تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815315591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس جمهور الجزاير فردا مهمان تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رئيس جمهور الجزاير فردا مهمان تهران
عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير فردا در دومين سفر در طول دوران رياست جمهوري‌اش به تهران مي‌آيد.

به گزارش رجانيوز به نقل از فارس، الجزاير كه در قرن هفتم هجري به تصرف مسلمانان درآمد و در سال 1830 تحت استعمار فرانسه قرار گرفت، پس از يك دوره مبارزات آزاديبخش (1954 تا 1962) به استقلال رسيد.

الجزاير بر پايه سه قوه مجريه، مقننه و قضاييه استوار است. در راس قوه مجريه رئيس‌ جمهور قرار دارد و از اختيارات گسترده‌اي برخوردار بوده كه براي مدت 5 سال با راي مستقيم مردم انتخاب مي‌شود. در راس دولت نيز نخست ‌وزير قرار دارد.

با اصلاح قانون اساسي در سال 1989 و چشم ‌پوشي دولت از سياست تك حزبي «جبهه نجات اسلامي FIS» با گرايش شديد اسلامي در انتخابات 1990 شهرداري‌ها و دور اول انتخابات پارلماني 1991 پيروز شد. پيروزي جبهه نجات اسلامي موجب وحشت نيروهاي سكولار، ‌نظاميان و حاميان بين‌المللي آنها شد.

با اعمال فشار ارتش، شاذلي بن جديد در سال 1992 از مقام خود كناره‌گيري كرد و يك شوراي عالي حكومتي پنج نفره به رياست محمد بوضياف، وظايف رياست جمهوري را به عهده گرفت. اين شورا دور دوم انتخابات پارلماني را ملغي كرده و با اعمال كنترل شديد بر ادارات دولتي، روزنامه‌ها و مساجد، جبهه نجات اسلامي را منحل اعلام كرد.

با ابطال انتخابات پارلماني FIS، الجزاير با يك بحران داخلي روبرو شد و قتل و ترور سراسر كشور را فرا گرفت. اين بحران طي يك دهه جان 150 هزار نفر از اتباع الجزاير را گرفته و حدود 30 ميليارد دلار به كشور خسارت وارد كرد.

به دنبال انتخاب عبدالعزيز بوتفليقه در سال 1999 به رياست جمهوري الجزاير، تلاش‌هاي گسترده‌اي براي پايان دادن به بحران داخلي، خارج كردن الجزاير از انزوا و اعاده وجهه بين‌المللي آن صورت گرفته است.

وي طرح وفاق ملي را به تصويب پارلمان رسانده و به همه‌پرسي‌ گذاشت و تلاش كرد كه با اعلام عفو عمومي، گروه‌هاي مسلح غير قانوني (كه دستشان به خون مردم آلوده نشده بود) را به كناره‌گيري از اعمال خشونت ‌آميز ترغيب كند كه در نتيجه اعمال اين سياست بيش از 5 هزار نفر از عناصر مسلح وابسته به گروه‌هاي اسلامي خود را تسليم نيروهاي دولتي كرده و امان نامه دريافت كردند و بدين ترتيب دامنه خشونت‌ها تا حدود زيادي فروكش كرد.

عبد‌العزيز بوتفليقه رئيس‌جمهور الجزاير براي تكميل طرح وفاق ملي، ميثاق آشتي ملي را مطرح كرد. اين طرح كه از سوي بسياري از احزاب و گروه‌ها مورد حمايت قرا گرفت در تاريخ هفتم مهر 1384 به راي عمومي گذاشته شد. در اين همه ‌پرسي از 3/18 ميليون واجد شرايط راي حدود 6/14 ميليون (76/79 درصد) شركت كردند و 36/97 درصد از راي ‌‌دهندگان به طرح رئيس جمهور راي مثبت دادند.

قوانين و آيين‌نامه‌هاي اجرايي طرح آشتي ملي الجزاير در تاريخ 8 اسفند ماه 84 پس از تصويب نهايي در شوراي وزيران اين كشور و درج در روزنامه رسمي رسما از سوي رئيس ‌جمهور جهت اجرا ابلاغ شد. اين قوانين جزييات اجرايي چگونگي استفاده متهمان و محكومان به اعمال تروريستي از مزاياي آن را در بر مي‌گيرد از زمان اجرايي شدن قانون مذكور تاكنون بيش از 2 هزار نفر از زندانيان واجد شرايط عفو، از زندان آزاد و تعدادي از اسلام‌گرايان نيز كه در خارج اقامت داشتند به وطن بازگشته‌اند.

هر چند اقدامات متخذه از سوي دولتمردان الجزايري تا حد زيادي عمليات تروريستي را مهار كرده است، ولي فعاليت گروه‌هاي مسلح و مقابله با نيروهاي دولتي با آنان در سال 86 به ويژه با الحاق گروه سلفي تبليغ و نبرد به القاعده و تغيير نام آن به القاعده در سرزمين مغرب اسلامي، به نحو محسوسي افزايش يافت اما اين عمليات در سال 87 مجددا كاهش يافت.

عمليات انتحاري ماه‌هاي فروردين،‌تير، شهريور و آذر 86 در مناطق مختلف الجزاير از جمله پايتخت كه منجر به كشته و مجروح شدن ده‌ها غيرنظامي و نيروهاي امنيتي شد از مهم‌ترين اقدامات تروريستي گروه القاعده در سرزمين مغرب اسلامي به شمار مي‌رود.

چهارمين دور انتخابات شوراي محلي و استاني در الجزاير در تاريخ 8 آذر 86 برگزار شد كه 44 درصد از الجزايري‌هاي واجد شرايط در اين انتخابات شركت كردند.

اصلاح قانون اساسي و امكان نامزدن شدن رئيس‌جمهور براي سومين بار از موضوعات مهم الجزاير در سال 2008 به حساب مي‌آيد.

«عبدالعزيز بلخادم» به عنوان دبير كل حزب جبهه آزاديبخش ملي الجزاير (FLN) و نخست‌وزير سابق از مهم‌ترين حاميان اصلاح قانون اساسي اين كشور به حساب مي‌آيد.

«احمد اويحيي» نخست‌وزير الجزاير و دبيركل دومين حزب مهم الجزاير نيز اخيراً حمايت خود را از نامزدي بوتفليقه براي بار سوم اعلام كرده است.

انتصاب احمد اويحيي در تير ماه 87 به عنوان نخست‌وزير الجزاير و تغييرات جزيي در كابينه الجزاير از مهم‌ترين تحولات اخير الجزاير محسوب مي‌شود.

* فضاي اقتصادي:

روند اقتصادي الجزاير با توجه به انفتاح بازار و امضاي توافقنامه مشاركت با اتحاديه اروپا و تلاش اين كشور براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني، دورنمايي به شكل يك سيستم كاملا آزاد را ترسيم مي‌كند. با برنامه‌ريزي‌هايي كه با رهنمودهاي سازمان‌هاي بين‌المللي اقتصادي مانند صندوق بين‌المللي پول،‌بانك جهاني و آژانس بين‌المللي سرمايه و ديگر مراكز در اين كشور در دست تهيه و اجرا مي‌باشد، شالوده محورهاي توسعه و با توجه به برقراري آرامش نسبي در كشور و كاهش بحران‌هاي داخلي و همچنين افزايش درآمدهاي نفتي در سال‌هاي اخير كه نقش عمده‌اي در بهبود اوضاع اقتصادي و توسعه و رشد آن داراست، براساس ورود تكنولوژي جديد و صنايع مادر پايه‌ريزي شده است.

در حال حاضر توليد در بخش‌ صنعتي بيشتر بر اساس مونتاژ بوده و خودكفايي منوط به صرف و مدرنيزه كردن پروسه توليد شده است.

حل بحران‌هاي داخلي كه ميلياردها دلار به اقتصاد الجزاير خسارت وارد ساخته بود، افزايش قيمت نفت در سال‌هاي اخير (كه منجر به افزايش درآمدهاي نفتي الجزاير از هشت ميليارد در دهه نود به بيش از 58 ميليارد در سال 2007 شده است)، سياست‌هاي بوتفليقه براي دستيابي مجدد به جايگاه اوليه الجزاير در صحنه بين‌المللي، ‌تغيير سياست‌هاي اقتصادي اين كشور از سياست‌ اقتصادي متمركز به سياست‌هاي باز و برنامه توسعه اقتصادي منجر شده است تا بازار اين كشور توجه كشورهاي صنعتي را به خود جلب كند.

ضمن اينكه سياست‌هاي كشور با تهيه و تصويب قوانين سرمايه‌گذاري راه را براي سرمايه‌گذاران خارجي جهت سرمايه‌گذاري در اين كشور هموار ساخته است. اما وقوع عمليات‌ تروريستي و نقش موثر بوروكراسي اداري از عوامل موثر در عدم تحقق برنامه‌هاي اقتصادي و عدم تمايل جدي كشورهاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در اين كشور بوده است.

* تحولات روابط ايران و الجزاير

روابط سياسي دوجانبه:
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، روابط دو كشور از وضعيت خوبي برخوردار بوده و سفرهاي متعددي از جانب مسئولين بلندپايه ايران و الجزاير به كشور مقابل صورت گرفت. اگر شرايط خاص حاكم بر الجزاير درسال 1369 و بالاخره به دنبال متهم ساختن جمهوري اسلامي ايران به حمايت از اسلام‌گرايان و دخالت در امور داخلي آن كشور، روابط سياسي دو كشور از سال 1372 به طور يكجانبه از سوي دولت الجزاير قطع شد.

از سال 1376 با وقوع بعضي تغييرات در ايران و الجزاير بخصوص پس از برگزاري كنفرانس سران اسلامي در تهران تبليغات خصمانه دو كشور عليه يكديگر كاهش يافت. عبدالعزيز بوتفليقه كه در سال 1378 به رياست جمهوري الجزاير برگزيده شد با اعزام نمايندگان ويژه خود به اجلاس‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي منعقده در تهران تمايل خويش را نسبت به بهبود روابط با جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد.

به دنبال اين تحولات مقامات الجزايري نه تنها از تبليغات خصمانه عليه ايران دست برداشته و هيئت‌هايي را به ايران گسيل داشتند، بلكه در يك اقدام عملي مثبت، راي خود را در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران از مثبت به ممتنع تغيير دادند و سرانجام پس از ابراز تمايل بوتفليقه رئيسان جمهور دو كشور روز جمعه 18/6/79 در حاشيه اجلاس هزاره سازمان ملل با يكديگر ديدار كرده و با تاكيد بر منافع و ديدگاه‌هاي مشترك در توسعه و پيشرفت دو ملت باانتشار بيانيه مطبوعاتي، ‌از سرگيري روابط كامل سياسي خود را در سطح سفير اعلام كردند.

همكاري‌هاي ايران و الجزاير پس از برقراري روابط مجدد در زمينه‌هاي مختلف سياسي فرهنگي، پارلماني و اقتصادي به طور مستمر افزايش يافته و طرفين در خصوص مسائل بين‌المللي با يكديگر به رايزني مي‌پردازند.

نزديكي مواضع مقامات الجزايري با ديدگاه‌هاي كشورمان در زمينه‌هاي مختلف،‌حضور و نقش فعال كشور الجزاير در سازما‌ن‌ها و مجامع بين‌المللي و منطقه‌اي از جمله سازمان ملل متحد،‌ اتحاديه عرب، اتحاديه آفريقا و حمايت حتي‌المقدور آن كشور از حق جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به تكنولوژي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي، زمينه را براي گسترش همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي مختلف هموارتر ساخته است.

الجزاير همچنين سال 1386 نيز همچون سال‌هاي اخير در قبال موضوع حقوق بشر در كميته سوم و مجمع عمومي سازمان ملل به نفع ايران راي داد.

روابط اقتصادي دوجانبه:
در دوران پس از برقراري مجدد روابط سياسي، تلاش‌هايي براي شناسايي توانمندي‌ها و پتانسيل‌هاي موجود دو كشور به عمل آمده است تا بخش‌هاي مختلف اقتصادي و بازرگاني حضور فعالي در دو كشور داشته باشند. برگزاري نمايشگاه اختصاصي، مشاركت شركت‌هاي ايراني در نمايشگاه بين‌المللي الجزاير و برگزاري همايش اقتصادي، از جمله اقدامات به عمل آمده از سوي كشورمان در سال‌هاي گذشته است.

اما عليرغم اراده سران دو كشور، امضاي توافقنامه‌هاي متعدد و امكانات ايران و الجزاير، ‌ميزان روابط تجاري همچنان ناچيز مي‌باشد. در حال حاضر ميزان صادرات ايران به الجزاير بالغ بر 23 ميليون دلار است. تحقق نسبي مراودات بانكي با بانك‌هاي الجزايري پس از سفر رياست جمهوري به آن كشور (16/5/86) زمينه حضور هر چه بيشتر شركت‌هاي ايراني را در طرح‌هاي الجزاير هموارتر مي‌سازد.

تاكنون 3 دور كميسيون مشترك اقتصادي در سال 1383،1382و 1387 برگزار شده است. بيش از 30 موافقتنامه و يادداشت تفاهم همكاري در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي و پارلماني بين دو كشور به امضا رسيده است.

همچنين پيش‌نويس موافقتنامه تعرفه ترجيحي نيز به طرف الجزايري جهت بررسي ارائه شده است. بانك توسعه صادارت درصدد است شعبه‌اي در پايتخت الجزاير برپا كند كه موضوع از سوي مسولين بانك در دست پيگيري است. قرار است در خلال سفر رئيس‌ جمهور الجزاير به تهران دو موافقتنامه همكاري‌‌هاي گمركي و اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و پروتكل الحاقي مربوط به اجتناب از اخذ ماليات مضاعف به امضاي طرفين برسد.

روابط فرهنگي دوجانبه:
به دنبال مبادله اسناد موافقتنامه همكاري‌هاي فرهنگي بين دو كشور در حاشيه سفر رياست جمهوري به الجزيره، اولين هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران روز شنبه 27/11/86 با حضور رئيس‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و وزير فرهنگ الجزاير در الجزاير و اولين هفته فرهنگي الجزاير نيز در ارديبهشت 87 با حضور وزير فرهنگ آن كشور درتهران برگزار شد.

سفرهاي متقابل مقامات دو كشور
در چند سال گذشته مقامات و مسئولين دو طرف در راستاي رايزني و تبادل نظر و گسترش روابط، به كشور مقابل سفر كرده و از جمله محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري در مرداد 86 به دعوت بوتفليقه و در راس يك هيئت عاليرتبه سياسي، اقتصادي و فرهنگي، به الجزاير سفر و علاوه بر ديدار و گفتگو با مقامات عاليرتبه الجزايري در جمع تجار ايراني و الجزايري و همچنين در جمع مجاهدين آن كشور سخنراني كرد.

در حاشيه اين سفر چندين سند همكاري نيز بين دو كشور به امضا رسيد.
علاوه بر سفر مذكور سيد محمد خاتمي رئيس جمهور پيشين كشورمان در سال 1383 به الجزاير سفر كرد و بوتفليقه نيز در سال 1382 از تهران بازديد به عمل آورد.

«عمار سعداني» رئيس وقت مجلس الجزاير نيز در فروردين 85 براي شركت در كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق فلسطين و همچنين انجام ديدار رسمي به تهران سفر كرد.

سفر علي لاريجاني دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در خرداد 85 و وزراي امور خارجه (در مرداد 85، خرداد 86، مرداد 86)، وزير نيرو (آذر ماه 86)، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي (بهمن 86)، وزير مسكن و شهرسازي (تيرماه 87) به الجزاير و وزراي صنايع (شهريور 85) انرژي 6/9/85، ‌جوانان و ورزش (2/10/85) خارجه (12/6/86) (مرداد 87) و مجاهدين الجزاير (بهمن 86) و وزير فرهنگ (ارديبهشت 87) و وزير دارايي (خرداد 87) از جمله سفرهاي مقامات دو كشور در سال‌هاي 85 و 86 و 87 به حساب مي‌آيد.

سفر بوتفليقه به تهران:

عبدالعزيز بوتفليقه رئيس‌جمهور دموكراتيك خلق الجزاير روز يكشنبه 20 مرداد براي يك ديدار رسمي سه روزه وارد تهران خواهد شد.

اين سفر كه بنا به دعوت محمود احمدي‌نژاد رياست جمهوري كشورمان و در پاسخ به سفر سال گذشته مرداد 86، ايشان به الجزاير صورت مي‌گيرد، به منظور تقويت همكاري‌هاي دوجانبه و رايزني پيرامون مسائل مورد علاقه مشترك منطقه‌اي و بين‌المللي انجام مي‌شود.

سفر بوتفليقه به تهران دومين سفر وي از زمان رسيدن به مقام رياست جمهوري در سال 1999 ميلادي است.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن