تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815487810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چشم انداز مطلوب برداشت محصول غلات در جهان/ افزايش سطح آب درياها عامل از بين رفتن زمين هاي كشاورزي در اسياي شرقي/ كشورهاي اسيا جنوبي در برابر بحران مواد غذايي آسيب پذيرند/پيش بيني كاهش اندك در بهاي برنج در آسيا در سال آينده / آفريقا نيازمند تحول بخش كشاورزي است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چشم انداز مطلوب برداشت محصول غلات در جهان/ افزايش سطح آب درياها عامل از بين رفتن زمين هاي كشاورزي در اسياي شرقي/ كشورهاي اسيا جنوبي در برابر بحران مواد غذايي آسيب پذيرند/پيش بيني كاهش اندك در بهاي برنج در آسيا در سال آينده / آفريقا نيازمند تحول بخش كشاورزي است
برداشت غلات در اروپا،‌استراليا و آمريكا در سال جاري بهبود خواهد يافت و اين امر اميدها را در پي بروز قحطي و برپايي تظاهرات و اعتراضات در برخي از فقيرترين كشورهاي جهان در نتيجه بحران جهاني غذا افزايش مي دهد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي فرانس 24: بنابر گزارش اتحاديه اروپا همزمان با وقوع شرايطي در بخش مواد غذايي در نيم كره شمالي زمين پيش بيني كرد برداشت محصول غلات در اروپا در سال جاري بهبود خواهد يافت. بنابه گفته يكي از سخنگويان اين اتحاديه آخرين پيش بيني ها در زمينه وضعيت برداشت محصولات غذايي نشانه مثبتي از احتمال كاهش بهاي مواد غذايي در اينده با وجود تاثيرپذيري قيمت ها از عوامل ديگر است.

بنابه گفته تحليل گران آمريكا نيز كه بزرگترين صادركننده گندم جهان است، توليد اين محصول در ماه آگوست افزايش خواهد يافت و در استراليا برداشت غلات در سال گذشته بدليل خشكسالي وضعيت مطلوبي نداشت در چند هفته اخير از بارش هاي فراوان بهره مند شده است.

بنابراين گزارش،‌مجموع برداشت محصول غلات در 27 كشور عضو اتحاديه اروپا نزديك به 301 ميليون تن در سال جاري خواهد رسيد كه اين رقم 16 درصد در مقايسه با رقم برداشت اين محصولات در سال 2007 ميلادي بيشتر است.

همچنين اين رقم 9 درصد بالاتر از متوسط توليد غلات در اتحاديه اروپا در 5 سال گذشته است.

بنابراين گزارش،‌كميسيون اروپا پيش بيني كرد برداشت محصولات كشاورزي در اروپا در سال جاري به دليل وضعيت آب و هوايي مطلوب و افزايش زمين هاي زيركشت بالاتر از حد متوسط خواهد بود كه معادل پنج تن محصول در هر هكتار زمين كشاورزي برآورد شده است.

گفتني است، كشورهاي جهان مانند پاكستان، تونس، نيز از كاهش بهاي جهاني مواد غذايي براي افزايش خريد اين محصولات بهره مند مي شوند.

***بانك جهاني و سازمان ملل: افزايش سطح آب درياها عامل از بين رفتن زمين هاي كشاورزي در اسياي شرقي

بانك جهاني و سازمان ملل هشدار دادند كه افزايش احتمالي يك متر بر سطح آب درياها در منطقه شرقي آسيا به دليل تغييرات آب و هوايي مي تواند بر از بين رفتن يك درصد از زمين هاي كشاورزي و كاهش 2 درصدي توليد ناخالص داخلي كشورهاي اين منطقه منتهي شود.

اين 2 سازمان در گزارش خود اعلام كردند كشورهاي ويتنام، چين،‌ميانمار، تايلند بيش از ساير كشورهاي اين منطقه تحت تاثير اين شرايط قرار خواهد گرفت.

بنابراين گزارش، خسارت هاي وارده به كشورهاي اين منطقه ناشي از كمبود آب سالم، تاثير بر بخش كشاورزي و ماهيگيري، اختلال در بخش گردشگري و كاهش امنيت انرژي است.

به عنوان مثال تاثير افزايش سطح آب درياها در ويتنام فاجعه باز خواهد بود. چرا كه افزايش 5 متري سطح آب درياها بر 16 درصد از زمين هاي كشاورزي اين كشور، 35 درصد از جمعيت آن و 35 درصد از توليد،‌خالص داخلي آن تاثير منفي خواهد داشت.

گفتني است، بيشترين تاثير منفي تغييرات آب هوايي در منطقه ي آسياي شرقي در مناطق شهري خواهد بود كه محل تجمع مردم به منابع و تاسيسات زيربنايي است.

****كشورهاي اسيا جنوبي در برابر بحران مواد غذايي آسيب پذيرند

امنيت جهاني مواد غذايي احتمالا با چالش هاي عظيمي مواجه است و كشورهاي آسياي جنوبي نيز بيشتر از ساير كشورها در اين شرايط آسيب پذير خواهند بود چرا كه از ذخاير غذايي كافي براي مقابله با اين چالش ها برخوردار نيستند.

از سوي ديگر آزادسازي بيشتر تجارت جهاني در بخش كشاورزي سبب گران تر شدن بهاي غلات براي كشورهاي وارد كننده در اين منطقه از جمله بنگلادش خواهد شد و امنيت غذايي را در اين كشورها به مخاطره انداخت.

بنابرگزارش فائو كشورهاي آسياي جنوبي احتمالا به دليل تغييرات آب و هوايي با بحران مواد غذايي مواجه خواهند بود.

بر اين اساس تداوم افزايش بهاي غلات در بازارهاي جهاني و زيان هاي بخش توليد داخلي مواد غذايي به دليل وقوع مكرر سيل در بسياري از كشورهاي آسياي جنوبي از جمله هند،‌نپال، بنگلادش و سري لانكا دليل اصلي بحران مواد غذايي در اين منطقه است.

بنابراين گزارش،‌ تداوم افزايش بهاي غلات امروزه حقيقت تلخي براي كشورهاي آسيايي جنوبي است كه شرايط ناخوشايندي را براي زندگي جمعيت رو به افزايش اين منطقه به وجود آورده است.

بنابراين گزارش،‌ كمبود جهاني عرضه غلات سبب شده تا بسياري از كشورهاي صادركننده اين محصولات صادرات خود را به منظور مقابله با تورم داخلي كاهش دهند و از سوي ديگر كاهش بهره وري محصول غلات به دليل تغييرات آب و هوايي بسياري از كشورهاي آسياي جنوبي را به واردات غلات وابسته كرده است.

گفتني است،‌منطقه آسياي جنوبي كه محل سكونت 43 درصد از يك ميليارد نفر از مردم فقير جهان است شديدا نيازمند ايجاد يك بانك مواد غذايي است چرا كه تعداد بي شماري از جمعيت آن از امنيت غذايي برخوردار نيستند از اين رو اقدام شركت كنندگان پانزدهمين در اجلاس سارك كه در سوم آگوست به پايان رسيد در موافقت با آغاز فعاليت بانك مواد غذايي سارك گام موثري در اين جهت محسوب مي شود.

****پيش بيني كاهش اندك در بهاي برنج در آسيا در سال آينده

بنابرگزارش رويترز، بهاي برنج در آسيا پس از افزايش اندك در چند ماه آينده بارديگر در اوايل سال آينده كاهش خواهد يافت ولي افزايش ممنوعيت صادرات برنج در هند هر گونه كاهش قيمت را محدود خواهد كرد.

بنابرگفته رئيس يك شركت فعال در تجارت، برنج در تايلند بهاي برنج در آسيا بايد در چند ماه باقي مانده از سال جاري ميلادي همچنان ثابت باقي بماند چرا كه انتظار مي رود برخي از خريداران مهم برنج در آسيا مانند ايران در سه ماهه آخر سال جاري اقدام به خريد برنج كنند.

وي افزود: بهاي برنج آسيا ممكن است در صورت از سرگيري صادرات برنج هند در سه ماهه اول سال 2009 كاهش يابد.

بنابراين گزارش، كشورهاي ايران و عراق و اردن و سوريه و تركيه و تا حدودي كشورهاي عرب خليج فارس در سال جاري كمتر از حد معمول برنج وارد خواهد كرد كه اين امر در نتيجه اعمال محدوديت هاي صادرات از اوايل سال 2008 ميلادي از سوي عرصه كنندگان برنج در آسيا مانند ويتنام و هند و دومين و سومين صادركننده بزرگ چاي در جهان است.

به گفته تحليل گران فيليپين كه بزرگترين وارد كننده بزرگ برنج جهان است احتمالا مقادير بيشتري از اين محصول را در سال جاري خريداري نخواهد كرد و واردات برنج اندونزي فقط نيمي از مقدار يك ميليون و 600 هزار تن برنجي است كه اين كشور در سال 2007 ميلادي خريداري كرده بود.

****بانك توسعه آفريقا: آفريقا نيازمند تحول بخش كشاورزي است

به گزاش باشگاه خبرنگاران بانك توسعه آفريقا اعلام كرد: ايجاد يك تحول در بخش كشاورزي آفريقا در مقياس كوچك،‌به عنوان بهترين گزينه اين قاره را براي مقابله بحران رو به گسترش مواد غذايي جهان ضروري است.

بانك توسعه آفريقا به عنوان اقدامي براي مداخله سريع در بحران مواد غذايي در آفريقا در حال تجديد ساختار در 250 ميليون دلار از مجموعه هاي سرمايه گذاري خود در بخش كشاورزي براي افزايش توليدات كشاورزي در كوتاه مدت از طريق تسهيل خريد كودهاي شيميايي و كاستن از روندي رو به افزايش قيمت ها و هزينه مواد اوليه در بخش كشاورزي است.

رئيس اين بانك گفت: بحران مواد غذايي فرصتي براي كشاوزان فقير آفريقايي براي تبديل كشاورزي به يك كسب و كار سازمان يافته فراهم آورده است.

بنابه گفته اين مقام ارشد بانك توسعه آفريقا بيش از بانك مذكور به همراه صندوق بين المللي توسعه كشاورزي واقع در رم 50 درصد از مشاركت آژانس هاي بين المللي در بخش كشاورزي آفريقا را با مجموعه سرمايه گذاري معادل حدود سه ميليارد و 800 ميليون دلار را به خود اختصاص مي دهد.

وي افزود:‌در واكنش به چالش هاي فعلي در بخش كشاورزي اين بانك يك ميليارد دلار ديگر را براي حمايت از بخش زير بنايي كشاورزي،‌تامين مالي بخش روستايي و حمايت از تحقيق و توسعه در آفريقا اختصاص خواهد داد.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 360]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن