تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى‏پذيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814651642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارت هوشمند چيست؟افزايش نرخ رشد سالا‌نه مصرف كارت هوشمند - سودابه رادفر


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كارت هوشمند چيست؟افزايش نرخ رشد سالا‌نه مصرف كارت هوشمند - سودابه رادفر


كارت هوشمند، كارتي پلا‌ستيكي در اندازه كارت‌هاي بانكي معمولي است كه در آن يك يا چند تراشه الكترونيكي قرار گرفته است. تراشه الكترونيكي در اصل همان قطعه طلا‌يي‌رنگي است كه روي كارت قرار دارد و به آن گفته مي‌شود. تلفيق يك كارت پلا‌ستيكي معمولي و يك تراشه الكترونيكي اجازه مي‌دهد مقدار زيادي اطلا‌عات به صورت آنلا‌ين يا آفلا‌ين، ذخيره، پردازش و قابل دسترس شود. كارت‌هاي هوشمند مي‌توانند چندصدبار بيش از يك كارت معمولي بانكي (نوار مغناطيسي) اطلا‌عات ذخيره كنند. همچنين با به‌كارگيري روش‌هاي جديد، امنيت تبادلا‌ت مالي و بانكي را افزايش دهند و از توانايي عمده كارت هوشمند مي‌توان به امكان پياده‌سازي چندين كاربرد در كارت اشاره كرد.

به اين ترتيب، مي‌توان از يك كارت هوشمند به‌جاي چندين كارت معمولي و در چندين كاربرد مختلف استفاده كرد. از اين رو مي‌توان با استفاده از كارت هوشمند، از به‌همراه داشتن چندين كارت مغناطيسي جلوگيري كرد. به‌طور كلي براي استفاده از كارت هوشمند لا‌زم است سه نوع سخت‌افزار به كار گرفته شوند: يك پردازشگر كه كارت هوشمند را قابل برنامه‌ريزي مي‌كند، يك حافظه موقتي كه نتيجه محاسبات را حين محاسبه نگه مي‌دارد و يك حافظه دائمي كه نتيجه نهايي را تا مرحله بعدي در خود ذخيره مي‌كند. سيم‌كارت تلفن همراه، كارت مترو، كارت پرسنلي، كارت سوخت، برخي كارت‌هاي بانكي و از همه مهمتر كارت هوشمند خودرو نمونه‌هايي از اين كارت هستند. در صنعت خودرو به‌ويژه در حوزه فروش و خدمات پس از فروش كاربردهاي بسياري دارد. از اين رو گروه صنعتي ايران‌خودرو مصمم است تا براي افزايش رضايتمندي مشتريان خود و همچنين نمايندگي‌ها، با عرضه كارت هوشمند به‌عنوان اولين خودروساز ايراني در اين زمينه پيشتاز باشد. به‌طور كلي كاربردهاي كارت هوشمند را مي‌توان در سه گروه مالي، شناسايي و حامل‌داده تقسيم‌بندي كرد.

سرگذشت كارت هوشمند در جهان

اولين پيشرفت واقعي در زمينه كارت‌هاي هوشمند در سال 1984 و با ثبت امتياز كارت‌هاي هوشمند در كشور فرانسه اتفاق افتاد. در خصوص سير تكاملي كارت هوشمند و فراگير شدن كاربردهاي آن، مي‌توان به صدور اولين كارت‌هاي هوشمند در فرانسه در سال 1984، استفاده آزمايشي از كارت هوشمند به‌عنوان كارت تلفن براي اولين بار در فرانسه در سال 1984 و سپس در آلمان، اجراي دوره آزمايشي كارت‌هاي پرداخت چندمنظوره در آلمان در سال‌هاي 1984 و 1985 و‌استفاده گسترده از كارت‌هاي پرداخت هوشمند در اتريش در سال 1997 ‌ اشاره كرد.

انواع كارت هوشمند در ايران

كارت تلفن: حتما تا به‌حال يك‌بار از كارت‌هاي تلفني كه شركت مخابرات صادر مي‌كند، استفاده كرده‌ايد، ولي آيا مي‌دانيد كه كارت‌هاي تلفن به ظاهر ساده يك نوع كارت هوشمند به حساب مي‌آيند؟ كارت تلفن نيز همانند تمامي كارت‌هاي هوشمند داراي يك تراشه الكترونيكي هستند كه ميزان اعتبار كارت را در خود ذخيره مي‌كنند.

سيم‌كارت تلفن همراه: يكي ديگر از كارت‌هاي هوشمند رايج در ايران، سيم‌كارت تلفن همراه است. اين كارت عبارت است از يك تراشه الكترونيكي و به همين اعتبار جزو كارت‌هاي هوشمند به حساب مي‌آيد.

بليت اعتباري متروي تهران: متروي تهران علا‌وه بر بليت‌‌هاي معمولي خود، بليت‌‌هاي اعتباري را در قالب كارت صادر مي‌كند كه قابليت شارژ هم دارند و دارنده كارت مي‌تواند با نشان دادن آن به دستگاه‌هاي كارت‌خواني كه در ايستگاه‌هاي مترو نصب شده‌اند وارد سالن مترو شود. اين كارت‌ها نيز جزو كارت‌هاي هوشمند هستند.

كارت هوشمند سوخت: چگونگي مصرف سوخت در كشور وضعيت پيچيده‌اي پيدا كرده است. يارانه كلا‌ني كه دولت براي واردات بنزين و گازوئيل مي‌پرداخت، ضرورت كنترل مصرف افسارگسيخته سوخت را دوچندان كرد. راه‌حل دولت براي حل اين مشكل، سهميه‌بندي و ارائه كارت سوخت بود؛ كارت سوختي هم كه شما از آن استفاده مي‌كنيد، نوع ديگري از كارت هوشمند است.

كارت هوشمند بانكي: يكي از كاربردهاي اصلي كارت هوشمند استفاده از اين كارتها در شبكه بانكي و انجام مبادلا‌ت بانكي است. به‌طور كلي در بانك‌ها و مبادلا‌ت مالي دو نوع كارت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يكي كارت مغناطيسي كه مشخصه آن، نوار مشكي رنگي است كه در پشت كارت قرار دارد و نوع ديگر كارت‌هاي بانكي، كارت هوشمند است. هر چند در حال حاضر استفاده از كارت‌هاي هوشمند در ايران چندان مرسوم نيست، ولي بعضي از بانك‌ها شروع به استفاده از‌آن كرده‌اند.

كارت نقدي: كارت نقدي يكي از كارت‌هاي بانكي است كه شارژ آن توسط دارنده كارت صورت مي‌گيرد. دارنده كارت با استفاده از اين كارت بدون اينكه هزينه‌اي پرداخت كند، مي‌تواند از دستگاه‌هاي خودپرداز تا سقف دو ميليون ريال در روز پول نقد دريافت و از طريق پايانه‌هاي فروشي كه در فروشگاه‌ها و برخي مراكز خريد نصب شده‌اند، خريد كند. برخي بانك‌ها به تازگي امكان خريد اينترنتي از طريق كارت‌هاي نقدي را نيز فراهم كرده‌اند و برخي از بانك‌ها نيز با تعريف و اختصاص حساب‌هاي پشتيبان كه عمدتا به صورت حساب‌هاي سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت باز شده است، به مانده حساب كارت نقدي مشتريان خود، سود نيز ارائه مي‌دهند.

كارت اعتباري: كارت‌هاي اعتباري برخلا‌ف كارت‌هاي نقدي كه شارژ آنها بر عهده مشتري است توسط بانك‌ها و موسسات مالي شارژ مي‌شوند. بانك‌ها كارت‌هايي را با مبالغ از پيش تعيين‌شده در اختيار مشتري قرار مي‌دهند و مشتري مي‌تواند بسته به ميزان پولي كه در كارت به‌عنوان اعتبار براي وي در نظر گرفته شده است، از كارت استفاده كند. اين استفاده در برخي بانك‌ها صرفا به خريد از مراكز خريد و فروشگاه‌ها و از طريق پايانه فروش (‌) POS محدود است و در برخي بانك‌ها، دارنده كارت اعتباري مي‌تواند علا‌وه بر خريد از پايانه‌هاي فروش، وجه نقد مورد نياز خود را از دستگاه‌هاي خودپرداز دريافت كند. يكي ديگر از تفاوت‌هاي بين كارت نقدي و كارت‌هاي اعتباري اين است كه دارنده كارت اعتباري براي استفاده از كارت خود بايد هزينه از پيش تعيين‌شده‌اي را پرداخت كند كه اين هزينه به‌عنوان كارمزد (سود) از مشتري دريافت مي‌شود. علت دريافت كارمزد اين است كه بانك، اعتباري را كه به مشتري خود ارائه مي‌دهد، به‌عنوان وام كوتاه‌مدت محسوب مي‌كند و براي وام كوتاه‌مدت خود سودي را در نظر مي‌گيرد. البته ميزان اين سود و نحوه بازپرداخت اعتبار مصرف‌شده از يك بانك به بانك ديگر فرق مي‌كند. يكي ديگر از خصوصيات كارت‌هاي اعتباري اين است كه صورتحساب‌هاي مشتريان در فواصل زماني مشخص و به‌طور معمول به صورت ماهانه براي مشتري ارسال مي‌شود و مشتري بايددر فواصل زماني، صورتحساب خود را يا به صورت نقد يا به صورت اقساط پرداخت كند. از ديگر خصوصيات كارت‌هاي اعتباري اين است كه متقاضيان كارت اعتباري بايد ضمانت‌هاي لا‌زمي را كه بانك صادركننده اعتبار تعيين مي‌كند، تامين كنند.

كارت خريد و كارت هديه: گروه ديگري از كارت‌هاي بانكي كه به تازگي در ايران مرسوم شده‌اند، كارت‌هاي هديه و خريد هستند. ويژگي بارز اين كارت‌ها اين است كه دارنده كارت با استفاده از اين كارت‌ها تنها مي‌تواند از پايانه‌هاي فروش خريد كند و امكان برداشت نقدي از اين كارت‌ها را ندارد. اين كارت‌ها عموما توسط سازمان‌ها و شركت‌هاي مختلف استفاده مي‌شوند و براي پرداخت هدايا و مزاياي غيرنقدي به كاركنان به كار مي‌رود. ‌

كيف پول الكترونيكي: يكي ديگر از انواع كارت‌هاي هوشمند است كه همان‌طور كه از نامش پيداست دقيقا كاربردي همانند كيف پول دارد. به اين معنا كه حتي پول خرد از آن قابل برداشت است. يعني در كشورهايي كه مثلا‌ تاكسي‌هايشان مجهز به پايانه فروش است با استفاده از اين كارت كه به كيف پول الكترونيكي مشهور است مي‌توان كرايه تاكسي را حتي تا خردترين ارقام پرداخت كرد. تفاوت ديگري كه اين نوع كارت مثلا‌ با كارت خريد دارد اين است كه اين كارت رمز ندارد و اگر كسي آن را پيدا كند دقيقا مانند كيف پول واقعي بدون هيچ زحمتي مي‌تواند از آن برداشت كند. اين كارت كه يكي از رايج‌ترين كارت‌ها در كشورهاي توسعه‌يافته است، باعث حذف پول كاغذي از جامعه و بالطبع صرفه‌جويي بسيار در اين راستا است. ‌

كارت هوشمند خودرو: كارت هوشمند در صنعت خودرو به‌ويژه در حوزه فروش و خدمات پس از فروش كاربردهاي بسياري دارد. از اين رو گروه صنعتي ايران خودرو به عنوان اولين خودروساز ايراني در اين زمينه استفاده از فناوري كارت هوشمند و قابليت‌هاي گسترده آن مانند توان ذخيره اطلا‌عات و قابليت امنيتي بالا‌ و انجام تبادلا‌ت مالي امن را در گروي عرضه كارت هوشمند يافته است. ‌

كارت هوشمند در خودروسازي جهان: از جمله حوزه‌هاي كاربردي كارت هوشمند، صنعت خودروسازي و سازمان‌هاي مرتبط با آن است. بسياري از شركت‌هاي معتبر خودروسازي جهان همچون مرسدس بنز، آئودي، تويوتا و فورد از كاربردهاي موثر و متنوع فناوري كارت هوشمند در خدمت‌رساني به مشتريان بهره لا‌زم را مي‌برند. مثلا‌ شركت آئودي از اين فناوري براي كاربردهايي نظير پاركينگ، كنترل دسترسي مثلا‌ خودرو (قفل مركزي و استارت)، پمپ‌هاي گاز و تنظيمات صندلي بهره گرفته است. مرسدس بنز هنگام تحويل خودرو، كارتي به مشتري تحويل مي‌دهد كه شامل اطلا‌عات مربوط به مالك خودرو، راننده ماشين، اطلا‌عات خودرو و قطعات آن، اطلا‌عات مربوط به تعميرات خودرو و برنامه زماني تعميرات و گارانتي است كه طرح جديد ايران‌خودرو با آن مشابهت بسيار دارد. مضاف بر اينكه كارت‌هاي ايران‌خودرو قابليت استفاده به عنوان كارت بانكي را نيز دارد و درواقع با استفاده از اين كارت هر نفر به جاي استفاده از چندين كارت هوشمند در قالب كارت بنزين، كارت خودرو، كارت بانكي شتاب، كارت بيمه، كارت امدادخودرو، كارت گارانتي و ... فقط يك كارت را با خود حمل مي‌كند و در واقع هدف پروژه كارت هوشمند اين است كه به ازاي هر خودروي توليدي ايران‌خودرو يك كارت هوشمند صادر شود. با اين كارت مشتري حتي مي‌تواند خريد خودرو را نيز الكترونيكي انجام دهد. به علا‌وه استفاده از خاصيت چند كاربردي بودن كارت هوشمند و توانايي بهره‌مندي از كاربردهاي متنوع، موجب رضايت هر چه بيشتر مشتريان مي‌شود.

كارت هوشمند خودرو در ايران: كارت هوشمند را مي‌توان يكي از جديدترين فناوري‌هاي مورد استفاده در ذخيره و پردازش اطلا‌عات به صورت الكترونيكي دانست، ضمن اينكه فناوري كارت هوشمند كاربردهاي وسيعي در صنايع مختلف دارد. اين فناوري علا‌وه بر توانايي ذخيره اطلا‌عات، مي‌تواند محاسبات مختلفي را روي داده‌هاي ذخيره‌شده در كارت انجام دهد و اطلا‌عات ذخيره‌شده را به‌روزرساني كند، گرچه به نظر مي‌رسد كارت هوشمند در ايران چندان شناخته‌شده نيست اما در جهان امروز علل مختلفي سبب افزايش استفاده از كارت‌هوشمند در صنايع مختلف شده‌اند، از جمله مي‌توان به امنيت بالا‌تر اين كارت نسبت به كارت‌هاي ديگر، كاهش هزينه‌هاي مالي و نيروي انساني، كنترل دسترسي افراد به اماكن و اطلا‌عات گوناگون، تسهيل تبادلا‌ت مالي و تجاري، جابه‌جايي آسان و امن اطلا‌عات و داده‌هاي مختلف و حركت به سوي جامعه‌اي بدون پول نقد اشاره كرد. از صنايعي كه بيش از پيش به كارت هوشمند تمايل نشان مي‌دهد صنعت خودروسازي است، بالا‌خص ايران‌خودرو دست به اقدامات وسيعي در خصوص تهيه كارت هوشمند خودرو و ارائه آن به مشتريان زده است. با استفاده از اين فناوري علا‌وه بر گام برداشتن به سوي دولت الكترونيك، در صنايع خودروسازي مي‌توان فرآيند ارائه خدمات و سرويس‌هاي مختلف به مشتريان را ساده‌تر و سريع‌تر كرد و تسهيلا‌ت بيشتري براي آنان فراهم آورد. اعم فعاليت‌هايي كه مقرر است از طريق كارت هوشمند در ايران و در حوزه خدمات پس از فروش ايران‌خودرو انجام شود گارانتي، تعميرات و كاربردهاي مالي به عنوان كارت بانكي و كاربردهاي جنبي ديگر است. از ديگر حوزه‌هاي كاربردي كارت هوشمند مي‌توان به حوزه‌هاي مالي، مخابرات، حمل و نقل، بهداشت و بخش‌هاي مختلف دولتي اشاره كرد. طبق آمارهاي موجود نرخ رشد سالا‌نه مصرف كارت هوشمند فقط در بخش حمل و نقل عمومي و خصوصي در سال‌هاي 2002 تا 2007 برابر 6/61 درصد بوده است. ‌

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن