واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: منبع : سایت ایت الله سید محمد صادق روحانی حكم تكليفي و احكام وضعي توليد مثل انسان با لقاح مصنوعى سؤال: چون توليد مثل انسان با لقاح مصنوعى به نحوى از انحا با افعالمكلفين ارتباط دارد و آثار علمى و اجتماعى بر آن مترتب است، هم از نظرحكم تكليفى (جواز و حرمت)قابل بررسى است و هم از نظر احكام وضعى(قرابت، نسب، توارث و...)و در حقوق ايران نيز تدوين قوانين و مقرراتخاص ضرورى به نظر مىرسد. با توجه به اينكه اخيرا بين فقهاء شيعه موضوع مذكور مطرح گرديده وگروهى بر جواز آن فتوا دادهاند و در تاريخ 29/4/82»قانون نحوه اهداءجنين به زوجين نابارور« به تصويب مجلس شوراى اسلامى و درتاريخ8 /5/82به تاييد شوراى نگهبان رسيده است، در حال حاضر لازم به نظرمىرسد مباحث علمى در زمينه احكام وضعى به ويژه نسب متمركز گرددتا علاوه بر رفع ابهامات موجود در قانون مصوب وضيعيت حقوقىكودكان به دنيا آمده روشن و پيشنهاداتى به مراجع قانونى جهت تدوينآيين نامههاى اجرايى ارايه گردد. روشهاى متداول در مراكز درمانى نابارورى با توجه به اختلالات موجوددر سيستم توليد مثل زنان و مردان به شرح ذيل است: 1- زوج، فاقد اسپرم بارور است، ولى زوجه از نظر تخمك و رحم سالماست و براى درمان نابارورى، تلقيح با اسپرم مرد بيگانه، خواه در داخللوله رحمى و خواه در محيط آزمايشگاهى ضرورى است. 2- تخمك زوجه نابارور است، ولى اسپرم زوج بارور بوده و زوجهتوانايى حمل جنين و زايمان را داراست و براى درمان نابارورى بايد ازتخمك اهدايى بيگانه استفاده شود. 3- اسپرم زوج و تخمك زوجه نابارور است و رحم توانايى حمل جنين وزايمان را داراست و براى درمان نابارورى اهداى جنين بيگانه (زوجين)ضرورت دارد. 4- اسپرم زوج و تخمك زوجه بارور است، ولى رحم زوجه نمىتواند جنينرا حمل كند و براى درمان نابارورى زن ديگرى خواه داراى شوهر و خواهبدون شوهر حمل را تا زمان زايمان در رحم خود نگهدارى وبه صاحبانجنين تحويل مىدهد. با توجه به ادله اجتهادى و فقاهتى و قواعد و اصول عقلى و حقوقىمستدعى است با ذكر ادله مورد استناد به پرسش ذيل پاسخ دهيد: سؤال: با توجه به اينكه نسب حقيقت شرعيه ندارد و عرف آن را ازواقعيات خارجى انتزاع مىكند و اينكه در توليد مثل انسان، زن دو نقش راايفا مىكند، )نقش تخمك و نقش رحم( و آشكار شدن اين تمايز يك امرجديد و نتيجه پيشرفت علوم است و درلسان روايات و مضمون آياتچنين تفكيكى به طور روشن به چشم نمىخورد لطفا نظر خودتان را درزمينه انتساب كودك به صاحب تخمك و صاحب رحم بيان كنيد. جواب: هو العالم؛ موضوعاتى كه در لسان شرع گرفتهشده است، منزل بر متفاهم عرفى است. و در هرموردى نظر شارع مقدس برخلاف آن باشدتصريح به آن مىكند. در مورد سؤال احكامى كه مترتب است بر نسبشارع مقدس نه تنها اشاره به دخالت تخمكننموده، بلكه در آيه كريمه انّ امهاتهم الا اللائى ولدنهم تصريح نموده است به اينكه تمام موضوعپرورش در رحم است و اما نبوى شريف الولدللفراش اى الزوج و الزوجه - چون قاعدهاى استدر مورد شك در اينكه بچه مستند به منى شوهراست يا اجنبى و در مورد سوال جنين نيست -بنابراين قطعاً به حسب ظاهر ادله كودك منتسببصاحب رحم است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 597]