تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816761760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فوايد مصرف آب و مايعات


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ريختن آب در ليوان

60 تا 70 درصد وزن بدن را آب تشكيل مي دهد. مقدار آب مورد نياز بدن، بوسيله ي دماي بدن و كار كليه ها براي دفع مواد زايد و ميزان تعريق تعيين مي شود.

كليه ها در هر شبانه روز حدود 180 ليتر مايع را فيلتر مي كنند، اما آنچه از طريق ادرار دفع مي شود فقط 1 تا 2 ليتر در شبانه روز است.

پس از خواب شبانه اولين ادرار صبح، معمولا غليظ و زرد رنگ است، اما پس از آن ادرار بايد بي رنگ و بي بو باشد و اين نشان دهنده كار طبيعي كليه است. البته گاهي پس از خوردن بعضي از مواد غذايي ادرار رنگ و بوي خاصي مي گيرد؛ مثلا 15 دقيقه بعد از خوردن مارچوبه ادرار بوي خاصي پيدا مي كند كه كاملا بي ضرر است و ناشي از مواد شيميايي موجود در مارچوبه است.

در حال حاضر توصيه به مصرف 8 ليوان آب و مايعات در روز است، يعني تقريبا 1 ميلي ليتر به ازاي هر كالري انرژي دريافتي. البته افرادي كه در آب و هواي گرم زندگي مي كنند يا به دليل كار و فعاليت شديد زياد عرق مي كنند، مقدار بيشتري مايعات بايد مصرف كنند.

ورزشكاران به دليل تعريق زياد در معرض كم آبي هستند. در هنگام انجام ورزش، مصرف مايعات اهميت زيادي دارد، زيرا به دفع حرارت بدن كمك مي كند. از آنجايي كه در هنگام ورزش طولاني مكانيسم تشنگي به تعويق مي افتد، ورزشكاران نبايد بر اساس حس تشنگي آب بخورند، بلکه بايد طي يك برنامه زمان بندي شده آب دريافت كنند. در حين ورزش از آب ساده نبايد استفاده شود، چون اسمولاليته و غلظت سديم خون افت مي كند و خطرناك است. آب مصرفي در ورزشکاران بايد همراه با الكتروليت ها و 6 تا 8 درصد كربوهيدرات باشد تا هم ذخاير گليكوژن كبدي جايگزين شود و هم جذب آب با اين غلظت ماكزيمم باشد.


کودکي در حال نوشيدن آب

كودكان در هنگام ورزش ،هرگاه احساس تشنگي كنند به اندازه رفع تشنگي بايد آب بخورند و علاوه برآن نصف ليوان آب اضافه تر هم بنوشند. نوجوانان نيز به همين ترتيب، فقط بعد از رفع تشنگي بايد 1 ليوان آب اضافه تر بنوشند.
بايد توجه داشت كه پديده" مسموميت با آب" هم با دريافت آب زياد ممكن است اتفاق بيفتد. در اين حالت سطح سديم خون به علت رقيق شدن خون به شدت افت مي كند. اين پديده تعادل آب را در مغز به هم مي زند كه مي تواند باعث تشنج و حتي مرگ شود.

محققان مي گويند كه يك فرد ميتواند تا 10 ليتر آب را بدون ضرر در روز بنوشد. استثنا در اين مورد افرادي هستند كه بيماري كليه دارند و بايد مقدار دريافت مايعات خود را محدود كنند، ولي در افرادي كه عفونت هاي مثانه دارند افزايش دريافت مايعات مفيد است.

به طور كل، مصرف هر 240 ميلي ليتر(يک ليوان) مايعات اضافه تر به شكل چاي و قهوه خطر سنگ كليه را به ترتيب 8 ، 9 و 10 درصد كم مي كند. جالب است كه شير، نوشابه گازدار و آب ميوه اين اثر را ندارند و برعكس مصرف هر 240 ميلي ليتر آب گريپ فروت اضافه تر، خطر سنگ كليه را 44 درصد افزايش مي دهد!




بايد توجه داشت كه پديده" مسموميت با آب" هم با دريافت آب زياد ممكن است اتفاق بيفتد. در اين حالت سطح سديم خون به علت رقيق شدن خون به شدت افت مي كند. اين پديده تعادل آب را در مغز به هم مي زند كه مي تواند باعث تشنج و حتي مرگ شود.




در هنگام تولد ،75 درصد وزن بدن آب است، اين مقدار تا سن 10 سالگي به 60 درصد كاهش مي يابد. عملا نوزادان تا 2 سالگي به 3 تا 6 فنجان آب در روز احتياج دارند. كودكان 2 تا 12 سال هم بايد 4 تا 8 فنجان آب در روز دريافت كنند. به خاطر داشته باشيد هرگاه خودتان احساس تشنگي كرديد و خواستيد آب بخوريد، حتما به كودك خود هم آب بدهيد.

براي محاسبه مقدار مايعات مورد نياز بدن ، وزن بدن خود را ضرب در75/0-55/0كنيد. عدد به دست آمده مقدار مايعات مورد نياز را بر حسب اونس نشان مي دهد(هر اونس معادل 30 ميلي ليتر است).





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن