تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812725132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استعفاي اولمرت و آينده مذاكرات صلح


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: استعفاي اولمرت و آينده مذاكرات صلح


خاورميانه- ترجمه - نيلوفر قديري:
ايهود اولمرت، نخست‌وزير اسرائيل سرانجام اعلام كرد كه در انتخابات ماه سپتامبر براي تعيين رهبر جديد حزب كاديما شركت نمي‌كند.

اين به معناي اعلام استعفاي او از اين سمت بعد از مدت‌ها كشمكش و بحث در اين باره درون اسرائيل است. حزب كاديما بعد از انتخابات سال 2006 در اسرائيل با كسب 29‌كرسي از 120 كرسي پارلمان اين رژيم، حزب اكثريت در كنست است.

كاديما را آريل شارون نخست‌وزير پيشين بعد از ترك حزب ليكود در ماه نوامبر سال 2005 تشكيل داد. هدف شارون از تشكيل اين حزب، به‌دست‌آوردن آزادي عمل بيشتر در اجراي سياست‌هايش براي خروج يكجانبه از غزه بود. شارون مي‌خواست با اين كار شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين را از خاك فلسطين برچيند و با تعيين مرزهاي نهايي اسرائيل، دورنماي روشني از كشور فلسطين را ترسيم كند.

اولمرت كه درگير ماجراي اتهام فساد مالي شده و با اتهام دريافت پنهاني پول طي 15سال از يك بازرگان يهودي آمريكايي رو‌به‌روست، از مدت‌ها پيش براي استعفا از سمت خود تحت فشار قرار داشت. اولمرت خبر استعفاي خود را در روزي اعلام كرد كه دور چهارم مذاكرات غيرمستقيم ميان اسرائيل در تركيه و ميان مذاكره‌‌كنندگان فلسطيني و اسرائيلي در آمريكا جريان داشت. بلافاصله بعد از اعلام اين خبر اين پرسش مطرح شد كه آيا استعفاي اولمرت روند صلح را تخريب مي‌كند يا بعد از خروج او از صحنه قدرت هم اين روند ادامه خواهد يافت؟

در زمان نخست‌وزيري اولمرت اسرائيل بعد از يك دوره تعليق طولاني، مذاكرات با فلسطينيان و سوريه را آغاز كرد. اما در چنين شرايطي هر رهبر اسرائيلي ديگري هم همين كار را مي‌كرد زيرا جنگ زماني دارد و صلح هم. اكنون زمان صلح است. اما اولمرت چندان فشار زيادي براي پيشبرد مذاكرات صلح وارد نكرد زيرا در داخل اسرائيل نخست‌وزير نامحبوبي بود. اما هر نخست‌وزير ديگري هم در اسرائيل به جاي او بود در اين روند دچار ناكامي مي‌شد زيرا نه فلسطينيان و نه اسرائيلي‌ها اكنون آماده دادن امتيازات دردناك نيستند. اوضاع در مذاكرات با سوريه هم به همين صورت است. اولمرت اين مذاكرات را از سر گرفت اما او نمي‌تواند اسرائيلي‌ها را براي بازگرداندن بلندي‌هاي جولان به سوريه متقاعد كند.

اكنون كه اولمرت تصميم به استعفا گرفته ممكن است مذاكرات صلح براي مدت طولاني دوباره تعليق شود. در مرز ميان اسرائيل و سوريه گلوله‌اي شليك نشده‌است اما خيابان‌هاي فلسطين هر روز شاهد درگيري است. در حال حاضر مسائل مهمي ميان اسرائيل و فلسطينيان هماهنگ شده و دو طرف اكنون مشغول بحث درباره يك پيمان صلح موقت هستند. هيچ‌كس نمي‌تواند تضمين كند كه اين پيمان امضا خواهد شد اما هيچ‌كس هم نمي‌تواند مطمئن باشد كه روند صلح با ادامه حضور اولمرت، ادامه مي‌يابد.

به عبارت ديگر روند صلح خاورميانه به نخست وزير اسرائيل بستگي ندارد، مگر اينكه در اسرائيل فرد قدرتمندي روي كار بيايد؛ در حال حاضر كه چنين فردي در ميان سياستمداران اسرائيلي ديده نمي‌شود. به همين دليل اعلام استعفاي اولمرت تاثيري در تحليل‌ها و پيش‌بيني‌هايي كه درباره آينده مذاكرات صلح خاورميانه مي‌شود نگذاشته‌است. نامزدهايي كه اكنون براي جانشيني اولمرت مطرح هستند اگر چه نام‌هاي متفاوتي هستند اما از جهات بسياري با هم شباهت دارند. نتانياهو از مخالفان سرسخت روند صلح است اما در زمان نخست‌وزيري‌ خودش، چندين پيمان صلح با فلسطينيان امضا كرده‌است. از سوي ديگر ايهود باراك و زيپي ليوني سرسخت به‌نظر مي‌رسند اما براساس شرايط امنيتي اسرائيل تصميم‌گيري خواهند كرد.

نووستي- 1 اوت 2008

تاريخ درج: 19 مرداد 1387 ساعت 11:35 تاريخ تاييد: 19 مرداد 1387 ساعت 12:49 تاريخ به روز رساني: 19 مرداد 1387 ساعت 12:38
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن