تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820512359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره بين المللي نمايش عروسكي تهران مبارك گشايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جشنواره بين المللي نمايش عروسكي "تهران مبارك" گشايش يافت
تهران / واحد مركزي خبر / علمي و فرهنگي 1387/05/19
دوازدهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسكي "تهران مبارك" با اجراي مراسم ويژه جشن عروسك ها و با قرائت پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آمده است: نمايش عروسكي از اعمال نيايشي و نمايشي، حركات خنده دار و غمناك همواره وسيله اي موثر براي ابلاغ پيام هاي مختلف سياسي، ديني، اجتماعي و فرهنگي بوده است.
محمد حسين صفار هرندي افزوده است: هنرمندان با ابداع و نوآوري، تعادل و كمال را به روح بشر نويد مي دهند؛ مردماني كه از يك سو درپي تسكين روح و رستگاري و از سوي ديگر به جستجوي وسيله اي براي انعكاس تمايلات درون و دغدغه ها و آرمان هاي مادي و معنوي و نيازهاي خود بوده اند.
وي الهام را به عنوان منشا آثار هنري، نشان از رابطه هنرمند با عالم بالا دانسته و تصريح كرده است: هنرمندان واقعي با چشم بصيرت و درك حقايق جهان، به زندگي معنا مي بخشند و همسو با رسالت انبياء، منزلت آدمي را به او يادآور مي شوند.
صفار هرندي افزوده است: نمايش عروسكي با همه ويژگي ها و ابزار خود در جهت القاي انديشه و فكر گام برمي دارد و اگرچه در ابتداي امر با هدف لذت و سرگرمي و حتي گاه بازيچه اي براي كودكان جلوه مي كند، اما مي توان به صورت نمادي از مفهوم به عنوان ابزاري براي فرهنگ سازي در جامعه از آن استفاده كرد.
وي در ادامه اين پيام آورده است: نمايش عروسكي هم اكنون قابليت هاي نوين دنياي عروسكي را به افق ها و كرانه هاي تازه اي سوق مي دهد و تكنيك ها و شيوه هاي مدرن، همه و همه نشان از گستره بيكران اين هنر قديم بشري دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيام خود به جشنواره بين المللي نمايش عروسكي "تهران مبارك" ابراز خرسندي كرده است كه با همت و جديت نمايشگران عروسكي كشورمان، اين جشنواره در شمار معتبرترين جشنواره هاي جهاني درآمده است و نيز عروسك هاي ايران كه گوياي فرهنگ و هويت اين سرزمين كهن هستند در جاي جاي جهان شناخته شده اند.
در اين مراسم كه در فضاي باز مقابل مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد، گروه هاي نمايش عروسكي ايراني و خارجي شركت كننده در جشنواره ،‌ بخش هاي منتخبي از نمايش هاي خود را به اجراي عمومي گذاشتند.
حضور پرشمار كودكان و نوجوانان به همراه خانواده و همراهي با سرودهاي نمايش هاي عروسكي فضايي شاد و مفرح براي علاقه مندان به حوزه نمايش هاي عروسكي به وجود آورده بود.
از ديگر برنامه هاي مراسم افتتاحيه جشنواره نمايش عروسكي مي توان به حضور شخصيت هاي كارتوني مورد علاقه كودكان، نمايش ابزار و مراحل ساخت عروسك هاي نمايشي در غرفه هاي ويژه نمايشگاه و نمايش ليزر شو (نمايش صدا و نور) اشاره كرد.
بنابراين گزارش دوازدهمين "جشنواره بين المللي نمايش عروسكي تهران مبارك‌" ، تا 26 مرداد با حضور 62 گروه نمايشي از ايران و چهار كشور جهان در سالن هاي نمايشي شهر تهران برگزار مي شود.
اين جشنواره در بخش هاي مسابقه اي شامل نمايش هاي صحنه اي داخلي و بين المللي و فضاي باز (خياباني) و بخش هاي غير رقابتي شامل مرور ، ويژه بين الملل و جنبي برگزار مي شود.
دبير جشنواره بين المللي عروسكي تهران مبارك در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: در بخش مسابقه صحنه اي داخلي ، هيئت انتخاب از بين 296 اثر متقاضي ،‌ در دو مرحله بازخواني و بازبيني 25 نمايش را براي حضور در مرحله نهايي جشنواره انتخاب كرد.
محرابي افزود: ‌در بخش مسابقه صحنه اي بين الملل نيز هفت نمايش از كشورهاي هلند، ايتاليا ،‌اتريش (هركدام دونمايش) و بلاروس ،‌ دركنار 6 نمايش ايراني راه يافته به اين بخش ،به روي صحنه مي رود.
وي گفت : در بخش مسابقه اي فضاي باز، از بين 27 اثر متقاضي ، 17 نمايش به مرحله نهايي جشنواره راه يافت .
محرابي افزود: در بخش غير رقابتي مرور نيز 5 نمايش عروسكي كه درفاصله زماني سال 85 تا 86 توليد و اجرا شده است ولي در جشنواره هاي عروسكي شركت نكرده بودند ،‌ به روي صحنه مي رود.
دبير جشنواره بين المللي عروسكي تهران مبارك گفت: ‌در هر يك از بخش جنبي و ويژه بين الملل جشنواره نيز يك نمايش اجرا خواهد شد.
وي افزود:‌در مدت برگزاري جشنواره درمجموع گروه هاي صحنه اي 82 اجرا و گروه هاي فضاي باز 68 اجرا خواهند داشت .
محرابي گفت: ‌برپايي كارگاه هاي تخصصي با حضور كارگردانان نمايش هاي خارجي شركت كننده در جشنواره ، كارگاه تجربه نمايشي ، چاپ سه كتاب تخصصي و نمايشگاه ماسك در سالن انتظار مجموعه تئاتر شهر ، از جمله فعاليت هاي بخش جنبي جشنواره امسال است .
نمايش هاي بخش صحنه اي اين دوره جشنواره در تالارهاي هنر، فردوسي ، تماشاخانه، سنگلج ، خانه نمايش و مجموعه تئاتر شهر و نمايش هاي بخش فضاي باز در محوطه تئاتر شهر و بوستان هاي شهر تهران اجرا مي شود.
تصوير دارد
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 814]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن