تجارت گياهان دارويي وصنعتي سالانه 120 ميليارد دلار ارز آوري دارد سهم ايران از اين ميزان كمتر از 5 ميليون دلار است چرا كه گياهان دارويي كشور به‌صورت خام و فرآوري نشده به بهاي بسيار ناچيز صادر مي‌شود حال آنكه در مواردي اين گياهان با بيش از 50‌برابر ارزش افزوده به‌صورت فرآوري شده در قالب داروهاي نادر و ساير فراورده‌هاي صنعتي به كشور باز مي‌گردد.

مديركل دفتر امور منابع جنگلي سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور با تاكيد بر اينكه اگر چاره‌اي براي مقابله با قاچاقچيان اين گياهان بي‌نظير انديشيده نشود بسياري از گونه‌هاي منحصر به فرد از جمله آنقوزه، مورد و كبر به‌زودي منقرض خواهد شد، گفت: رويشگاه‌هاي آنقوزه در كشور از مهم‌ترين ذخاير دارويي محسوب مي‌شود كه از ريشه آنها صمغي به دست مي‌آيد كه درصنعت دارو‌سازي‌ و توليد اسانس بسيار كاربرد دارد.

اما متأسفانه اين صمغ به‌صورت خام و قاچاق به بهاي بسيار ناچيزي صادر مي‌شود و در كشورهايي مثل هند با يك بسته بندي ساده و با اعمال فرآوري‌هاي اوليه به مواد بسيار گرانبهايي در صنعت داروسازي و اسانس تبديل مي‌شود. با اين همه قاچاق اين گياه به‌شدت ادامه دارد.

يوسفي مي‌گويد: عمر آنقوزه 8 سال است و در سال هشتم است كه اين گياه به بار مي‌نشيند و بذر مي‌دهد اما از آنجايي كه بهترين سال بهره برداري و گرفتن صمغ سال ششم است، قاچاقچيان مجالي براي رسيدن اين گياه به سال هشتم باقي نمي‌گذارند درنتيجه اين گياه در آستانه انقراض قرار گرفته است.

همچنان‌كه گياه نيمه مديترانه‌اي مورد كه در رويشگاه منحصر به فرد زاگرس رشد مي‌كند اكنون در معرض نابودي كامل قرار دارد.از برگ اين گياه اسانسي به نام ميرتل به دست مي‌آيد كه هرشيشه آن تبديل به ميليون‌ها دارو مي‌شود؛

اين در حالي است كه برگ اين گياه گرانبها به قيمت بسيار ناچيزي به خارج از كشور قاچاق مي‌شود. افزون براين، گياه كبر با نام علمي كاپاريس كه از گياهان بسيار نادر است به‌صورت غنچه باز نشده از كشور خارج مي‌شود.




اين گياه علاوه بر كاربرد در داروسازي و دندانپزشكي در نوشابه‌سازي‌ نيز استفاده مي‌شود. اينها نمونه‌اي از تاراج ذخاير گياهان دارويي و صنعتي كشور است كه توسط گروه معدودي كه فقط به منافع خود مي‌انديشند به خارج صادر مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه گياهان دارويي و صنعتي متولي خاصي ندارد به همين دليل رويشگاه‌هاي آنها در وضعيت بحراني قرار گرفته است، بيان داشت: اخيرا سازمان جنگل‌ها و مراتع با كمك هيات دولت در كميسيون ماده 32، براي صيانت ازگياهان دارويي رديف ملي درخواست كرده كه برخي با آن مخالفت كرده اند؛

اما انتظار مي‌رود با توجه به شرايط بحراني رويشگاه‌هاي گياهان دارويي و توجه خاص وزيرجهاد كشاورزي و ساير مسئولان ذي‌ربط به اين ذخاير ارزشمند، اين درخواست به نتيجه برسد در غيراين صورت در آينده نزديك، اثري از رويشگاه‌هاي گياهان دارويي و صنعتي در كشورباقي نخواهد ماند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن