تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804619566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راز کلمات در گفتگو با محمد احصایی / فضای کارهایم سیاه و سفید شده​است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: مجله نوروز > فرهنگ  - هنرمند برجسته نقاشیخط ایران که آثارش در حراجی​های بین المللی جزو گرانترین آثار فروخته شده​است، می​گوید که همه چیز براساس فرم حروف و کلمات شکل می​گیرد. سما بابایی : ‌محمد احصایی‌ را می​توان یکی از برترین و مهم​ترین چهره​های بین المللی عرصه هنر دانست. او البته در تمام سال​هایی که اندک اندک این جایگاه رفیع را به دست آورده​است‌،‌ دور از هر هیاهویی در آتلیه خود در خیابان آفریقا نشسته و کار کرده​است. مدام و مدام و با هر اثری که خلق کرده‌است، اتفاقی تازه رقم زده‌است. دیگر هیچ کس از این اتفاق که او در حراجی‌های مهم دنیا،‌ گران‌ترین هنرمند باشد، تعجب نمی​کند. این اتفاق در سال 89 نیز برای او رخ داد. او سال گذشته  مانند بسیاری دیگر از هنرمندان عرصه‌های مختلف، 70 سالگی​اش را جشن گرفت. شاید فروش اثری از او در آخرین حراجی کریستی شاهد خوبی باشد بر این مدعا که او همچنان در دهه هشتم زندگی خویش نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. او کلمات،حرف‌ها و خطوط را در اختیار می​گیرد تا به ساده‌ترین و کوتاه‌ترین شکل ممکن منظور خویش را بیان کند. این هنرمند عرصه نقاشی خط درباره دور جدید کارهایش می​گوید:«دیگر سال‌هاست که رنگ را به شیوه خودم مورد استفاده قرار می‌دهم،‌یعنی فضای کارهایم بیشتر سیاه و سفید شده اند که البته این اتفاق جدیدی نیست و چندین دهه است که این موضوع در بخش عظیمی از کارهای من دیده می‌شود. در این بین مهم‌ترین مساله فرم حروف و کلمات است که همه چیز بر اساس آن شکل می​گیرد. یعنی این مهم‌ترین مساله هنگام خلق یک اثر است و موضوعات دیگر همه تحت تاثیر این ماجرا قرار می‌گیرند.مثلا اندازه تابلو و یا حتی استفاده از رنگ و ... .»‌ شاید بتوان سیاه و سفید بودن کارهای او را دلیلی بر این ماجرا دانست که خط در این سال‌ها در آثار او تاثیر شگفت‌انگیزی داشته​است. نگاشتن کلمات با جوهر سیاه بر روی صفحه سفید. این ماجرا هم اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصه​های آثار او به حساب می​آید و در این بین کارهایی که به این صورت ارایه داده است،‌همواره با استقبال بیشتری نسبت به کارهای دیگر او روبه رو شده​اند؛«وقتی کارهایم را به شکل تک رنگ ارایه می‌​دهم،احساس رضایت بیشتری می​کنم. شاید این ماجرا دلیلی ناخودآگاه دارد. مثلا به سن و سال من بر گردد که دیگر دلم می‌خواهد همه چیز را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنم.به همین خاطر است که حتی آثاری که سیاه و سفید هم نیستند،‌به شکل تک رنگ ارایه می​شوندو تنها از طیف​های مختلف آن رنگ در آن اثر بهره می‌گیرم.» احصایی در کارهای اخیر خود همان اندازه که به سادگی و ایجاز رسیده است، ‌پیچیدگی مفهومی کارهایش نیز اضافه شده است. او البته خود آگاهانه دست به این انتخاب زده است و با این مساله مشکلی ندارد. او بر این اعتقاد است که« کلمات به تنهایی معنایی ندارند و وقتی کنار همدیگر قرار می​گیرند،‌می​توان برای آنان معنایی متصور شد. به همین خاطر است که آنان به نوعی آبستره هستند و من از همان قابلیتی که در آنان نهفته است،‌به شکلی استفاده می​کنم که هم اکنون در آثارم دیده می​شود.» احصایی را می​توان هنرمندی دانست که خط ،‌نقاشی و گرافیک را در بالاترین حد ممکن خود شناخته و به این هنر​ها تسلط دارد و همین باعث غنای آثار او تا حدی که هم اکنون می‌بینیم،‌شده است. خودش البته نقش خط را در آثاری که ایفا می‌کند،‌برجسته تر می‌داند:«همیشه به دیگرانی که می‌خواهند با این شیوه کار کنند،‌این توصیه را کرده‌ام که خط و اجزای آن را به خوبی بشناسند.این مساله برای کسانی هم که می‌خواهند در زمینه گرافیک نیز فعالیت داشته باشند،‌ موثر است.شما وقتی اسامی تمامی گرافیست‌های موفق در این سال‌ها را بررسی می‌کنید، ‌به این نکته بر می ‌خورید که به خوبی توانسته‌اند از پس این ماجرا برآیند.» محمد احصایی‌در این سال‌ها تلاش بسیاری کرده است تا این موضوع را به نسل های جدید بیاموزاند. نکته جالب این است که اگر چه او بیشتر به عنوان هنرمندی فعال در عرصه نقاشیخط شناخته می‌شود،‌اما سال‌هاست که تلاش بسیاری برای آمورش گرافیک و خوشنویسی نیز کرده​است؛« درهمان زمان دانشجویی که گرافیک می‌خواندم،‌خوشنویسی را تدریس می‌کردم،‌چون در آن سال‌ها به عنوان یک خوشنویس شناخته شده فعالیت داشتم.سال‌ها هم خوشنویسی کردم،‌اما دلم می‌خواست به عرصه‌های جدیدی فکر کنم و به همین خاطر تصمیم گرفتم که از هنر خوشنویسی به شکل دیگری استفاده کنم. هر چند که شکستن ساختار خطوط و نوشته‌ها در ابتدا برایم کاری بسیار دشوار بود و انتقادهای بسیاری را نیز به وجود آورد. اما کشف یک افق جدید بیش از هر چیز برای من اهمیت داشت. حال که سال‌ها از این ماجرا می‌گذرد، البته خیلی انتقادات به ماجرا کمتر شده است و خواه ناخواه بسیاری این مساله را پذیرفته‌اند و خوشبختانه تعداد بسیاری از هنرمندان در این عرصه مشغول فعالیت هستند.» وی البته خود نیز بر این مساله صحه می‌گذارد که اصولا در گرافیک نباید و نمی توان چندان خطوط سنتی را دفرمه کرد؛«برخی حروف به شکلی است که سال​ها روی زیبایی شناسی آنان کار شده است و بنابراین نمی​توان کار چندانی بر روی آنان انجام داد. مثلاً حرف «ن» که از گذشته به ما رسیده را حداکثر مى​توان یک میلیمتر دو میلیمتر این ور یا آن ور کرد. اما فرم کلى را نمى​توان تغییر داد. در چنین وضعیتى ما حداکثر مى​توانیم روى کمپوزیسیون و ترکیب کار کنیم، روى اندازه​ها و نسبت​ها نمى​توان دخل و تصرف کرد. در میان این قلم​هاى مختلف، قلم ثلث، قلمى است تزئینى، یعنى کتابت نیست و در کتیبه​ها و بناها بیشتر کاربرد دارد و اصولاً در اندازه هاى بزرگ تعریف مى​شود، به همین دلیل مى​توان این اندازه​ها را تغییر داد که این هم باز به خود هنرمند باز مى​گردد. ولى با وجود این تغییر اندازه​ها شما اگر به گذشته بازگردید، مى​بینید که خیلى کم کسى توانسته​اند این خط را تغییر دهند، براى این که کسانى که خطاطى کار مى​کنند این اعتقاد و ایمان و علاقه​اى که به اصول این قلم​ها دارند، این​ها را  از جسارت در حوزه قلم​ها باز مى​دارد. یکى از علتین مساله می​تواند اهلى شدن با این نسبت باشد. چون وقتی روى رعایت یک قاعده مشخص عمر می​گذاری ، این مساله جب مى شود تا در این حوزه تلاش کمى برای تغییر صورت دهی.اما خود من چون از زاویه نقاشى وارد این حوزه شدم توانستم در خط ثلث که المان نقاشى​ام بود، وارد بشوم و دست اندازى کنم، در نتیجه توانستم هم در کمپوزیسیون آن دست اندازى کنم و هم شکل آن را دفرمه کنم، اما فقط توانستم در ثلث این کار را انجام بدهم، ولى در حوزه نستعلیق و دیگر خطوط نمى​توانستم. در بعضى از قلم​ها نمى​توان دست اندازى کرد. تجربه به من نشان داده که در میان مجموعه خطوط آن دسته​اى را مى​توان تغییر داد که شامل ثلث و کوفى هستند. در این مجموعه است که مى​توان به دفرماسیون نزدیک شد.» او هنوز هم دست از جستجو در این زمینه بر نداشته و کماکان می​کوشد تا به افق​های تازه​ای در حوزه هنر مورد علاقه​اش دست یابد و این برای هنرمندی که سال​های سال است که در این حوزه فعالیت می​کند و به هشتمین دهه عمرش هم قدم گذاشته ویژگی منحصر به فردی است. 52




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن