تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815143373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پروژه عبور از احمدي نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: پروژه عبور از احمدي نژاد


سرمايه ،كامبيز سلطانين:در حالي كه جامعه سياسي كشور در حال گذراندن آخرين ماه هاي منتهي به انتخابات دوره دهم رياست جمهوري است قرائن و شواهد حاكي از آن است كه ناكارآمدي سياست هاي محمود احمدي نژاد به طور اعم و همچنين جريان حاكم بر قوه مجريه در قبال ساير جريان هاي اصولگرا به طور اخص بيش از آن بوده تا بتواند از ريزش بدنه جناح اصولگرايان جلوگيري كرده و افراد منتسب به آن را حول يك نقطه گردهم آورد به طوري كه در ماه هاي اخير اين مساله كه آيا وي يك بار ديگر خواهد توانست «رايحه خوش خدمت» را همانند انتخابات پيشين به مشام جامعه برساند از سوي ناظران سياسي و حتي برخي فعالان اصولگرا مورد پرسش هاي جدي قرار گرفته است تا آنجا كه برخي تحليلگران سياسي در خصوص تكرار سنت نانوشته انتخابات رياست جمهوري مبني بر تداوم دوره رئيس جمهوري به مدت هشت سال در انتخابات سال آينده ابراز ترديد مي كنند. به نظر مي رسد ترديدهايي از اين دست بيش از آنكه حاصل گمانه زني ناظران باشد نشات گرفته از شرايط و تحولات صورت گرفته در جناح اصولگرايان و جناح حاميان دولت است. كما اينكه دبيركل حزب موتلفه اسلامي نيز روز گذشته در گفت وگويي با ايسنا تصريح كرده است: «تا زماني كه اصولگرايان در زمينه معرفي يك نامزد واحد براي انتخابات به نتيجه نرسند اين حزب نام فردي را براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري اعلام نمي كند.» محمدنبي حبيبي همچنين حمايت حزب متبوع خود از احمدي نژاد را بي قيد و شرط ندانسته و گفته است: «پشتيباني اصولي و نه بي چون و چرا از اين دولت براساس حمايت هاي رهبر انقلاب از آن، در دستور كار حزب موتلفه اسلامي قرار دارد.»

حبيبي به عنوان دبيركل يكي از تشكل هاي مهم جبهه اصولگرايان پيش از اين نيز در جمع اعضاي حزب موتلفه در استان فارس تعدد نامزدهاي اصولگرا را در انتخابات آتي رياست جمهوري رد نكرده و اعلام كرده بود ممكن است چند كانديدا از اصولگرايان به همراه رئيس جمهوري فعلي در انتخابات آينده حضور داشته باشند.
وي در جمع مزبور در همين خصوص همچنين نامزدي حدادعادل در انتخابات سال آينده را تكذيب نكرده بود.
در تاييد چنين رويكردي بود كه قائم مقام وي (بادامچيان) نيز در گفت وگويي با روزنامه كارگزاران تاكيد كرد حمايت اين جمعيت از نامزدي احمدي نژاد براي دور دوم رياست جمهوري وي قطعي نيست.
اظهاراتي از اين دست نه تنها مي تواند به عنوان تعميق و گسترش شكاف هاي موجود در ميان جناح راست تعبير شود بلكه آينده سياسي محمود احمدي نژاد را نيز به نوعي در هاله اي از ابهام فرو مي برد چرا كه به نظر مي رسد رفتارهاي سياسي از اين دست در قبال نامزدي احمدي نژاد فراتر از حزب موتلفه، ساير اصولگرايان ناراضي از دولت را نيز در بر گرفته است و همزمان با آغاز آخرين سال رياست جمهوري احمدي نژاد «پروژه عبور از احمدي نژاد» در ميان اصولگرايان كليد خورده است به طوري كه در روزهاي اخير شاهد انتقاد برخي سران جريان اصولگرا از مدل 6+5 هستيم چرا كه به باور آنها به علت تسلط حاميان دولت بر اين الگوي انتخاباتي، مدل 6+5 پاسخگوي مطالبات تمام اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري نخواهد بود. شايد انتشار روزنامه «پنجره» را كه قرار است در آستانه انتخابات رياست جمهوري از سوي جمعيت ايثارگران صورت گيرد بتوان در همين چارچوب (عبور اصولگرايان از احمدي نژاد) تحليل كرد.
در اين ميان محمدباقر قاليباف و محسن رضايي از نخستين افرادي بودند كه در قبال سيطره طرفداران احمدي نژاد بر انتخابات در زمان انتخابات مجلس هشتم اعتراض كردند تا آنجا كه آيت الله مهدوي كني مجبور به دخالت و ميانجيگري در اين ميان شد و با برگزاري جلسه اي در غياب اصحاب رسانه در دفتر كارش اصولگرايان را دعوت به اتحاد و انسجام كرد. با اين حال با نزديك شدن هر چه بيشتر به زمان تعيين فهرست نهايي مشخص شد كه ائتلاف اصولگرايان به آن سادگي كه انتظارش مي رفت (با توجه به يكدستي حكومت) نبوده است زيرا با آنكه گروه 6+5 پيشاپيش اعلام كرده بود در حوزه انتخابيه تهران فقط افرادي كه قرار باشد در فهرست نهايي قرار بگيرند ثبت نام كنند، تعداد ثبت نام كنندگان نامزدهاي اصولگرا در اين حوزه انتخابيه حدود دوبرابر فهرست كامل نيروهاي اصولگرا در انتخابات بود اما شكاف ميان اصولگرايان با حضور علي لاريجاني از حوزه انتخابيه قم حالت پيچيده تري به خود گرفت چرا كه وي به جريان مخالف حاميان دولت متمايل بود. جلسه مشترك لاريجاني، قاليباف و رضايي مهر تاييدي بود بر تعميق اختلافات اصولگرايان در آن زمان. پس از آن بود كه رسانه هاي نزديك به اين افراد از احتمال انتشار فهرست جداگانه اي از سوي مثلث اصولگرايي (لاريجاني، رضايي و قاليباف) خبر دادند كه بارزترين تفاوت آن با فهرست ارائه شده از سوي گروه 6+5، حضور نداشتن حاميان دولت (گروه موسوم به رايحه خوش خدمت) بود.
در آن زمان همچنين اخباري مبني بر انتقاد اصولگرايان تحول خواه و جمعيت ايثارگران از سياست هاي انتخاباتي حاميان دولت منتشر شد. براساس اين گزارش ها حسين فدايي از سوي جريان هاي منتقد دولت در جلسات گروه 6+5 حضور مي يافت تا انتقادات جريان متبوع خود را به گوش حاميان دولت برساند. تكثر موجود در جناح راست با اين حال در شرايط كنوني به نظر مي رسد به نوعي تشديد شده است چرا كه در انتخابات رياست جمهوري سال آينده علاوه بر قاليباف، رضايي و لاريجاني از ولايتي، ناطق نوري، حدادعادل و سيداحمد خاتمي نيز به عنوان نامزدهاي جريان هاي اصولگرا نام برده مي شود كه معنايي جز عبور اصولگرايان از احمدي نژاد نمي تواند داشته باشد.
گر چه امير محبيان شكل گيري تكثر در جناح راست را حاصل شرايط و تحولات جناح مقابل مي داند و بر اين باور است كه جناح دوم خرداد و جناح اصولگرايان با همديگر روابطي آيينه وار دارند اما تصريح مي كند: «جناح راست در شرايط كنوني به كانديدايي به جز احمدي نژاد فكر مي كند.»
محبيان در گفت وگويي با «سرمايه» مي گويد: «هر نوع حركتي در هر يك از اين جناح ها معمولاً به حركتي مشابه در سوي مقابل منجر مي شود بنابراين تكثر در ميان اصلاح طلبان منجر به تكثر در ميان اصولگرايان مي شود از اين رو احتمال اينكه كانديداهاي متعددي در عرصه انتخابات حاضر شوند، كم نيست.»
به گفته وي برخي فعالان اصولگرا به اين تز معتقدند كه در راه رسيدن به هدف موردنظر تعويض لاستيك ماشيني كه همراه با آن در حركت هستند اشكالي ندارد.
با اين حال محبيان تاكيد مي كند قضاوت نهايي در اين خصوص هنوز بسيار سخت است چرا كه به نظر مي رسد احمدي نژاد ظرفيت هاي قدرتمندي را در اختيار دارد.
محبيان همچنين مي افزايد: «اصولگرايان بايد برنامه ريزي هاي خود را براساس پيروزي در انتخابات پيش بيني كنند زيرا در مدت چهار سال دولت نهم فرصتي براي به نتيجه رسيدن عملكرد اصولگرايان ايجاد نشده است و در صورت شكست در انتخابات تنها هزينه هاي آن را به ارث خواهند برد.»همچنين كمال سجادي دبيركل جامعه اسلامي كارمندان و سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز در گفت وگويي با «سرمايه» در اين خصوص مي گويد: «معني و مفهوم انتخابات اساساً همين است. بايد ابتدا تعدادي افراد در عرصه انتخاب ظاهر شوند تا بتوان از ميان آنها نامزد اصلي را به مردم معرفي كرد.»
سجادي ضمن عدم رد تكثر نامزدهاي اصولگرايان مي افزايد: «احتمالاً ممكن است تعدادي كانديداي مختلف در انتخابات داشته باشيم اما در هر حال بايد ساز و كاري از سوي اصولگرايان تعريف شود تا به كانديداي واحدي برسيم.»
وي نيز معتقد است در انتخابات رياست جمهوري سال آينده بايد مكانيسمي فراتر از الگوي 6+5 تعريف شود.
سجادي در عين حال مي گويد: «هنوز بحثي در مورد مصاديق صورت نگرفته اما طبق رسمي كه وجود دارد ممكن است احمدي نژاد نيز به عنوان كانديدا مطرح شود.»
اما سيد رضا اكرمي از اعضاي ارشد جامعه روحانيت مبارز در گفت وگويي با «سرمايه» تنها به اين جمله اكتفا مي كند: «من خبري از اصولگرايان ندارم و جامعه در حال حاضر در تعطيلات تابستاني است بنابراين بحثي هم در اين باره صورت نگرفته است.»
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن