واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يادداشتي برنمايش يادگار زريران يادگار زريران حركت به سمت تئاتر ملي و ايراني
فرهنگي. تئاتر. صادقي . يادگار زريران
نمايش يادگار زريران با الهام از شاهنامه حكيم ابوالقاسم فردوسي و داستاني كهن از زمان پارتها در ايران به نويسندگي و كارگرداني دكتر قطب الدين صادقي در تالار چهار سو مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است .
از:مجيد امرايي ،بستورنوجوان ايراني و فرزند زرير پس از كشته شدن پدرش به دست تورانيان عزم خون خواهي پدر از دشمنان كينه تورزرا دارد ، امادر اين بين گشتاسب به دليل سن پايين نوجوان را از اين نبرد بزرگ بازمي دارد ، نوجوان رشيد ايراني تصميم خود را گرفته است،چنان استوار كه هيچ كس نمي تواند او را از تصميم خود باز دارد .
اما اين نوجوان نورس چگونه قادر است در رزم با دشمن مقاومت كند بستور تلاش ميكند تا خود را به ايرانيان و گشتاسب ثابت كند و بالاخره با جسارت وپافشاري مثال زدني به همه ميقبولاند كه ميتواند .
حكيم ابوالقاسم فردوسي درداستان حماسي بستور سلحشوري و رشادت را ذاتي ايرانيان ميداند كه هرگز محدوديت سني نميتواند آنان را از تصميم وقاطعيت خود دور دارد در نگاه فردوسي ايرانيان ملتي خدامحور،سلحشور، غيوروجان بركف هستند كه به دليل پيشينه كهن و نگاه اهورايي و خداگونه و تكيه برفرهنگ غني و كهن همواره سرآمد جهانيان بوده اند.
داستان بستورتنها گوشه كوچكي ازاين تفكراهورايي و ضد اهريمني است تفكر مقاوم بودن و ايستادگي در مقابل ظلم و ستم، اين داستان بيانگر مقاومت ملتي است كه درهميشه تاريخ در مقابله با ستمگران و طاغوتيان پيروز و سربلند بودهاند .
دكتر قطب الفدين صادقي از جمله كارگردانان مطرح و پيشكسوتي است كه در طول عمر هنري خود درعرصه تئاتر ايران همواره به عنوان يك كارگردان ملي شناخته شده است و نمايش يادگار زريران يكي ديگر از آثار هنري وي است كه با موضوع ايران و فرهنگ وهنر ايراني واسلامي نگاشته شده است .
وي علاوه بر حوزه كارگرداني درعرصه نمايشنامه نويسي و تدريس هم از جمله افرادي است كه برايرانيت و مليت ايراني خود رگ غيرت ميجنباند .
يادگار زريران تئاتري شرقي و اثري با رنگ و بو و مشخصههاي يك تئاتر ايراني و نمونه مناسبي ازنمايش ملي و ايراني است .
دراين اثر نمايشي صادقي با استفاده و شناخت كافي نسبت به اصول و فنون مدرن نمايشنامه نويسي ، احاطه كامل برادبيات كهن وحماسه سرايي شرقي، تسلت كامل برشيوه اجرايي تئاترروايت گرانه شرقي و نقل گويي نمايشي تلاش كرده است تا تماشاگران را با نمونهاي درست از يك تئاتر ايراني مبتني بر تكنيك و محتوا آشنا كند.
وي با استفاده ازسبك و شيوه نگارش آثارنمايشي كلاسيك و پس زمينه ادبياتي كهن، شاعرانه، تغزلي و حماسي توانسه است اثري كم نقص را برصحنه تئاتر ايران بكشاند كه ظرف سالهاي گذشته كمتر نمايشي با اين مشخصهها در عرصه تئاتري ايران توليد شده است.
يادگارزريران اثري سرشار ازرنگ و اراييهاي نوشتاري ،زيباييهاي بصري ونگارشي در زبان و شخصيت پردازي يك نمايش دراماتيك و مدرن است.
ادبيات شاعرانه و مطنطن انتخاب شده براي اثر تلاش نويسنده را در مسير ارائه نمايشي كلاسيك و فاخر را نشان ميدهد .
استفاده از سبملها و نمادهاي ملي ، آييني، ديني ومذهبي ،فرهنگي ، قومي و كهن ايراني در نگارش و خلق تصاوير زيباي صحنهاي از جمله محاسن نمايش يادگار زريران است .
داستاني مستقل و دراماتيك ، طراحي صحنه چشم نواز ،استفاده درست از بدن و بيان بازيگران يك دستي درارائه بازيها ، موسيقي گوش نواز ، نقل گويي نمايشي ، طراحي زيباي حركات بازيگران تصويرسازي هاي نمايشي ، طراحي لباس تئاتري و تكنيك بالا در كارگرداني يك اثر نمايشي از جمله مشخصههاي نمايش يادگار زريران است كه صادقي به خوبي از اين ظرفيتها ي نمايشي استفاده كرده است .
نمايش با شنيده شدن صداي سازهاي كوبهاي و ضرباهنگي حساب شده در انتقال حس تمركزگيري تماشاگران آغاز ميشود.
بستورفرزند زرير و قهرمان اين داستان است كه در نمايش وظيفه نقل گويي داستان را هم بر عهده دارد شيوهاي درست در توليد اينگونه آثار تئاتري كه امروزه كارگردانان جوان در توليد آثاري از اين دست كمتر به اين سمت حركت ميكند .
اشخاص نمايش يادگار زريران نقل ميكنند شخصيت بازي خود را، نقل ميكنند شخصيت بازي مقابل را، نقل ميكنند كليت داستان را، و در عين حال بازي مي كنند و اين نقل گويي و بازيسازي پي در پي و توامان چنان درهم تنيده شده است كه تصاوير و گفت وگوها نعل به نعل هم در پيشبرد داستان نمايش موثر واقع ميشوند .
صحنهاي كه درجاي جاي آن اجساد سربازان خون چكان ديده ميشود بستور پير در كسوت نقال بر نعش آنها به نقل آنچه براو و سپاهيان ايران و توران گذشته است ميپردازد او جنگ را تقبيج ميكند اما مقاومت در مقابل دشمن متجاور را ميستايد.
بستور نوجوان نشان از شهامت و سلحشوري ايرانيان در همه اعصار است وي روايت ميكند آنچه كه در نبرد با توران بر آنها گذشته، او با تكيه بر تاريخ و ملتي كهن توانسته است با وجود سن كم بر دشمنان كشورش غالب شود و اين است آنچه كه فردوسي و صادقي هر دو در دو مقطع تاريخي به ستايش آن مي پردازند .
صادقي در جايي گفته است: بايد سرتعظيم در مقابل رشادت واز خود گذشتگي جواناني فرودآورد كه ازگذشته تا حال كيان ايران بزرگ را پاس داشتهاند و اين جمله صادقي مضمون اصلي نمايش يادگار زريران را بيان ميكند.
يادگارزريران تئاتري تكنيك محور، كم هزينه و مبتني بر محتوايي غني بر پهنه ادبي ايران است اثري ملي كه اقتدار و سربلندي ايرانيان را در قالبي نمايشي بدون هيچ اغراقي به تصوير ميكشد نمايشي كه به جرات ميتوان آن را در كنار نمايش افرا بهرام بيضايي ازجمله آثار فاخر و ماندگار يك دهه گذشته تئاتر ايران برشمرد.
پهلواني نامدار ازمرز ايران زمين به دست دشمن خونخوار كشته ميشود وحشت و ترس سپاه ايران را فرا ميگيرد هيچ كس را ياراي مقابله با اين دشمن متجاوز و خون خوار نيست تا اينكه نوجواني ايراني كه سمبل و نماد ذاتي مقاومت ايرانيان است به پا ميخيزد و دشمن متجاوز را تا سرحدات انتقام به عقب مينشاند و اين است آنچه كه صادقي در ادامه تفكرات ملي وحماسي فردوسي در قالب داستان نمايشي ،جديد و به شيوهاي مدرن و امروزي به تصويركشانده است .
شنبه 19 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]