تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820551458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نارضايتي بهارستان نشينان از عدم فعاليت "معاونت پرورشي " آموزش و پر�


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: از 22 آذر ماه تاكنون وزارت آموزش و پرورش بدون معاون پرورشي فعاليت مي‌كند كه اين موضوع موجب نارضايتي نمايندگان ملت از روند احياء معاونت پرورشي در اين وزارتخانه شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي «توانا»، طرح "احياي معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش " در سال 1385 از سوي نمايندگان مجلس هفتم مطرح و تصويب شد؛ اين طرح به اين دليل از سوي نمايندگان خانه ملت بررسي و تصويب شد كه پيش از آن و در دوره دوم حاكميت دولت اصلاحات، زماني كه "مرتضي حاجي " سكانداري دستگاه تعليم و تربيت را برعهده داشت، با برخي توجيهات خاص، «معاونت پرورشي» از ساختار وزارت آموزش و پرورش حذف شد.

در آن مقطع اينطور عنوان شد كه "پرورش يا تربيت "، وظيفه تمام بخش‌ها و اركان نظام آموزش و پرورش است؛ اما به اين پرسش مهم، پاسخ شفاف و روشني داده نشد كه اين وظيفه همگاني و خطير چگونه و در چه بستري بايد انجام شود و كدام بخش بايد اين وظيفه همگاني را هدايت و سازماندهي كند؟!

اما از هنگام تصويب "احياي معاونت پرورشي " در مجلس هفتم تاکنون، همواره اين سؤال پيشِ ‎روي کارشناسان تعليم و تربيت و نمايندگان مردم در خانه ملت بوده است که آيا وزارت آموزش و پرورش موفق شده است تا مطابق با انتظارات و شرايط و نيز آنچه در قانون مصوب مجلس آمده است، بستر‌هاي پرورش واقعي نسل آينده را فراهم کند؟

در حال حاضر اين سؤال پيش مي‌آيد كه معاونت پرورشي چه زماني به جايگاه حقيقي خود دست پيدا مي‌كند؛ علاوه بر آن، غيبت "معاون پرورشي " از 22 آذر ماه تاكنون نيز جالب توجه است، يعني از زماني كه با حكم وزير آموزش و پرورش، علي اصغر يزداني از معاونت پرورشي به مركز امور بين‌‌الملل وزارت آموزش و پرورش منتقل شد و صندلي معاون پرورشي وزير خالي ماند و تا به امروز خبري از جايگزين وي نيست؛ اين غيبت در شرايطي بوده است كه روزهاي ماندگاري همچون ايام محرّم و صفر و سالگرد حماسه 9 دي از كنار دانش‌آموزان گذشته است و روزهاي خاطره‌انگيز و تأثيرگذاري همچون ايام دهه فجر نيز در پيش روي آنان قرار دارد.

در اين ميان نمايندگان مجلس اظهار مي‌دارند كه به‌ زودي حميدرضا حاجي‌بابايي را به مجلس فرا مي‌خوانند و از او در مورد نبود معاون پرورشي سؤال مي‌كنند.

* عباسي: اهداف مجلس درباره معاونت پرورشي تحقق نيافته است

اسدالله عباسي، رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص احياء معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش اظهارمي‌دارد: انتظار داشتيم كه اين معاونت با فعاليت و جديت بيشتري به اهداف تعيين‌شده در قانون احياء معاونت پرورشي دست پيدا كند ولي اين معاونت بسيار آرام حركت كرده و هم‌اكنون نيز كه حدود 4 سال از قانون احياء آن مي‌گذرد، هنوز اهداف مورد نظر مجلس به درستي تحقق پيدا نكرده است ضمن اينكه انتظار داريم در تحول بنيادين آموزش و پرورش، معاونت پرورشي به نقطه مورد نظر برسد.

وي ادامه مي‌دهد: هم‌اكنون آموزش و پرورش با كمبود نيروي انساني مواجه بوده و امكانات آن نيز افزايش پيدا نكرده است؛ مجلس انتظار داشت كه آموزش و پرورش از نظر ساختاري و محتوايي، متناسب با اهداف و قانوني كه تصويب شده است، پيش برود ولي هم‌اكنون اين وزارتخانه به نقطه مطلوبي كه مورد نظر قانونگذار بوده‌، دست پيدا نكرده است.

* مديريت در معاونت پرورشي بي‌ثبات است

عباسي بيان مي‌دارد: يكي از دلايلي كه آموزش و پرورش نتوانسته به اهداف مورد نظر در خصوص احياء معاونت پرورشي دست پيدا كند، اين است كه در تعيين مديريت اين معاونت، ثبات وجود نداشت و در سال‌هاي اخير، چند معاون پرورشي منصوب شدند؛ اين تغييرات و تحولات موجب مي‌شود كه نتوان به ثبات لازم و حركت مناسب دست پيدا كرد.

رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس در پاسخ به اين پرسش كه چه توقعي از معاون پرورشي داريد، مي‌گويد: وزير آموزش و پرورش بايد كسي را كه به موضوعات مرتبط با تعليم و تربيت، اشراف دارد، براي اين پُست انتخاب كند ضمن اينكه با توجه به برنامه چشم‌انداز 20 ساله در موضوعات فرهنگي و تربيتي آموزش و پرورش، برنامه پنجم توسعه و قانون احياء معاونت پرورشي بايد از طريق به كار گرفتن ظرفيت‌ها و امكانات لازم، به اهداف مورد نظر برسيم.

وي خاطرنشان مي‌كند: با توجه به تهديدات نرمي كه دشمنان عليه ما آغاز كرده‌اند، در شرايط فعلي نياز جدي وجود دارد كه به معاونت پرورشي آموزش و پرورش توجه خاص و ويژه‌اي شود.

* بزرگواري: توجه وزير آموزش و پرورش به معاونت پرورشي كم بوده است

حجت‌الاسلام سيد علي‌محمد بزرگواري، عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس اظهار مي‌دارد: احياء معاونت پرورشي تا‌كنون موفقيت چشمگيري نداشته است همچنين بعد از اينكه دولت اصلاحات، معاونت پرورشي را حذف كرد، موضوع اين معاونت مطرح شد ولي راهكارها و امكاناتي در اختيار معاونت پرورشي قرار نگرفت تا بتواند در احياء فكري دانش‌آموزان تأثيري داشته باشد.

وي بيان مي‌دارد: احساس مي‌شود معاونت پرورشي وضعيت دوراني ‌كه حذف شده است را دارد و توقع ما از معاونت پرورشي اين است كه در حوزه فكري و معنوي نسل جوان و دانش‌آموزان نمودارهاي خوبي داشته باشد تا بتواند در برابر تهاجم و شبيخون فرهنگي، دانش‌آموزان را بيمه كند ولي هم‌اكنون در حوزه معاونت پرورشي همچنان معضلات اجتماعي را شاهد هستيم.

اين عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس خاطرنشان مي‌كند: حاجي‌بابايي از زماني كه آمده است، با تنگناها و مشكلاتي كه عامه فرهنگيان داشته‌اند، مواجه بوده و بيشتر گرفتار تنگناهاي مادي فرهنگيان شده است بنابراين كمتر به معاونت پرورشي توجه و نظارت داشته است.

* خباز: آموزش و پرورش "احياء معاونت پرورشي " را جدي تلقي نمي‌كند

محمدرضا خباز، عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص احياء معاونت پرورشي اظهار مي‌دارد: يكي از كارهاي بسيار خوبي كه بعد از انقلاب ‌صورت گرفت، احياء معاونت پرورشي در مدارس بود البته در ابتدا بعضي از معاونان پرورشي كارهايي انجام مي‌دادند كه نمي‌توانستند خود را در قلب دانش‌آموزان جاي دهند.

وي ادامه مي‌دهد: وجود معلم پرورشي به تدريج در مدارس جا افتاده است و اين معلم به دانش‌آموزان مشاوره مي‌دهد چرا كه دانش‌آموز در سن نوجواني به مشاور امين نياز دارد و اگر اين معلمان به آنها مشورت درست بدهند، جلوي انحرافات گرفته مي‌شود.

خباز بيان مي‌دارد: بعد از مدتي يكي از وزراي آموزش و پرورش، معاونت پرورشي را حذف كرد و هم‌اكنون پس از مصوبه مجلس، مدتي است كه اين معاونت مجدداً شروع به كار كرده است ولي ما هنوز اثر و خاصيتي را نديده‌ايم به اين معني كه اين معاونت نتوانسته است، نقش ايفا كند.

وي عنوان مي‌كند: هم‌اكنون به معاونت پرورشي به عنوان اداي تكليف نگاه نمي‌شود همچنين ما انتظار داشتيم كه آموزش و پرورش جدي‌تر با مسئله مهم پرورشي روبه‌رو شود و بتواند آثار و بركات آن را مجدداً در مدارس احياء كند.

خباز خاطرنشان مي‌كند: بنده از وزير سؤال كردم كه چرا وزارت آموزش و پرورش تعهداتي كه در هنگام رأي اعتماد به مجلس داد، عمل نكرده است و يكي از اين تعهدات در مورد معاونت پرورشي بود بنابراين به‌زودي وزير به مجلس خواهد آمد چرا كه آموزش و پرورش كار را جدي تلقي نمي‌كند و باري به هر جهت از آن مي‌گذرد.

* كريمي: از عملكرد وزير آموزش و پرورش در حوزه پرورشي راضي نيستيم

علي كريمي فيروزجايي، رئيس كميته آموزش و پرورش كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار مي‌دارد: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از عملكرد حاجي‌بابايي در حوزه پرورشي راضي نيست چرا كه وي معاون پرورشي را حذف كرده و جاي او كسي را انتخاب نكرده است.

وي ادامه مي‌دهد: جدايي تربيت‌بدني از معاونت پرورشي و ايجاد قائم‌مقامي براي اين حوزه خلاف قانون احياء معاونت پرورشي است همچنين اخيراً آموزش و پرورش بخشي از اين معاونت را تحت عنوان اداره كل نماز و قرآن جدا كرده و عنوان مشاور وزير را تعيين كرده است.

* اقدامات آموزش و پرورش خلاف اهداف مندرج در قانون احياء معاونت پرورشي است

كريمي فيروزجايي مي‌افزايد: همه اين اقدامات خلاف اهداف مندرج در قانون احياء معاونت پرورشي است چرا كه در قانون احياء گفته شده است كه معاونت پرورشي و تربيت‌بدني احياء شود و سازمان تربيت‌بدني در دل اين معاونت قرار گيرد تا اين نهادها وظيفه برنامه‌ريزي، سياستگذاري و نظارت بر فعاليت‌هاي پرورشي را داشته باشند.

رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس مي‌گويد: زماني‌كه متولي واحدي در حوزه پرورشي نداريم اگر بخواهيم عملكرد يك سال گذشته معاونت پرورشي را در مجلس بررسي كنيم بايد از چه كسي به عنوان معاون پرورشي دعوت كنيم چرا كه نمي‌توان از 6 نفر كه در سال‌هاي گذشته اين پست را بر عهده داشتند دعوت كرد بنابراين بايد يك نفر معاون پرورشي داشته باشيم تا پاسخگوي مجلس باشد.

وي ادامه مي‌دهد: اگر هم معاون پرورشي داشته باشيم او مطمئناً در مجلس مي‌گويد وقتي حوزه‌هاي تربيت‌بدني، قرآن و نماز را در اختيار ندارم چه اقدامي مي‌توانم، انجام دهم تا پاسخگوي مجلس باشم بنابراين تا دير نشده است بايد حاجي‌بابايي تمام اختيارات را به معاونت پرورش برگرداند تا يك نفر پاسخگوي اين حوزه باشد همچنين اين مديريت بايد پتانسيل و فكر قوي براي آينده داشته باشد.

* ثبات مديريت در معاونت پرورشي وجود ندارد

نماينده مردم بابل در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه چرا مجلس بر قانون احياء معاونت پرورش نظارت نمي‌كند، مي‌گويد: در معاونت پرورشي ثبات مديريت وجود ندارد و جابه‌جايي زودهنگام معاونان پرورشي ضربه‌اي به اين معاونت وارد كرد.

كريمي فيروزجايي مي‌كند: وزير آموزش و پرورش در حوزه آموزشي تشكيلات وسيعي دارد و بايد معاونت پرورشي نيز به اندازه آموزش اهميت داشته باشد و تشكيلات و وقت كافي براي آن در نظر گرفته شود.

وي مي‌گويد: در نخستين فرصت از حاجي‌بابايي دعوت مي‌شود و اين نكات را به وي گوشزد مي‌كنيم تا اين ايرادات برطرف شود در غير اين صورت مجلس با وزير آموزش و پرورش برخورد قانوني مي‌كند.

* نقوي: حركت‌ معاونت پرورشي در تعليم و تربيت كُند و متزلزل است

سيدحسين نقوي، عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس در خصوص احياء معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش اظهار مي‌دارد: در سال‌هاي گذشته، مجلس قانون احياء معاونت پرورشي را تصويب كرد و قانون آن نيز به دولت ابلاغ شد؛ وزارت آموزش و پرورش اقدامات مناسبي را براي راه‌اندازي مجدد اين معاونت انجام داد و سازوكارهاي اداري و سازماني آن را فراهم كرد همچنين پُست‌هاي سازماني اين معاونت نيز تعريف شد.

وي ادامه مي‌دهد: وزارت آموزش و پرورش در عمل نتوانسته است نقش خود را در حوزه تعليم و تربيت به خوبي ايفا كند و آنچه كه مورد انتظار اصحاب تعليم و تربيت و قانونگذار بوده، هنوز به محقق نشده است.

نقوي مي‌افزايد: تأثير معاونت پرورشي در نظام تعليم و تربيت به طور مشهود احساس نمي‌شود ضمن اينكه ناكارامدي اين معاونت، اشكال قانوني ندارد و در حوزه اجرايي آن مشكلاتي وجود دارد؛ معاونت پرورشي از طريق سرپرستي اداره مي‌شود و حركت‌ آن در تعليم و تربيت كُند و متزلزل است.

عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس بيان مي‌دارد: اميدواريم وزير آموزش و پرورش و معاونان او، مشكلات معاونت پرورشي را بررسي كنند چرا كه اين معاونت، قانوني شده و به دولت ابلاغ شده است ولي با اين حال نتوانسته است اثر مثبتي را بر تعليم و تربيت داشته باشد.

وي مي‌گويد: يكي از دلايلي كه معاونت پرورشي نتوانسته اثرگذار باشد، اين است كه از زمان تأسيس اين معاونت تا كنون، بيش از 5 معاون پرورشي عوض شده است يعني تغييرات معاونان پرورشي سريع و ناگهاني بوده است و اين معاونان مدت كوتاهي را در وزارتخانه طي كرده‌اند.

* نصيري قيداري: معاونت پرورشي انتظارات را برآورده نكرده است

سعد‌الله نصيري قيداري، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار مي‌دارد: بنده به دو دليل اعتقاد دارم كه احياء اين معاونت انتظارات مورد نظر را برآورده نكرده است؛ دليل نخست اين است كه مسائل پرورشي در درازمدت پاسخ مي‌دهد و اگر احياء اين معاونت تأثيراتي داشته است تا امروز برآورده نشده و نياز به زمان بيشتري دارد.

وي ادامه مي‌دهد: دليل دوم كه احياء معاونت پرورشي انتظارات را برآورده نكرده، اين است كه امكانات لازم در آموزش و پرورش براي اين معاونت فراهم نشده و زيرساخت‌هاي لازم براي اين امر تدارك ديده نشده است و پرداختن به اين امر نياز به همكاري دستگاه‌هاي ديگر و اختصاص بودجه كافي براي اين موضوع دارد.

نصيري قيداري در پاسخ به اين پرسش كه چه توقعي از معاونت پرورشي داريد، مي‌گويد: آموزش و پرورش يكي از امور مهم حاكميتي است و نظام جمهوري اسلامي وظيفه دارد كودكان و جوانان كشور را متناسب با نيازها، آرمان‌ها و الگوهاي دين اسلام پرورش دهد و در عرصه جهاني و بين‌المللي، انسان‌هاي تربيت شده‌اي را پرورش دهد كه نماد ملموسي از آموزه‌هاي اسلام و قرآن باشند.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس عنوان مي‌كند: آرزو و آرمان شهدا، رهبر كبير انقلاب و مسئولان دلسوز نظام جمهوري اسلامي اين است كه فرزندان اين نظام در مكتب انسان‌ساز و متعالي اسلام، تربيت انساني ببينند و در اين عرصه غلبه ماديت بر معنويت كه در غرب و كشورهاي پيشرفته ايجاد شده است فضاي معنوي و اخلاقي را به جهان و مردم دنيا معرفي كند و اين مورد فقط در آموزش و پرورش امكان‌پذير است.

* احياء معاونت پرورشي انتظارات قانونگذار را برآورده نكرده است

وي بيان مي‌دارد: در حال حاضر با اين امكاناتي كه در آموزش و پرورش وجود دارد؛ احياء معاونت پرورشي انتظارات قانونگذار را برآورده نكرده است.

نصيري قيداري اظهار مي‌دارد: اگر آموزش و پرورش به معناي واقعي "آموزش " و "پرورش " باشد، تمام ابعاد ديگر اجتماع اصلاح مي‌شود كه اين مورد در حال حاضر اتفاق نيفتاده و آرزوي قانونگذار اين بوده كه با احياء معاونت پرورشي اين اتفاق بيفتد ولي با شرايط زيرساختي آموزش و پرورش چنين آرزويي برآورده نمي‌شود مگر اينكه در كنار قانون زيرساخت‌هاي لازم فراهم شود.

* صفايي: معاونت پرورشي اقدامات راضي كننده‌اي انجام نداده است

طيبه صفايي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار مي‌دارد: وزير آموزش و پرورش به تازگي معاون پرورشي خود را به حوزه بين‌الملل منتقل كرده كه اين موضوع در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مورد بحث قرار گرفته است، بنابراين قرار شد از مسئولان حوزه پرورشي دعوت كرده و عملكرد آنها در اين حوزه را بررسي كنيم.

وي ادامه مي‌دهد: مقام معظم رهبري بر تحول بنيادين در حوزه آموزش و پرورش تأكيد بسيار دارند بنابراين بايد در عمل در خصوص ايجاد تحول بنيادين در حوزه پرورشي اين وزارتخانه فعاليت كنيم؛ بنده معتقدم كه در حوزه پرورشي اقدامات رضايت‌مندانه‌اي انچام نداده‌ايم و اين حوزه راضي كننده نيست.

صفايي بيان مي‌دارد: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بر آن شده است تا مسئولان اين حوزه را به كميسيون دعوت كند و از آنها گزارش عملي بخواهد تا بررسي كند كه در حوزه عملي چه اقداماتي را انجام داده‌اند چرا كه معاون پرورشي به حوزه بين‌الملل منتقل شده است و معلوم نيست كه اين حوزه چه سرنوشتي پيدا كند.

* معاونت پرورشي تنها براي برگزاري جشن‌ها و مراسم خاص نيست

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس عنوان مي‌كند: معاونت پرورشي تنها براي برگزاري جشن‌ها و مراسم خاص نيست بلكه معاون پرورشي در بُعد تربيتي فعاليت مي‌كند چرا كه تربيت بر تعليم مقدم است بنابراين بايد مسائل اين حوزه را به طور هدفمند پيگيري كنيم و براي آن برنامه داشته باشيم.

وي خاطرنشان مي‌كند: اگر در حوزه معاونت پرورشي خوب عمل مي‌شد، معضلاتي كه در حوزه آموزش و پرورش از بُعد پرورشي وجود دارد را مشاهده نمي‌كرديم بنابراين با وجود اينكه نيت، احياء معاونت پرورشي است ولي در عمل خروجي مؤثري را در اين حوزه مشاهده نمي‌كنيم.

* سليمي: تكليف نبود معاون پرورشي آموزش و پرورش بايد روشن شود

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار مي‌دارد: قانون احيا معاونت پرورشي يكي از قانون‌هاي تأثيرگذار بود.

وي ادامه مي‌دهد: تعطيلي و لغو معاونت پرورشي خسارت‌هاي زيادي را بر آموزش و پرورش وارد كرد زيرا نيروي انساني مجرب و متعهد كه در معاونت پرورشي حضور داشت را يكباره برچيدند و اين اقدام موجب شد كه اين نيروها در بخش‌هاي ديگر آموزش و پرورش جذب شوند و احيا مجدد آن به معني اين نبود كه فوراً همان نيروها كه داراي تجربه ارزشمندي بودند دوباره جذب اين معاونت شوند.

حجت‌الاسلام سليمي بيان مي‌دارد: اين فاصله، حفره‌اي را در فعاليت‌هاي معاونت امور پرورشي ايجاد كرد كه براي پر كردن اين حفره به زمان زيادي نياز داريم تا ترميم شود بنابراين نبايد انتظار داشته باشيم كه با احيا مجدد اين معاونت فوراً تمام فعاليت‌ها مانند گذشته ادامه پيدا كند و ممكن است مدتي با خلأ مواجه باشيم.

وي بيان مي‌دارد: با توجه به اينكه اين حوزه حساس است بايد هرچه سريع‌تر موضوع فقدان معاون پرورشي تعيين تكليف شود تا ما دچار كند شدن حركت معاونت پرورشي نشويم و ما در اين زمينه قطعاً مسئله را با حساسيت دنبال مي‌كنيم.

* معاونت پرورشي مي‌تواند در نهادينه كردن آموزه‌هاي اخلاقي تأثيرگذار باشد

حجت‌الاسلام سليمي عنوان مي‌كند: يكي از آسيب‌هايي كه برچيدن معاونت پرورشي زد، اعتماد به اين معاونت بود چراكه وقتي تصميم غير كارشناسي انحلال معاونت پرورشي گرفته شد و دوباره اين معاونت احيا شد نگاه‌ها به اين معاونت نگاه ديگري شد و بايد اذعان كرد كه اعتمادي كه در گذشته به معاونت وجود داشت تا اندازه‌اي زير سؤال رفت.

وي با بيان اينكه بازگرداندن اعتماد به معاونت پرورشي نيازمند زمان زيادي است، مي‌گويد: اميدواريم هرچه زودتر اعتماد به معاونت پرورشي باز گردد همچنين اين معاونت اهداف خاصي دارد و رويكرد كلي زندگي دانش‌آموزان بر حسب بنيادهاي اعتقادي آنها شكل مي‌گيرد.

حجت‌الاسلام سليمي ادامه مي‌دهد: بر حسب نظام ارزشي كه يك انسان در آن تنفس مي‌كند، مي‌توان مسير حركت رو به آينده او را مشخص كرد بنابراين معاونت پرورشي مي‌تواند از يك سو اين بنيادها را در وجود دانش‌آموزان تعميق ببخشد و از سوي ديگر نيز مي‌تواند ارزش‌هاي انساني و اسلامي را در قلمرو وجود آنها متعالي كند.

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بيان مي‌دارد: آنچه امروزه به عنوان خلأ جدي در جامعه مطرح است، موضوع اخلاق است؛ موضوع اخلاقي جنبه تئوري و علمي ندارند و اگر بخواهد در جامعه نهادينه شود بايد در ميدان عمل خود را نشان دهد و الگوهاي رفتاري در خارج هستند كه مي‌توانند در نهادينه كردن آموزه‌هاي اخلاقي تأثيرگذار باشند پس معاونت پرورشي مي‌تواند در اين راستا فعاليت كند.

وي با اشاره به ديگر وظايف معاونت پرورشي عنوان مي‌كند: با توجه به اينكه دانش‌آموزان اوقات فراغت زيادي دارند و پر كردن آن با هدف‌گذاري صحيح اوقات فراغت، مي‌تواند در اين معاونت ساماندهي شود و ايجاد نشاط، اميد و حس رقابت و فضاي سالم بخش‌هايي از فعاليت‌هايي است كه معاونت پرورشي مي‌تواند انجام دهد بنابراين حوزه مسئوليت اين معاونت وسيع و حساس است.

* حيدري: حاجي‌بابايي به مجلس فراخوانده مي‌شود

نورالله حيدري دستنايي سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار مي‌دارد: هم‌اكنون حركت‌هايي را در معاونت پرورشي شاهد هستيم ولي قانوني كه در رابطه با اين معاونت بوده است، به طور كامل اجرايي نشده است.

وي ادامه مي‌دهد: عملاً نشانه‌هاي بارز و شاخصي از احيا معاونت پرورشي مشاهده نمي‌كنيم و دليل اين است كه بايد معاونت پرورشي در سطح وزارت آموزش و پرورش با تربيت بدني يكي باشد و پرسنل، مأموريت‌هاي مشخص و بودجه مجزا داشته باشد همچنين بايد اين معاونت در سطح استان‌ها نيز اين مشخصات را داشته باشد.

* بررسي وضعيت احياء معاونت پرورشي توسط چند نفر از اعضاي كميسيون آموزش مجلس

حيدري دستنايي بيان مي‌دارد: براي فعاليت‌هاي پرورشي، محتوا، بودجه‌ و تجهيزاتي مورد ‌نياز است ولي متأسفانه با وجود اينكه 4 سال از تصويب احياء قانون معاونت پرورشي مي‌گذرد اما نشانه‌هايي كه اين معاونت از حالت قبلي احياء و تقويت شده باشد، كمتر به چشم مي‌خورد.

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مي‌گويد: هم‌اكنون كميسيون مأموريتي به تعدادي از اعضا داده است تا وضع موجود را با قانون احياء معاونت پرورشي مقايسه كرده و بررسي كنند كه چقدر با قانون فاصله داريم و دليل اين فاصله و عدم تطابق با وضع موجود چيست.

* در خصوص نبود معاون پرورشي به وزير آموزش و پرورش تذكر داده‌ايم

وي عنوان مي‌كند: خبر‌هايي از نبود معاون پرورشي به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رسيده و تذكراتي نيز به وزير آموزش و پرورش داده شده است همچنين به نظر مي‌رسد كه وي قطعاً به كميسيون فراخوانده مي‌شود و دليل اين كار از وي سؤال خواهد شد گرچه هر دليلي داشته باشند چون قانون تأكيد بر اين دارد كه بايد معاونت مستقلي داشته باشيم، پذيرفته‌ نخواهد شد.

حيدري دستنايي مي‌افزايد: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس موضوع نبود معاون پرورشي را به طور جدي دنبال مي‌كند و قطعاً بايد آموزش و پرورش در مورد خسارت‌هايي كه در اين قضايا وارد شده است، پاسخگو باشد همچنين ظرف يك تا دو تا هفته آينده حتماً از وزير آموزش و پرورش دعوت خواهيم كرد و موضوعات مختلف از جمله موضوع نبود معاون پرورشي را بررسي مي‌كنيم.

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه مي‌دهد: آموزش به معني اين است كه فردي سواد ندارد و با آموزش باسواد ‌شود و مدارج علمي ‌را طي كند؛ تعريف پرورشي اين است كه فرد داراي بينش لازم، مهارت‌ و توانمندي‌ جسمي نيز ‌شود چرا كه صرفاً فرد نبايد از نظر ذهني توانمند شود و نمي‌خواهيم فرد فقط دانش‌ نظري صرف داشته باشد بلكه دانش وي بايد آميخته با مهارت، بينش، ارزش‌ها و توانمندي بهداشتي، اخلاقي و رفتاري باشد.

حيدري دستنايي خاطرنشان مي‌كند: پرورش موضوعي زيربنايي و اساسي‌ است و امروز نيز بلايي كه به سر بشريت مي‌آيد ناشي از علم بدون تهذيب، پرورش و انسانيت است بنابراين علم صرف كه انسان را توانا كند اما عاطفه نداشته باشد، مخرب است و معاونت پرورشي كمك مي‌كند تا يك فرد در كنار آموزش‌هاي لازم، خلق و خوي انساني و ديني داشته باشد چرا كه بسياري از مشكلات جهان ناشي از همين مطلب است.

* نوروزي: حاجي‌بابايي معاون پرورشي آموزش و پرورش را معرفي مي‌كند

حجت‌الاسلام حسن نوروزي عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس اظهار مي‌دارد: بنيانگذار معاونت پرورشي شهيد رجايي بوده است اما در دوره‌اي اين معاونت حذف شد كه با مصوبه مجلس دوباره به وزارت آموزش و پرورش بازگشت و ‌اكنون معاونت پرورشي در حوزه‌هاي ورزشي، احياء اقامه نماز در مدارس و مدارس قرآني كشور در حال فعاليت است.

وي ادامه مي‌دهد: معاونت پرورشي تلاش‌هاي زيادي در حوزه اعزام روحانيون به مدارس و نشست‌هاي پرسش و پاسخ ديني با دانش‌آموزان داشته است.

اين عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس بيان مي‌دارد: حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش بر معاونت پرورشي نظارت دارد و حتماً به‌زودي فرد فرهيخته‌اي را انتخاب خواهد كرد.

حجت‌الاسلام نوروزي خاطرنشان مي‌كند: چشم‌انداز آموزش و پرورش نگاه ويژه‌اي به مسئله اعتقادات، احكام، دين و پرورش دانش‌آموزي دارد و معاونت پرورشي در زمينه اعتقادات دانش‌آموزان موفق عمل كرده‌ است ضمن اينكه گزارشات ارسال شده به ما از طريق مسئولان پرورشي عالي بوده است.

به گزارش توانا، اين اميد و انتظار وجود دارد كه مسئولان آموزش و پرورش با معرفي فردي توانمند، كارآزموده و داراي ايده‌هاي نو و راهبردي براي جايگاه «معاونت پرورشي»، زمينه احياي واقعي اين معاونت را فراهم كرده و بسترهاي مقابله با "جنگ نرم " دشمن را در مدارس بيش از پيش فراهم كنند.
انتهاي‌پيام/ط





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن