تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821115557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشجويان دكتري به شدت نيازمند حمايت مالي هستند در ميزگرد دانشجويي تحصيلات تكميلي; چالشها و انتظارات بيان شد:


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: دانشجويان دكتري به شدت نيازمند حمايت مالي هستند در ميزگرد دانشجويي " تحصيلات تكميلي; چالشها و انتظارات " بيان شد:
دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه هاي تربيت مدرس و صنعتي شريف در ادامه ميزگرد دانشجويي ايسنا با عنوان " تحصيلات تكميلي; چالشها و انتظارات" بر ضرورت انديشيدن راه كارهاي جهت بهره بردن دانشجويان از پروژه هاي صنعت با دانشگاه، استفاده از تجربيات دانشگاه هاي كشورهاي پيشرفته در زمينه ارتباط با صنعت، حمايت مالي از دانشجويان دكتري و تخصيص سهم برابر استاد و دانشجو از محل پروژه هاي صنعت با دانشگاه تاكيد كردند.
به گزارش ايسنا، قلي زاده دانشجوي كارشناسي ارشد رشته مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف در اين نشست،عدم ارتباط دانشگاه با صنعت را يكي از مشكلات اساسي در دانشگاهها عنوان كرد و گفت: بايد شرايطي ايجاد شود كه صنعت به سراغ دانشگاه آمده و با تامين مالي از دانشجو و استاد دانشگاه كار بخواهد.
وي افزود: صنعت بايد به دانشگاهها پول داده و در ازاي آن دانشگاهها نيز روند كار را به سمت آموزش سوق دهند تا از اين طريق مشكلات موجود در جامعه برطرف شود.
وي با بيان اينكه درصورت ارتباط دانشگاه با صنعت اساتيد ديگر به دنبال سرمايهگذاريهاي شخصي همچون ساخت و ساز نخواهند رفت، گفت: حتي به نظر ميرسد كه اگر شرايطي ايجاد شود كه در صورت تامين نيازهاي مالي دانشجويان تحصيلات تكميلي ديگر مباحثي چون تامين خوابگاه براي دانشگاهها مطرح نميشود و نياز به ساخت و تجهيز خوابگاهها و صرف هزينه هاي اين چنيني نيست.

در زمينه ارتباط با صنعت به تجربيات دانشگاه هاي كشورهاي پيشرفته رجوع شود
قلي زاده با تاكيد بر اهميت نيازسنجي و ارائه راه حل در دانشگاهها، عنوان كرد: محيط دانشگاهها و صنعت با هم متفاوت است، دانشگاه ها مشكلات ساختاري دارند كه درا ين راستا بايد به تجربيات دانشگاههاي كشورهاي پيشرفته رجوع شده و از راه هاي رفته آنها، استفاده شود.
وي با بيان اينكه متاسفانه در بسياري موارد دانشگاه ها فقط به دور خود مي چرخند، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال مسابقات ماشين و ساخت خودرو در دانشگاه برگزار ميشود، ولي حمايتي از طرح هاي جديد اين مسابقات دانشجويي صورت نمي گيرد.
وي افزود: در اين مسابقات حتي دانشجويان هزينه هايي تا 2 ميليون تومان را هم متقبل مي شوند ولي متاسفانه بعد از آن اتفاقي نمي افتد و جاي اين سوال باقي است كه چرا صنعت به دنبال طرح هاي ساخته شده دانشگاه نمي آيد.
قلي زاده مشكل اساسي درسيستم موجود را بحث اقتصادي بيان كرد و گفت: برخي از نخبه هايي كه به خارج از كشور رفته اند، ادامه تحصيل را رها كرده و به دليل وضعيت اقتصادي مطلوب آنجا و كسب درآمدهاي بالا به اشتغال مشغول شد ه اند.
وي افزود: بايد سليقه هاي شخصي مرتفع شده و قبل از پياده سازي هر طرح و ايده، آنرا به صورت علمي بررسي كرد.

دانشجويان از محل پروژه هاي صنعت با دانشگاه بهره مند شوند
وي همچنين به پروژه هاي مشترك اساتيد دانشگاه با صنعت اشاره كرد و گفت: در اين قراردادها 25 درصد به دانشگاه و 75 درصد به استاد تعلق مي گيرد، اما هيچ قانوني در اين زمينه وجود ندارد كه دانشجو نيز از كنار اين پروژه ها سهمي ببرد.

ضرورت وجود دو معيار ارتباط با صنعت و ISI براي ارتقا علمي اساتيد
قلي زاده با اشاره به آييننامه ارتقاي اعضاي هيات علمي، اظهار كرد: وجود دو معيار ارتباط با صنعت و ISI در كنار هم براي ارتقا علمي اساتيد ضروري است.
اين دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه شريف با تاكيد بر ايجاد يك سيستم نظارتي و تعاملي و تدوين آيين نامه اي مشترك براي تمامي دانشگاه ها از سوي دولت، گفت: بسياري از مشكلات مربوط به ساختارها و قانونها است و بايد در اين زمينه توجه بيشتري صورت بگيرد.
قلي زاده با ذكر مثالي از دانشگاه هاي برتر جهان در زمينه توليد علم، گفت: بايد دلايل وجود آنها در چنيت جايگاه و موقعيتي، بررسي شود.
وي افزود: دانشگاهي كه توليد علم مي كند باعث لذت دانشجو و استاد مي شود.
قلي زاده با اشاره به طرح نظارت و ارزشيابي اساتيد دانشگاه ها، گفت: طي مذاكره شوراي صنفي دانشگاه صنعتي شريف با معاونت آموزشي قرار شد كه يكي از معيارهاي ارزشيابي اساتيد زير نظر شوراي صنفي باشد تا اين ارزشيابي دقيقتر صورت بگيرد.
قلي زاده خاطر نشان كرد: دانشگاه صنعتي شريف براي شركت دانشجويان كارشناسي ارشد در كنگره هاي بين المللي تا300 هزار تومان و براي كنگره هاي داخلي تا100 هزار تومان كمك هزينه پرداخت مي كند.

مطالبات دانشجويان از وزارت علوم در حد حرف باقي نماند
قلي زاده همچنين با بيان اينكه مطالبات دانشجويان از وزارت علوم در حد حرف باقي ميماند، گفت: مسائل صنفي از دانشگاه تا وزارت علوم با يك انقطاع مواجه مي شوند و به دليل عدم استقبال وزارت علوم مشكلات در آنجا معطل مي ماند.
قلي زاده ادامه داد: ظاهرا در ارتباط ما با وزارت علوم تعامل وجود دارد ولي در عمل خروجي آن مشهود نيست،چراكه به عنوان مثال از شوراها حمايت و استقبال شد ولي شش ماه است كه اين قضيه معطل مانده است.
وي با بيان اينكه دانشگاه صنعتي شريف نسبت به بار جمعيتي خود از فضاي محدودي برخوردار است، اظهار كرد: در حاليكه اطراف دانشگاه صنعتي شريف پر از فضاهاي خالي است ولي اين دانشگاه در بخش خوابگاهي به شدت با مشكل ظرفيت مواجه است.
قلي زاده با بيان اينكه بر خلاف اعتقاد موجود، عدالت اين نيست كه به همه دانشگاهها امكانات يكساني داده شود بلكه بايد متناسب با ظرفيت هاي موجود به دانشگاه ها امكانات ارائه شود، گفت: مشكل امنيت منطقه اي كه خوابگاه هاي دانشگاه شريف در آن واقع شده به دغدغه جدي دانشجويان بدل شده است.

دانشجويان دكتري به شدت نيازمند حمايت مالي هستند
همچنين مدي دانشجوي دكتري شيمي دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين نشست، عنوان كرد: متاسفانه ساز و كارهاي مديريتي دستگاهها وعدم حمايت، دانشجويان دكترا را قرباني و حتي اساتيد را خسته ميكند.
وي ادامه داد: متاسفانه كتاب هاي كتابخانه خوابگاه ها خيلي جسته و گريخته و جهتدهي شده است و اجازه ارائه همه انواع كتاب در اين كتابخانه ها داده نمي شود.
وي با بيان اينكه بحث هاي نظارتي در دانشگاه ها بايد اجرايي و نظارت ها گستردهتر شوند، گفت: همچنين در حوزه مسائل فرهنگي بايد كار فرهنگي انجام شود كه اين كار محدود به دوران دانشجويي در دانشگاه نيست و به كل جامعه برمي گردد.
مدي با اشاره به اهميت كار دانشجويي براي دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي، اظهار كرد: من به شخصه از سال هاي اول دانشگاه براي تامين مخارجي چون پايان نامه، تجهيزات آزمايشگاهي مورد نياز و غيره نيازمند كار دانشجويي بودم.
وي افزود: امكان تامين مالي دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري دشوار است و دانشجويان دكتري به دليل افزايش رده سني به شدت نيازمند حمايت مالي هستند.
وي خاطر نشان كرد: اينكه به يك دانشجو دكتري30 ساله گفته مي شود بيرون از دانشگاه كار نداشته باشد، اصلا امكانپذير نيست، در واقع دانشگاه در قبال اين خواسته خود بايد دانشجوي دكتري خود را از طريق بورس، حمايت مالي، صنعتي و غيره تامين كند.

از ميان پروژه هاي اساتيد با صنعت، دانشجو و اساتيد سهم برابري ببرند
وي با اشاره به طرح حمايت مالي صنعتي از دانشجويان دكترا، گفت: اين موضوع گزينه خوبي براي حمايت مالي از دانشجوست، بر اين اساس دانشجو مي تواند طرح و پروژه دانشجويي خود را در صنعت انجام دهد و به ازاي آن پول دريافت كند.
مدي در اين زمينه، خاطر نشان كرد: در واقع بهتر است از ميان پروژه هاي اساتيد با صنعت، دانشجو و اساتيد سهم برابري ببرند.
وي با اشاره به وضعيت خط فقر در جامعه ايران، گفت: ميزان حمايت مالي دانشگاهها از دانشجويان دكتري نسبت به خط فقر موجود بسيار ناچيز است، اين درحاليست كه دانشجوي دكتري بخشي از در آمد خود را هم بايد براي انجام فعاليت هاي تحقيقاتي هزينه كند.
اين دانشجوي دكتري شيمي دانشگاه صنعتي شريف، گفت: فارغالتحصيلان مقاطع دكترا اكثرا تمايل دارند به عنوان هيات علمي جذب دانشگاه ها شوند و در واقع مجددا يك بار مالي به دولت تحميل ميكنند، در حاليكه اينها بايد وارد صنعت شده و به حل مشكلات بپردازند.
وي در خصوص وضعيت تامين مالي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف براي شركت در همايش هاي خارجي و داخلي، گفت: دانشجويان دكتري يكبار در سال مي توانند با كمك هزينه دانشگاه در سمينارهاي خارجي شركت كنند كه اين تعداد كم است و بايد زيادتر شود.
اين دانشجوي دكتري، همچنين عنوان كرد: تحريمهاي سياسي مستكبران عليه جمهوري اسلامي ايران موجب شده است كه دانشجويان براي ثبت مقالات ISI با محدوديت هايي مواجه شوند.
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن