تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815617452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از هجدهمين كنگره سراسري شعر ميلاد آفتابميلاد آفتاب؛ كنگره‌اي 3 ‌هزار نفري در شأن اهل بيت (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارشي از هجدهمين كنگره سراسري شعر ميلاد آفتابميلاد آفتاب؛ كنگره‌اي 3 ‌هزار نفري در شأن اهل بيت (ع)
گروه گزارش: هجدهمين كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب همزمان با اعياد شعبانيه و ولادت حضرت امام حسين (ع)، حضرت عباس (ع) و حضرت سجاد(ع) در خميني‌شهر اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب كه هرساله در اعياد شعبانيه برگزار مي‌شود اتفاقي بزرگ در عرصه ادبيات مذهبي است.

گزاره بالا تقريباً نظر تمام كساني است كه در اين 18 سال، در خميني‌شهر اصفهان ميهمان اين كنگره بودند. كنگره‌اي كه از همان آغاز و با نگاهي دقيق، بناي خود را بر پرداختن به اهل بيت (ع) در اعياد گذاشت. نگاهي كه كمتر در ميان اهالي ادب و وراي آن‌ اهالي فرهنگ اسلامي ما جاري است. انگار كه تمام مناسبت‌هاي آييني تشيع خلاصه شده است در سوگواري‌ها. انگار كه تشيع آمده است تا به انسان‌ها بياموزد كه چگونه سوگوار باشند. تصوري كه بر پايه احاديث متواتر اهل بيت (ع) اشتباه است. البته اين سخن به هيچ‌وجه به معناي بي‌اهميتي ايام سوگواري اهل بيت (ع) نيست. معاذ‌الله! اما راستش را بخواهيد گاهي با خودم فكر مي‌كنم اگر دست ما بود و اگر تاكيد رسول خدا و امامان معصوم نبود شايد ما، امروز عيد غدير را هم جشن نمي‌گرفتيم.

اما شايد گزاره ابتدايي مطلب منشأ روشن‌تري داشته باشد و آن حضور پرشكوه و بلكه بسيار پرشكوه مردم و مخاطبان در كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب است. شايد باورتان نشود و شايد احساس كنيد كه من در حال بزرگنمايي‌ام، اما در روزهاي برگزاري كنگره، خميني‌شهر انگار تنها نگاه به سالن برگزاري همايش دارد و مثلاً در شب سوم كنگره امسال، به وضوح چيزي حدود سه هزار نفر در سالن كه ظرفيت گنجايش بيش از هزار و اندي را نداشت جمع شده بودند. انگار تمام شهر در سالن سينما فرهنگ خميني‌شهر جمع شده بودند تا عرض ارادت شاعران به استان اهل بيت (ع) را ببيند. البته من يك جاي ديگر هم اين شكوه اعتقادي را ديده‌ام و آن شب شعر عاشوراي شيراز است كه پنج سالي از ميلاد آفتاب بزرگتر است.

اهميت اين جاذبه آن‌جا مشخص‌تر مي‌شود كه به ياد بياوريم اين روزها رسانه‌ها جذابيت‌هاي سهل‌الوصول‌تري را به خانه‌هاي انسان‌ها مي‌آورند و ديگر خيلي منطقي به نظر نمي‌رسد كه يك نفر ساعت‌ها وقت بگذارد تا شعر بشنود؛ اما اگر بخواهيم ريشه اين حضور پرشكوه مردمي را جويا باشيم، به عقيده من به دو منشأ مي‌رسيم. نخست ارتباط معنوي كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب با شخصيتي بزرگ چون خامس آل عبا، باب‌الحوايج ابالفضل العباس و حضرت زين العابدين (ع) است. نام‌هاي مقدسي كه هر كسي را در اين خاك مسلمان‌پرور به شور مي‌آورد. نام‌هايي كه هر كدام بهانه ما هستند براي سوگنددادن خدا براي حاجاتي كه در دل داريم.

اما سر منشأ دوم مردمي بودن كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب است. كنگره شعر ميلاد آفتاب از همه نظر مردمي است، چه از نظر اجرا كه به وضوح بدون كوچك‌ترين دخالت دولتي برگزار مي‌شود و چه از نظر بودجه كه مردم و كمك‌هاي مردمي هشتاد درصد اعتبار اين كنگره را تأمين مي‌كند. اين هم كاملا بديهي است كه وقتي كمك مالي مردم يك همايش ادبي را سامان بدهد، مردم آن همايش را از آن خود مي‌دانند و صندلي‌ها و راهروها را پر مي‌كنند.

مهم‌ترين دستاورد اين مردمي بودن هم امتداد دودهه‌اي اين كنگره است. ميلاد آفتاب همان‌گونه كه ذكر شد در ميان همايش‌هاي ادبي، فرزند دوم خانواده است و جالب اين‌جاست كه برادر ارشد يعني همان «شب شعر عاشوراي شيراز» هم كاملا مردمي و بدون كوچك‌ترين كمك از نهادهاي دولتي برگزار مي‌شود.

سال گذشته «اصغر حاج حيدري (خواسته)» دبير كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب درباره سياست تأمين مردمي اعتبارات كنگره از حافظ نقل قول مي‌كرد كه:

«بنده پير خراباتم كه لطفش دائم است

ور نه لطف شيخ و زاهد گاه هست و گاه نيست»

و به حق راست مي‌گفت. كنگره‌هاي دولتي هرسال ممكن است تعطيل شوند و هرسال ممكن است زير و روشوند، اما كنگره‌هاي مردمي به قول دكتر «غلامرضا كافي» دبير بخش دانشجويي شب شعر عاشوراي شيراز، بناست تا ظهور حضرت حجت (عج) برگزار شوند، هرچند اميدواريم با اين شرط، عمر چنداني نداشته باشند و زودتر شاعران، صله خود را از دست موعود مهربان بگيرند.

هجدهمين كنگره سراسري شعري ميلاد آفتاب هم با حضور شاعراني چون «محمدعلي بهمني»، «علي انساني»، «محمدجواد غفورزاده (شفق)»، «خسرو احتشامي»، «محمد سلماني»، «آرش شفاعي»، «محمدامين جعفري حسيني»، «مرتضي حيدري آل كثير»، «جواد زهتاب» و «حامد حسينيخاني» برگزار شد.

نوآوري كنگره هجدهم حضور پررنگ شاعران طنز پرداز در سه شب كنگره بود كه در اين ميان مي‌توان به «ناصر فيض»، «پريش شهرضايي»، «خليل جوادي» و «رضا رفيع» اشاره كرد كه فضايي شاد و مفرح را براي مخاطبان كنگره رقم زنند تا دفتر هجدهمين كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب هم با موفقيت بسته شود ولي حكايت اين كنگره بزرگ همچنان ادامه پيدا كند.

در پايان اين گزارش چند شعر از برگزيدگان اين كنگره ارائه مي‌شود:

«خورشيد چو شيري است برآشفته بر و رو

باز آمده از بيشه هفتاد و دو آهو

عصري است پر آوازه‌تر از صبح قيامت

پرده در و در پرده‌تر از ظهر هياهو

از رنگ افق سادگي حادثه پيداست

پيشاني خونين و پريشاني گيسو

هر گوشه بهاري سري افكنده به زاري

از هر طرف ابري گره افكنده به ابرو

چون خيمگيان شعله به جان پاي به زنجير

باد است خراميده به اين سو و به آن سو

اين عطر پراكنده از اين ساقه نرگس

يا خاطره‌اي مانده از آن چشم غزل گو؟

امروز مگر لاله نكشتند در اين دشت

پس چيست شكوفايي چندين گل شب بو

خشكش زده خورشيد ببينيد و نپرسيد

از سرخي چشمان من و چشم تر او

#محمد جواد شاهمرادي(آسمان)- اصفهان

طوفان گرفت يكسره شيون بلند شد

طوفان نشست يك سر بي‌تن بلند شد

هي قهرمان به دفتر تاريخ اضافه كرد

تيري اگر به نيت گردن بلند شد

لحظه به لحظه، حلقه دودي غليظ‌تر

از خيمه خيمه خيمه روشن بلند شد

افتاد سخت لرزه ولي در صفوفشان

يك زن كه در برابر دشمن بلند شد

سنگيني هر آنچه بلا، كوه رنج‌ها

بر شانه‌هاش بود، وليكن بلند شد

شكوايه ! نه .... كه بانگ رساي هزار مرد

از حنجر عطش زده زن بلند شد

در دشت تا هميشه در فشي به رگ خون!

اما به نام دوست مزين بلند شد

#مسلم محبي- بندرعباس

يادآوري مي‌شود هجدهمين كنگره شعر ميلاد آفتاب 17 مرداد در خميني‌شهر اصفهان برگزار شد.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن