واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مهم تر از متن لايحه خانواده، زمينه سازي ارائه آن است

سرمايه : در صورت طرح شدن لايحه حمايت از خانواده در مجلس، خواستار دخالت رهبري مي شويم. اين خواسته زنان اصولگرا و اصلاح طلب و ديگر احزاب و دانشگاهياني بود كه ديروز در همايش حمايت از حقوق زنان در خانواده شركت كرده بودند.در حالي كه كليات لايحه جديد خانواده تيرماه امسال در كميسيون قضايي مجلس به تصويب رسيده و قرار است به زودي در صحن علني مجلس مطرح شود، گروه هاي مختلف زنان روز گذشته در دفتر جمعيت زنان مسلمان نوانديش در ايران گردهم آمدند تا مخالفت خود را با لايحه به ويژه ماده 23 آن كه در واقع ترويج چندهمسري است، نشان دهند.
فاطمه راكعي دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش در ابتدا درباره اين لايحه گفت: «اينكه اين لايحه در مجلس هفتم مطرح شده، نتيجه تفكر اقليتي قدرتمند در دولت است كه مي خواهند اين لايحه را به تصويب برسانند. زماني كه اين طرح از قوه قضائيه به دولت رفت در واقع يك آيين دادرسي و بيشتر مربوط به دادگاه هاي خانواده بود كه متاسفانه دولت بدون نظر كارشناسي و براساس سلايق خودش موادي را به اين لايحه تحميل كرد.»
راكعي در ادامه گفت: «قوه قضائيه بارها از دولت خواسته تا ماده 23 را حذف كند اما دولت اصلاً توجه نمي كند.»در ادامه جلالي روان شناس و عضو هيات علمي دانشگاه قزوين هم به نقد روان شناختي اين لايحه پرداخت: «در ديدگاه سنتي اعتقاد بر اين است كه مرد نيازهاي جنسي بيشتري دارد و فلسفه وجودي زن، ارضاي نيازهاي جنسي مرد است. اين يك نگاه مردسالارانه است به طوري كه مرد موجودي مستقل وزن موجودي وابسته در نظر گرفته شده.»او با اشاره به اينكه «نگاه خانوادگي در لايحه وجود ندارد»، گفت: «در فرهنگ ما عرف هميشه قوي تر از قانون بوده به طوري كه هيچ پدري حاضر نيست دخترش را به صيغه موقت فرد ديگري درآورد و هيچ پدر و مادري نيست كه دختر خود را به مرد همسردار بدهد.»جلالي معتقد است: «اين لايحه در جامعه ايجاد ناامني مي كند و تصويب اين لايحه، منجر به سوءاستفاده برخي افراد خواهد شد.»
صديقه وسمقي عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز در اين همايش به موضوع «چندهمسري و اسلام» اشاره كرد و گفت: «مواد لايحه با شئونات زن در فرهنگ ايراني و اسلامي سازگار نبوده و ما نه تنها به اين لايحه معترضيم بلكه خواستار اصلاح قوانين در كشور به سمت ايجاد قوانيني برابر براي مرد و زن هستيم.»
وسمقي در ادامه به آيه قرآن اشاره كرد و گفت: «در قرآن به صراحت گفته شده اكتفا به يك همسر بهتر است براي اينكه ستم نكنيد و اينكه اين آيه مستقيماً منع نكرده و حرام اعلام نكرده به خاطر اين بوده كه اديان هيچ وقت در پديده هاي ساخت بشر دخالت نكردند چرا كه با گذشت زمان و برطرف شدن جهل انسان مشكلات كم كم برطرف مي شد. همانطور كه ديگر در جهان با پديده برده داري مواجه نيستيم.»او معتقد است: «اگر قرآن به صراحت چندهمسري را منسوخ اعلام مي كرد شايد خيلي از افراد به دين اسلام اعتقاد نمي يافتند و ديگر اينكه بسياري بي سروسامان مي شدند.»
وسمقي همچنين معتقد است كه اين لايحه تنها براساس اغراض شخصي تنظيم شده و روي موارد آن بحث كارشناسي انجام نشده است.معصومه رضايي دبيركل جامعه اسلامي زنان نيز از سخنرانان ديگر اين همايش بود. او گفت: «در شرايطي كه افزايش آمار طلاق نگران كننده شد آيا بايد چنين لايحه اي به مجلس بفرستيم؟ در حالي كه دولت براساس قانون اساسي موظف به حفظ و تقويت بنيان خانواده است.»او با اشاره به اينكه «لطمات ناشي از تصويب اين لايحه غيرقابل جبران خواهد بود»، گفت: «حكومت كردن به اين آساني ها نيست كه شب بخوابيد و صبح كه بلند شديد مساله جديدي مطرح كنيد برعكس اداره مملكت بايد مدبرانه باشد.»رضايي ادامه داد: «براساس آمار سال 1385 به ازاي هر
هزار و 14 مرد در سن ازدواج، هزار زن وجود دارد بنابراين جامعه ما نيازمند ترويج چندهمسري نيست.»نسترن اديب راد عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و كارشناس مسائل خانواده نيز به پيامد عملي ازدواج هر مرد با چهار زن اشاره كرد و گفت: «وقتي 40 درصد زنان جامعه را به 10 درصد مردان جامعه اختصاص دهيم ازدواج طبقاتي مي شود و 40 درصد مردان جامعه بدون همسر مي مانند كه اين موجبات فساد را فراهم مي كند.»
او در ادامه گفت: «در هيچ جا گفته نشده كه مرد از لحاظ جنسي قوي تر از زن است پس چرا بايد زن را يك چهارم مرد در نظر بگيريم.»
اديب راد با اشاره به اينكه «21 درصد قتل ها ناشي از همسركشي است»، گفت: «در خوزستان زن ها چهار درصد بيش از مردها دست به همسركشي زده اند و تحقيقات نشان داده كه در 67 درصد موارد خيانت مرد به زن عامل همسركشي بوده است.» اعظم طالقاني سخنران آخر اين همايش هم مساله ديگري را مطرح كرد و گفت: «مهم تر از لايحه، بستري است كه براي طرح اين لايحه به وجود آمده و بايد پرسيد چگونه بستري به وجود آمده كه چنين لايحه اي بتواند عرضه شود؟ چرا 10 سال پيش چنين بحثي مطرح نشده و چرا از دوره هفتم اين مباحث اوج گرفته است؟»
طالقاني حركت دولت در اضافه كردن موادي به لايحه را خلاف قانون دانست و گفت: «دولت بايد طرح را به دستگاه مربوطه بازمي گرداند تا سازمان مربوطه تغييرات لازم را اعمال كند نه اينكه دولت خودش دست به تغييرات بزند.»
طالقاني ادامه داد: «هميشه و حتي بعد از جنگ آمار زنان كمتر از مردان بوده پس چگونه جامعه ما مي تواند نياز به چندهمسري داشته باشد.»
طالقاني كه معتقد است برخي برخوردها و رفتارها بستر طرح اين لايحه را فراهم كرده، گفت: «وقتي دختر و پسر جوان را به خاطر كوچك ترين حركت به منكرات مي بريد و 48 ساعت او را با قاچاقچي و معتاد و چاقوكش همنشين مي كنيد و پرده حيا را مي دريد و بستر جامعه را فاسد مي كنيد حالا ديگر نمي توانيد جلو مشكلات به وجود آمده را بگيريد.»
او در پايان از جوان ها خواست تا جامعه را به سمت سلامتي ببرند و در ساختن جامعه اي سالم مشاركت كنند.
در پايان اين همايش بيانيه اي هم در مخالفت با اين لايحه صادر شد.
دوشنبه 21 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]