تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816892259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاهدنامه احیاگر ادبیات فاخر آیینی است/دریافت اشعار آیینی با شماره


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب "شاهدنامه" و سامانه بین المللی "سفینه نجات" از سوی دفتر هنر و ادبیات هلال وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی شب گذشته چهارشنبه ۲۹ دیماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیر دفتر هنر و ادبیات هلال گفت: در طول تاریخ بزرگان زیادی تنها به جرم دوستی حضرت علی(ع) و ترویج کلام او کشته و یا سوزانده شدند و حتی خاکسرشان را نیز به باد دادند.
ادبیات شفاهی آیینی بیشترین آسیب را دید
حجت الاسلام حسین فتحی در ادامه ادبیات آیینی ایران اسلامی را به مکتوب و شفاهی تقسیم کرد و افزود: مشکلی که چند سال پیش در هیئات ما ایجاد شد باعث رنجش پیشکسوتان وادی مداحی اهل بیت(ع) شد که این آسیب بیشتر در ادبیات شفاهی بود که از طریق وسایل ارتباطی چون اینترنت و موبایل به سرعت ترویج یافت و دشمنان بدترین سوء استفاده را کردند. بعد از این مسئله بود که مقام معظم رهبری و مراجع و دیگر بزرگان توصیه هایی در راستای حل این مسئله فرمودند.
وی به تشریح تلاشهای دفتر هنر و ادبیات هلال از ۶ سال پیش تا کنون در جمع آوری مجموعه ای از مداحی ها پرداخت و گفت: بیش از ۸ هزار ساعت مداحی را دسته بندی کردیم که در این سامانه موجود است و در ادامه ارائه خواهد شد.
حجت الاسلام فتحی افزود: این مداحی ها آسیب شناسی و کارشناسی شد و متوجه شدیم مهمترین بخش آسیب دیده در ادبیات شفاهی به ویژه نوحه یا سرود است که این آسیب می رفت تا ادبیات مکتوب را نیز بیمار کند به همین دلیل طی جلساتی از استاد سازگار خواستیم برای حل این مسئله وارد شوند که ایشان نیز با آغوش باز پذیرفتند.
وی با اشاره به جلد اول کتاب "یک ماه خون گرفته" که توسط غلامرضا سازگار ۴ سال پیش منتشر شد بر استقبال خوب مخاطبان از این اثر تأکید کرد و گفت: در سال اول ۱۵ هزار جلد از این کتاب توزیع شد و وقتی دیدیم فضا مستعد است از استاد خواستیم برای همه مناسبتها چنین کاری انجام شود و قرار شد هر دو ماه یکبار مناسبتهای آن دو ماه را در قالب یک کتاب وCD تقدیم جامعه مداحی و عزیزان ذاکر کنیم.
مدیر دفتر هنر و ادبیات هلال افزود:همزمان با این کار، سایت "مدایح" را راه اندازی کردیم و تمام اشعار استاد سازگار به همراه صوت ثبت و ضبط شد که به صورت رایگان قابل دسترسی علاقمندان است در مدت کوتاهی کتابی که ۵ هزار شمارگان دارد چاپ می شد . در آن ۲ ماه بالای ۵۰ هزار نفر از سایت نسخه بر می داشتند که جمع بازدیدکنندگان این سایت هم اکنون بالای ۴۰۰ هزار نفر است.
وی در ادامه به معرفی سامانه بین المللی "سفینه نجات" پرداخت و گفت: این سامانه یک شبکه فراگیر و متشکل از مجموعه مکتوب و صوتی اشعار آیینی شاعران پارسی گوی است که در سه بخش تلفن گویا، پیام کوتاه، رادیو اینترنتی برای نخستین بار توسط دفتر هنر و ادبیات هلال طراحی شده است.
حجت الاسلام فتحی افزود: در بخش تلفن گویا به شماره ۸۹۲۰، اشعار آیینی اساتید برجسته این حوزه از طریق تلفن و نمابر قابل شنیدن و دیدن است، در بخش رادیو اینترنتی مجموعه برنامه های آیینی شامل متن، دکلمه، نوحه، مناجات و کارشناسی زنده است، همچنین در بخش پیام کوتاه بهترین و جدیدترین اشعار در مناسبتهای مختلف به تلفنهای همراه ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) ارسال می شود.
"شاهدنامه" احیای ادبیات فاخر آیینی بر وزن شاهنامه
وی در مورد کتاب چهار جلدی "شاهدنامه" نیز گفت: کتاب ارزشمند "شاهدنامه" منظومه ا ی آیینی است که یکصد و چهل سال پیش به سبک شاهنامه فردوسی توسط حجت الاسلام الهامی کرمانشاهی از قیام امام حسین(ع) تا انتقام مختار سروده و به قلم استاد علی انسانی تصحیح شد. نام اصلی این کتاب"چهار خیابان باغ فردوس" بود که با دید تیزبین استاد انسانی نام "شاهدنامه" که یادآور شاهنامه فردوسی است بر آن نهاده شد.
حجت الاسلام فاطمی نیا: پیوند شعر فارسی و عربی در مدح اهل بیت(ع)
حجت الاسلام سیدعبدالله فاطمی نیا در سخنان کوتاهی با تجلیل از تلاش استاد علی انسانی در تصحیح کتاب "شاهدنامه" گفت: در میان تصحیح کتب، تصحیح دیوان از مشکل ترین کارهاست و دیوان "شاهدنامه" فوق العاده زیباست که در آن از لغات فاخر استفاده شده است.
وی به جایگاه والای ادبیات آئینی و ادب شیعی در ترویج معارف اهل بیت (ع) اشاره کرد و افزود: شعرای بسیاری به زبانهای عربی، فارسی، آذری و... در مدح اهل بیت شعر گفته اند. در صد سال اخیر در بین شیعیان عراق نهضتی شد که شعرهای تکاندهنده ای سرودند؛ ابتدا فکر می کردم استعمار بین ما و شعر عربی و فارسی جدایی انداخته و هر کدام دیگری را رد می کند اما اخیرا متوجه شدم دست استعمار از این مسئله کوتاه شده است چون کتاب حدیقه سنایی، مثنوی معنوی و گلستان سعدی در قاهره به عربی برگردانده شده است.
این استاد اخلاق و پژوهشگر در پایان سخنان خود با اشاره به جایگاه احمد شوقی به عنوان امیرالشعرای مصر، به بیان حکایتی از علاقه این شاعر بزرگ عربی به شعر فراتی(عراقی) در رثای مظلومیت امام حسین(ع) پرداخت.
غلامرضا سازگار از شاعران و مداحان پیشکسوت کشورمان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش دفتر هنر و ادبیات هلال و علی انسانی جهت تدوین"شاهدنامه" به قرائت اشعاری در رثای امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه صغری(رقیه) دختر سه ساله امام حسین(ع) پرداخت.
در ادامه این مراسم کتاب ۴ جلدی "شاهدنامه" با حضور حجت الاسلام فاطمی نیا، غلامرضا سازگار و علی انسانی رونمایی شد.
تنها فردوسی شاه کربلا"الهامی" است
در پایان این مراسم نیز علی انسانی درباره جایگاه برجسته مرحوم الهامی که کتاب "شاهدنامه" را سروده است، گفت: فردوسی قله نشین رفیعی است اما ادیب الممالک می گفت اگر قرار باشد که سمت فردوسی به شاعر آیینی نسبت داده شود تنها فردوسی شاه کربلا "الهامی" است.
به گزارش خبرنگار مهر، سامانه بین المللی "سفینه نجات" شامل رادیو اینترنتی و تلفن گویای چهار زبانه به شماره ۸۹۲۰ -۰۲۱ گنجینه فضایل و مناقب اهل بیت (ع) است و جدیدترین آثار فاخر ادبیات آیینی نیز با شماره پیام کوتاه ۲۰۰۰۸۹۲۰ به اطلاع مداحان و ذاکران اهل بیت می رسد. همچنین علاقمندان جهت اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن ۸۸۸۰۹۵۱۳ و ۱۲-۰۹۳۷۶۲۳۹۵۱۱ تماس بگیرند.
اطلاعات بیشتر از طریق نشانیهای اینترنتی "سفینه نجات" به نشانی http://www.safinehnejat.com و رادیو هلال به آدرس http://www.radiohelal.com قابل دسترسی است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن